TÁJÉKOZTATÓ A KENŐOLAJOKKAL ÉS KENŐANYAGOKKAL KAPCSOLATBAN
Jogszabályi alapok 2003. évi CXXVII. törvény (Jöt.) 8/2004. (III. 10.) PM rendelet (Vhr.) Kereskedelemről szóló 2005. évi CLXIV. törvény Kereskedelmi tevékenységek végzésének feltételeiről szóló 210/2009. (IX) 29.) Kormány rendelet
Kenőolaj termékkör A Jöt. 62/A. § (1) bekezdése alapján 2710 19 81, 2710 19 83, 2710 19 87, 2710 19 91, 2710 19 93, 2710 19 99, 3403 19 10, 3403 19 91 és 3403 19 99 vámtarifaszámú ásványolajtermék minősül kenőolajnak.
JÖVEDÉKI ENGEDÉLY A törvény alapján bármely kiszerelésű kenőolaj és kenőanyag belföldi nagykereskedelme, export, import, illetve közösségi kereskedelme 2014. január 1-jétől jövedéki engedélykötelezettség mellett végezhető.
Jövedéki engedély feltétele A jövedéki engedély megszerzéséhez feltételként, a jövedéki törvény 5 millió Ft jövedéki biztosíték nyújtását és legalább 50 m2 szilárd térelemekkel körülhatárolt raktárterület igazolását írja elő. Ha a Jövedéki engedélyes kereskedő üzemanyag adalékot és kenőanyagot együttesen forgalmaz, akkor a jövedéki engedély feltételeként 120 millió Ft jövedéki biztosítékot kell nyújtania. A kenőolajok után továbbra is környezetvédelmi termékdíjat kell fizetni. Ahogy az ábrán is látható, a Bizottság rendszerének (CEA – Central Excise Application) több összetevője van. · A SEED alrendszer a gazdálkodók adatbázisát kezeli és annak adattartalmának tagállamok részére történő szétküldéséért felelős. Az EMCS központi rendszerének fő komponense, hiszen a teljes EMCS működés alapvetően a SEED adatbázis tartalmától függ. Pl: Amennyiben egy feladót nem tartalmaz az adatbázis, nem indíthat szállítmányt. A SEED rendszernek minden nemzeti jövedéki alkalmazásban létezik egy másolata, amely alapján a szükséges ellenőrzések elvégezhetők. · Az EMCS Central Services/Reference Data (EMCS CS/RD alrendszer) a közös törzsadatok (pl. kódok, vámtarifaszámok, stb) kezelését és tagállamok részére történő szétküldését végzi. · A Central Services/Management Information System (CS/MIS alrendszer) az EMCS rendszer működésének figyelemmel kísérését teszi lehetővé. Az árumozgásokról és egyéb technikai jellegű adatokról gyűjti össze, küldi szét, publikálja a statisztikákat. Pl. rendelkezésre állási statisztikai. · Az Excise Test Application (ETA alkalmazás) a megfelelőségi tesztek lebonyolítására alkalmas. Segítségével a tagállamok tesztelheti rendszerük működésének megfelelőségét.
Jövedéki engedélyes kereskedelmi tevékenység A jövedéki törvény rendelkezései szerint, jövedéki engedélyes kereskedelmi tevékenység, a szabadforgalomba bocsátott jövedéki termék belföldön történő beszerzése, készletezése és továbbforgalmazók részére történő értékesítése.
Nem jövedéki engedélyes kereskedelmi tevékenység E tevékenységek alatt általában a nem továbbforgalmazási célú, vagyis a lakossági fogyasztóknak és más végső felhasználóknak való értékesítést kell érteni.
Végfelhasználó Az NGM és a NAV álláspontja szerint egyrészt végfelhasználónak minősül az a természetes személy, aki a kenőolajat saját célra megvásárolja. Másrészt végfelhasználónak minősül az az autószerelő műhelyt üzemeltető személy is, aki a kenőolajat a szervizben a javítási munka során használja fel, és az általa végzett munkáról (pl. kenőolaj cseréje), mint szolgáltatásról állít ki számlát (ez esetben a felhasznált kenőolaj mennyiségét feltüntetheti a számlán).
A NAV által kiadott 4008/2014. tájékoztatás a jövedéki szabályozásban alkalmazott vámtarifaszámoknak megfelelő KN-kódokról Az adóraktári, adómentes felhasználói, felhasználói, bejegyzett kereskedői, jövedéki engedélyes kereskedői, exportálói, importálói vagy jövedéki termék közösségi kereskedelmére jogosító engedéllyel rendelkező személy, amennyiben az engedélyében szereplő jövedéki terméknek a Jöt. 128/G. § (1) bekezdése szerint közzétett vámtarifaszáma és KN-kódja nem egyezik meg, legkésőbb 2014. május 31-ig köteles bejelenteni a vámhatóságnak az eltérést, amely bejelentés változás-bejelentésnek minősül.