Szakképzés a gazdaság szolgálatában TÁMOP lehetőségek

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A képzett szakemberekért A HEFOP és programok szinergikus eredményei Budapest május 20.
Advertisements

Az OH TÁMOP fejlesztései
Felnőttképzés az új OKJ rendszerében
A Leonardo kísérleti projekt célja: Az AIFSZ (illetve az ISCED szintnek megfelelő) képzések európai és hazai felmérése, elemzése Egy konkrét AIFSZ képzés.
A TÁMOP projekt hasznosulása egy tagiskolában Kazincbarcika, TÁMOP / Országos Egyházi TISZK.
TÁMOP / TIOP / Kazincbarcika, Országos Egyházi TISZK
Nyitórendezvény „Szak-nyelv-tudás” – Az idegen nyelvi képzési rendszer fejlesztése a Debreceni Egyetemen TÁMOP D-12/1/KONV
„A KÉPZÉS MINŐSÉGÉNEK ÉS TARTALMÁNAK FEJLESZTÉSE” TÁMOP
ÚJ DIMENZIÓK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Dr. Sediviné Balassa Ildikó: A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS SZERKEZETI, TARTALMI ÉS MÓDSZERTANI FEJLESZTÉSE A LEONARDO KÍSÉRLETI.
Alprojektek eTanulás rendszer fejlesztése
A TISZK támogató szerepe a szakképzésben április 18. Szebenyiné Csóka Beáta szakmai vezető.
Estefánné Varga Magdolna projektmenedzser, dékán Kutatás-fejlesztés az EKF-en a kompetencia alapú tanárképzés támogatására A HEFOP projekt VII. Nevelésügyi.
1. Tájékoztató az Oktatási Minisztérium HEF OP pályázati kiírásairól február 24.
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
Disszeminációs Konferencia „KEZEK” TÁMOP C-12/1/KONV
A munkaerő-kereslet és –kínálat előrejelzését megalapozó kutatások a HEFOP 1.2 intézkedésének keretében.
Új típusú OKJ vizsgák tapasztalata felnőttképzésben
TÁJÉKOZTATÓ a Nemzeti Felnőttképzési Intézet tevékenységéről.
Szakképzési szakemberek kompetenciáinak meghatározása
INFOTÁRS A Társadalomtudományi és Informatikai Kar közös projektje.
ELTE TÁMOP /2/B/KMR projekt workshop
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása TÁMOP /1/B.
TÁMOP /1/B A kompetencia-alapú pedagógusképzés regionális szervezeti, tartalmi és módszertani fejlesztése Tájékoztatás az 1. pécsi konzultáció.
REFORMÉRTÉKŰ LÉPÉSEK A SZAKKÉPZÉS TERÉN MAGYAR SZAKKÉPZÉSI TÁRSASÁG május 30.
TÁMOP 3.1.5/ – 0001 PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
TÁMOP szakmai támogatás Educatio Nonprofit Kft
TÁMOP fenntartás és további fejlesztések tervek november 17. Szeged Németh Antal Educatio Nonprofit Kft. felsőoktatási osztályvezető.
A FELNŐTTKÉPZÉS AKTUÁLIS KÉRDÉSEI Soós Roland ÉRÁK május 29.
„A KÉPZÉS MINŐSÉGÉNEK ÉS TARTALMÁNAK FEJLESZTÉSE”.
Az egészségügyi szakképzés fejlesztésének lehetséges irányai Kiss Mária Balatonfüred, augusztus 25.
A képzett szakemberekért Fejlesztés és szolgáltatás a szakképzésben. Budapest augusztus 27.
„A képzés minőségének és tartalmának fejlesztése”
Együttműködés a HUMÁN TISZK és a Mérei Intézet között SÁRIK ZOLTÁN.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg Nemzetközi és határ menti együttműködések támogatása.
Humán TISZK Záró konferencia szeptember 16. Mércénk az ember TÁMOP /1-2F
ÚMFT TÁMOP / „A képzés minőségének és tartalmának fejlesztése” Juhászné Víg Éva programvezető május 26.
HEFOP központi program „Korszerű felnőttképzési módszerek kidolgozása és alkalmazása” 2005 – 2008.
TANÁR-TOVÁBBKÉPZÉSI ALPROGRAM
SAVARIA TISZK - működés tapasztalatai - Salgótarján, december 12.
A TÁMOP-2.2.3/07/2-2F projekt megvalósítása Nógrád megyében
Vállalati kapcsolatok fejlesztése Nógrád Megyei Szakképzés-szervezési Társulás.
Szakképzési programok kidolgozása az FSZ szakképesítésekhez
dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ
Dr. Sediviné Balassa Ildikó: A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS ÁLTALÁNOS ÉS SPECIFIKUS JELLEMZŐI HOGYAN TANÍTSUNK EREDMÉNYESEBBEN? TANÉVNYITÓ SZOLNOK, VIII.
Disszeminációs Konferencia Budapest, december 2. dr. Sediviné Balassa Ildikó TANÁRTOVÁBBKÉPZÉS A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSHEZ.
Dr Sediviné Balassa Ildikó: JUBILEUM UTÁN A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS JÖVŐJE Munkakultúra – Szakképzési Modellek OKTÁV RÁCIÓ február 4-6.
1 dr. Sediviné Balassa Ildikó EGY PÁLYÁZATI FEJLESZTÉS EREDMÉNYE AZ E-KÉPZÉSFEJESZTÉS ÉS A TANÁRTOVÁBBKÉPZÉS TANULSÁGAI.
Az NSZFI szerepe a szakképzés tartalmának és minőségének fejlesztésében Nagykanizsa január 29.
A szakképzés fejlesztés jelenlegi állása
„A képzés minőségének és tartalmának fejlesztése”
Modláné Görgényi Ildikó
ÚMFT TÁMOP / „A képzés minőségének és tartalmának fejlesztése” Kálózi Erika
Dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ SZÁMALK OKTATÁSI ÉS INFORMATIKAI ZRT. KORSZERŰ STRUKTÚRA ÉS TARTALOM, INNOVATÍV MÓDSZEREK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Szolnok,
Modláné Görgényi Ildikó
Balaton-felvidék – Somló Szakképzés-szervezési Társulás TÁMOP /
Az intézményi minőségfejlesztéshez kapcsolódó feladatok a TÁMOP-3. 1
MODERN ÜGYVITELI GYAKORLÓHELY KIALAKÍTÁSA A NYÍREGYHÁZI FŐISKOLÁN
A szakképzés és felnőttképzés struktúrájának átalakítása a TÁMOP /2-2F projekt Az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Fejlesztési.
A szakképzés és felnőttképzés struktúrájának átalakítása a TÁMOP /2-2F projekt Az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Fejlesztési.
A SZAKMAI PEDAGÓGUSKÉPZÉS HELYZETE Tóth Béláné október.
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM „A” komponens Schottner Péterné komponensvezető
Az OEFI TÁMOP / számú ”Egészségfejlesztési szakmai hálózat létrehozása” című kiemelt projekt köznevelési alprojektje ELKÉSZÜLT SZAKMAI.
NEMZETI FEJLESZTÉSI TERV
Szakiskolai fejlesztési program
Az NSZFI szerepe a szakképzés megújításában
SZAKKÉPZÉSI MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSI KERETRENDSZER (SZMBK) 11. előadás
A „Képzés minőségének és tartalmának
Fővárosi Petrik Térségi Integrált Szakképzési Központ
Szakiskolai fejlesztési program
Előadás másolata:

Szakképzés a gazdaság szolgálatában TÁMOP 2.2.1 - lehetőségek Modláné Görgényi Ildikó főigazgató-helyettes Tokaj 2011.03.24. 1 1

Tartalom A fejlesztés előzményei Korábbi fejlesztések, szakmai anyagok A TÁMOP 2.2.1-08/1-2008-0002 alprojektjeinek célja Indikátorok Eredmények 2

Közös nyelv kialakítása a fejlesztéshez Európai képességek, kompetenciák és foglalkozások egységes osztályozási rendszere (ESCO) Európai Képesítési Keretrendszer (EQF) Magyar Országos Képzési Jegyzék (OKJ) Nemzeti Képesítési Keretrendszer 3

Előző fejlesztések, szakmai anyagok HEFOP 3.2.1 „A szakképzés tartalmi, módszertani és szerkezeti fejlesztése. Új szakképzési szerkezet” HEFOP 3.5.1 „Korszerű felnőttképzési módszerek kifejlesztése és alkalmazása” SZFP (Szakiskolai Fejlesztési Program) Korábbi szakképzési és felnőttképzési kutatások, elemzések Korábbi fejlesztési anyagok és tapasztalatok Korábbi szakmai hazai és nemzetközi projektek 4

ÚMFT TÁMOP 2.2.1-08/1-2008-0002 „A képzés minőségének és tartalmának fejlesztése” 5 5

Alprojektek Pályakövetés rendszere Minőségbiztosítás Vizsgarendszer fejlesztése Tananyagfejlesztés Mérés-értékelés Szakmai tanárok, oktatók, szakoktatók szakmai ismereteinek fejlesztése Szakmai tanárok, oktatók, szakoktatók idegen nyelvi kompetenciáinak fejlesztése A munkahelyi gyakorlati képzés ösztönzése Képzési kereslet növelése 6

1. alprojekt: Pályakövetés rendszere Célok A szak- és felnőttképzés, valamint a felsőoktatás teljes vertikumára vonatkozóan, országosan egységes elvek alapján kerüljön kidolgozásra és bevezetésre egy teljes körű szakképzési pályakövetési rendszer. Kötelező indikátorok Output indikátor: adatbázisra épülő honlap Eredmény indikátor: 25 000 fő 7

1. alprojekt eredményei Alternatívák a PKR informatikai rendszer jogi szabályozására. Automatikus elemző rendszer ad információt: 1050 munkáltatói megkérdezésen alapuló tanulmány. Megfelelt, vagy nem Régiónkénti fókuszcsoportok (16-16 fő) munkaadó-munkavállaló, (szakképzés hasznosulás, munkaadói elvárás) minősítő rendszer kialakításának értékeléséhez. A rendszerben jelenleg 146 000 - 2010-es vizsgázó adata szerepel 8

9

2. alprojekt: Minőségbiztosítás Célok Egységes minőségirányítási keretrendszer (modell, módszertan, szoftver- és adatbázis) létrehozása, mely: a szak- és felnőttképzést folytató intézmények ön- és külső értékelését is magában foglalja, az európai minőségbiztosítási keretrendszerhez illeszkedik, Kötelező indikátorok 1000 szak- és felnőttképzést folytató intézmény felkészítése. Az intézmények 95%-a használja a kifejlesztett minőségirányítási rendszert. 10

2. alprojekt eredményei A felkészítés keretében közös gondolkodás a projekt vázát adó 60 mentor között (hazai tapasztalatok, EQARF, gyakorlati bevezethetőség, külső értékelés). Módszertani kézikönyv az Egységes Szakképzési Minőségirányítási Keretrendszer bevezetéséhez (összehasonlíthatóságot biztosító egységes kötelező kulcsindikátor rendszer, célokhoz kapcsolt ajánlott kulcsindikátorok, szabadon választott indikátorok). NSZFI adatrendszereiből (VNY, OSAP) és az oktatási statisztikából (KIR-STAT) kerül feltöltésre. Minőségbiztosítási hálózat kialakítása: - 2 fő fejlesztő szakértő, 60 fő mentor, - 1000 szak- és felnőttképző intézmény. Közös platform az iskolai oktatásra és a felnőttképzésre az összehasonlíthatóság céljából. 11

3. alprojekt: Vizsgarendszer fejlesztése Célok A vizsgaellenőrzési rendszer létrehozása, amely kiterjed - a vizsgaszervezési tevékenységre, - vizsgahely akkreditációra, - egy-egy szakmai vizsga előkészítésének és lebonyolításának ellenőrzésére. A bemeneti kompetenciák mérési, értékelési módszertanának, eszközrendszerének kialakítása. Kötelező indikátorok Feltöltött szakmai vizsgaellenőrzési adatbázis (VER) Felkészítésben résztvevő szakmai vizsgaellenőrök: 33 fő Bemeneti kompetenciákhoz kifejlesztett mérési eszközök: 240 db 13

3. alprojekt eredményei 2000 modulhoz kapcsolódó helyszín-akkreditációs követelmény- és dokumentumrendszer kidolgozása. Vizsgák minőségbiztosítási módszertanának kidolgozása. A Vizsgaellenőrzési kézikönyv kidolgozása. - Vizsgaellenőrzés módszertanának kidolgozása. - Vizsgahelyszín akkreditáció szempontrendszere . munkaköri tevékenységekhez, a gazdasághoz - Hatósági és szakmai ellenőrzések szempontjai. Útmutató készítése a vizsgaellenőrzések lebonyolításához. A bemeneti kompetencia mérő eszközcsomag összeállítása. 14

4. alprojekt: Tananyagfejlesztés Célok A korábban megkezdett fejlesztést folytatva és annak eredményeire alapozva készüljenek tanulást-tanítást segítő tananyagok. Kötelező indikátorok 3000 darab, az alap-, páros és páros-többes modulokhoz kifejlesztett tartalomelem. Az összes tartalomelem 1%-ának kipróbálása TISZK-ekben. 16

4. alprojekt eredményei Tananyagbank (SzTTR) létrehozása, feltöltése, frissítése. Kompetencia elvű tananyagfejlesztő szakértői bázis kialakítása. Tartalomelemek különböző variációinak elkészítése (SNI, 30-as szint, 50-es szint stb.) a kipróbálásban résztvevők továbbképzése is. Gazdaságban élő problémák, a tevékenység gyakorlása. A tartalomelemek kipróbálása egyben Tartalomelem struktúrák (a struktúrákban megtekinthetők tartalomelemenként is a kompetencia-leírások), meglévő tankönyvi tartalmak összevetései. A tartalomfejlesztő szakértőink közel 400 követelménymodul esetében jelezték SZVK-ra vonatkozó módosítási javaslataikat. 17

18

5. alprojekt: Mérés-értékelés Célok: javuljon a munkaerő alkalmazkodó-képessége, munkába állásának lehetősége, a képzés kibocsátása rugalmasan alkalmazkodjon a munkaerő-piaci kereslethez, feladatbankba szervezett, a tanulói teljesítmény mérését és a felkészülést is segítő, az új OKJ szerinti kompetenciáknak megfelelő mérési-értékelési eszközök készítése. Kötelező indikátorok: 2000 darab kompetencialeírás készítése Az elkészített mintafeladatok 10%-ának kipróbálása TISZK-ekben. 19

5. alprojekt eredményei 2000 követelménymodul kompetencia leírása: részletes feladatleírás, tulajdonságkompetenciák kifejtése, azaz kompetencia leírások elkészítése. A fejlesztésbe bevont követelménymodul belső arányainak meghatározása, a feladat- és tulajdonságkompetenciák leképezése a vizsgafolyamatra. Feladatbank adatbázis és szoftver létrehozása, feltöltése mérés-értékelési eszközökkel, gyakorló feladatsorok generálása, kipróbálás. Módszertani anyagok a szóbeli és gyakorlati vizsgafeladatok készítéséhez. Speciális feladatok, módszertani anyag készítése a fogyatékkal élők számára. 20

21

6. alprojekt eredményei A munkahelyi tapasztalatszerzés továbbképzési rendszer struktúrája és működési leírásának kialakítása. Módszertani kézikönyv a szakmai oktatók munkahelyi tapasztalatszerzési továbbképzésének szervezésére és bonyolítására. Szakmai oktatók(81 fő) külső munkahelyi tapasztalatszerzése és gyakorlati szakmai ismereteinek bővítése továbbképzési rendszer kidolgozása. Zárófeladatok (módszertani ajánlások, oktatási segédanyagok). A gyakorlati továbbképzés által szerzett tapasztalatok, amelyek beépülnek a napi munkájukba. Javaslatok fenntarthatóságra. 22

6. alprojekt: Szakmai tanárok, oktatók, szakoktatók szakmai ismereteinek fejlesztése Célok A szakmai elméleti és gyakorlati oktatók számára a továbbképzési rendszerbe illeszthető munkahelyi körülmények között végezhető tapasztalatszerzés rendszerének kiépítése. Kötelező indikátorok 81 fő munkahelyi tapasztalatszerzésben részt vett szakmai oktató. 23

7. alprojekt: Szakmai tanárok, szakoktatók idegen nyelvi kompetenciáinak fejlesztése Célok A szakképzésben oktató szakmai tanárok és szakoktatók nyelvismeretének fejlesztése - háromhetes hazai - háromhetes külföldi nyelvtanfolyam keretében Szakmai nyelvi tananyagsegédletek létrehozása Kötelező indikátorok 132 fő idegen nyelvi alapismeretekkel rendelkező szakmai tanár, oktató és szakoktató szakmai idegen nyelvi kompetenciáinak fejlesztése. 24

7. alprojekt eredményei Külföldi partnerkapcsolatok kialakítása (Egyesült Királyság, Írország, Németország) Pilot tanfolyamok (gépészet, faipar, idegenforgalom, vendéglátás, informatika, építészet, kereskedelem, marketing, művészetek). Szakmai idegen nyelvi tananyagsegédletek Módszertani anyagok 25

8. alprojekt: Munkahelyi gyakorlati képzés ösztönzése Célok A tanulószerződéses munkahelyi gyakorlati képzés modernizációja. Innovatív tananyagok, eszközök, módszerek a munkahelyi gyakorlati oktatók és a tanulók személyes és szakmai kompetenciáinak javításához. A munkahelyi gyakorlati képzés új formáinak azonosítása. Kiterjesztési koncepció megalkotása a fentiek gyakorlati alkalmazására. A tanulószerződések számának növelése. 26

8. Alprojekt: Munkahelyi gyakorlati képzés ösztönzése Kötelező indikátorok 200 fő képzésben részesített – gazdálkodó szervezetnél munkahelyi gyakorlati képzéssel foglalkozó – szakember. A tanuló és hallgatói szerződések folyamatos bővülése, előirányozva azok 10%-os bővülését 2013-ra a 2008. év adataihoz, mint bázisadathoz képest. 27

8. alprojekt eredményei Továbbképzési program és tananyag a munkahelyi gyakorlati oktató szakemberek képzéséhez. Esettanulmányok a munkahelyi gyakorlatok nyomonkövetéséről. Támogatott pályakezdés „gyakornoki év” koncepcióhoz irányítási, jogszabály módosítási, finanszírozási javaslatok. Oktatástervezési és oktatásszervezési módszertani útmutató a gyakorlati képzéshez. Oktatásszervezési példatár 8 szakmához. Jó gyakorlatok, külföldi példák. 28

9. alprojekt: Képzési kereslet növelése Elsődleges cél a széleskörű tájékoztatás. Lokális szinten a szakmaiság hangsúlyozása, globális szinten populárisabb eszközökkel történő szemléletformálás. Kötelező indikátor: A projekt végére a honlap látogatottsága eléri a 25 000 főt. 29

9. alprojekt eredményei Weblap és webfórum létrehozása, működtetése: 138 717 egyedi látogatás a honlapon (70 000 – tartalomelemek link) információs hírlevelek kiküldése Disszeminációs hálózat - 27 fő disszeminátor Részvétel szakmai rendezvényeken, konferenciákon, versenyeken Módszertani filmsorozat On-line játék a hiányszakmák népszerűsítésére a 14-17 éves korosztály számára „Szakmák színháza” című produkcióval kötött együttműködés alapján összesen 8, a hiányszakmákra vonatkozó pályaorientációs előadás. (Jordán Tamás: Szombathelyi Színház előadása). A pedagógusok munkájában közvetlenül használható eredmény: Szakmaválasztáshoz, pályaválasztáshoz, pályaorientációhoz pályaválasztási és beiskolázási kiadvány szülőknek és tanulóknak. 30

Kiadványok 31

Köszönöm megtisztelő figyelmüket! Modláné Görgényi Ildikó igorgeny@nive.hu www.kepzesevolucioja.hu