Dr. N. Kollár Katalin kollar.katalin@ppk.elte.hu Az előítéletek természete és hatása a pedagógiai munkában Pedagógus szakvizsgás továbbképzés Dr. N. Kollár.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Advertisements

A tanári munka értékelése
XXX. Jubileumi OTDK Készítette: Szabó Anita Debreceni Egyetem
„VIVANT PROFESSORES” 2010/2011 NEMZETI ERŐFORRÁS MINISZTÉRIUM Közoktatásért Felelős Helyettes Államtitkár.
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
TANULÁS-TUDÁS-MINŐSÉG Farkas Katalin címzetes főiskolai tanár, SZTE Tanárképző Főiskolai tanár Budapest, november 29.
Értékelés a pedagógiában
Anyanyelvi mérések Magyarországon Oktatás és foglalkoztatás – Versenyképes gazdaság Magyarországon a XXI. században Szeged, Molnár Edit Katalin.
A köznevelési törvény tehetséggondozási aspektusai, felkészítés a minőségi felsőoktatásra a közoktatásban Dr. Kaposi József Oktatáskutató és Fejlesztő.
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
Az integrált oktatás modellje Nahalka István Egyetemi docens
Integrált oktatás az 50 éves Trefort SZKI-ban
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
Differenciált tanulásszervezés szemlélete és módszerei
A diákok megismerésének lehetőségei - szükségessége
Kompetencia alapú oktatás bevezetése az alsó tagozaton
TANTÁRGY-ORIENTÁLT IDEGEN NYELV OKTATÁS Istvánffy Miklós Általános Iskola.
Zákányszéki Általános Iskola és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény prezentációja 2009.
Pedagógusok és tanárjelöltek felkészültsége az integrált nevelésre
A SZEMÉLYPERCEPCIÓ, SZTEREOTIPIÁK, ELŐITÉLETEK
Pedagógusok az együttnevelésről Keller Magdolna Eszterházy Károly Főiskola Neveléstudomány Tanszék Eger.
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
A sikeres integráció, inklúzió feltételei
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
Megváltozott feladatok a középiskolai kollégiumi nevelésben Egy svédországi tanulmányút tapasztalatai fényében.
Iskola és mobilitás Tantárgyfelelős: Dr. Kovács Ernő Az előadást készítette: Péter Erzsébet.
Előítéletmentesen a hajléktalanokkal szembeni előítéletekről
A közoktatás „dobbantási” esélye Dobbantó Programindító Konferencia Setényi János 2008 Budapest.
Az Inklúziós Index hazai adaptációja
„A három-ötperces eseményeknek különös varázsa van az életünkben” Bródy János.
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
A pszichológia tárgya mentális folyamatok viselkedés.
ÚJ ISKOLA, ÚJ TUDÁS ÚJ MAGYARORSZÁG KORMÁNYZATI KONFERENCIA március 4.
A fejlesztőpedagógus szerepe a Családok Átmeneti Otthonában
Az iskola gyermekvédelmi feladata, célja, funkciója
Az első és második nyelv elsajátítás elméletei
"Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós.
Az iskola tényleges feladata és a valós helyzet
Első esély - esélyegyenlőség a mai iskolarendszerben
Vezeti: Szigetváriné Söjtöry Andrea
Inkluzív pedagógia Előadó: Török Mária.
Differenciált tanulásszervezés 2. TKM1016L
Differenciált tanulásszervezés TKM1016L
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
A Varga Tamás Általános Iskola és az SZTE Neveléstudományi Intézet együttműködése a TAMOP pályázat keretében Fejes József Balázs
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
TÁMOP „Tehetséghidak Program” című kiemelt projekt Utak és esélyek az Egyéni Tehetséggondozás területén.
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
ROMA GYEREKEK AZ ISKOLÁBAN, ROMA FELNŐTTEK A MUNKAERŐPIACON
Inklúzív nevelés Magyarországon
Integráció és inklúzió
Erőszakmentes, egészségtudatos iskola
Speciális gyermekvédelem
Példa egy ppt prezentációhoz
Az országos mérések megújult rendszere
Inklúziós Pedagógiai Fejlesztések Központja
A munkahelyi diszkrimináció
A jogszabályi változások megvalósulása és hatása intézményi szinten Fővárosi helyszín Készítette: Kállai Gabriella ONK, Budapest november 4.
Sajátos nevelési igényű tanulók a szakiskolai programban Kapcsáné Németi Júlia.
Esélyteremtés az iskolarendszerben hátrányos helyzetű fiatalok számára Schön Brigitta.
A pszichológiai mérés alapjai
Motiváció és ellenőrzés az informatika órákon
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
Határon túli magyar tanulók teljesítménye a PISA vizsgálatok alapján
Balázsi Ildikó Oktatási Hivatal
A évi kompetenciamérés FIT-jelentéseinek új elemei
FELVÉTELI TÁJÉKOZTATÓ
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
Differenciált tanulásszervezés TKM1016L
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

Dr. N. Kollár Katalin kollar.katalin@ppk.elte.hu Az előítéletek természete és hatása a pedagógiai munkában Pedagógus szakvizsgás továbbképzés Dr. N. Kollár Katalin kollar.katalin@ppk.elte.hu

Mindenki egyformán tanítható? a szegregált oktatás oka: homogén csoportot könnyebb és hatékonyabb tanítani (?) a speciális szükségletű tanulókat kiképzett szakember tudja oktatni a szegregált oktatás következménye nem tanulunk meg bánni „másokkal” előítélet

speciális nevelési szükséglet elkülönítés vagy differenciált nevelés ? szelektív nevelés felzárkóztatás differenciált nevelés - adaptivitás Integráció, inklúzió

Kinek van szüksége speciális nevelésre? eltérő fejlődési ütem az iskolai nehézségek okai - intellektuális - nem átlagos   - részképesség zavar - figyelmi zavar - érzelmi problémák - motivációs okok (kudarc, iskolai célkitűzések) és természetesen a sajátos nevelési igényű a) testi, érzékszervi, értelmi, beszéd fogyatékos, autista, b) pszichés fejlődés zavarai miatt a nevelési, tanulási folyamatban tartósan és súlyosan akadályozott

Hátrányos helyzet

A hátrányos helyzet összetevői nyelvi hátrány Bernstein korlátozott és kidolgozott kód státuszra és személyre orientált stílus jövőkép kulturális különbségek - családi elvárások - a tanuláshoz és iskolához való viszony

Az iskolai teljesítmény szociológiai és szociálpszichológiai tényezői Kinek érdeke a szelekció az iskolarendszer szintjén ? (Nahalka 1998) - a társadalmi különbségeket fenntartja Iskola célja: minőség szelekció (Buda 1999) mérhető teljesítmény: felvételi, versenyeredmények Iskolák közti verseny többet abból, ami jó külső elvárás: siker hozzáadott érték Szerkezetváltó gimnáziumok 1998 15 % 2000 31 % 2002 26 %

Hozzáadott érték Neuwirth Gábor OKI 2004. középiskola „bemeneti oldala” szülők iskolai végzettsége, szülők munkahelye-munkanélkülisége, diákok általános iskolában elért tanulmányi eredménye „kimeneti oldal” a központi felvételi írásbeli vizsgákon elért átlag hány százalékukat vették fel egyetemre-főiskolára milyen arányban és hány nyelvből szereztek államilag elismert nyelvvizsgát

Iskolák rangsora 2004 Top 5 Patrona Hungariae G. Budapest 94,72 Bercsényi Miklós G. Törökszentmiklós 90,73 Svetits Katolikus G. Debrecen 89,34 Kisfaludy Károly G. Mohács 88,35 Béri-Balogh Ádám G. Tamási 88,3 Első 20: vidéki és 25 %-ban egyházi fenntartású (országos arány 15 %)

Szegregáció iskolák közt, esélyegyenlőség (?) Kertesi Gábor (2009) 2006 teljes évfolyam vizsgálata anya középiskolát végzett jobb szövegértés és matematika eredmény (PISA) Szegregációs index – esély a kisebbségekkel való érintkezésre 20%-kal nagyobb roma tanuló arány - 12 %-kal nagyobb szegregáció Felzárkóztató programok nem segítenek, csak az integráció (Skandináv modell)

Szociológiai és szociálpszichológiai tényezők Iskolán belüli szelekciós mechanizmusok (tagozat, fejlesztő osztály, teljesítmény szerint bontás) osztályok közötti feszültségek saját csoport és a „másik” észlelése önbeteljesítő jóslat ki kapja a felzárkóztató csoportot? Osztályok közötti szelekció hatása a teljesítményre átlag feletti átlagos = átlag alatti összteljesítmény kisebb

Szociológiai és szociálpszichológiai tényezők Társas összehasonlítás és teljesítmény : Festinger társas összehasonlítás elmélete Mikor hasonlítjuk össze magunkat? objektív mérce hiánya képesség és vélemény A hasonló társ szerepe a pontos önértékelésben önmagukban bizonytalanabbak igénylik ha nincs hasonló - elbizonytalanodunk

Nem csak az összehasonlítás fontos, a cél: kissé meghaladni az átlagot Pozitív önértékelésre törekvés én-kiemelés igény – teljesítmény esetén felfelé törekvés „kissé jobb legyek, mint az átlag” kerüljük az összehasonlítást, ha az önértékelésünket veszélyezteti Én-fejlesztés igénye jobbakhoz mérjük magunkat pozitív énkép a feltétele

Szociológiai és szociálpszichológiai tényezők Csoportnorma lemaradó csoportokban: „kreatív normák” Célja: az önbecsülés megőrzése, önálló arculat, szerep Más normák kiemelése: pl. másban jó- sportolók, az iskolaújság szerkesztői, semleges: például rajongás egy zenekarért A negatívnak ítélt tulajdonságok pozitívként emlegetése ellenazonosulás Más referenciacsoporttal való összehasonlítás Versengés és társadalmi réteghelyzet nem mindenkinek kedvez a versenyhelyzet értelmiségi családok gyermekei versengőbbek jó képességűek versengőbbek

szelekció szegregáció előítélet

Az előítélet okai személyben rejlő okok társas, társadalmi okok információfeldolgozás sajátosságai

1. személyben rejlő okok autoriter személyiség (Adorno 1950) szocializációs ok F skála frusztráció áthelyezett agresszió (lecsúszó rétegek)

2. társas, társadalmi okok versengés - rivális leértékelése = önbizalom fokozódás - saját csoport kohéziója nő - csoportok percepciója torzul társadalmi, gazdasági konkurencia - gazdasági problémák idején nő az előítélet

társadalmi konszenzus nemzeti, faji sztereotípiák Wax 1948 Kanada 100 üdülési hirdetés Mr. Greenberg 52 % válaszol 36 % ajánlat is Mr. Lockwood 95 % válaszol 93 % ajánlat is korábbi tapasztalt nélkül

BOGARDUS SKÁLA 1 2 3 4 5 6 7 Angol Néger Francia Kínai Olasz Instrukció: Az alább felsorolt minden etnikum vagy nemzetiség esetén karikázza be mindazokat az osztályozásokat, amelyeknél hajlandó lenne elfogadni az illető etnikum vagy nemzetiség átlagos tagját (ne az ön által ismert legjobb tagját, és ne is a legrosszabbat)! Válaszoljon első érzelmi reakciójának megfelelően! Osztályozások: közeli rokon házassága révén személyes barátnak a klubomban az utcába szomszédnak munkatársnak mint hazám polgárát mint turistát az országban kitiltanám hazám területéről 1 2 3 4 5 6 7 Angol Néger Francia Kínai Olasz

Nemzetek megítélése Amerikai nem létező nép megítélése Angol Skót Ír Francia Német Svéd ….. …… Kínai Hindu Mexikói Néger Kenneth, Brady

3. információfeldolgozás sajátosságai szűk kapacitás: kategorizáció, séma, sztereotípia, burkolt személyiségelmélet, prototípus a kategorizálás előnyei pedagógusok kategóriái (okosság, szorgalom, jó-rossz magatartás, személyiségvonás -jóindulat)

Sztereotípiák kialakulása 1. személyes tapasztalat Ok példa szélsőséges jelenségek több figyelmet kapnak évnyitón kockás inges farmeros lány nagyon félénk nő vélt korreláció I néhány tapasztalatból általánosítunk ismerek néhány félénk nőt – a nők félénkek bűnöző bankár – a szakma megítélését is rontja vélt korreláció II. kisebbség tapasztalt tulajdonságát felértékeljük nőies mozgás – homoszexualitás cigány – cigány ill. beás az anyanyelve

Személyes okok ok példa társadalmi szerepekből formált vélemény nők gondozzák a gyerekeket –a nők gondoskodók érzelmek kiváltják a tulajdonság feltételezését félek a bevándorlóktól – a bevándorlók félelmetesek, veszélyesek

Társas hatások ok példa a környezet véleménye az apám szerint nem fontos, hogy a nők tanuljanak, mert az ő feladatuk a családról való gondoskodás média reklámokban a nők egész alapos képe, a férfiak arca szerepel gyakrabban – az arc képe intellektuálisabbnak tűnik

Gondolkodási stílus Kelly - gondolkodás komplexitása Mennyi és milyen dimenziót használunk? Aki szép, az okos is?

Rokeach nyílt – zárt gondolkodás igazoló és cáfoló nézetek ☺☻ centrális – köztes – periférikus centrális: a világ barátságos - ijesztő köztes: kritizálni lehet - a hatalom sérthetetlen büntet vagy jutalmaz periférikus: fontos a tartalom - fontos a forrás idődimenzió jelen dominancia - jövő vagy múlt

az előítélet megnyilvánulási formái szóbeli (bezzeg osztály) elkülönülés (ülésrend, lakóhely, iskolai terek) hátrányos megkülönböztetés (álláshirdetés, zenei felvételi) fizikai erőszak (bántalmazások) kiírtás

az előítélet csökkenése integrált nevelés a prototípus és az egyenrangú érintkezés szerepe az előítéletek megváltozásában csoportlégkör kooperatív technikák csoportok közti együttműködés a Pygmalion effektust kiváltó tényezők kontrollja („vakban” értékelés) multikulturális oktatás személyes iskolai siker területek biztosítása

2. Tapasztalatszerzés tényleges élmények (kirándulás, tábor, kiállítások, ünnepek) információ a kisebbségekről (filmfeldolgozás, ismeretek tanítása)

Cigány nemzetiség helyzete Magyarországon számuk kb. 0.5 millió lakosság 5 %-a ROMUGROK 77% OLÁH 11 % ROMANI = ROMA LOVÁRI, GURVÁRI, ROMUGRO/KÁRPÁTI BEÁS 8 %

ROMUGROK anyanyelv magyar „magyar cigányok” É-K Magyarország, Tatabánya, Budapest környék muzsikus, vályogvetés, mezőg. ipari segédmunka munkanélküli+ szegény régió OLÁH ROMANI = ROMA indiai származék nyelv romani, lovári (nyelvvizsgaképes) LOVÁRI, GURVÁRI, ROMUGRO/KÁRPÁTI integrálódás, vagyoni differenciálódás Foglalkozási csoportok: lovári (love=pénz-kereskedő), marhapásztor (gurvari=kolompár), sátorkészítő, halász, rongyszedő, üstfoltozó (kelderás), ékszeres (készítő), vászon- és szőnyegkereskedő, köszörűs, Ma régiség- és autókereskedés BEÁS román származék nyelv „cigány” Dél-Dunántúl kevéssé mobilok, 1990 előtt nagyüzemekben munkanélküli

Tanulók száma és önkormányzatok (Lakatos 1996)

Nyelvhasználat 1995

Cigány tanulók iskolázottsága – befejezett 8 osztály (1999)

cigány tanulók iskolai nehézségei társadalmi réteghelyzet jellemzői és következményei szocializációs jellemzők iskolával kapcsolatos elvárások

Szülők iskolai végzetsége (Fehárvári A. 1999)

Cigány és nem cigány tanulók elvárásai a pedagógussal szemben (Imre A

Cigány szülők véleménye a nem cigányokról a foglalkoztatottság függvényében

Cigány gyerekek nem cigányokról alkotott véleménye az osztálytársak származásától függően

Megoldási utak multikulturális oktatás saját csoport bevonása a megoldásba iskolai siker területei „tökéletes elsajátítás”

A "mastery learning" elmélete és gyakorlata.. Csapó B.: Magyar Pedagógia 1978/1.60-73

Mastery learning = a "tökéletes megtanítás" Gondok: rendszeres kudarcok csak kis % sikeres továbbhaladáshoz szükséges ismeretek hiányában a lemaradás egyre nagyobb Alapelvek: egyéni haladási tempó motiváció maximalizálása a tanulás elemi lépésekre bontása teljesítmény visszajelzése

minden gyermek képes elsajátítani az iskolai tananyagot ( minden gyermek képes elsajátítani az iskolai tananyagot (?) különbség = a megtanuláshoz szükséges idő (Carroll) f - rendelkezésre álló idő - gyerek kitartása megtanulás foka = -az idő ténylegesen tanulással töltött %-a f - gyerek adottságai - az oktatás megértésének képessége - oktatás minősége

Cél: a teljes anyag 75-90 %-a (szokásos tanítás során a gyerekek 25%-a éri csak el) továbbhaladás siker Feltételek, alkalmazhatóság: a tananyagot megtanulandó egységek sorozataként kell felépíteni, meg kell határozni a mindenki által teljesítendő kritériumokat mindenkinek adott sorrendben kell haladni, csak akkor léphet tovább, ha teljesíti az előírt szintet, minden egység végén diagnosztikus teszt

Egy konkrét kísérlet ismertetése A tanulás hiányosságainak diagnózisa Kompenzáló program Az oktatás tárgyának bemutatása Oktatás: a tartalom előadása Kiegészítő oktatás: referátum, gyakorlatok Formatív tesztek Kooperatív kiscsoportos tanulás Programozott egységek Gazdagított program Szummatív teszt

Előnyök és hátrányok elsősorban a gyengébb képességű tanulók számára jelent nagy segítséget képes a tanuláshoz való viszonyt megváltoztatni sok előkészítést igényel egyéni tanulásra alkalmas oktatási segédletek főként hierarchikus szerkezetű tantárgyaknál alkalmas: matematika és az idegen nyelvek mi adaptálható?