Közlekedés és környezeti hatásai

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
VASÚTI KEREKASZTAL A MAGYAR KÖZLEKEDÉSI KLUB RENDEZÉSÉBEN JÚNIUS 2.
Advertisements

Szélkerék-erdők a világban és hazánkban
Légi fuvarozáshoz kapcsolódó okmányok
A tercier és a kvaterner szektor
Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium
„ Nyílt Pályán – Nemzeti Vasúti Kerekasztal” HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesülés szeptember 15. Orosz Balázs.
Készítette: Borák Andor, Hack Dóra, Kovács Nikoletta, Steiner Bettina
NEM MEGÚJULÓ ENERGIAFORRÁSOK
0 Budapest, december 8. Dunai hivatásforgalmi vízi közlekedés kialakítása Budapesten Nyitórendezvény Előadó: Nemecz Gábor Szakigazgató Beruházási.
ÚJ KIHÍVÁSOK, ALTERNATÍVÁK A FENNTARTHATÓSÁG ÚTJÁN „LEGYEN SZÍVÜGYÜNK A FÖLD!” Nukleáris energiatermelés a fenntarthatóság jegyében Bátor Gergő.
Hazai biogáz termelés Biometán hajtású járművek. Közép-Kelet Európa első és egyetlen biogáz termelő létesítménye.
Megy a gőzös, megy a gőzös….
2009 Tehergépjárműves balesetek- Egy tanulmány tanulságai Pausz Ferenc Pausz Ferenc 2009.Október 20. Tököl 2009.Október 20. Tököl „Erős Pillérek-Javuló.
Megújuló energiaforrások.
Van élet az olaj után?!- A négy fő elem, mint alternatív energiaforrás
Vasúti áruszállítás a környezettudatos magatartás szolgálatában
Zsibrita Mátyás – DÍJSZÁMÍTÁS Zsibrita Mátyás – március 20.
Első előadás: Bevezető,
Klímaváltozás – fenntarthatóság - energiatermelés
A jövő és az energia Mi lesz velem negyven év múlva ? Mivel fogok közlekedni ? Fázni fogok otthon vagy melegem lesz ?
M&T 4 esettanulmányok 1 Vasút - 1 Közlekedéstörténet – XIX.század Széchenyi hálózata, gabona, Adria Magánvasutak, telekpanamák, Baross, tarifarendszer.
Városi tömegközlekedés
2. AZ ENERGETIKA ALAPJAI.
Innovatív elképzelések Győr közösségi közlekedésének fejlesztésére
Az alternatív energia felhasználása
Agrár-környezetvédelmi Modul Agrár-környezetvédelem, agrotechnológia KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Megújuló Energiaforrások
megújuló ENERGIÁK Iskola: Vak Bottyán János Általános Iskola
Regionális gazdaságfejlesztés gyakorlati óra Esettanulmány II.
A logisztikai szolgáltató központok fejlesztésnek hatása az ország fejlődésére Dr. Zsirai István Közlekedéstudományi Intézet Kht. főmunkatárs, tanácsadó.
Megújuló energiaforrások
ÁRUSZÁLLÍTÁSI ALAPFOGALMAK
TIME TO DECIDE ÉS MAGYAR KÖZLEKEDÉSPOLITIKA Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet
A közúti fuvarozás helyzete Napi Gazdaság Konferencia Karmos Gábor - főtitkár.
1 A magyar energiapolitika „ Az energiahatékonysági indikátorok az EU-ban és Magyarországon” nemzetközi szeminárium Budapest, október 5. Hatvani.
energetikai hasznosítása I.
Szén-dioxid leválasztás és tárolás Környezetvédelmi technológia az erőművi technológiában.
Közlekedéspolitikai és -gazdasági Tagozat
Magyarországi vezetékes szállítás fő vonalai
Zsibrita Mátyás – Fuvarozási módok Zsibrita Mátyás – március 20.
A Dunához kapcsolódó lehetőségek Budapest közlekedésfejlesztésében Dunai hivatásforgalmi vízi közlekedés kialakítása Budapesten nyitórendezvény december.
Vízi és vasúti szállítás
EGYEBEK : Hibridhajtás : Erőforrás: kombinált Általában belsőégésű motor+elektromos hajtás.
Az Európai Unió Közlekedési politikája
Bioenergiák: biodiesel, alga olaj
Környezettudatos közlekedés 2030 – Nemzeti Energiastratégia 2030
Berecz Mihály kistérségi koordinátor Püspökladányi kistérség Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT)
„Megújuló energia-megújuló vidék” Az agrárgazálkodás lehetőségei a zöld energia előállításában Kovács Kálmán államtitkár Tájékoztató Fórum, Nagykanizsa.
2011. március 20. Fuvareszközök Zsibrita Mátyás –
Az az atomerőművek energiatermelése, biztonsága és környezeti hatásai
INTERNATIONAL ENERGY AGENCY
4. 1. Definíciók Közlekedés: Közlekedési rendszer:
TECHNOLÓGIA ÉS KÖRNYEZET
Decentralizált energiaellátás
Közl_kvéd071 Az EU közlekedéspolitikája Az EU közlekedéspolitikája.
Készítette: Somogyi Gábor
Hajózási útvonalak műszaki biztosítása
A magyar vasúti közlekedés jövőképe Dr. Kerékgyártó János Főosztályvezető Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, Közlekedési Szolgáltatások Főosztálya Budapest,
A megújuló energiaszabályozás növekvő szerepe a magyar energiarendszerben „Mivel pótolhatók a következő évtizedben kieső erőművi kapacitásaink?” GAZDÁLKODÁSI.
Az elektromobilitást támogató utazói információs szolgátlatások fejlesztése Csonka Bálint, Dr. Csiszár Csaba Közlekedéstudományi Konferencia, Győr 2016.
GEOTERMIKUS ENERGIA.
Dunai hivatásforgalmi vízi közlekedés kialakítása Budapesten
Bioenergia 3_etanol (fajlagosok)
Bioenergia, megújuló nyersanyagok, zöldkémia
Hungarian Testing Board
Környezetvédelem a II/14. GL osztály részére
Dr. Lakatos Péter, egyetemi docens
Energiaforrásaink.
Magyarország infrastruktúrája
Előadás másolata:

Közlekedés és környezeti hatásai

Közlekedési rendszer A globalizáció technológiák, termelési tényezők és szolgáltatások, valamint személyek, áruk, hírek és információk világméretű áramlása. Az Európai Unió alapelve . a személyek, áruk és szolgáltatások szabad áramlásának gyakorlati megvalósulása. a közlekedési rendszer fejlettségének is függvénye. Egyfelől a közlekedési rendszer biztosítja az emberek, áruk, szolgáltatások szabad áramlásának feltételeit, másfelől a közlekedési balesetek, az energiafogyasztás, a légszennyezés, valamint a területfoglalás következtében a környezetet károsítja.

A közlekedési ágazatok: . közúti közlekedés, . vasúti közlekedés, . vízi közlekedés, . légi közlekedés Ezeken kívül a városi közlekedés, a csővezetékes szállítás, a hírközlés és informatika ide sorolható.

Közlekedési ágazatok A városi közlekedés területén elsősorban a közúti és a vasúti közlekedés pályái és járművei jelennek meg, de sok esetben speciális formában (közúti villamos, elővárosi gyorsvasút, trolibusz, metró mozgólépcsők) A csővezetékes szállítás árumozgatást végez alapanyag (kőolaj, földgáz) és késztermék (kerozin, benzin, dízelolaj stb.) továbbító vezetékein. Pont-pont közötti kapcsolatot alakít ki, bizonyos termékkörre korlátozódik. A hírközlési és informatikai szolgáltatások azon elv alapján sorolhatók a közlekedés szférájába, hogy közlekedési igényeket mérsékelnek, nincs szükség a személyek, esetenként az áruk helyváltoztatására.

Közlekedési pályák Természetes pályák: . belvízi . hajózható folyamok és csatornák, . tavi útvonalak, . tengeri . tengeri hajóútvonalak, . tengeri csatornák. Mesterséges pályák . a vasutak, . a közutak, . a drótkötélpályák, . a csővezetékek. Járművek mozgatásának szabadságfoka alapján . kötöttpályás, . részben kötöttpályás, . kötetlen pályás

Járművek A vasúti járművek . a személykocsik, . a teherkocsik, . a motorkocsik, . a mozdonyok, a városi közlekedésben . metrók, . közúti vasutak, . elővárosi vasutak. A közúti járművek: . a személygépkocsik, . a motorkerékpárok, . az autóbuszok, . a trolibuszok, . és a tehergépkocsik. fogatolt járművek és a kerékpárok. A légi járművek: . repülőgépek, . helikopterek, . léghajók, . léggömbök. A vízi járművek: . személyhajók, . áruszállító hajók, . vontató- és tolóhajók

A közlekedési ágazatok összehasonlító értékelése Vasúti közlekedés Hátrányok a szolgáltatási színvonal növelése csak hosszabb távon, jelentős beruházásokkal lehetséges hatóságilag szabályozott díjszabás, korlátozott versenyképesség iparvágányok nélkül gyűjtő és terítőfuvarozás szükséges nagy a korszerű infrastruktúra igény, ami nem mindig használható ki az alacsony informatikai szint a személy- és áruszállításban nem teszi lehetővé a szolgáltatások minőségének érzékelhető emelését a technikai és a technológiai színvonal elmaradottsága csak jelentős élőmunka ráfordítással pótolható Előnyök . nagy mennyiségű utas, középes és nagy távolságú szállítása . nagytömegű, közepes és nagy távolságú áruszállítás . teljesítőképes, gazdaságos és környezetkímélő üzem . átrakás nélküli iparvágány forgalom lehetősége . magas üzemi biztonság . a vasút kombinált áruszállítás fő hordozója

A közlekedési ágazatok összehasonlító értékelése Közúti közlekedés Előnyök kis tömegű, kis és közepes távolságú személy- és áruszállítás . rugalmas tarifapolitika, versenyképesség . magas szolgáltatási minőség lehetősége . terítő- és gyűjtőforgalom a kereskedelmi, szolgáltatási szférában . ráhordó és elszállító szerepkör más ágazatokhoz kapcsolódva (vasút, légi közlekedés) . jelentős részesedés az üzemi szállításokban, a szállítási célpontok jó megközelítése . az igényekhez igazodva sokféle típusú és teherbírású jármű Hátrányok . magas környezetkárosító hatás . nagy a fajlagos energiafelhasználás . kedvezőtlen a rakott- és az üresfutás aránya . alacsony biztonsági szint . a kimerülő útpálya kapacitások csak jelentős beruházások révén növelhetők

A közlekedési ágazatok összehasonlító értékelése Vízi közlekedés Előnyök . a vízi utakon jelentős szabad kapacitások állnak rendelkezésre . alacsony tarifaszint . kis fajlagos energiafelhasználás . magas biztonság Hátrányok . a vízi utak és a kikötők meghatározzák a hajózás mozgásterét . alacsony a rendelkezésre állás (vízszint, fagy) . átrakási kényszerek a fuvarozás közbeni vízszintváltozásnál . ráhordó és elszállító szállítás szükséges

A közlekedési ágazatok összehasonlító értékelése Légi közlekedés Előnyök Nagytávolságú nemzetközi és Interkontinentális személyszállítás Hosszabb útvonalakon gyors utazási sebesség Rövid eljutási idő Magas szolgáltatási színvonal Hátrányok . jelentős környezetszennyezés . jelentős fajlagos energia felhasználás . fokozott érzékenység a szélsőséges időjárásra

Károsanyag kibocsátás

A közlekedési módok területigénye Vasút és autóút terület igényének összehasonlítása Területfoglalás azonos szállítási teljesítménnyel számolva korszerű vasút, illetve autópálya esetén

A közlekedési módok területigénye vasút Azonos áteresztő- képesség biztosításához szükséges területigény 37,5 m közút 55 m belvízi hajózás

Fenntartható közlekedés:

Fenntartható közlekedés: Elsőbbséget kell adni a tömegközlekedéssel, a vasúttal, a belföldi vízi utakkal, a rövid távú tengeri közlekedéssel és az intermodális működtetéssel kapcsolatos infrastrukturális beruházásoknak. A közlekedési díjakkal kapcsolatos keretprogram, mely biztosítja, hogy a különböző közlekedési módok tükrözzék azok társadalmi (externális) költségeit.

A közúti és a vasúti közlekedés aránya néhány európai országban (1988): Személyszállítás területén (az utaskilométer-teljesítmények százalékában):

Magyarország 2012-2013

A közúti és a vasúti közlekedés aránya néhány európai országban (1988): Áruszállítás területén (az árutonna kilométer teljesítmények százalékában):

Magyarország 2012-2013

Kelet-Európai közlekedési folyosók

Magyarország autópálya hálózata 2013.12.

Gyorsforgalmi úthálózat 2034

Duna-Majna-Rajna viziút Wikipédia

Wikipédia

Az EU kiemelt helyen kezeli a csatornához kapcsolódó Duna-szakasz hajózhatóságát, de Magyarország nem tesz semmit, hogy a Duna legalább évi 300 napon át hajózható legyen. A hajók merülésének csökkentése miatt a hajók szélességét kellett volna növelni. E miatt minden zsilipet át kellett volna alakítani, valamint a nyugati és balkáni országok teljes flottáját (több milliárd euro) le kellett volna cserélni. E helyett van az EU támogatása, hogy 2014-ig hajózható legyen a Duna Mohácsig, bármilyen vízállásnál. Wikipédia

Fleischer Tamás

Fleischer Tamás

Magyarország vasúthálózata

MÁV vontatási nemek részaránya (1938-2004.)

Személyszállítás (1965-2004.)

Árufuvarozás (1965-2004.)

Bezárásra ítélt vasúti szárnyvonalak

Energiaforrások Megújuló források a vízi és szélenergia. Fogyó források a szilárd, folyékony és gáznemű üzemanyagok és a hasadó anyagok. A járművek hajtási rendszere erőgépből és erőátviteli berendezésből épül fel. A leggyakrabban alkalmazott erőgépek a belsőégésű motorok, villamos motorok és gázturbinák. Az erőátviteli rendszer feladata, hogy a motor forgatónyomatékát a szükséges mértékben átalakítva tegye lehetővé az erő átadását a jármű kerekei mentén a pályára. Egyes járművek nem viszik magukkal az energiát, hanem villamos felsővezetékből veszik át a szükséges teljesítményt.

Alternatív üzemanyagok lehetőségei Metángáz. Megújuló bázisokon is termelhető, elsősorban biogáz jelleggel, ami a hulladék kezelési megoldások egyik mellékterméke. Az emissziós mutatói igen jók. Biodiesel. Növényi olajat tartalmazó termékekből készül, és diesel motorokban közvetlenül is alkalmazható. Nitrogénoxid emisszió növekedést okoz, míg a szénhidrogén és a finom szemcse kibocsátás csökken. Etanol. Növényi bázisú bio-üzemanyag, ami Ottó motorokban alkalmazható elsősorban, jelentős emisszió csökkentési tartalékokkal, amivel a kőolaj alapú üzemanyagoknál jobb helyzet érhető el.

Alternatív üzemanyagok lehetőségei Metanol és DME (dimetil éter). Földgáz alapon, vagy valóban megújulóként biomassza gázosításából állítható elő. Az etanolhoz hasonlóan Ottó motoros alkalmazású, adalékokkal diesel motorban is, elsősorban a DME a hagyományos diesel üzemanyagoknál jóval kedvezőbb emissziós tulajdonságokkal bír. Hidrogén. Egyes vélemények szerint a jövő üzemanyaga, sokféle alapanyagból kivonható, előállítható, bár ma még elsősorban földgáz bázison készül, ami azt az előnyt is hordozza, hogy a szén kivonásával megelőzzük a széndioxid keletkezését. Legkomolyabb akadálya a hidrogén alapú rendszernek az alternatív elosztási és tárolási megoldások, utóbbi energia igényes, és máig biztonsági problémákat vet fel. Elektromosság. A helyi nulla emisszió lehetősége, igénye fontos szempont, amit az elektromos hajtás tud biztosítani, egyik megoldandó gond az energia tárolása.

Életciklus üvegházi gáz kibocsátás (IPCC 1996.) Üzemanyag g/km CO2 egyenérték Benzin 222-282 Gázolaj 173-266 Cseppfolyósított gáz kőolajból 180-203 Nagynyomású földgáz 164-253 Metanol szénből 424-426 Metanol földgázból 250-252 Metanol fából 65-81 Etanol cukornádból 70-123 Etanol gabonából 90-263 Etanol fából Cseppfolyós hidrogén 29-88

Üzemanyag ár és költség adatok összevetése (IEA 1999., WEC 2000.) Ár (USD/GJ) Rövid távon Ár (USD/GJ) távlati Benzin (rotterdami ár) 4,5-6,5 Diesel (rotterdami ár) 4,2-5,5 RME (repce metil észter) költség 15-25 Etanol cukor tartalmú növényből költség 15-25 (c.répa) 8-10 (cukornád) Etanol cellulóz biomasszából költség 10-15 költség 6-7 Hidrogén cellulóz biomasszából költség 8-10 költség 6-8 Metanol cellulóz biomasszából költség 11-13 költség 7-10 Földgáz Metanol földgázból 1,5-3 5

Jó irányban haladunk?