Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az elektromobilitást támogató utazói információs szolgátlatások fejlesztése Csonka Bálint, Dr. Csiszár Csaba Közlekedéstudományi Konferencia, Győr 2016.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Az elektromobilitást támogató utazói információs szolgátlatások fejlesztése Csonka Bálint, Dr. Csiszár Csaba Közlekedéstudományi Konferencia, Győr 2016."— Előadás másolata:

1 Az elektromobilitást támogató utazói információs szolgátlatások fejlesztése Csonka Bálint, Dr. Csiszár Csaba Közlekedéstudományi Konferencia, Győr 2016. március 24-25. KÖZLEKEDÉSÜZEMI ÉS KÖZLEKEDÉSGAZDASÁGI TANSZÉK

2 Közlekedési rendszer átalakításának szükségessége – energia felhasználási kérdések Korlátos kőolaj készletek, energia függőség: kőolaj 90%-a import az EU-ban Környezetszennyezés globális és lokális hatásai 2030: CO 2 kibocsátás csökkentése 40%-kal az 1990-es bázis évhez képest 2050: CO 2 kibocsátás csökkentése 60%-kal az 1990-es bázis évhez képest Forrás: Eurostat

3 Piaci részesedés új járművek piacán (top 3) Norvégia13 % Hollandia5 % Svédország és USA2 % A forgalomban lévő személyautók 0,08%-a elektromos (2014) Magyarországi előrebecslések Az elektromobilitás helyzete

4 Előnyök: Egyszerű, megbízható és tiszta hajtástechnológia (egyszerűbb váltó, nincs motorolaj) Nincs lokális károsanyag-kibocsátás, csendes Magas hatásfok (belsőégésű motor: 35-45%, elektromos motor: 70-80%) Alacsony üzemeltetési költség: 550-600 Ft/100 km (személygépkocsi esetén) Smart Grid rendszert támogatja Környezetbarát a technológia (ha az áram előállításához megújuló energiaforrásokat használnak) Hátrányok: Magas beszerzési költség Korlátozott hatótáv szgk: 130– 450 km; szóló autóbusz: 350-400 km Akkumulátorok élettartama alacsonyabb, mint a járműé; cseréjük költséges Hosszú töltési idő Kevés nyilvános töltőállomás Az elektromobilitás üzemeltetési jellemzői

5 Ösztönző rendszerek

6 töltési idők előre becslése pénzügyi döntések foglalás legkisebb energiafelhasználású útvonal tervezése eco-driving tájékoztatás a töltőpontok környéki szolgáltatásokról tevékenységi lánc alapú utazástervezés fizetés Funkciók meghatározása

7 Funkciók részfunkciókra bontása FunkcióRészfunkció F1F1 Üzemeltetési költség és megtérülési mutató számítás Eredmények szűrése személyre szabottan F2F2 Statikus információk szolgáltatása Dinamikus információk szolgáltatása Eredmények szűrése személyre szabottan Térképes megjelenítés Foglalással kapcsolatos műveletek (foglalás, módosítás, visszamondás) F3F3 Felhasználó és/vagy jármű azonosítás Tájékoztatás a töltési folyamatról Manuális leállítás Automatikus leállítás Fizetendő díj számítása (smart metering) Díjfizetés Számlakezelés F4F4 Útvonaltervezés az EV sajátosságait figyelembe véve Tevékenység alapú utazástervezés Navigáció F5F5 Dinamikus információk szolgáltatása a töltés és visszatáplálás feltételeiről Töltés/visszatáplálás indítás Tájékoztatás a töltési/visszatáplálási folyamatról Töltés/visszatáplálás leállítás

8 Adatforrások azonosítása

9

10

11

12

13

14

15

16 Információs szolgáltatás hasznosságát értékelő módszer

17 CL(F i )Leírás 0a funkció teljes mértékben hiányzik 1a funkció hiányos, csak egyes részfunkciók teljesülnek 2a funkció hiányos, de a részfunkciók többsége teljesül 3a funkció összes részfunkciója teljesül JelölésÉrtékelés e 0: nincs hatással a felhasználóra 1: a felhasználó számára tájékoztatást ad; növeli a biztonságérzetet, de az utazási szokásokat nem vagy csak mérsékelten befolyásolja 2: a felhasználó utazási szokásait közepes mértékben befolyásolja; az útvonal változhat, de az úticél nem vagy csak kis mértékben 3: a felhasználó utazási szokásait jelentősen befolyásolja; az útvonal és az úti cél is változhat f 0: évente 3-4 alkalommal vagy ritkább használat 1: havi rendszerességű használat 2: heti rendszerességű használat 3: napi rendszerességű használat r 0: megbízhatatlan információ; az esetek legalább felében téves/pontatlan információt közöl 1: megbízható információ; minden esetben igaz/pontos az információtartalom.

18 Konklúzió Információs szolgáltatás koncepciója: a bevezetett funkciók az összes alapfolyamati műveletet támogatják, különös tekintettel a hagyományos járműhasználathoz képesti eltérésekre. Információs szolgáltatást értékelő módszer: a meglévő és jövőbeni alkalmazások értékelhetőek és a fejlesztések eredményessége/célirányos jellege fokozható a TE mutató alapján. Az elektromos járművet használók információszükséglete lényegesen nagyobb, mint a hagyományos járművet használóké Az elektromos járművet használók nagyobb mértékben befolyásolhatóak információs szolgáltatással, mint a hagyományos járművet használók. Az elektromos járművek technológiai fejlődése és az üzemeltetési jellemzők befolyásolják az ideális alkalmazással szemben támasztott elvárásokat.

19 KÖZLEKEDÉSÜZEMI ÉS KÖZLEKEDÉSGAZDASÁGI TANSZÉK H-1111 BUDAPEST STOCZEK 2., ST ÉPÜLET 4. EMELET KÖSZÖNÖM A FIGYELMET! WWW.KUKG.BME.HU Dr. CSISZÁR Csaba, egyetemi docens csiszar.csaba@mail.bme.hu csiszar.csaba@mail.bme.hu +36-70-3360612 CSONKA Bálint, doktorandusz csonka.balint@mail.bme.hu csonka.balint@mail.bme.hu +36-20-4464682


Letölteni ppt "Az elektromobilitást támogató utazói információs szolgátlatások fejlesztése Csonka Bálint, Dr. Csiszár Csaba Közlekedéstudományi Konferencia, Győr 2016."

Hasonló előadás


Google Hirdetések