Mit és hogyan tanulnak a magyar diákok a saját és más népek történelméről? Fischerné Dárdai Ágnes Pécsi Tudományegyetem Kaposi József Oktatáskutató és.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Betekintés a református hit- és erkölcstan világába
Advertisements

Jánosi Beatrix szeptember 08.
Történelemdidaktika III. A kétszintű érettségi. Az érettségi reform előzményei  Közel tíz esztendős fejlesztőmunka eredménye.  Középiskoláztatás iránti.
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
NAT, kerettantervek, helyitantervek ( ember és természet műveltségi terület) 2013.
A Szaktanácsadók feladatai a 48/2012. (XII.12.) EMMI rendelet alapján
A tartalmi szabályozás kérdései Kaposi József október.
Közösségek és célcsoportok konstruálása dr. Szöllősi Gábor, szociálpolitikus, PTE BTK Szociális Munka és Szociálpolitika Tanszék.
KORSZERŰSÉG AZ ERKÖLCSTAN / ETIKA TANÍTÁSBAN
Betekintés a református hit- és erkölcstan világába
Kisebbségszociológiai alapismeretek
A kooperatív Tanulás ( Tanítva tanulás)
Kozma Judit „Jó gyakorlat - rossz gyakorlat” a roma állampolgárokkal végzett szociálpedagógiai munkában Miskolc, szeptember 12.
TANTÁRGY-ORIENTÁLT IDEGEN NYELV OKTATÁS Istvánffy Miklós Általános Iskola.
1848/49-es szabadságharc nemzetiségi, kisebbségi vonatkozása
POLITIKAI IDEOLÓGIÁK © kurtán sándor pefele 2009.
RADNÓTI MIKLÓS:Nem tudhatom…
Az egyéni fejlesztési terv
Feladatírói tréning Történelem. Dr. Dárdai Ágnes, PhD pte
Történelemdidaktika. I. A történelemtanítás általános kérdései Dr
A történelemtanítás, történelemdidaktika általános kérdései
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Kisebbségi kultúrák.
Amikor a tanítvány ellentmondott a mesternek
NAT 2007 kompetenciák.
Közösségi művelődési törekvések Budapest, március 5 Beke Márton, az Emberi Erőforrások Minisztériuma Közművelődési Főosztályának vezetője.
Másság-tisztelet vagy személyi méltóság: a társadalompolitika válaszútja Kővári János
A diákok/fiatalok és az aktív államporság „Civil szervezetek és a közoktatási intézmények közösségi kapcsolatai” Salgótarján, január 29.
A feladatok szerepe Kaposi József.
A tanárképzésben megszerezhető kompetenciák a 8/2013 (I. 30
Történelemtanár képesítési követelményei Kaposi József szeptember.
A szomszéd népek a magyar közoktatási tantervekben és vizsgakövetelményekben Kaposi József.
A tanárképzésben megszerezhető kompetenciák a 8/2013 (I. 30
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
Történelemtanítási stratégiák a nemzetközi történelemdidaktikai koncepciók tükrében F. Dárdai Ágnes
Bevezető előadás Történelemdidaktika Dr. habil. Dárdai Ágnes /I.szem.
A történelmi tanulás sajátosságai
A határon túli magyar nyelvűség
Vizuális nevelés tantárgypedagógia
Közismeret Osztályfőnöki Kommunikáció-magyar ( KO-MA) Matematika Idegen nyelv Természetismeret Társadalomismeret.
Fejlesztes.emagyar.net farkas andrás. fejlesztes.emagyar.net mi ez? A Magyar-magyar Platform – bár még maga is új kezdeményezés – állandó fejlesztést,
Betekintés a református hit- és erkölcstan világába
Aktív és felelős állampolgárság – demokrácia – szabadság Az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet szerepe a felsőoktatási állampolgári nevelésben Kocsis Mihály.
Gaudium et Spes: Kihívások és kilátások Szeptember 10. Előadó: Dr. Tomka Ferenc.
A „soft law” hatása az oktatás és képzés szabályozására az európai integráció tükrében dr. Várnagy Péter egyetemi docens PTE FEEK.
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
„Migráns tanulók a magyar közoktatásban” Oktatási és Kulturális Minisztérium Társadalmi Megújulás Operatív Program „BÁBEL- interkulturális pedagógia porjekt”
Róbert Péter Egyetemi tanár Széchenyi Egyetem, Győr
MEDIÁTOROK GYAKORLATORIENTÁLT KÉPZÉSE
Törzsök Erika: Színes szőttest - avagy milyen kisebbségpolitikára van szükség? 2006.
Jelenkori társadalmi problémák és konfliktusok Tantárgyfelelős: Dr
Morális kérdések a XX. század világirodalmában
Cím szöveg – Second level Third level – Fourth level » Fifth level TÁMOP Tájékoztató Nap Családi kisokos, avagy ismerd meg a családod. Vitéz Gyöngyvér.
A társadalomismereti tartalmak tanításának lehetséges gyakorlata…
Jó gyakorlatok egy somogyi faluban
A magyar nyelv és irodalom Készítette: Raátz Judit és Sályiné Pásztor Judit Szolnok–Budapest és 16.
DROGPREVENCIÓ Készítette : Szegedi Károlyné. A modul megvalósításának tartalmi célja : A káros szenvedélyekkel kapcsolatos fogalmak, ismeretek bővítése,
Betekintés a református hit- és erkölcstan világába Egyházközség neve: Hittanoktatást végzi:
Az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet szerepe/feladata a médiaoktatás területén.
MSZ C Andrássy Gyula Szakközépiskolája 3530 Soltész Nagy Kálmán u. 10. „Határtalanul”! Előkészítő óra.
A szocializáció folyamata
Betekintés a református hit- és erkölcstan világába
Betekintés a református hit- és erkölcstan világába
Új tendenciák a történelem-tanításban
Miért szükségszerű a változás a természettudományok oktatásában?
A mozgókép kultúra és médiaismeret tantárgy lehetőségein keresztül
Betekintés a református hit- és erkölcstan világába
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Az LMBTI-személyek egyenlőségének előmozdítása az Európai Unióban
Betekintés a református hit- és erkölcstan világába
Előadás másolata:

Mit és hogyan tanulnak a magyar diákok a saját és más népek történelméről? Fischerné Dárdai Ágnes Pécsi Tudományegyetem Kaposi József Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet

A vizsgált kérdések Milyen értékek mentén történik az oktatás Magyarországon? Melyek az oktatás-nevelés fő céljai? Melyek a fejlesztendő kulcskompetenciák? Melyek a kiemelt fejlesztési feladatok? Melyek a nemzeti és etnikai kisebbségi nevelés és oktatás főbb elvei?

A vizsgált dokumentumok Nemzeti Alaptanterv (207/2007.Kormányrendelet) - preambulum - „Ember és Társadalom” műveltségterület A történelem érettségi vizsga követelményei

Az oktatás-nevelés közös értékei 1. A népek, nemzetek, nemzetiségi, etnikai csoportok és a nemek egyenlősége Szolidaritás és tolerancia Más népek történetének, szokásainak, kultúrájának ismerete és megbecsülése A különböző kultúrák iránti nyitottság, megértés A világ globális problémái iránti egyéni és közösségi felelősség

Az oktatás-nevelés közös értékei II. európai, humanista értékrend az egyén tisztelete, lelkiismereti szabadság az alapvető közösségek (család, nemzet, az európai nemzetek, az emberiség) együttműködése

Oktatási-nevelési célok a közös nemzeti értékek erősítése, a nemzeti hagyományok ápolása, a nemzeti identitás fejlesztése az ország nemzetiségeihez, kisebbségeihez tartozók azonosságtudatának ápolása, kibontakoztatása a hazánk területén élő kisebbségek életének, kultúrájának ismerete az ország és tágabb környezete, a Kárpát- medence megismerése Európához tartozásunk erősítése

A kiemelt fejlesztési feladatok I. Énkép, önismeret: önállóság, önkontroll, felelősség Hon- és népismeret: a nemzettudat megalapozása, a nemzeti önismeret, a hazaszeretet elmélyítése és ettől elválaszthatatlan módon a hazánkban és szomszédságunkban élő más népek, népcsoportok értékeinek, történelmének, hagyományainak megbecsülése.

A kiemelt fejlesztési feladatok II. Aktív állampolgárságra, demokráciára nevelés: Magyarságtudatukat megőrizve váljanak európai polgárokká. Váljanak nyitottá és megértővé a különböző szokások, életmódok, kultúrák, vallások, a másság iránt. Konfliktuskezelés, a humanitárius segítségnyújtás, az együttműködés képessége

A nemzeti és etnikai kisebbségi nevelés és oktatás főbb elvei A nemzeti kisebbségi nevelés és oktatás célja a tanulók nemzetiségi közösséghez való tartozásának erősítése. Ezt a célt a nemzetiségi nyelv és kultúra közvetítésével, a nemzeti kisebbség sajátos helyzetének megismertetésével éri el.

Az „Ember és társadalom” műveltségterület I. Fejlesztési célok: Problémaközpontú tanítás, amely segít a mában felmerülő problémák történeti gyökereinek megértésében Forrásközpontú tanítás. A történelmi múlt rekonstruálása különböző jellegű források alapján. Többféleképpen értelmezhető szövegek jelentésrétegeinek feltárása Az információforrások kritikus kezelése. Kérdések megfogalmazása a forrás megbízhatóságára, a szerző esetleges elfogultságaira, tájékozottságára, rejtett szándékaira stb. vonatkozóan. Tárgyilagos érvelés és a személyeskedés megkülönböztetése. Mások véleményének türelmes meghallgatása, és figyelembevétele.

Az „Ember és társadalom” műveltségterület II. Tartalmi elemek: Ismereteket szerezzenek a határon túli magyarok történetéről és kultúrájáról; Ismereteket szerezzenek a magyarországi nemzeti és etnikai kisebbségek – köztük a romák – történetéről; Hogyan élhetnek együtt különböző kultúrák, vallások, népek? Milyen lehetőségei és akadályai vannak a kultúrák közötti kommunikációnak? Hogyan lehetséges az, hogy ugyanazt a történelmi eseményt vagy jelenséget különböző emberek különbözőképpen értelmezik? Hányféle közösségi identitása lehet egy embernek?

A történelem érettségi vizsga követelményei Összhangban a Nemzeti Alaptantervvel Pl. Források kritikus használata és értékelése; a magyar történelem sorsfordító eseményeinek több szempontú bemutatása; a kisebb közösségek és a többségi társadalom együttélésének, konfliktusainak elemzése (pl. nemzetiségi kérdés, a romák integrációja) Témák: A nemzeti érzés megerősödése a magyarság és a nemzetiségek körében a 19.században; A magyar nemzetiségi politika és a nemzetiségi törekvések; Trianon gazdasági, társadalmi, etnikai következményei; A határon túli magyarság sorsa; A közép-európai régió jellemzői, sajátos problémái, távlatai; Etnikumok és nemzetiségek a magyar társadalomban.

Történelemtanítás A tanítás a forrás- és tevékenységközpontú tananyag- feldolgozásra épül. A diákok megismerkednek a történelmi múlt különböző forrásainak (szöveges, képi, audiovizuális) általános jellemzőivel, feldolgozási szempontjaival, továbbá Elsajátítják a képességet, hogy a különböző típusú és szemléletű (kontorverzív) forrásokban meglássák az azt létrehozó szerzők nézőpontját. Kiemelt szerepe van a problémaközpontú és elemző tanításnak is, amely segít a történelmi problémahelyzetek megértésében, illetve a mában felmerülő problémák történeti gyökereinek megértésében.

Konklúzió A magyar oktatáspolitikai dokumentumokban lefektetett tartalmi, és fejlesztési követelmények lehetőséget teremtenek: multiperspektivikus szemléletű, probléma- és forrásközpontú történelemtanításra kontroverzív forrásokra épülő tankönyvek, munkafüzetek, feladatgyűjtemények írására

PÉLDÁK

„(…) A hadifogolytáborokban található volt lengyel tiszt, hivatalnok, földbirtokos, rendőr, katonai kémszolgálat ügynöke, csendőr, telepes, börtönőr (…) különféle ellenforradalmi kém- és diverzánsszervezetek tagjai, volt földbirtokosok, gyárosok, volt lengyel tisztek, tisztviselők, dezertőrök ügyét különleges módon vizsgál­ja ki, és a legmagasabb büntetést szabja ki rájuk: az agyonlövetést.” Forráselemzés

A feladat kérdései 1. Döntse el a részlet alapján, mely nagyhatalom felelős a lengyel tisztek legyilkolásáért! Húzza alá a forrásban azokat a kulcsszavakat, amelyek egyértelműen az elkövető hatalomra utalnak! Indokolja válaszát! 2. Nézze meg Andrzej Wajda Katyń című filmjét! Készítsen a filmről 4-5 mondatos ajánlást vagy plakáttervet!

Elemezze a plakátokat a feladatok alapján! Háborús propaganda

A feladat kérdései 1. Állapítsa meg az egyes plakátokról, hogy melyik háborús fél álláspontját jelenítik meg! Írja a kép alá a megfelelő szövetség nevét! 2. Gyűjtse össze a négy plakát közös elemeit (szándék, mondanivaló, ábrázolásmód stb.)! Fogalmazza meg néhány mondatban, melyek az általánosítható jegyek! 3. CSOPORTFELADAT! Tervezzünk korhű háborúellenes plakátot! Alakítsunk 4-5 fős csoportokat, s beszéljük meg a plakátra kerülő szöveget, képet, rajzokat, jelképeket. Ha van rá mód, készítsük el a plakátot! (Dolgozhatunk számítógépen is!)

Karikatúrák 1.

Képekhez kapcsolódó feladatok 1. Állapítsa meg, mely eseményt örökíti meg az első karikatúra! 2. Nevezze meg mely ország lett az első áldozata az első képen ábrázolt eseménynek! 3. Gyűjtse össze az első karikatúráról a két rendszer jelképeit! 4. Állapítsa meg, mely eseményre utal a második karikatúra! 5. Állapítsa meg, hogy a második kép földön heverő kártyái és a szereplők által szorongatott fegyverek milyen szerzői szándékot jelenthetnek! 6. Fogalmazzon meg feltételezést arról, hogy a két politikus együttes szerepléséről miért készült rengeteg karikatúra!

Karikatúrák 2.

Képekhez kapcsolódó feladatok 1. Nevezze meg a karikatúrákon látható személyt! 2. Állapítsa meg a két karikatúrában mi a közös! 3. Határozza meg, hogy milyen módon alkalmazza a két karikatúra ugyanazt a jelképet! 4. Állapítsa meg, hogy az első karikatúra az ábrázolt személy mely szokásait, tulajdonságait emeli ki! 5. Határozza meg a második karikatúra mely cél érdekében ösztönöz kitartásra! 6. Fogalmazzon meg feltételezést, hogy miért ugyanazt a jelképet használja a két karikatúra!