Aktív állampolgárok a demokratikus tanuló társadalomban? A poszt-modern felsőoktatás dilemmája Dr. Németh Balázs Pécsi Tudományegyetem Felnőttképzési és.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Fiatalok Lendületben Program •Időtartam: •Célja: –Fiatalok tapasztalati tanulása nem-formális tanulási.
Advertisements

Migránsok társadalmi beilleszkedése együttműködéssel
A társadalmi felzárkóztatás és az életen át tartó tanulás (LLL)
A regisztrált diplomás munkanélküliek helyzete a fővárosban Előadó: Vass István igazgató
A felnőttképzés jövőképe (Érdemes-e intézményi stratégiát alkotni?) Akkreditált Felnőttképzési Intézmények Országos Egyesülete – országos konferencia (2008.
Memorandum, 2000 ● Memorandum az egész életen át tartó tanulásról
A fenntartható fejlődés és a Nemzeti Fenntartható Fejlődési Stratégia
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
A felnőttképzés népszerűsítése az FMM és az NFI stratégiájában Március 6. Kossuth Klub.
Kellenek-e nekünk a TISZKEK? Mártonfi György Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet A Vas Megyei Szakképzés-szervezési Társulás Országos TISZK Konferenciája.
Ifjúságpolitika - A fiatalok, mint erőforrás -
Kormányzás a felsőoktatásban A felsőoktatás modernizációja workshop 2007 október 10.
Az EU támogatáspolitikája és az oktatásfejlesztés Halász Gábor tudományos tanácsadó Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet.
AZ ÚJ gazdaságfejlesztési programról
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
TANULÁS-TUDÁS-MINŐSÉG Farkas Katalin címzetes főiskolai tanár, SZTE Tanárképző Főiskolai tanár Budapest, november 29.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Fiatalok Lendületben Program számokban Időtartam: Költségvetés: € – Ft/év Magyarországon.
Szabó Miklós Az oktatás szerepe a társadalomban. Az oktatás filozófiai alapja „A helyes cselekvéshez és megértéshez szükség van a jó tudására.” (Platón)
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
Az EU oktatási és képzési rendszerének célkitűzései
A Lisszabon-folyamat és az oktatás képzés nemzeti politikája Dr
TÁJÉKOZTATÓ a Nemzeti Felnőttképzési Intézet tevékenységéről.
Történelemdidaktika. I. A történelemtanítás általános kérdései Dr
Pordány Sarolta: Ph.D. kutatásindító
Közösségi munka. 1. A közösségi munka előnyei az egyéni és családi esetkezeléssel szemben A szociális munkások rendelkezésére álló eszközök rendszerint.
Nyíregyházi Főiskola március 6. Dr. Kokovay Ágnes Kompetenciaalapú képzés és a távoktatás.
A felnőttoktatás funkciói Magyarországon
Az oktatás az EU-ban Lisszaboni statégia: Célmeghatározás –mit –mikorra –ki által –milyen minőségben Az eszközök között kiemelt helyen az egész életen.
A Lifelong Guidance (LLG) európai és hazai rendszerének kialakítása Kihívások és törekvések egy kutatás operacionalizálása fényében Borbély Tibor Bors,
SZINTEK ÉS SZEMPONTOK AZ EURÓPAI FELSŐOKTATÁSI TÉRSÉGBEN Előadás a Felsőoktatási Kutatóintézet és az Oktatásügyi Közvetítői Szolgálat „Felsőoktatási konfliktusok”
TÁMOP 3.1.5/ – 0001 PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
Képesítési Keretrendszerek Európában
TÁMOP / „Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban ” A Magyar Képesítési Keretrendszer fejlesztése 5. pillér – MKKR és a közoktatás.
A diákok/fiatalok és az aktív államporság „Civil szervezetek és a közoktatási intézmények közösségi kapcsolatai” Salgótarján, január 29.
Az Ökoiskola hálózat helyzete és tervei
A vidéki tér sikertényezői
Tanuló szervezet.
Felsőoktatás szerepe a távmunka elterjesztésében Benedek András Felsőoktatás szerepe a távmunka elterjesztésében VI. Országos Távmunka Konferencia Budapest,
Az intézményvezetők szerepe az oktatási intézmények fejlesztésében
Szakmai tanulási utak Előadás S truktúrák és folyamatok szekció SZABÓNÉ DR. BERKI ÉVA szakképzési és felnőttképzési szakértő VII. Nevelésügyi Konferencia.
Tanulási partnerségek kezdeményezése A NYITOK hálózatfejlesztési program bemutatása Balázs Ákos Szövetség az Életen Át Tartó Tanulásért június 22.
Németh Balázs, PhD egyetemi docens PTE FEEK
Dőry Tibor MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia Készítette: Balogh Judit Nemzetközi Tan. III. évf
Európa 2020 A lisszaboni stratégiát felváltja az Európa 2020 stratégia Az új stratégia központi kérdése az Unió versenyképessége, de más, új célokat is.
A szakképzés változása napjainkban Feigl Ágnes 2006 ETI.
Az európai országok eredményei és tapasztalatai Szigeti Tóth János © Magyar Népfőiskolai Társaság 2009.
Kormányszóvivői tájékoztató 1 Tanulni és versenyben maradni felnőttkorban is.
Kémia szakmódszertani kutatások a Debreceni Egyetemen Tóth Zoltán.
A KEZDŐ KÉPZÉSI SZAKASZ FEJLESZTÉSI IRÁNYAI ÉS LEHETŐSÉGEI Dr. Csonka Csabáné 2007.
CODEX – „Coordinated Development and Knowledge Exchange on Spatial Planning Methodology” A CODEX projekt fő célkitűzéseinek valamint kulcstevékenységeinek.
Tantervfejlesztési Hálózat építési Mobilitást segítő Támogatások forrás: „Magyar nyelven Európában” Budapest, április 1.
TÁMOP /1/B Gyermekek és fiatalok integrációs programjai Csomópont - Ifjúsági Információs Pont kialakítás Álláskereső klub.
Megközelítésmódok a tanári kompetenciák leírására
Keretrendszerek az oktatás rendszerében Felnőttképzés a változó gazdasági és oktatási rendszer környezetében konferencia Eger április
Tanári kompetenciák október 6. Caroline Kearney
A „soft law” hatása az oktatás és képzés szabályozására az európai integráció tükrében dr. Várnagy Péter egyetemi docens PTE FEEK.
A tudásgyárak technológiaváltása és humánstratégiája – a felsőoktatás kihívásai a XXI. században május Az intézmény partnerségi kapcsolatainak.
Az egész életen át tartó tanulás koncepciója
Dr. Polgár Marianna Tanárképzés – továbbképzés. Történeti előzmények A tanárképzés (tágabban pedagógusképzés) a felvilágosodás korától intézményesült,
Gaál Zoltán MFRFK Budapest, szeptember 29..
AZ ÚJ OKTATÁSKUTATÓ ÉS FEJLESZTŐ INTÉZET – ÉS A KOMPETENCIAFEJLESZTÉS Budapest, január 18.
A humán szolgáltatás európai uniós tendenciái Humán szolgáltatás jelene és jövője konferencia Gödöllő, 2009.május 14. Borbély-Pecze Tibor Bors
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u Az ökoiskolák előtt álló jelenlegi kihívások és a lehetséges válaszlehetőségek.
Andragógia Kraiciné Dr. Szokoly Mária (2004): Felnőttképzési módszertár. Új Mandátum Könyvkiadó, Budapest Összeállította: Marton Eszter.
2014. november 26. Tordai Péter igazgató Tempus Közalapítvány
Nemzeti Foglalkoztatási Akcióterv (2004) Magyarország 2006.június
Strukturális alapok és a HEFOP. Strukturális Alapok Európa regionális politikája a pénzügyi szolidaritáson alapul. A Strukturális Alapok, az EU regionális.
PROCSEE projekt 1. Szakértői Fórum disszeminációs esemény Racsko Réka
Regionális identitás és öntudat: létező jelenség Magyarországon?
Előadás másolata:

Aktív állampolgárok a demokratikus tanuló társadalomban? A poszt-modern felsőoktatás dilemmája Dr. Németh Balázs Pécsi Tudományegyetem Felnőttképzési és Emberi Erőforrás Fejlesztési Kar Németh Balázs – OFI _Konferencia Budapest, június 5.

Az Európai Bizottság Fehér Könyve (1995) és a tanuló társadalom Cselekvési prioritások: A mobilitáshoz szükséges készségek fejlesztése; A szakképzés és a gyakorlati képzések fejlesztése; A kirekesztés elleni küzdelem (második esély); Három közösségi nyelv magas szintű ismerete; Az oktatási befektetések egyenrangú kezelése. Németh Balázs – OFI _Konferencia Budapest, június 5.

Jacques Delors-bizottság: Tanulás: rejtett kincs (UNESCO,1996) Kulcsüzenetei: Tanuljunk meg élni; Tanuljunk meg megismerni; Tanuljunk meg dolgozni; Tanuljunk meg másokkal együtt élni; Kulcsfogalmai: Versengés; Együttműködés; Szolidaritás. A tanulás folyamat! – Faure (1972) hatása Németh Balázs – OFI _Konferencia Budapest, június 5.

Definíciók Felnőttkori tanulás Aktív állampolgárság/cselekvő polgár Egész életen át tartó tanulás Felsőoktatási „lifelong learning” Németh Balázs – OFI _Konferencia Budapest, június 5.

Felnőttkori tanulás „A felnőttkori tanulás alapvető eleme az egész életen át tartó tanulásnak. A felnőttkori tanulásnak különböző definíciói léteznek. E közlemény esetében a fogalmat a következőképpen határozzuk meg: felnőttkori tanulás minden olyan tanulás, amelyben felnőttek az alapoktatás és -képzés befejezése után részt vesznek, függetlenül attól, meddig jutottak ebben a folyamatban (pl. a felsőoktatást is beleértve).” European Bizottság - Közlemény Felnőttkori tanulás: Tanulni sohasem késő Brussels, COM(2006) 614 final 3. old. Németh Balázs – OFI _Konferencia Budapest, június 5.

Felnőttkori tanulás Főbb kihívások (A felsőoktatást érinti*) Kulcsüzenetek (A felsőoktatás vállalható szerepe*) - Versenyképesség*- A részvételt akadályozó tényezők megszüntetése* - Demográfiai változások*- A felnőttkori tanulás minőségének biztosítása* - Társadalmi befogadás*- A tanulási eredmények elismerése és jóváhagyása* - Befektetés az idősebb népességbe és a bevándorlókba*(?) - Indikátorok/mutatók és referenciaértékek* Miért nincs szó az aktív Állampolgárságról? European Bizottság - Közlemény Felnőttkori tanulás: Tanulni sohasem késő Brussels, COM(2006) 614 final Németh Balázs – OFI _Konferencia Budapest, június 5.

Felnőttkori tanulás – aktív állampolgárság „ Az aktív állampolgárság ügye az egész életen át tartó tanulás Memorandumának megjelenésekor került a figyelem középpontjába, de azóta – bár jelentőségét egyetemlegesen elismerték – mégis kevés történt annak fejlesztése érdekében a felnőttkori és egész életen át tartó tanulás terén. A felnőttkori tanulás nem lehet sikeres az aktív állampolgárságot fejlesztő felnőttkori tanulás átfogó azonosítása, integrációja és fejlesztése hiányában. Az aktív állampolgárság mérhető és érzékelhető haszna révén és indikátorainak alkalmazása által újabb előnyökre tehetünk szert.” European Association for the Education of Adults - EAEA Trends and Issues/Trendek és kérdések Brussels, old. Németh Balázs – OFI _Konferencia Budapest, június 5.

Aktív állampolgárság Nincs elfogadott definíció; „Az aktív állampolgárság egy nyílt-végű folyamat” (H. Baert, 2003, 2006); Állampolgári nevelés - társadalmi ismeretek (citizenship education) és a kollektív/vegyes identitás építése (T. Jansen, 2003); A társadalmi, politikai és gazdasági tevékenységben való részvételre ösztönzés (UNESCO 1998, 2001); A tanuló város – tanuló régió modell része (Longworth, 2003, 2006); Ellentmondás fedezhető fel az állampolgárságot, mint státust erősítő foglalkoztatás és az aktív állampolgári szerep iránti vágy között (Jarvis, 2004) Szervezet- és közösségfejlesztés a felsőoktatás bevonásával (OECD, 2007; NIACE, 2008) Németh Balázs – OFI _Konferencia Budapest, június 5.

Aktív állampolgárság Tanulás az állampolgárságról (Learning about citizenship); - Tanulás az állampolgárságról, mint státusról Tanulás az állampolgári magatartáson/cselekvésen keresztül (Learning through citizenship); - Reflexiók az egyéni és társas állampolgársággal (individual and collective citizenship) kapcsolatos tapasztalatokról (gyakorlat) Tanulás az állampolgárságért (Learning for citizenship) - Aktív állampolgárság (Active citizenship) Johnston, R ( 2005.) A Framework for Developing Adult Learning for Active Citizenship In: Wildemeersch, D. – Stroobants, V. – Bron Jr., M. (eds.) Active Citizenship and Multiple Identities Peter Lang, Frankfurt am Main, 49. old. Németh Balázs – OFI _Konferencia Budapest, június 5.

Aktív állampolgárság Németh Balázs – OFI _Konferencia Budapest, június 5. Johnston, R ( 2005.) A Framework for Developing Adult Learning for Active Citizenship In: Wildemeersch, D. – Stroobants, V. – Bron Jr., M. (eds.) Active Citizenship and Multiple Identities Peter Lang, Frankfurt am Main, 62. old.

Aktív állampolgárság Németh Balázs – OFI _Konferencia Budapest, június 5. H. Baert: Reconstructing Active Citizenship. In: Schmidt-Lauff, S. (ed.) (2003) Adult Education and Lifelong Learning. Verlag Kovac, Berlin old. A jogokhoz (polgári, politikai, társadalmi) kötődő állampolgárság és a részvétel kapcsolata; Az aktív állampolgárság a jogaink tudatos gyakorlásáról és a státusok elfogadásáról szól; Kihívások: A demokratikus állampolgári szerepek újbóli definiálásának kényszere; a társadalmi felelősségvállalás veszélyei; Az egyéni szabadság és a kollektív érdek közötti egyensúly megteremtésének kényszere – A részvételt erősítő kompetenciák szerepe.

Aktív állampolgárság Németh Balázs – OFI _Konferencia Budapest, június 5. T. Jansen: Citizenship, Identities and Adult Education. In: Schmidt-Lauff, S. (ed.) (2003) Adult Education and Lifelong Learning. Verlag Kovac, Berlin old. „Az állampolgári nevelésnek olyan kompetenciákat kell fejlesztenie, melyek birtokában az egyének életét meghatározó kulturális kódok és szimbólumok „értelmezése” és „megbeszélése” lehetővé válik. A felnőttek állampolgári nevelésének három fő célkitűzése: - A nevelés feladata, hogy segítse a meghatározó kulturális kódok és szimbólumok kritikai hatásának érvényesülését a hatalom és a kultúra közötti kapcsolatok feltárása érdekében, tekintettel az érdek és tudás kapcsolatára; - A nevelés hozzájárulhat a kulturális perspektívák és kódok feltárásához, melyek különböző jelentésekbe, értékekbe, és látásmódokba ágyazódnak be (Alternatívák keresése, holisztikus jelentés); - A politikai tartalom humanizálása. Az információ kódjainak dekonstrukciója az állampolgárság tanulásához kapcsolódó személyes tapasztalatok felfedezése révén.”

Aktív állampolgárság Németh Balázs – OFI _Konferencia Budapest, június 5. „.. Az egész életen át tartó tanulás igazi célja a demokratikus állampolgárság annak felismerése alapján, hogy a demokratikus állampolgárság olyan tényezőktől függ, mint a hatékony gazdasági fejlődés, a társadalmunkban legkiszolgáltatottabbak iránti figyelem és a közös otthonunk lehetőségeit súroló ipari teljesítmény hatása. Az állampolgárság fogalma fontossá válik az egyén és közössége társadalmi, politikai, gazdasági tevékenységekhez való viszonyulásai kapcsán, mind helyi, mind globális értelmezésben.” Mumbai statement on Lifelong Learning, Active Citizenship and the Reform of Higher Education UNESCO, 1998 International Journal of Lifelong Education Vol 17.No. 6., 360. old.

Aktív állampolgárság Németh Balázs – OFI _Konferencia Budapest, június 5. The Cape Town Statement on Characteristic Elements of a Lifelong Learning Higher Education Institution. UNESCO, „Az egész életen át tartó tanulás célja lényegében a demokratikus állampolgárság,..… A demokratikus állampolgárság rámutat a nők és férfiak szerepére, mellyel saját életük minden területét ténylegesen maguk alakíthatják.”

Aktív állampolgárság Németh Balázs – OFI _Konferencia Budapest, június 5. N. Longworth (2006) Learning Cities, Learning Regions, Learning Communities. Kogan Page. London old. „Aktív állampolgárság a tanuló városban A sikeresen létrehozott konzultációs rendszer arra készteti a polgárokat, hogy többet tegyenek, minthogy ötleteikkel megjelenjenek, előálljanak…A sikeres tanuló városok és régiók egyik legfontosabb indikátora az, hogy polgáraik milyen mértékben vesznek részt az aktív állampolgárság programjaiban, melyek hozzájárulnak a közösségi élet, a tanulás és a társadalmi kohézió biztosításához.”

Aktív állampolgárság Németh Balázs – OFI _Konferencia Budapest, június 5. P. Jarvis (2004) Lifelong Learning and Active Citizenship in a Global Society. JACE, NIACE-Leicester. Vol 10., No1., old. „Ugyanakkor, a mai társadalomban az állampolgársághoz vezető legfontosabb út a foglalkoztathatóság az Európai Bizottság szakpolitikai dokumentumai szerint, amely paradox módon, olyan életformára ösztönöz, mely alááshatja az aktív állampolgárságban való részvétel igényét.” „Az állampolgárság ma inkább felelősség, mint jog, tehát még mindig lényeges koncepcionális különbség van az állampolgárság és az aktív állampolgárság között – az első a jogokról, a második a felelősség gyakorlásáról szól, bár mindez nem feltétlenül a nemzeti szinten értelmezett állampolgárság keretében bukkan elő. Az aktív állampolgárságot már nem a terület, vagy a politikai/közéleti szerep biztosítja, hanem valamely érdekcsoporthoz való tartozás határozza meg, függetlenül attól, hogy az helyi, regionális, nemzeti, vagy akár nemzetközi k eretek között működik.” (12. old)

Egész életen át tartó tanulás „Az egész életen át tartó tanulás tanulók, oktatók és szerteágazó tudások közötti interakciókról szól. Mint konstrukció, a tudás értelmezése és átadása az egyetemek és a legtöbb felsőoktatási intézmény legfontosabb célja, ezért az egész életen át tartó tanulás átfogó értelmezésének igénye arra késztet minket, hogy sokféle felfogást megvizsgáljunk.” „Az egész életen át tartó tanulás hozzájárul ahhoz,hogy megszabaduljunk berögzült nézetektől a hivatalos/tudományos ismeret és a valóban árnyalt, a helyi közösségek, kultúrák és viszonyok között megjelenő, a valóság által felkínált tudás összevetése által.” Németh Balázs – OFI _Konferencia Budapest, június 5. Mumbai statement on Lifelong Learning, Active Citizenship and the Reform of Higher Education UNESCO, 1998 International Journal of Lifelong Education Vol 17.No. 6., 361. old.

Egész életen át tartó tanulás „Az egész életen át tartó tanulást piaci tényezőnek is tekinthetjük, és értelmezhetjük úgy is szerepét, mint egy jól működő ellenőrzési mechanizmus.” ”A jelenség értéke attól függ, hogy az egész életen át tartó tanulás mely tényezőjét vizsgáljuk éppen, és hogy mely szempont az, amelyet érvényesítünk elemzésünk során. Az egész életen át tartó tanulás három piaci értéke: Az egész életen át tartó tanulás gazdasági megtérülése; Az egyéni tanulás oktatási értéke, mely a korábban szerzet ismeretek, tapasztalati tanulás akkreditációjában érvényesül; A készségek, kompetenciák, szakképesítések pénzben kifejezhető értéket képviselnek a munkaerőpiacon.” Németh Balázs – OFI _Konferencia Budapest, június 5. P. Jarvis (2007) Globalisation, Lifelong Learning and the Learning Society. Routledge Falmer, London. Vol old.

Egész életen át tartó tanulás Új oktatási rend A jövő stratégiájának öt tényezője: Az iskoláztatás újragondolása a tanuló társadalomban – Felsőoktatási LLL (?) A részvétel növelése a felnőttkori tanulásban – EiB közleményei (?) A munkahelynek, mint a tanulás egyik helyszínek a fejlesztése – HRD (?) Az aktív állampolgárság formálása a társadalmi tőkébe történő beruházás révén - Felsőoktatási LLL (?) A dolgok valódi jelentésének keresése - Felsőoktatási LLL(?) Németh Balázs – OFI _Konferencia Budapest, június 5. J. Field (2007) Lifelong Learning and the New Educational Order. Trentham Books, Stoke on Trent.148. old.

Felsőoktatási Lifelong Learning „Az egyetemi oktatók többségének tanári felfogását, a hallgatókhoz való viszonyát napjainkra áthatja egy olyan felfogás, melynek vezérlő elve a vevő- központú, „a megrendelő fizet” szemléletet képviselő felsőoktatás az új technológiák alkalmazására építve. Az új „instrumentalizmus” és „szakma- központúság” a menedzseri szemlélete a piaci-alapú oktatási felfogások megerősödéséhez vezetett, mely mára a kontrol és az ún. ‘image-menedzsment ‘eszközeit is beveti és ezzel a közvélemény érdeklődést is felkelti A teljesítményorientált felsőoktatás minderre úgy reagál, hogy a hallgatói létszám növelése és megtartására épülő minőségbiztosítás és kimeneti eredmény-indikátorokra tekintettel van(pl. publikációs index, kereskedelmi haszon, stb.), csakúgy mint a bemeneti indikátorokra, például a kutatási források. Ez az új, pénzügyi támogatók és fogyasztói megelégedettségre alapozó kimenet-orientált felfogás a hatékony tanítást és tanulást helyezte a posztmodern egyetem menedzsmentjének fókuszába és hozzájárult a felsőoktatás fokozott monitoringjához.” Németh Balázs – OFI _Konferencia Budapest, június 5. J. Blackmore (2001) Universities in crisis? Knowledge economies, emancipatory pedagogies, and the critical intellectual. Educational Theory, 51(3), old.

A felsőoktatás/régió kapcsolódásának zárt modellje Németh Balázs – OFI _Konferencia Budapest, június 5. OECD IMHE-CERI (2007) Higher Education and Regions. Globally Competitive, Locally Engaged. OECD, Paris. Goddard and Chatterton (2003) alapján. 40. old. FelsőoktatásRégió Oktatás K+F Közösségi szolgálat Készségek Kultúra Közösség és Fenntarthatóság Innováció Aktív állampolgárság

Felsőoktatási Lifelong Learning? „ A felnőtt- és folyamatos, valamint közösségi oktatás egyetemi tanszékei mindig az akadémiai világ folyosóira szorultak, talán mert mindig is dinamikus, kreatív szemléletet képviseltek, de egyben sebezhetőek is voltak sokszor híján erős szövetségeseknek. Mégis az, hogy az akadémia világ civil misszióját vállalták fel és képviselték volt az, mely a kezdetektől minden másnál jobban megkülönböztette őket másoktól..” „Bizonyos értelemben, egyfajta ‘demokratikus intellektus’ formálásán munkálkodtak és megpróbáltak egyfajta kapcsolatot fenntartani az egyetem ideája és ‘a művelt közösség’ ideálja között.” „Ehhez képest ma némileg megmosolyogtató, hogy most néhányan megpróbálnak úgy tenni, mintha most kellene kitalálni a felsőoktatás úgynevezett ‘harmadik misszióját’, mert bizony a mai felsőoktatás menedzsment irodalom erre utal.” Németh Balázs – OFI _Konferencia Budapest, június 5. J. Crowther, I. Martin, M. Shaw: Re-inventing the Civic Tradition: In and Against the State of Higher Education. In: R.V. de Castro, A.V. Sancho, P. Guimaraes (eds.) (2006) Adult Education. New Routes in a New Landscape. University of Minho, Braga old.

A tanulás forradalma A tanulás kultúrájának építése; - Megerősítés, állampolgári részvétel, elkötelezettség/elfoglaltság Az informális felnőttkori tanuláshoz való hozzáférés növelése; - Az idősek és a hátrányos helyzetűek tanulásának támogatása; közösségi tanulások fejlesztése; az informális tanulás fejlesztése a munkahelyen. A technológia és média alkalmazásával történő tanulás átalakulása; - Készségfejlesztés az új technológiák alkalmazásához; új partnerségi formák ösztönzése Valósítsuk meg! Németh Balázs – OFI _Konferencia Budapest, június 5. Department for Innovation, Universities & Skills (2009) The Learning Revolution.