A legfontosabb magyarországi kihívások értékelése Albert Fruzsina European Network of Independent Experts on Social Inclusion/Social Policy Network Beruházások.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Komplex kistérségi programok a gyerekszegénység csökkentéséért Kun Zsuzsa, MTA KTI Gyerekprogram Iroda.
Advertisements

KÖZÖSSÉGI HÁZ KISVASZAR 2012.
„Programok a gyermekszegénység ellen” Biztos Kezdet konferencián,
A regisztrált diplomás munkanélküliek helyzete a fővárosban Előadó: Vass István igazgató
A gyermekjóléti alapellátások aktuális kérdései
„Legyen jobb a gyermekeknek! Komplex kistérségi programok a gyerekszegénység ellen Kun Zsuzsa MTA GYEP.
„ A régió, ahol íze van az életnek” A Dél-dunántúli Operatív Program pályázatai Kovács Zoltán Tervezési csoportvezető Dél-Dunántúli Regionális Fejlesztési.
közötti uniós programozási időszak tervezése az egészségügy területén dr. Török Krisztina főigazgató.
Semmelweis terv - Értékek, alapelvek, célok és megvalósíthatóságuk feltételei Önkormányzati Egészségügyi Napok január 18. Orosz Éva tanszékvezető.
Tapasztalatok bemutatása a hátrányos helyzetű kistérségek szociális ellátó- rendszerének fejlesztése és a közszolgáltatások kistérségi integrációja területén.
Szociális és gyermekjóléti területhez kapcsolódó lehetséges szolgáltatások.
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
Lőwné Szarka Judit ellátottjogi képviselő
Dr. Garai Péter helyettes államtitkár Budapest, november 12.
Az EFOP köznevelést érintő beavatkozásai
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
A TÁMOP civileket érintő területei. A TÁMOP specifikus céljai 1.A munkaerő-piaci kereslet és kínálat összhangjának javítása 2.Az aktivitás területi különbségeinek.
Legyen jobb a gyermekeknek!
Emberi Erőforrások Minisztériuma Emberi Erőforrások Minisztériuma
Tájékoztató az aktuális foglalkoztatási és képzési programokról.
Környezeti szemléletformálás
: ITI és EGTC Az ETT-k lehetséges szerepe a határ menti ITB-k megvalósításában.
Segélyezési rendszer átalakítása
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
Óvodai és iskoláztatási támogatás lehetőségei és korlátai Herczog Mária TÁRKI - Világbank műhelykonferencia május 7. Novotel Hotel.
Címalcím 1 Nemzeti Fejlesztési Terv - Regionális Operatív Program Wächter Balázs VÁTI Területfejlesztési Igazgatóság Stratégia tervezési iroda november.
Teleházak pályázati lehetőségei. TIOP 3-as prioritás A munkaerő-piaci részvételt és a társadalmi befogadást támogató infrastruktúra fejlesztése
MENTORTANÁRI ÉRTEKEZLET TÁMOP /1-2F MENTORTANÁRI ÉRTEKEZLET A MENTORTANÁROK TEVÉKENYSÉGE JANUÁR
Legyen jobb a gyerekeknek! Gyerekszegénység – egészségügy XVI. Magyarországi Egészségügyi Napok Balatonfüred, október 7-9.
ÚJ TUDÁS- MŰVELTSÉG MINDENKINEK Gyula, június 23.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Strukturális és Kohéziós Alapok
A kormányzati K+F+I politika prioritásai, különös tekintettel a gyógyszeriparra Dr. Nikodémus Antal Nemzetgazdasági Minisztérium, Innovációs és K+F Főosztály.
Humán közszolgáltatások fejlesztése prioritás Nyugat-dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökség.
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia Készítette: Balogh Judit Nemzetközi Tan. III. évf
Mentorhálózat a A-11/1 pályázatban A-11/1 „Bentlakásos intézmények kiváltása” Információs nap Budapest, március 1.
ÚJ ISKOLA, ÚJ TUDÁS: JAVASLATAINK ÚJ MAGYARORSZÁG KORMÁNYZATI KONFERENCIA március 4.
EURÓPAI UNIÓS POLITIKÁK
A Munkaerő-piaci helyzet Miskolcon Kiss Gábor főosztályvezető.
Berecz Mihály kistérségi koordinátor Püspökladányi kistérség Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT)
A KEZDŐ KÉPZÉSI SZAKASZ FEJLESZTÉSI IRÁNYAI ÉS LEHETŐSÉGEI Dr. Csonka Csabáné 2007.
Első esély - esélyegyenlőség a mai iskolarendszerben
CODEX – „Coordinated Development and Knowledge Exchange on Spatial Planning Methodology” A CODEX projekt fő célkitűzéseinek valamint kulcstevékenységeinek.
TÁMOP /1/B Gyermekek és fiatalok integrációs programjai Csomópont - Ifjúsági Információs Pont kialakítás Álláskereső klub.
A lisszaboni stratégia és a magyar foglalkoztatáspolitika Kordás László április 29. Balatongyörök.
Social Europe Beruházások a gyermekek érdekében Európai szakpolitiai keretek és prioritások október 13. Husz Dóra Európai Bizottság Foglalkoztatásért,
Nem mondunk le senkiről – a Sárospataki kistérségben sem! Komplex felzárkóztató programok készítése a leghátrányosabb helyzetű kistérségekben ÁROP /B.
A Roma-Net Helyi Támogató Csoport lehetőségei a szociális városrehabilitáció tervezésében és végrehajtásában Mini-konferencia ,
A Társadalmi Infrastruktúra Operatív Program aktuális pályázati lehetőségei aktuális pályázati lehetőségei szeptember 26. Szolnok.
Biztos Kezdet Gyerekházak
Civil Európa – civilek Európában
Az E-KÖZIGAZGATÁS INFORMATIKAI STRATÉGIÁJA október 16.
A szakképzés és felnőttképzés struktúrájának átalakítása a TÁMOP /2-2F projekt Az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Fejlesztési.
A AS IDŐSZAKRA VALÓ FELKÉSZÜLÉS AKTUÁLIS HELYZETE MAGYARORSZÁGON NAGYHÁZI GYÖRGY SZAKMAI TANÁCSADÓ, NEMZETI FEJLESZTÉSI MINISZTÉRIUM HUSRB/1203/213/151.
AZ IDŐS ÉS FOGYATÉKOS ELLÁTÁS FEJLESZTÉSI LEHETŐSÉGEI A HELYI ESÉLYEGYENLŐSÉGI PROGRAMOKBAN JÚLIUS 3.
Nyíregyháza június 1..  Speciális élethelyzet, speciális és egyénre szabott segítségek.  Érintettségből adódó rálátás a helyi szükségletekre.
Emberi erőforrás fejlesztési operatív program
1 A foglalkoztatáspolitika ösztönző elemei, a szolgáltatások szerepe Munkaerő-piaci Műhely Konferencia Pécs november 20. SZOCIÁLIS ÉS MUNKAÜGYI MINISZTÉRIUM.
A közoktatás fejlesztési irányai és a társadalmi felzárkóztatás kapcsolata.
A II. Nemzeti Fejlesztési Terv szociális vonatkozásai Korózs Lajos Politikai Államtitkár Ifjúsági Családügyi Szociális és Esélyegyenlőségi Minisztérium.
Európa válasz(kísérlete) a gyermekszegénységre Dr. Lux Ágnes Országgyűlési Biztos Hivatala Eurochild Április Szécsény.
Válság és a szegénységben élők kilátásai MSZEH június 24.
A KÖZÖTTI EURÓPAI UNIÓS FEJLESZTÉSI IDŐSZAK ÖNKORMÁNYZATI LEHETŐSÉGEI PICHLER BALÁZS FŐOSZTÁLYVEZETŐ.
„Legyen jobb a gyermekeknek! ” Komplex kistérségi programok a gyerekszegénység ellen Kun Zsuzsa MTA GYEP.
Nemzeti Foglalkoztatási Akcióterv (2004) Magyarország 2006.június
Esélyegyenlőség, társadalmi felzárkózás Emberi Erőforrások Minisztériuma Szociális Ügyekért és Társadalmi Felzárkózásért Felelős Államtitkárság Langerné.
Megbecsülés az idős embereknek
Területi alapú célzás a szociálpolitikában
Infó-Kommunikáció a békés(i) jövőért. EFOP
Előadás másolata:

A legfontosabb magyarországi kihívások értékelése Albert Fruzsina European Network of Independent Experts on Social Inclusion/Social Policy Network Beruházások a gyermekek érdekében Magyarországon: eszközök és támogatási lehetőségek. Budapest, október 13

magas politikai prioritás rosszabbodó helyzet

A Nemzeti Társadalmi Felzárkózási Stratégia egységes, komplex keret DE: ellentmondás feszül a több dokumentumban, pl. az NTFS-ben is bemutatott kormányzati célok és az ezek alapján tervezett és megvalósított kisebb hatótávú intézkedések és más, gyakran átfogó jellegű közpolitikai intézkedések között, melyek negatívan hatnak a társadalmi befogadásra (pl. adórendszer, oktatáspolitika) Az összes közpolitikai intézkedést összhangba kellene hozni a NTFS céljaival és a korlátozott erőforrásokat a leghátrányosabb helyzetű népességcsoportok helyzetének megkönnyítése érdekében kellene újraosztani

Az alapszintű létbiztonság garantálása az állam feladata lenne: noha a jelenlegi támogatási rendszer nagy (bár csökkenő) szerepet kap az érintett, a társadalmi kirekesztődés által fenyegetett családok létfenntartásának elősegítésében, nem biztosít elégséges forrást ahhoz, hogy azok a szegénységből kiemelkedjenek szegénységcsökkentés a foglalkoztatás növelésével: nem elég a jövedelem a szegénység megszüntetésére

Az újonnan bevezetett univerzális intézkedések (az adórendszer, a munkanélküli ellátások változásai) legnegatívabban a társadalom jövedelmi szempontból leghátrányosabb helyzetű tagjait érintik. Más univerzális ellátások (pl. a gyermekneveléssel kapcsolatos ellátások) folyamatosan és jelentősen veszítenek értékükből, mivel 2008 óta nem emelték meg azok összegét a kormányzatnak legalább annyival meg kellene emelnie a juttatások összegét, hogy az az infláció hatását kompenzálja, illetve meg kellene gátolni az ellátások további elértéktelenedését: legalább a évi értéküket fenn kellene tartani Családtámogatások további differenciálása (pl. egyedül álló szülők esetében)

Szolgáltatások alulfinanszírozottak + területi egyenlőtlenségek A normatív támogatások szintje (ami ha nem számszerűen, de reálértéken mindenképpen csökken) épphogy elégséges a kötelező feladatok ellátására. A finanszírozást és a humán infrastruktúrát is fejleszteni kellene, rendszeres külső forrásokat kellene elérhetővé tenni az extra szolgáltatások nyújtására (mint például családi konfliktuskezelés, nyári táborok), de kezelhető adminisztratív terhekkel. Az alapszolgáltatások fejlesztése, hogy a gyerekek saját családjaikban nőhessenek fel. A gyermekeket érintő emberkereskedelem és prostitúció terén beavatkozás, hogy az állami gondoskodásból kikerülő, vagy nagyon szegény családokból származó gyerekek ne váljanak az emberkereskedelem vagy más bűncselekmények áldozataivá. Általában véve sokkal több intézményes támogatásra és mentorálasra lenne szüksége az állami gondoskodásból kikerülő fiataloknak lakáshelyzetük és foglalkoztatási problémáik megoldásához.

Oktatás Jelentősen növelni kellene az iskolarendszer esélyegyenlőséget biztosító lehetőségeit. Ehhez eszközök és technikák kidolgozása + széles körű elterjesztésére Meg kellene akadályozni a HH gyerekek lemorzsolódását (speciális nevelési igényű vagy magántanuló) A HH gyerekek egyre szélesebb körű bevonása a kora gyerekkori nevelésbe + egyre szélesebb körben integrált szolgáltatás a gyerekek és családjaik számára is. Az egész napos iskola az iskolai teljesítmény növelését kellene, hogy célozza. ? + szolgáltatások A hátrányos helyzetű tanulók felsőfokú képzésben való részvételének további támogatása.

Egészség Az alapellátás hozzáférhetőségének és színvonalának javítása A védőnői hálózat továbbfejlesztése, további beavatkozások alapjaként használata (megelőzés, szülői készségek fejlesztése)

Lakhatás A normatív lakásfenntartási támogatás növelése Az adósságkezelési szolgáltatások a kistelepüléseken élők számára is elérhetővé váljanak A szociális bérlakás-állomány növelése.

Programok Különféle időkeretek (EU finanszírozás, NTFS, kormányzati cselekvési tervek stb.) Rövid távú programok, folyamatosság, finanszírozás problémái A gyerekszegénység elleni (illetve tágabb értelemben a társadalmi befogadást célzó) projektek esetében fontos lenne hosszabb projektidőszakok lehetővé tétele, akár az EU programozási időszakokat átívelően is, mivel a jelenlegi rövidtávú programok csak megkezdhetnek bizonyos folyamatokat és mivel (gyakran) a projektek folytatása nem lehetséges, azok több kárt okoznak, mint hasznot.

Lehetőségek Magyarországon van számos olyan intézmény, amelyet viszonylag könnyen képessé lehetne tenni arra, hogy a szükséges, megfelelő színvonalú szolgáltatásokat nyújtsák (pl. óvodahálózat, a közoktatási rendszer, a védőnői hálózat, gyermekjóléti és családsegítő szolgálatok, a Biztos Kezdet Gyermekházak). Ennek a célnak az eléréséhez azonban ezeket az intézményeket jobban kellene finanszírozni és mind számosságukat, mind színvonalukat tekintve fejleszteni. Megközelíthetőségük és elérhetőségük főként bizonyos régiókban kiegyenlítettebb kellene, hogy legyen

A ig terjedő időszakban az EU forrásokat arra kellene felhasználni, hogy a marginalizált közösségek egyenlő hozzáférést kapjanak a minőségi közszolgáltatásokhoz főként az oktatás, az egészségügy és a szociális szolgáltatások területén. Az EU-nak nyomon kellene követnie, hogy az NTFS és az EU 2020 program célkitűzései hogyan hozhatók összhangba egymással, a magyarországi tervezési keretek figyelembevételével. Létre kell, hogy jöjjön a célkitűzésekhez rendelt források kijelölése, a gyermekszegénységgel kapcsolatos kérdések előtérbe helyezése és ezeknek az Operatív Programokhoz történő hozzákapcsolása. Lépéseket kell tenni a helyi szinten megvalósult programok fenntarthatóbbá tétele érdekében (átfogó tervek, kapacitás növelés a lehetséges megvalósítók körében, stb.)

Ex ante és ex post hatáselemzések széles körű használatára lenne szükség, hogy a legmagasabb szinten is jó politikai döntések születhessenek.