Tanári kompetenciák 2014. október 6. Caroline Kearney Vezető projektmenedzser és oktatási elemző
Dinamikus és összetett kombinációi a A kompetenciák... Tudásnak Készségeknek Attitűdöknek Dinamikus és összetett kombinációi a Amelyek hozzásegítenek a hatékony cselekvéshez a valódi világban
A tanári kompetenciák keretrendszerei Nemzeti szinten: Rendkívül változatos megközelítésmódok léteznek a tanári kompetenciák keretrendszereinek (TKK) definícióját és kialakítását illetően, a tágabb jellegű kompetencia-köröktől (pl. Finnország) az előírt listákig (pl. Egyesült Királyság).
A tanári kompetenciák keretrendszerei Európai uniós/nemzetközi szinten: Nem létezik átfogó, általánosan elfogadott TKK; csak meghatározott tantárgykörökre vonatkozó specifikus keretrendszerek (pl. UNESCO - ICT Competency Framework for Teachers - Az UNESCO IKT kompetencia keretrendszere tanárok számára; European Profile of Language Teacher Education - A nyelvtanárképzés európai modellje) Az alábbi, 2005-ben kiadott politikai dokumentumban 3 tág kompetencia területet határoztak meg: A tanári kompetenciák és képesítések közös európai alapelvei (Európai Bizottság, 2005) Nemzetközi szakirodalmi áttekintés a tanári kompetenciákról, a szabványokról és a fejlődésről: Teachers’ Core Competences: requirements and development (European Commission Thematic Working Group on Professional Development of Teachers, 2011)
A tanári kompetenciák 3 tág területe Közös munkavégzés másokkal Hatékony munkavégzés a tanulókkal Együttműködés a kollégákkal A tanári kompetenciák és képesítések közös európai alapelvei (Európai Bizottság, 2005)
A tanári kompetenciák 3 tág területe 2) Munkavégzés a társadalom kontextusában és annak bevonásával Hatékony közös munka a helyi közösséggel és az oktatási szférában érintett szereplőkkel (pl. szülők, tanárképző intézmények, kulturális szervezetek, vállalatok stb.) A diákok felkészítése arra, hogy globális felelősséggel rendelkező polgárokká váljanak A tanári kompetenciák és képesítések közös európai alapelvei (Európai Bizottság, 2005)
A tanári kompetenciák 3 tág területe 3) Munkavégzés a tudás, a technológiák és az információk felhasználásával Magas szintű tantárgyi és pedagógiai ismeretek Képesség a technológiák hatékony integrálására a tanítási és a tanulási folyamat fejlesztése érdekében Képesség az információk hatékony beszerzésére, ellenőrzésére, elemzésére, mérlegelésére; továbbá képesség a rendelkezésre álló információkra való építésre A tanári kompetenciák és képesítések közös európai alapelvei (Európai Bizottság, 2005)
Tanári ismeretek 1. Tantárgyi ismeretek 2. Tantárgypedagógiai ismeretek 3. Pedagógiai ismeretek 4. Tantervi ismeretek 5. Neveléstudomány (történelmi, filozófiai, pszichológiai, szociológiai vonatkozások stb.) 6. Fejlődéspszichológia 7. A befogadáshoz és a sokféleséghez kapcsolódó témák 8. Korszerű technológiák 9. Oktatási irányelvek, oktatáspolitika (kontextusfüggő, intézményi és szervezeti vonatkozások) 10. Csoportdinamika, tanuláselméletek és a motivációval kapcsolatos témák 11. A felmérés és az értékelés folyamatai és módszerei Szakirodalmi áttekintés a központi tanári kompetenciákról (Európai Bizottság, 2011)
Tanári készségek 1. A tanítási folyamat megtervezése, irányítása és koordinálása 2. Tanítási segédanyagok és technológiák használata 3. A diákok és a diákok csoportjainak irányítása 4. A tanulási folyamat megfigyelése és kiértékelése 5. Együttműködés a kollégákkal, a szülőkkel és a szociális intézményekkel 6. Tárgyalási készségek 7. A szakmai közösségekben folytatott tanulást elősegítő együttműködési, elemző és interperszonális készségek 8. Képesség a többszintű folyamatokhoz való alkalmazkodásra (a kormányzati folyamatoktól a tanulói szintű, a tantermi és az iskolai folyamatokig) 9. Képesség a rendelkezésre álló tények és adatok értelmezésére építve következtetéseket levonni és döntéseket hozni Szakirodalmi áttekintés a központi tanári kompetenciákról (Európai Bizottság, 2011)
Tanári attitűdök/értékek 1. Elkötelezettség a saját tantárgy(ak) iránt; tájékozottság annak történelmi fejlődése, jelenlegi helyzete, továbbá az egyéb témakörökhöz való viszonya tekintetében 2. Képesség és hajlandóság a változásokhoz való alkalmazkodásra 3. Elkötelezettség az összes diák tanulásának előmozdítása iránt 4. Képesség és hajlandóság a diákok demokratikus polgárokká való nevelésére 5. Képesség és hajlandóság az egész életen át tartó tanulásra 6. Képesség és hajlandóság az önreflexióra és a saját módszerek megkérdőjelezésére Szakirodalmi áttekintés a központi tanári kompetenciákról (Európai Bizottság, 2011)
Szeretné fejleszteni kompetenciáit? KeyCoNet online kurzus: „Competences for 21st Century Schools” (Kompetenciák a 21. századi iskolákban) A kurzus kezdete: 2014. november 17. Már lehet jelentkezni a http://www.europeanschoolnetacademy.eu/web/keyconet weboldalon Vegyen részt az eTwinning program monitoring tevékenységében, és ez által ellenőrizze, hogy milyen módon fejlődnek saját kompetenciái Kezdés: 2014. október 13-ának a hete KeyCoNet záró konferencia a kompetencia-alapú tanulás oktatásba való integrálásáról 2014. november 25-26. Regisztráció: http://keyconet.eun.org/conference