Aquinói (Szent)Tamás XIII. század

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Kondicionális Eddig: Boole-konnektívumok ( , ,  ) Ezek igazságkonnektívumok (truth-functional connectives) A megfelelő köznyelvi konnektívumok: nem.
Advertisements

A szeretet himnusz értelmezése
Arisztotelész (Kr.e ) Minden embernek természete, hogy
A tér és idő filozófiája
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Matematika a filozófiában
HELLER ÁGNES: FILOZÓFIA MINT LUXUS
TURIYAM Téma: Önmagunk mibenléte
Miről szól a Katégoriák? Cat.3: „Amikor valamit másvalamiről, mint alanyról állítunk, mindaz, amit az állítmányról mondunk, az alanyról is mondható. Pl.
A KÖZÉPKORI NEVELÉS.
Görög filozófia.
Logika Miskolci Egyetem Állam- és Jogtudományi Kar
A hatágú csillag (12 oldalú poligon) kerülete K1= (4/3)K0= 4,
A párbeszéd (egy valódi megtörtént eset)
Kultúra – nemzet – emlékezet
Bizonyítási stratégiák
Isten?.
A skolasztika metafizikája
A szabadság kérdése a filozófiában
ARISZTOTELÉSZ (Kr. e ).
A középkori filozófia főbb kérdései
Középkori istenérvek.
F. Bacon ( ) és a modern tudományok alapvetése.
KERESZTÉNYSÉG A KULTÚRÁK VÁLSÁGÁBAN február SEK A vallás és a vele kapcsolatos tárgyak / tudományágak.
Isten misztériumának előzetes kérdése
Hit és Tudás Szombathely, SEK, április 4. Dr. Németh Norbert.
Az érvelés.
1 1 1.
A locke-i azonosságkoncepció értelmezésének problémái Szívós Eszter.
Buddhista logika és paradoxonok
1. Bevezetés a tárgy célja: azoknak az eszközöknek és módszereknek a megismertetése és begyakoroltatása, melyek az érvelések megértéséhez, elemzéséhez,
2. Argumentációs szabályok (É 50−55) argumentációs szabályok meghatározzák, hogy mi mellett és mivel kell érvelni 1. a feleknek érveléssel indokolniuk.
A modell fogalma, a modellezés jelentősége
Naturalista filozófia Avagy milyen állásponton lehetünk azzal kapcsolatban, hogy hogyan épül fel a világ? Sipos Péter Budapest, 2007 október 10.
A görög és római kultúra
A létezés válasz arra a kérdésre, hogy „Hogyan van?”, a lényeg térbeli és időbeli megnyilvánulásait foglalja magába, és megnevezi az ember sajátos létmódját:
AZ ATEISTA FILOZÓFUS.
2. A logika története Gregor Reisch  1503  Typus logice Premissae
Egyetemek és vágánsok 14/A.
Miért nem valóságos az idő?
Volt (Phaidón 100 skk.): „… amit a legszilárdabbnak ítélek … feltételezem, hogy van valami, ami maga a szép önmagában véve, meg ami a jó, meg ami a nagy,
Érvelés, bizonyítás, következmény, helyesség
Arisztotelész szillogisztikája
Eddig: Parmenidész a szemlélet, a nyilvánvaló(nak látszó) logikai jellegű kritikája Szabó Á.: ez az első indirekt érvelés – vitatott logikai érvet hoz.
I.7: „Világos az is, hogy mindegyik alakzatban, amikor nincs szillogizmus, és mindkettő állító, avagy tagadó, akkor egyáltalán semmi nem lesz szükségszerű.
Első Analitika I.1. Az állításelmélet újrafogalmazása „Protaszisz az a mondat, ami valamit valamiről állít vagy tagad.” „Lehet egyetemes, részleges (en.
Szillogisztika = logika (következtetéselmélet)? Az An.Post.-ban, és másutt is találunk olyan megjegyzéseket, hogy minden helyes következtetés szillogizmusok.
A logika története – mi a tárgya és hol kezdődik?
Logika szeminárium Előadó: Máté András docens Demonstrátorok:
Logika Miskolci Egyetem Állam- és Jogtudományi Kar Jogelméleti és Jogszociológiai Tanszék.
I. Eltér-e az alany-állítmány viselkedése az alárendelő szintagmáktól? Három helyen azt mondhatjuk, igen, ez a régi elmélet mellett szól. (Oda-vissza kérdezhetőség,
XVIII. sz. , skót felvilágosodás Empirista, szkeptikus
Dr. Schiffer Csilla A család és az iskola kapcsolatának fejlesztése
Gottfried Wilhelm Leibniz sz. Filozófus Matematikus
A CSALÁDOK HITVALLÁSA.
Logikus érvelés Baranyai Tamás. Logika „A logika az érvényes következtetés alapelveivel foglalkozik [...] a logika nem egyszerűen a helyes érvelés, hanem.
Logika szeminárium Előadó: Máté András docens Demonstrátorok:
A MATEMATIKA FELÉPÍTÉSÉNEK ELEMEI
1 „Még korunk szélhámosainak is tudósnak kell magukat színlelni, mert különben senki sem hinne nekik.” C.F. Weizsacker.
GRÁFOK Definíció: Gráfnak nevezzük véges vagy megszámlálhatóan végtelen sok pont és azokat összekötő szintén véges vagy megszámlálhatóan végtelen sok.
Máté András
Készítette: Brindzik Milán 9.b
Filozófiatörténet előadások 1I.
Aquinói Szent Tamás.
Nagyböjt III Vasárnap Á-év János 4,5-42 Jézus megérkezett Szamaria egyik városába, amelyet Szikarnak neveznek, közel ahhoz a földdarabhoz, amelyet Jákob.
Információelmélet 8. 1 Eszterházy Károly Főiskola, Eger Médiainformatika intézet Információs Társadalom Oktató-
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
Logika szeminárium Barwise-Etchemendy: Language, Proof and Logic
Dialektika, logika, retorika, avagy miről lesz szó
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
Előadás másolata:

Aquinói (Szent)Tamás XIII. század A keresztény filozófia második nagy korszakának, a skolasztikának középponti alakja. Előzmények Első korszak: patrisztika (az egyházatyák tanítása) Aurelius Augustinus (Szent Ágoston),IV-V. sz.: kereszténység és filozófia összekötése platóni és neoplatonikus alapok, kapcsolódások spekulatív, logikai módszer + érzelmi, szubjektív megközelítés

A skolasztika kialakulása az oktatás intézményrendszere a nyilvános oktatás megszületése: katedrális-iskolák egyetemek kialakulása (universitas docentium, studentium: oktatók, ill. tanulók céhe, egylete) a „hét szabad művészet” oktatása: trivium: grammatika, retorika , logika quadrivium: aritmetika, geometria, zene, csillagászat filozófiai, majd teológiai tanulmányok: ezekre építve két forma: lectio – felolvasás disputatio – megvitatás (érvek-ellenérvek) Arisztotelész középpontba kerülése Boëthius fordításai, kommentárjai arab hatás: Avicenna (Ibn Színá), Averroës (Ibn Rushd) Tamás munkássága arisztotelészi elemzési stílus (esetszétválasztások, „többféleképpen mondhatók”, számtalan részlet, a világról való ismeretek szerepe) a dialektika gyakorlatának (disputatio) megtartása

Summa Theologiae Felépítés (részek: végig az I. részben leszünk a háromból): quaestiók („kérdések”, valójában problémakörök) ezen belül articulusok (szakasz; ezekben keressük a választ egy-egy kérdésre). Szakasz elején: kérdés Videtur [Úgy látszik]: válasz a kérdésre két-három érvvel alátámasztva. Figyelem: a „videtur” nem a (Tamás szerint) helyes nézet; szabály szerint éppen, hogy ellentétes vele. Sed contra [De ezzel szemben]: a videturral ellentétes állásfoglalás, valamilyen tekintélytől idézve. Respondeum est [Feleletül azt kell mondanunk]: részletes ellenérvek a tézis mellett felhozott érvekkel szemben, majd.a tézissel ellentétes, helyes nézet kifejtése (időnként fordítva). Két quaestio: A szent tanítás (doctrina sacra, tanítás!, nem pedig scientia=tudomány) jellege Isten léte (az öt istenbizonyíték – Tamás legnevezetesebb alkotása).

I. quaestio: A szent tanításról. I.2. Tudomány-e a szent tanítás? Videtur: Nem az. „Minden tudomány … magától értetődő elvekből indul ki. Ám a szent tanítás a hittitkokból veszi kiindulását. S ezek nem magától értetődők, hiszen nem mindenki fogadja el őket.” „ … a tudomány nem foglalkozik egyes emberekkel. Ám a szent tanítás azt teszi; tárgyalja pl. Ábrahám, Izsák, Jákob viselt dolgait és több effélét..” Arisztotelész az axiómákról Arisztotelész: csak az általánosnak van tudománya Sed contra: Augustinus véleménye. Respondeum est: Nem kell önmagában nyilvánvalónak lennie. Analógia a zeneelmélettel. Csak járulékosan foglalkozik az egyes emberekkel.

II. quaestio: Isten létezéséről és annak bizonyításáról. II. 1.Magától értetődő-e Isten létezése? (Ti. ha igen, akkor nem bizonyítjuk.) Videtur: Igen. „… azt mondjuk magától értetődőnek, amit tüstént felfogunk a fogalmak megismerése után … megtudván, mit jelent ez a szó: Isten, azonnal tudjuk, hogy Isten van. E név ugyanis azt jelenti, aminél nagyobbat gondolni nem lehet. Ám nagyobb az, ami a valóságban is meg az értelemben is megvan, mint amaz, ami csak az értelemben létezik. Innen van, hogy megértvén ezt a nevet, Isten az tüstént az értelemben van és következésképpen a valóságban is létezik.” Ontológiai istenérv: Canterburyi Anzelm , XI. sz. Tamás Anzelm megnevezése nélkül foglalja össze az ismert érvet. Tamás szerint ha helytálló lenne akkor sem bizonyítása volna Isten létezésének, hanem annak megmutatása, hogy ez magától értetődő. Az ontológiai istenérv a priori (tapasztalatot megelőző, tapasztalattól független). Tamás szerint Isten létét csak a posteriori, a teremtett világ megismerésén keresztül érthetjük meg. „Nem lehet állítani, hogy van a valóságban, csak ha föltesszük, hogy létezik valami a valóságban, amelynél nagyobbat nem lehet gondolni.”

II. 2. Bizonyítható-e Isten léte? Videtur 2. „… a bizonyítás alapja az ’ami’. De Istenről nem tudhatjuk, hogy micsoda. Tehát nem tudjuk bebizonyítani Isten létét.” 3. „… ha bebizonyítanánk Isten létét, ez csak okozatai alapján történhetnék. Ám okozatai nincsenek arányban vele, mert ő végtelen, okozatai pedig végesek.” Magyarázat: az ‘ami’ a definiáló tulajdonság. A bizonyítás, amiről szó van: szillogizmusok sorozata. Ilyen lenne Isten létének bizonyítása: 1. premissza: Isten D (definiáló tulajdonság = megmondjuk, hogy mi.) 2. premissza: Ami D, az P1. 3. premissza: Ami P1, az P2. … n+1-edik premissza: Ami Pn,az létezik Konklúzió: Isten létezik. D, P1, Pn: „középfogalmak”. Mindegyik állítás oksági összefüggést is kifejez, az alany-tulajdonság oka az állítmánynak . Azaz Isten azért D, mert Isten. Ami D, az ennek okozataként P1 is. És így tovább.

Videtur 2. : D-t, tehát az első premisszát nem tudhatjuk, mert véges lények lévén, nem ismerhetjük Istent teljes valójában. Ha tudnánk a [reális] definícióját, akkor valami olyasmit tudnánk, amiben Isten teljes ismerete benne van, minden tulajdonsága levezethető. Ezzel Tamás egyetért. Válasza 2.-re: a [reális] definíciót nem ismerhetjük, de helyette alapozhatunk az ‘Isten’ szó jelentésére [=nominális definíció ]. Válasz 3.-ra (és részben 2.-re is): van olyan bizonyítás, ahol a premisszák láncában az okokból következtetünk az okozatokra (propter quid), de van olyan is, amikor az okozatokból következtetünk az okra (quia). Az elsőhöz valóban ismernünk kellene Istent teljes valójában. A második út ezt nem tételezi fel, nem is vezet Isten teljes ismeretéhez, de lehetővé teszi, hogy az okozatokból (azaz a teremtett világ ismeretéből) vissza tudjunk következtetni az ok létezésére. Tehát a második út ilyen alakú bizonyítást adhat Isten létezésére:

Létezik valamilyen A jelenség. [Pl. mozgás.] Ha A létezik, akkor kell, hogy létezzék valamilyen B1 oka. Ha létezik B1, akkor kell, hogy legyen valamilyen B2 oka. … Ha létezik Bn, akkor kell, hogy létezzen Bn-nek D oka. De D nem lehet más,mint Isten. A D tulajdonság része Isten nominális definíciójának (az ‚Isten’ név jelentésének).

II. 3. Vajon van-e Isten? Videtur 1.: A rosszból vett ateista érv. 2. : Feleslegességi érv (vö. Laplace). Respondeum est: „… Isten létét öt úton lehet bizonyítani.” 1. Mozgás, 2. létrehozó (ható) ok (causa efficiens), 3. esetlegesség-szükségszerűség, 4. a jó fokozatai, 5. a természetben meglévő célszerűség (fiziko-teleológiai istenérv). Az érvek struktúrája lényegében megegyezik. 1. érv, a mozgásból: a mozgás itt bármiféle változás. A „mozgás” arisztotelészi elmélete: Minden változásnak van egy aktív, cselekvő és egy passzív, elszenvedő pólusa. A változás abban áll, hogy a passzív pólus szerepét játszó személyben vagy dologban (a mozgatottban)megjelenik, aktualizálódik egy tulajdonság (meleg, tudás). Ez potenciálisan (lehetőség szerint) már előbb is megvolt benne. Az aktív pólusban (ez a mozgató) aktuálisan is megvolt. Az istenérvhez szükséges premissza: a két pólus szükségképpen különbözik. „Mindaz, ami mozog, szükségképpen más által mozog. Ha tehát az, ami mozgat, maga is mozog, szükségképpen más által mozog, s ez ismét mástól.” „De itt nem lehet a végtelenbe menni…”: a végtelen leszálló sorozat kizárása. Tehát kell lennie egy mozdulatlan mozgatónak, minden mozgás vágső okának, és ez nem más, mint Isten.