MAGVETŐ, BUDAPEST, Második kiadás, 2001 ELSŐ KÖNYV: Lovat és papot egy krónikáért MÁSODIK KÖNYV: Csontkorsók.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A kiáltó világ.
Advertisements

Mosolyogj 12. Winston Churchill.
A BÍBLIA E O CELULAR Klikej Mit gondolsz, mennyivel más volna, ha mostantól a mobiltelefon helyet a Bibliát használnánk?
A SZERETET - HIMNUSZA IDÉZET PÁL APOSTOLNAK A KORINTUSIAKHOZ ÍRT 1.LEVELÉBŐL.
Feltehetek egy kérdést?
Az Élet Igéje április.
Megbocsátás és parancsba kapott szeretet
Nemde Isten szikrája rejtőzik minden emberi lélekben?
Krisztus uralma alatt élni 1. András hadművelet Johan Lukasse írása nyomán Megváltóm és Királyom.
Lemondás az uralomról I.Jézus Krisztus megtiltotta a tanítványkörnek az uralkodást, úgy, ahogy azt a társadalomban gyakorolják. Mk 10:35-45 „Ekkor hozzálépett.
Folyamodjatok az Úrhoz,
A Barátság.
HELLER ÁGNES: FILOZÓFIA MINT LUXUS
A Budapesti Egyetemi Katolikus Gimnázium és Kollégiumban
Hálát adok Neked mennyei Atyám,
TURIYAM Téma: Önmagunk mibenléte
Pál apostol 12/B.
Nem számít!. Nem számít! Lezárás Lényegi Részei HATÁRIDŐ BEMUTATKOZÁS JÓ STRATÉGIA, ÉS TAKTIKA TERMÉKLÉTRA KIFOGÁSKEZELÉS.
Albert Einstein idézetek.
A MŰNEMEK ÉS A MŰFAJOK RENDSZEREZÉSE
Albert Einstein idézetek.
BÁTOR VAGY GYÁVA (alamuszi) KERESZTYÉN VAGY?
Amint fent, úgy lent. Amint belül, úgy kívül.
Egyedül olvasd el... különösen az utolsó részt
Egy posztmodern regény: Ottlik Géza: Iskola a határon
Olvasd lassan és csendben!.
Közösség Az Egyház – ecclesiola. Ő Átala, Ő Vele, Ő Benne.
Életige 2008 június Szöveg: Chiara Lubich.
„Törekedjél inkább igaz lelkületre, életszentségre, hitre, szeretetre, türelemre és szelídségre!” (1 Tim 6, 11).
♫ Hangszóró szükséges ♫ Hangszóró szükséges Az oldalak kattintásra haladnak tovább. Copyright © 2008 Tommy's Window. All Rights Reserved David Brandt.
Boldog 2014-et !.
Hálát adok Neked mennyei Atyám,
JÓ REGGELT !.
Vezess, Jézusunk, S véled indulunk. Küzdelemre hív az élet, Hadd kövessünk benne téged! Fogjad hát kezünk, Míg megérkezünk!
Uram, Istenem, tiéd az éjszaka és tiéd a nappal,
Folyamodjatok az Úrhoz,
ISTEN hozott köztünk!.
Asztal- és életközösség Jézussal
Mindenütt a földön Vágynak valami jó után,
Az élet igéje november „Aki szeret engem, megtartja tanításomat. Atyám is szeretni fogja őt, hozzá megyünk és benne fogunk lakni.” (Jn 14,23).
Kicsoda Isten? 4. prédikáció
Az Élet Igéje május Aki szeret engem, azt Atyám is szeretni fogja. S én is szeretni fogom, és kinyilatkoztatom magam neki. ( Jn 14,21)
Az élet igéje december „Ám azoknak, akik befogadták, hatalmat adott, hogy Isten gyermekeivé legyenek.” (Jn 1,12).
Az élet igéje április „Testvérek, ne panaszkodjatok egymásra…” (Jak 5,9)
Apokalipszis 12/C.
A BOLDOGSÁG TITKA.
ISTEN hozott köztünk!.
Az Élet Igéje május „… Krisztus nevében kérünk: engesztelődjetek ki az Istennel!” (2Kor 5,20)
1 Továbblépés - Az üzenet.
2013. június Az Élet Igéje „De ha jót cselekesztek és ugyanakkor türelmesen szenvedtek, ez értékes Isten előtt.” (1Pét 2,20)
Az Élet Igéje augusztus.
Olvasd lassan és csendben!
Az alapvető kommunikáció
Az Élet Igéje szeptember.
ELBESZÉLÉS ÉS TÖRTÉNET
Bölcsességek, aforizmák
Három hetet meghaladó projekt-hét Neked, rólad, hozzád szól a dal
Mózes első könyve. Mózes első könyve Előadó: Zarka Péter.
Uram, Istenem, tiéd az éjszaka és tiéd a nappal, kezed műve a hajnali harmatcsepp és a Nap. Add, hogy egész nap jókedvű és tiszta legyek: a Világosság.
Az Özönvíz.
A Bábel tornya A Bábel tornya (más néven a bábeli torony) a Biblia egy ószövetségi leírásában szerepel, mely arról számol be, hogyan jöttek létre a világ.
Ki dolgát mind az Úrra hagyja, És benne bízik szüntelen,
Zene: Szűcs Judit - Ha belehalok százszor is
Milyen a Szellemi életünk?.  Erre megkérdezték: „És te milyen jelt mutatsz, hogy miután láttuk, higgyünk neked? Mit cselekszel? Atyáink a mannát ették.
Krisztus feltámadt – valóban feltámadt !. Valami véget ér, kezdődik más talán. Látod, megyünk az élet sivatagán. Gyere, mert lépni muszáj! Refr: Szinte.
1. A „teremtéstörténet(ek)” elbeszélése(i) a) Helye (helyük) a Bibliában: Ter (1 Móz) 1, 1 – 2, 25 (= első két fejezet). b) Keletkezése: - Viszonylag.
Áldozatkész szolgálat János 12,20-26
A teremtő és gondviselő Atya
Isten lakhelye.
3. parancsolat Ne mondd ki hiába Istenednek, az Úrnak a nevét, mert nem hagyja az Úr büntetés nélkül azt, aki hiába mondja ki a nevét! (2Móz 20,7)
Előadás másolata:

MAGVETŐ, BUDAPEST, Második kiadás, 2001 ELSŐ KÖNYV: Lovat és papot egy krónikáért MÁSODIK KÖNYV: Csontkorsók

Regényszerkezet és narrátor Két, egyenlőtlen terjedelmű, külön címmel is ellátott részből épül a regény. ( Az I. rész kb. kétszer olyan hosszú, mint a II.); „...az elsőt, Shakespeare –re utaló címe ellenére – „Lovat és papot egy krónikáért” – a béke könyvének mondhatjuk, ha ennek a szónak egyáltalán van jelentése ebben a magyar évszázadban, mindenesetre a könyv második részének eseményeihez képest feltétlenül, ez az utolsó kétszáz oldal – „Csontkorsók” alcímmel – ugyanis a harc és pusztulás regénye.” (T. 296) A méretkülönbség ellenére arányosság figyelhető meg a két rész között: az első a reveki kisvilág képét tárja fel a gyanítható pusztulással a végén, a második ugyanazokat a viszonyokat európai méretekre kivetítve (a tizenötéves háború kezdetének előkészületeit és a háború borzalmait) mutatja meg; A regény mélyszerkezetében a történelmi mellett mitológiai rendezőelvek is érvényesülnek; A könyv első és utolsó bekezdése summázza a két rész különbségét és szoros egybetartozását. (7, 544); Az első rész narrátoraként a deákot jelölhetjük meg, bár a harmadik személyű történetmondás és a közbevetett kommentárok feltételeznek egy rajta kívül álló narrátort is; A második rész narrátora – kikövetkeztethetően – a 19 elvándorolt reveki legény egyike, Darholc Máté, aki többes szám első személyben számol be a velük történtekről, egyfajta kollektív tudat megnyilvánulásaként;

Cím és műfaj Az I. rész zárlata „magyarázza” a metaforikus címet, amúgy szilágyiistvános sejtelmességgel: „ (Hogy lesz ezután? Holló gyomlálja, tépdesi az idő szemét? Avagy hollóvá lesz az idő? Hollóidő?)” A zárójelbe tett kérdésekből nem derül ki, hogy az eddigi, tragikus eseményeket értelmező idő-reprezentációkra („Amikor házhoz jár megtérdelni az idő”. „Avagy amikor visszakívánkozik láncaiba az idő.” „Avagy a korbács az időben hervadni, foszlani kezd?”) történő visszautalás, vagy előre utal további borzalmakra; Az sem derül ki, hogy ezek a reflexiók a szereplő- narrátor diák, vagy a vele szinte azonosuló szerző-narrátor szövegei; Műfaja sokrétű: - olvasható történelmi regényként : XVII századi történet, régies, stilizált nyelv; - a helyszín alapján: a partiumi régió elbeszélése; - fejlődés- vagy nevelődési regény: Tentás, kese-Kata és a határba kivonult fiúk felnőtté érése révén; - családregény: a reveki kúria bonyolult emberi viszonyai révén; - próbatételes kalandregény:Tentás és a hadbavonulók kalandjai révén; - posztmodern regény: töredékessége, intertextualitása, metaforizáltsága révén; Mindezeket a műfaji allúziókat azonban csak mellékesen villantja fel;

Szövegtípusok és idősíkok Rendkívül változatosak a regényben előforduló szövegtípusok és ugyanez érvényes a szólamok tagoltságára is; Találunk álom- és képzelgés-leírásokat, prédikációkat, zsoltáridézeteket, önálló novellává koncentrálódó egyéni történeteket, tevékenység leírásokat, harci jeleneteket, archaikus levelet (ami egyszerre udvarló, hagyakozó, testamentum és hadi események megörökítője), hivatalos okiratot, stb; Ezeknek ritmusváltó szerepük van: a gyorsan pergő eseményeket lassító beékelésekként működnek; Ugyanakkor idősík-váltó funkciót is betöltenek: hol az elbeszélt idő eseményeinek tanúi vagyunk, hol pedig egy-egy régebbi, még a Tentás születése előtti időkben történteknek, ám már az elbeszélt idő is a deák visszaemlékezéseinek ideje; A szólam- és hangnemváltások ugyanúgy mindig a cselekmény- és szituáció változásai is egyben; Az elbeszélői szólam nem személyes, de nem is tárgyias, személytelen; a virtuális harmadik személyű elbeszélő nézőpontja és a deák alternatív elbeszélő szerepe elválaszthatatlan, tudataik egybefonódnak; A szereplők megszólalásai jellem- és alakteremtő rendeltetésűek; (T, 286) A beszédszólamok szimbolikus tagoltsága is megfigyelhető: testi – szellemi, női – férfi világ ( a konyha, a falu nyelve ellentétben a könyvesház, a templom írott és beszélt nyelvével;

Névmágia, azaz nomen est omen SZEMÉLYNEVEK: Fortuna Illés: Fortunatus* XVI. századi népkönyv garabonciás szereplője, a változó lét, a kiszámíthatatlanság példázója; Fortuna* ókori szerencse-istenség, vaksága a forgandóságot jelképezi, Illés* a kard embere, transzcendens küldetés csodatévő kiválasztottja, holló táplálta bujdosó, tüzes szekéren égbe szálló, az utolsó ítéletkor visszatérő békehozó; Terebi Lukács: Vezetékneve terebélyes termetére vonatkozhat, keresztneve szelíd, békeszerető, alkalmazkodó természetére utal bibliai vonatkozásával(Lukács evangélista, Pál apostol kísérője, a római fogságban is az igehirdető mellett maradt); Kettejük névdeterminációja egyben az Ószövetség és Újszövetség erkölcsi parancsainak vitája is: harc versus megbocsátás; Tentás* ragadványnév, saját neve nincs is az I. részben, csak jelölője: deák, apród; a II. részbeli Göncöl István vélhetően felvett név (apja után Fortuna kéne legyen); új identitásában nem ismeri fel a reveki fiúkat, bár azok azonosították: ez feladat- körével lehet összefüggésben; (Darholc) Máté: krónikája az új generáció exodusának és „révbe” érkezésének elbeszélése; A reveki „árvák” nevei mágikusan széphangzású, veretes, régi magyar nevek; eposzi vonulás Baga Rozál: szolgáló, helye az istáló, a konyha, jellemzője a fürdetés, a rendmánia; Krisztina, Anna,Hódy Ágó, kese Kata : mágikus-mitikus lét, a szeretkezés, az élet továbbörökítőinek képviselői; HELYNEVEK: Revek: kever-anagramma, vagy reves-áthallás, Rédely: Erdély, Harmos :Maros stb.

Alternatívák: barátok? riválisok? ellenségek? Fortuna Illés Terebi Lukács Árván kerül Agócs Kristóf szolgálatába apródként; Korán felismeri a magyar urak országvesztő politikájának lényegét; A prédikátorok békéltető tanításaival sem tud az adott körülmények között egyetérteni; Agócs Krisztinával való szerelmi kapcsolata miatt is, és azért, mert tanúja volt az úr árulásának, Agócs Kristóf elveszejtő szándéka elől menekülni kényszerül; Gyermekét később sikerül kimentenie, s Reveken Terebi Lukács gondjaira bízza; Hitvitáik, az első rész végéig csupán álcázzák a Krisztinához fűződő viszonyról való beszédet; Idősebb Fortunánál, ő is az agócsi várban szolgált annakidején páterként; Az úr könyvesházának tudós gondozója, feltehetően későbbi birtoklója (vagy bitorlója?); Újhitű prédikációs könyveket hozat, s titokban áttér a református hitre; Agócs Krisztinába reménytelenül, de szenvedélyesen szerelmes; Feltehetően féltékenységében, bosszúból, hogy a lány csak Fortunát szereti, letaszítja a vár fokáról, halálát okozva; Később azt állítja, Krisztina bánatában lett öngyilkos, „bánatában elveszejtette magát”

Hatalom és kiszolgáltatottság A hódoltságbeli revekiek mindennapjait megkeseríti az a hatalom, amely bármikor elhurcolhatja a közösség tagjait váltságdíj fejében, adókat követelhet, állandó felügyelet alatt tartja a város lakóit, tilalmakkal sújtja őket; A revekiek az ellenhatalomnak, a végváraknak is adóznak titokban, abban a reményben, hogy majd őket is felszabadítják a török alól; A törököktől rettegett hajdúk szolgálatait is igénybe veszik jó pénzért, holott ezért is súlyos, akár halálos büntetés is járhat a törököktől, ha kitudódik; A hódoltságnak a kölcsönös bizalmatlanság a velejárója; A hatalom nehezen érti meg a béketűrő viszonyulást: „híveid, s te magad egyre gyanakvóbbá teszitek azokat, akiket, úgy hiszitek, megvásároltatok. Béketűrésetek bizonytalanságban tartja a barbárt, az pedig számára mindenkor rossz tanácsadó (...) bármi kitelhet tőle, amire nem is gondolunk.”- mondja Fortuna Terebi érvelése is logikusnak tűnik: „Tudod mit? Hadd érezzék. Hogy törje őket a nyavalya, rágja őket a bizonytalanság, mint a métely a barmok máját. Azt is mondod, a bizonytalanság kiszámíthatatlanná teszi őket. Igen. Csakhogy az is köztudott: a bizonytalanság kikezdi a legkeményebb, legádázabb hatalmat is, majd megőrli, szétmorzsolja, mint fagy a követ.”

Hatalom és kiszolgáltatottság (vita –leírás) Fortuna Illés versusTerebi Lukács Fortuna mester a revekiek panaszkodós béketűrését „ krónikás jajveszékelés”-nek, „panaszos hangú jeremiád”-nak tartja, s az önfenntartás szempontjából pusztítónak ítéli; „Ha ütnek, ordíts legalább. Ha elfutnál, az sem nagyobb gyalázat, mint az, ha néma maradsz. (...)Ha némán eltűröd, hogy nyomorgassanak, ezzel annak válsz cinkosává, aki rád kezet emel.”- mondja; Tágabb, nagypolitikai összefüggésben látja a „barbár fondorlatait”, és úgy véli, hogy a meghunyászkodás éppúgy maga után vonhatja az egész település kiirtását, elpusztítását, mint ha harcolnának a szabadságukért; Tudja, hogy a barbár a „gyaur kutyák hunyászkodása” mögött rebelliós készülődést feltételez; Radikalizmusa szabadítja rá a revekiekre a „külső” segítséget, amit a város kiirtásával torol meg a hatalom; A revekiek énképe, elnyomókról való beszéde, meghunyászkodó magatartása a túlélést célozza: „csak rosszabb ne legyen”; Ahhoz ragaszkodnak, amiben élnek, attól is félnek, hogy az érdekükben történjen valami, mert az számukra rosszul sülhet el; Lukács pap meggyőződéssel hitelesíti magatartásukat Pál apostoltól vett útmutatásaiban: „Bölcsen viseljétek magatokat a kívülállók irányában, a jó alkalmatosságot áron is megváltván.” Az elnyomó hatalom mibenlétéről azt vallja, hogy maga is félelemben él, megfélemlítésben tartja fenn magát, de az elnyomottaktól való rettegése gyanakvóvá teszi, s ez belülről fogja felőrölni; Lukács pap teoriáit, békeszerző igyekezetét önmaga meghurcolása paradox módon csúfolja meg;

Törvényszerűség és véletlen Fortuna és Terebi vitáit azért hallgatja, jegyzi, majd másolja Tentás, mert önmagát és a világot szeretné megérteni, az igazsághoz keresi az előjeleket; A hatalom természetét és a célszerű magatartást boncolgató vitájuk elbizonytalanítja a deákot; Amikor az okszerű gondolkodás logikája elégtelennek bizonyul, mert tapasztalata szerint valamilyen gesztust, tettet nem a várható reakció követi, abbahagyja a másolást, penészedni hagyja a teleírt lapokat; „... ilyenformán minden, ami bennünket körülvesz, okául szegődhet annak, ami elkövetkezik, holott lehet, véletlenek tánca és ölelkezése az egész.” „Ki tanít meg a véletlent az okkalvalótól különválasztani?” – kérdi az I. könyv narrátora. Társai nevében pedig a II. könyv elbeszélője: „Míg élünk, a titok pányváján fogunk keringeni? A helyzet alapmetaforája a gyík és a sárgaszemű ölyv, valamint a premonitórikus álom: „Bár lehet, mégis az álommal kezdődik a baj.(...)Ha előbb az álom nem mutatná föl a koponyát, hogy rakjam belőlük a falat, másnap a dúló sem hozná zsákban a valódi fejeket. Oda dobálja elibénk a fűbe: még ki sem hűltek, alig száradt meg rajtuk a vérmaszat, és már lepik őket a legyek. Az ezüstgyík a legyeket bekapkodja, jóllakik, elalszik a napon. És nem veszi észre, hogy ott köröz fölötte az a sárga szemű, iromba madár.”

„...apja fia. Ha apja fia.” Két kóborló, szabad szellem eltérő vérmérséklettel és attitűddel Tentás Fortuna Illés Szemlélődő, gondolkodó típus; Meditációkban, írásban fejezi ki magát; A penna és a föltűnő szépírás tartozik hozzá, valamint a mesélés tehetsége; Nem bocsátkozik tényleges küzdelembe, bár nem kevésbé érdekelt a közössége dolgaiban; Gyakorlati tudása nincsen; Különleges, sámános képességeire támaszkodik; Garabonciás;Hatalma van mások fölött; Rejtezkedik, nesztelenül jár, kiismerhetet- lenné teszi magát; Kíméletlen és csúfondáros; Mesterével rivalizál, megelőzi őt a pap kimentésében; Kísérlet a részleges korrekcióra, a kisvilág rendjének helyrezökkentésére; Módszere a furfangosság, cselekvési alternatívái a Világkrónika és a ló, de ezek az emblémák mást jelentenek neki, mint környezetének; Kommunikációs képtelensége mégis kudarcra ítéli vállalkozását; Aktív, cselekvő típus; A radikális megoldások embere, harcban fejezi ki magát; A kard tarozik hozzá, kitűnő harcos és taktikus, de elítéli az értelmetlen pusztítást; Művelt, sokoldalú, tanítómester, a reveki fiatalok beavatója gyakorlati- és harci tudományokba; Hatalmába keríti környezetét; Titokzatos, eltűnései és megjelenései mindig váratlanok; Nesztelenül jár, rejtőzködik, kiismerhetetlen; Sokan azt hiszik, több van belőle; Fortélyos tudások birtokosa, minden helyzetben feltalálja magát, s másokon is segít; Vészhelyzetben gyermekeket ment ki a jövő generációját biztosítva; A pap erőszakos módon történő kimentésében kudarcot vall, s vészt hoz a városra; Sorsa tragikus: hős vagy groteszk áldozat?

Biblia és krónika Az egész regényt át- meg átszövik a bibliai jelképek, utalások, a hitviták bibliai hivatkozásai; „Az ember az életével imádkozik”- válaszolja Fortuna a deáknak arra a kérdésére, hogy mi is az igazi imádság; Szentírás és háború összeférhetet- lenségéről pedig: „... Én onnan a Szentírás valamennyi tanítását távol tartanám... A háború, úgy, ahogy van, mindenestől istentagadás.” „Akarja-é Isten a bűnt?”- kérdi gyötrődve magától saját-, környezete- és országa sorsán töprengve; Narrátori szólamok is utalnak (néha ironikusan) a Bibliára: „Volt hát a világban rend, ha nem is a Szentírás meghagyása szerint való”; „amúgy a Bibliában mindenre találni kádenciát”. Tentásról pedig megjegyzi, hogy nem igen törődött a hetedik és a tízedik parancsolattal; A reveki lét ellenpontja a Világkrónika panorámája: „ ahány országa, városa a világnak, az mind elébe tárult”. Hurina bég ahogy belepillant, megállapítja, hogy volna még meghódítani való, elég; Hartmann Schedel: Liber chronicarum, vagy Nürnbergi Krónika felbecsülhetetlen értékű kincs, amit a pádovai Domenico Pulcci akar megkapni annak fejében, hogy Hurina bég tanácsadójául szegődik; Jelképes értelmű, hogy a zárt, hódoltsági létben a nagyvilágot, a távlatokat jelképező Krónikát kell feláldozni annak a Lukács papnak a kiszabadítására, aki a hódoltsági lét elviselésére tanította híveit; Ugyancsak példázat értelmű, hogy a Krónika feláldozásával sem érhettek célhoz;

Az „árvák” A 19 Revekről kivonult fiút megsokszorozott hősként, vagy akár az eposzi vonulás hőseiként értelmezhetjük; Nevükön és apáik mesterségéről kapott azonosítójukon kívül nem egyénítettek; „A gyanútlan fiúk a két >>kóborló<<, Illés mester és a deák felelősségébe tartoznak” Az új nemzedék (a későbbi csontkorsók) a határban lappang, a nagy folyam morotvájában épített kunyhóban, nomád módon él, csak ritkán, szökve osonnak haza; Apáik hallgatólagos beleegyezésével csikót nevelnek, útra készülnek már jóval azelőtt, hogy rákényszerülnének; Mikor elindulnak „világgá”, maguk sem tudják hová, még azt hiszik, szabad akaratukból mennek: „Mi ezt így akarjuk, minket erre nem nyomorú állapotok kényszerítenek.” Később nem értik, miért nevezik őket árváknak, bár a deák elejtett szavaiból sejtik, hogy szülővárosukat elpusztította a török; A hírmondónak maradt kis csapat tagjai mesterségüket viszik tovább apáiktól (állandó jelzőik szerint: faragómolnár fia, cserzővarga fia,tőzsér- és nagygazda fiak, gubatakács, csizmadia fia stb.); Hozzáértésüket nem békében, háborúban kell majd hasznosítaniuk; Tisztálkodás, átöltözés mint a felnőtté avatás szertartása; Exodusuk során újabb képességekkel, tudásokkal gazdagodnak, s pokoljárásuk próbái során avatódnak igazi harcosokká, „jelolvasókká”, megbízható kémekké;

Látvány és látomás Tentás, akinek ragadvány metaforái:átokvirág, akasztófavirág, széltoló, csikaszféle, stb sokféle neki tetsző vagy kevésbé tetsző, de még vállalható szerepben játssza az írásrudót (közvetít, jósol, mesél, értelmez, tanít, szemlélődik, ravaszkodik, ösztönöz),; Rendkívüli (garabonciás) képességei arra késztetik, hogy tudatát, lelki életét követve cselekedjen, az ő „álomjárása vezérli valójában a történéseket, és ezzel a hollóidő következményei kapnak mitikus leírást”; (T. 238) A koponya-látomás beteljesülő jóslatnak bizonyul, „a közösség pusztulása utáni Golgota” Kivetített (hipnotizált) látomásaival, álomlátásaival megidézi a későbbi valóság szörnyűségeit: guruló koponyákból építendő fal, „zörgő csontkorsók”látomásai hívják elő a hajdúk által levágott zsáknyi török koponya képét, majd a zárlatban a két koponya piramis látványát; Hasonló szerepe van a többféleképpen ismétlődő koporsó motívumnak is: a padlás koporsóinak egyikébe rejti lejegyzéseit, ott bújik el, oda teszik el télire a halott gyermeket, s mikor tűzifának vágja fel őket, mennyiségük nem apad, inkább szaporodik; Hódy Ágó látomásában a könyvekből rovarokként kirajzó betűk a feszületen lévő krisztus sebét lepik el, előrevetítve a könyv, mint a kultúra jelképe miatti pusztulást, így ez a valóság az értelem cáfolatává válik; Az ő sejtései is vészjelzés szerűek: „-Elviszed, deák? A harangot... (...) –Hogy még harangozzanak vele”; A menekülő fiúk sem értik kezdetben még a romtemplom-koponyahalom vízió és a tornádószerű vihar allegóriáját, a „romlott malom” fenyegető előrejelzéseit;

Idők és terek- mítosz és valóság A hollóidő a romlást, pusztulást hozza, ami ciklikusan ismétlődik: a háborúban újoncként résztvevő „árvák” az idősebb harcosoktól tanulnak, akik 20 évvel azelőtt szerzett tudásukat adják át; Ciklikusan ismétlődnek az egyéni sorsok is: Fortuna és Tentás különleges képességei, szerelmi bonyodalmai, gyermekeik kimentése a vészből(fedett kosárban: Mózes–utalás), kedveseik pusztulása, stb; Ugyanez tapasztalható az élethelyzetek ismétlődésében: az életveszélyből furfang segítségével való szabadulásban, az ellenfél cselszövésének felismerésében és hárításában (Fortuna Agócs Kristóf, majd az erdélyi tárnokmester Botács János ártó szándékát látja át, Tentás a Bervec hadnagy és Hurina bég cselvetését); Mitikus ismétlődés történik a látomások, rémálmok valósággá válásának szintjén is; A békebeli lét és életzajlás színhelye a templom és a parókia Reveken: központi, megszentelt hely, ugyanakkor a harmónia elvesztésének helye; Éden-illúziót sejtető, valójában „rontott helyeknek” bizonyul a többi helyszín is: a morotva menti tanya varázsmesei erdei kunyhó, idillövezet jellege mellett a legények búvóhelye, a társadalomból való kivonulás terepe; az agócsi mandulás Lukács tudatában a szerelmesek találkozó helye, a valóságban kiszáradt fák, szeméttelep és Krisztina halálának helyszíne; Revek, mint a kozmosz kicsinyített mása szerelmek és születések helye, kipusztított várossá válik; a romos templom, a rődelyi „rozzant malom”, Bajnaköves vára föld alatti labirintusával a veszély érzetét sugallja, az alvilágba alászállás képzetét kelti;

Éden vagy Apokalipszis allegóriái? Látomásokban és valóságban megjelenő állat- és növény képek BestiáriumHerbárium Gyík és ölyv: ötudatlan létezés és pusztulás veszedelmének jelképei; a léggyel kiegészülve egymást faló állatok kannibalisztikus képe; A gyík a deák számára a szellem világossága A templomi vihar állatai: békák, bárány, halak, denevérek, lúd: János jelenései szerinti apokaliptikus jelenségek, Gyilkolás :(bárány), halál: (hal, háló, halál, halott)- képzetek? A bárány és a hal ugyanakkor megváltó szimbólumok is; A lúd: az ősi hitvilág szerint a sötétség démonikus erőinek képviselője: ludvérc, lidérc, a deák a nők szemében: „lüdércféle deák”, „lüdérc monya”, „haramia csepredék”; A „százféle szegettszárnyú” madár: a megváltott emberi lelkek szimbólumai, Döglődő rókák, nyúlak, egyéb vadak: a rabság, a vergődés kifejezői; A ló: Bakacs, Páva: táltos szimbólumok; A farkas, a holló a kereszténységben elbukottak, a bűnösök jelképei; A dús növényzet: buja tenyészet, szenvedélyek, a női princípium, életöröm- jelkép; A rengeteg vad és termesztett növény: vadrózsa, galagonya, kökény, veresgyűrű, mogyorós, tölgyes, ciheres, margaréta, vadszegfű, szarkaláb (a halott Krisztina csokrában), virágzó kender (Hódi Ágó és Tentás bujálkodá- sának helye), tulipán, őszirózsa (a templom körüli sírokon: a törökök lovai tiporják, legelik), muskátli, teljes viola, stb. mind az öröm illékonyságát, a múlandóságot is pédázzák;

Szerelem és halál Az I. könyv szereplői nemcsak hívei, hanem gyakorlói is a szabad szerelemnek („hippi-kommuna)”-T.222, a II. könyvben már csak Bajnai hitveséhez írott levelében jelenik meg inkább a házastársi kötelességek felsorolásában; „Ha a szeretkezés vágya szinte önkívületig lázas állapotba kergeti őket, akkor >>vaktában >kéntelenség<<, ölelik szeretőjüket” T.356 –mintegy visszatérésként az ősi állapotokba; A parókián élő három nő rendre szertője, ágyasa lesz Fortunának és Tentásnak is; Külön nyelvezete alakul ki ennek az örökös szeretkezésnek: édes nyers öröm, viharzó, szomjas illat, amit a búzamezőben lehel nagyidő jöttén a gyomvirág (H.Á.), lökött mákvirág, kármánkörte mellű, lenvirág szemű(kK) Gyakoriak a gyermekhalálozások és a szülésbe belehalások, talán ezért, s az örökös pusztulástól való félelemtől ilyen felfokozott a szerelemvágy; Szerelem és halálközeliség érzése Hódy Ágóban a legerősebb: „Ti nem tudtok semmit, hiába vagytok okosok.” „- Tenás, te nem fogsz meghalni, ugye? (...) kisfiáról: Ő sem fog meghalni, ugye? Csak mi többiek. (...) – Tudunk mi szeretni eleget anélkül ( kendervirág) is. - Csak azt ne bolygasd, hogy meghalunk. - Pedig a kettő ugyanaz, deák. - Honnan tudhatnánk, eddig nem próbáltuk csak az egyiket.” Előérzetei vannak Rozálnak és kese Katának is. Mindegyre azt kérdik a deáktól: „ Mi lesz velünk, Tentás?”

Háború, pusztulás és túlélés A háború abszurditása:- a felvonuló sereget megszámlálni épp úgy kémeket kell küldeni a szövetségeshez, mint az ellenséghez, megbízni bármelyikük adataiban ostoba hiba lenne; - királyi generális és a szabad magyarok hadura, az országbíró fogadást köt, hogy eléri-e a háromezret az elesett törökök száma; - a tét látszatra a két nagyúr bora, valójában a „király képe” hercegben kell kedvet támasztani a további törökverő harcokhoz („Van Isten, lesz háború”- örvendezik az országbíró, mikor elveszti a fogadást); A háború borzalmai: - részletező leírás a csatatérről a harcok idején, és utána; - apokaliptikus kép: a levágott fejekből rakott két piramis, egyiknek tetejére Fortuna feje kerül, mint a célszerű bűn,józan poklának képe, a szükséges áldozat a felszabadító hadjáratért; A regény újdonsága-, „ és ezzel nő fölé korunk irodalmi, sőt általánosan értelmiségi közgondolkodásának” (T. 221) – hogy visszahelyezi létünk lehetséges alternatívái közé a cselekvést, a cselekvő magatartásból erő sugárzik, nem a megadás sugalmazása; - nem csak azt látjuk, hogy minden szörnyűség lehetséges, hanem azt is, hogy ezeket túl lehet élni, fortélya van menekülésnek, mentésnek, a gyilkos szándék kijátszásának, stb.

Nyelvvarázs Igazi nyelvi ínyencség a regény, ami lépten-nyomon meglep szépségeivel; Az író nyelvteremtő készsége több szinten is megmutatkozik: - hatalmas tárgyismeretében, amivel a korabeli mesterségek, tevékenységek tárgyait, cselekedeteit megnevezi; - a teremtett homály szintjén (Arany balladai homályára emlékeztet); - a vizuális és akusztikai képek szintjén; - meglepő kifejezések, metaforák: hasfelpockolás, az idő „néha megdagad” és „ odahatalmasodik két történet közé”, s „amikor házhoz jár megtérdelni az idő”, a deák megjegyzése: „A hóhér maradjon hóhér, az áldozat pedig áldozat” - a bonyolult mitológiai és biliai szimbolumháló szintjén: Bervec bocsánatkérése groteszkül kifordított tékozló fiú motívum, Fortuna kenyérrel és borral kínálása profán utolsó vacsora-motívum, stb; - a szentenciós megnyilatkozások más-más rétegből vétettsége szintjén: papi, archaikus, furfangos,, vicces, népi bölcsesség, stb; - az archaikus tájnyelv megalkotottsága szintjén: galád morfondír, jajveszék, semmi turbék, semmi hancúr, semmi patvarkodás, hagyd a súlyba, ne gyújts világot, nem szükség, köz a dolog, addig kóricálsz, míg megmeszelytenek valahol, ne sokadozzunk, múlik a nap, jól kitubalyogta magát, megpiricskél, stb; - ironikus, csúfondáros, de sziporkázó közbeszólások szintjén; - Szimbólumok, talizmánszók szintjén: hollóidő, darukenyér, sárga szemű madár, stb

„Mintha nagyon régi >>mesteri szerzést<< olvasnánk. Nagyon eleven, nagyon mai kérdéseinkről” „A kóborlás választása, a sanyarúságból való eltávozás, a menés-maradás dilemma ideologikussá tétele, az elhatározások korlátozása a kényszerrel és kényszerítettséggel (389.), amit a szabad akarat archaikus szövegeinek kommentárja értelmez, az „odafel való magyariak” és az „ideszakadt maradék” (65.), „az odalent valók reménykedései” (490.), a hódoltságban és a szomszédvárakban, a maior és minor helyzetben élők viszonya, kölcsönös egymás-megítélése – a XX. század léttapasztalata.” ( Thomka Beáta, T. 290.)

IRODALOMJEGYZÉK Ács Margit: Az örökkévaló holló (Szilágyi István Hollóidő című regényének néhány tanulsága), in Tanulmányok Szilágyi Istvánról, Kossuth Egyetemi Kiadó, Debrecen, 2003, o. G. Kiss Valéria: A holtakkal terített végesség felé (Szilágyi István: Hollóidő), in Tanulmányok o. Szakolczay Lajos: Isten markában vacogó csillagok, in Tanulmányok o. Poszler György: Hollóidő, in Tanulmányok o. Balázs Imre József: „Véletlenek tánca és ölelkezése”, in Tanulmányok o. Szirák Péter: A múlás elviselhetetlen értelme (Szilágyi István : Hollóidő), in Tanulmányok o. Gróh Gáspár: A világ mint szabadság és végzet, in Tanulmányok o. Thomka Beáta: Folytonosság, önazonosság és kétely: az elidőző megjelenítés epikuma, in Tanulmányok o. Alexa Károly: Magyar történelem, magyar mitológia (A Hollóidőről és a Hollóidő ürügyén), in Tanulmányok o. Görömbei András: Hollóidő, in Tanulmányok o. Márkus Béla: Titkok pányváján kerengeni (Szilágyi István: Hollóidő), in Tanulmányok o. Mészáros András: Széljegyzetek (Szilágyi István Hollóidő című regényéhez), in Tanulmányok o.

KÖSZÖNÖM A MEGTISZTELŐ FIGYELMET! VISZONTLÁTÁSRA JANUÁRBAN!

ÁLDOTT, BÉKÉS ÜNNEPEKET KÍVÁNOK!