TÁMOP -2.5.3.A-13/1-2013-0025 A munkahelyi stressz európai és hazai normái 1.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Egészségvédelem Egészség, vagy használható állapot, együttélés a természettel, vagy önérdekű pusztítás? Veled Európa, de nélküled EU!
Advertisements

G M P Dr. Hetényi László.
Egyenlő Bánásmód Hatóság. A védett tulajdonsággal rendelkezők hátrányos megkülönböztetése  nemi diszkrimináció  a romák hátrányos megkülönböztetése.
A JOGHARMONIZÁCIÓ. Az államok konszenzusa alapján elfogadott, szerződéses és szokásjogi magatartási normák összessége, amelyek a nemzetközi jogalanyok:
A felnőttképzés jövőképe (Érdemes-e intézményi stratégiát alkotni?) Akkreditált Felnőttképzési Intézmények Országos Egyesülete – országos konferencia (2008.
Az Önkéntes Tűzoltó Egyesületek szerepe
VI. Köztudatos vállalati magatartás A vállalatok társadalmi felelősségvállalása Szlávik János az MTA doktora tanszékvezető, egyetemi tanár Budapesti.
Az atipikus munkavégzés és társadalmi megítélése
Szakszervezet és az Üzemi Tanács
Munkavédelmi képviselők fóruma
A munkavállalók munkavédelmi érdekképviseleti lehetőségei
Mi az egészség? EGÉSZ –SÉG, TESTI – LELKI- JÓL LÉT.
Előadó: Bellovicz Gyula igazságügyi szakértő
Pszichoprofilaxis és pszichoedukáció a rehabilitációban
A magyar munkajogi szabályok harmonizációja az EU-ban
Az Európai Unió környezetpolitikája Asszisztens hallgatók 19. tételéhez
Az erdők megelőző tűzvédelme Magyarországon (aktualitások, tervek)
INTÉZMÉNYKÖZI MEGÁLLAPODÁS SZERKEZET. TÖRTÉNET, SZEREPLŐK 1999-es megállapodás 2002-es megállapodás 2006-os (hatályos) megállapodás Módosítások: 2007,
Veszélyes üzemek kritikus infrastruktúra védelmi aspektusai
Mandrik István ügyvivő Munkavédelmi Bizottság munkáltatói oldal
A Magyar Köztársaság kormánya
1 Az EMC témaköre, EMC Irányelv Zavarok frekvencia tartomány szerinti elhelyezkedése Az EMC megvalósításának módszere.
Electricity network in Europe Berlin, március 21.
1 TÁMOP A-13/ Az EVDSZ társadalmi szerepvállalásának szélesítése a Dél-Dunántúli Régióban.
EURÓPAI ÜZEMI TANÁCSOK KONFERENCIÁJA 2009 Budapest, november 17. ÜZEMI TANÁCSOK TÁRSASÁGI SZINTŰ EGYÜTTMŰKÖDÉSI FÓRUMA.
1 Tanpálya Munkavédelmi mutatók 3 4 A számok kedvezőek, de tanulni kell a múlt hibáiból !! A tevékenység megkezdése előtt mindig vegyük számba.
Az RWE Európai Üzemi Tanács fejlődése, jelene, kihívások Kunzer Ferenc elnökhelyettes RWE Európai Üzemi Tanács Siófok, május TÁMOP A-13/
Munkahelyi egészség és biztonság
Munkahelyi egészség és biztonság
Korábbi demográfiai jellemzők Várható élettartam
Egészségügy a beteg szemszögéből Jogszabályi útmutató
Problémák az interoperábilis közlekedésre alkalmas vontatójárműveknél Dr. Márkus Imre vezérigazgató 1.
Miért fontos a komplex rehabilitáció az Európai Unió foglalkoztatáspolitikája szempontjából? Budapest, december 3.
Tisztelettel köszöntöm a konferencia résztvevőit! Nagy Endre bányafelügyeleti főmérnök Pécsi Bányakapitányság Nagy Endre bányafelügyeleti főmérnök Pécsi.
Európai Menekültügyi Alap évi allokációja SZAKMAI RÉSZ Pályázható célkitűzések és tevékenységek Célcsoportok Változások A pályázók tájékoztatása,
Európai Vegyipari Szociális Párbeszéd Bizottság Balatonszemes.
Kordás László december Társadalmi Párbeszéd Központ.
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat megújult feladatrendszere Térségi Vállalkozói Fórumok január Szolnok, Jászberény, Kisújszállás.
ÉRDEKEGYEZTETÉS ÉRDEKKÉPVISELET
Országos Tisztifőorvosi Hivatal
Kormányszóvivői tájékoztató A fogyasztók biztonságáért Középtávú fogyasztóvédelmi politika Csizmár Gábor államtitkár Szociális és Munkaügyi Minisztérium.
Kellenek-e hulladéklerakók Magyarországon?
2010. november 19. Ráczné Németh Teodóra: Egészséges életmód szociális dimenziói.
MIT TUDUNK AZ IFJÚSÁGPOLITIKÁRÓL? Kvíz. ISTEN HOZOTT BENNETEKET EGY RÖVID KVÍZBEN, MELY SOK MINDENRE VONATKOZIK, AMI A FIATALOKAT ÉRINTI...
Balatonszemes Az Európai Unió szintű szociális párbeszédben való részvétel tapasztalatai.
Munkaszervezési ismeretek
TÁMOP A-13/ A váltóműszakosok problémája 1.
HR konferencia november 16. SKULL tréning és tanácsadás Szervezeti vitalizáció.
„Határon innen és határon túl – integráció és migráció a Kárpát-medencében” A Szociális és Munkaügyi Minisztérium és a munkaerő-migráció Korózs Lajos államtitkár.
RWE Power AG Lorsee/TR BudapestSEITE 1 „Szociális párbeszéd“ RWE Power AG Wolfgang Lorsee A Központi Üzemi Tanács elnökhelyettese.
A vasúti továbbképzések lehetőségei a hazai és a nemzetközi elvárások változása kapcsán Előadó: Dr. Vincze Árpád főtanácsos Gazdasági és Közlekedési Minisztérium.
Allergének jelölése a nem előre csomagolt élelmiszerek esetében
A felnőttképzés, szakképzés fejlesztése és a gazdaság igényei november 21. DAT 2006 Konferencia S2 – Gazdaság vezérelt informatikai szakképzés Szociális.
Mentálhigiénés team működése kórházunkban
A munkavégzéssel kapcsolatos legfontosabb munkavédelmi ismeretek
1 TÁMOP A-13/ A TÁMOP A-13/1 „Társadalmi partnerek kapacitásfejlesztése a Konvergencia Régióban” Pénzügyi tájékoztató
EVDSZ Budapest, A vizsgálat célja annak feltérképezése, hogy a magyar gyakorlatban hogyan érkeznek el a hazai ágazati vállalati dolgozókhoz.
A munkavédelmi hatóság évi ellenőrzési tapasztalatai és az idei évi célkitűzések Munkavédelmi és Katasztrófavédelmi (ADR) Konferencia a Zala Megyei.
Munkavédelmi érdekképviselet és érdekegyeztetés Összeállította: dr. Váró György.
1 Egészségvédelem a munkahelyen II. Stresszmentes munkahelyek. Prof. Dr. Ungváry György.
MUNKAÜGYI FELÜGYELŐSÉGI NYÍLT NAP ÁPRILIS 03.
M UNKAÜGYI KAPCSOLATOK Dr. Fodor T. Gábor ügyvéd Székesfehérvár, május 17.
Célcsoportok a munkahelyi egészségfejlesztéssel foglalkozók, foglalkozás egészségügyben dolgozó orvosok és ápolók, a humán erőforrás gazdálkodás munkatársai,
Munkavédelmi bírságolások. – egy előírt határértékek több mint 10%-os túllépése, – nincs munkavédelmi szakember, – nincs biztosítva a foglalkozás-egészségügyi.
A munkaidő beosztása a 2003/88/EK irányelv tükrében
A JOGSZERŰ ELLENŐRZÉSEK MIKÉNTJE A MUNKAHELYEN
2015. évi tapasztalatok, évi ellenőrzési irányelvek
MUNKAVÉDELMI ELLENŐRZÉS ZÖKKENŐMENTESEN? munkabiztonsági szakmérnök
MUNKAVÉDELMI KÉPVISELŐK FOGLAKOZTATÁSA munkabiztonsági szakmérnök
Az LMBTI-személyek egyenlőségének előmozdítása az Európai Unióban
Előadás másolata:

TÁMOP A-13/ A munkahelyi stressz európai és hazai normái 1

A munkahelyi stressz fogalma A stressz fizikai, pszichológiai vagy szociális panaszokkal vagy működési zavarokkal kísért állapot, amely abból ered, hogy a személyek úgy érzik, nem képesek áthidalni a szakadékot a képességeik és a tőlük elvárt követelmények vagy velük szembe támasztott elvárások között. 2

Eu -irányelv Az Európa Parlament és a Tanács 2003/88/EK irányelve(2003. november 4.) a munkaidő-szervezés egyes szempontjairól sajnos Magyarország nem ratifikálta, ennek ellenére bírói gyakorlatban figyelembe veszik (ügyeleti idő: teljes egészében munkaidő) Az irányelv 2.cikke meghatározásokat tartalmaz (pl munkaidő, pihenőidő, elegendő pihenés stb) A 3. cikk a napi pihenőidővel foglalkozik, az 5. a heti pihenőidővel, a 6. a maximális heti munkaidővel stb 3

Eu -irányelv Az Európa Tanács 89/391/EGK irányelve(1989. június 12.) a munkavállalók munkahelyi biztonságának és egészségvédelmének javítását ösztönző intézkedések bevezetéséről sajnos Magyarország ezt sem ratifikálta, ennek ellenére bírói gyakorlatban valószínűleg ezt is figyelembe fogják venni Ez a keretirányelv irányelv a munkáltatók kötelezettségeit, a védelmi eszközökre és intézkedésekre vonatkozó előírásokat tartalmaz Az irányelv a konzultációs kötelezettségről a munkavállalókkal és rögzít munkavállalói kötelezettségeket is 4

Európai szociális párbeszéd Az előbbi irányelvből levezetve a nemzetközi szociális párbeszéd fórumok foglalkoznak a stressz kérdésével A legmagasabb szintű szociális párbeszéd fórum 2004 október 08-án keretszerződésben állapodott meg a munkahelyi stresszről Az irányelv a cél megjelölésén túl meghatározza a munkahelyi stressz fogalmát, meghatározza a munkahelyi stressz problématikáját, a munkáltatók és a munkavállalók felelősségét. Az irányelv ezen túl megállapításokat tesz a munkahelyi stressz megelőzése, csökkentése vonatkozásában és az irányelvben foglaltak megvalósításáról és nyomon követéséről is rendelkezik 5

Európai szociális párbeszéd Az összeurópai szociális párbeszéd előbb ismertetett keretszerződésének hatására a villamosenergia- iparban szociális párbeszédet folytató szervezetek 2004 decemberében közös nyilatkozatot adtak ki a munkahelyi stresszről Újabb nyilatkozat is tervbe volt véve 2007-ben, de tudomásom szerint ez csak tervezet maradt, annak ellenére, hogy konkrétan csak egy felmérést célzott meg 6

Az Országos Munkavédelmi és Munkaügyi Főfelügyelőség tájékoztatója a munkahelyi stresszel kapcsolatosan A tájékoztató a munkavédelmi törvény 2008 január 1. napjától hatályos módosításának pszichoszociális kockázatokra vonatkozó részét emeli ki, mely szerint ilyen kockázat minden a munkavállalót a munkahelyén ért hatás, melynek következtében többek közt stressz alakulhat ki. A kiadvány leszögezi: a stressz nem betegség. És a stresszhez vezető kihívások önmagukban szükségesek a testi, lelki fejlődéshez (adrenalin) 7

Az Országos Munkavédelmi és Munkaügyi Főfelügyelőség tájékoztatója a munkahelyi stresszel kapcsolatosan Fontos, hogy meghatározhatók azon tünetek (pl nagy fluktuáció, határidők csúszása stb) amely jelzi, hogy ezen a területen baj van. Ekkor a munkáltatónak fel kell mérnie van-e probléma. Ha van, egészségfejlesztő tevékenységet kell indítania (pl stresszkezelő tréning, szerepek és feladatok világos meghatározása stb.) A kiadvány hangsúlyozza, hogy új feladatot jelen a nemzetközi gyakorlatban is és Magyarországon is e feladatok elvégzésének ellenőrzése és kezelése 8

Az Országos Munkavédelmi és Munkaügyi Főfelügyelőség tájékoztatója a munkahelyi stresszel kapcsolatosan Jogi háttér: A Munkavédelmi törvény (pl. kockázatelemzési kötelezettség) A kiadvány végül leszögezi: Az nem reális elképzelés, miszerint kizárólag a munkáltatón múlik, hogy ne alakuljon ki stressz, és nem reális feltételezés, hogy eltüntethetők az élet különböző szintereiről – ideértve a munkahelyeket is – a stresszt okozó tényezők. 9

Néhány becslés és javaslat Magyarországon a stressz okozta GDP kiesés évi 1000 milliárd forintra tehető Az EU 27 tagállamában a túlzott munkahelyi stressz a munkavállalók közel egy negyedének (22%-át) az egészségét veszélyezteti. Mit tehetünk? mozgás a problémák másokkal való megbeszélése kérjünk segítséget, ha valamit nem tudunk megoldani legalább napi fél óra kikapcsolódás önuralom, „késleltetés” 10

Néhány becslés és javaslat Mit tehet a munkáltató? kedvező munkakörülmények biztosítsunk lehetőséget a stressz levezetésére (pl. gyakori szünetek) hagyjuk a problémák kibeszélését, hallgassuk meg őket segítsünk elfogadtatni a változásokat segítsük a stresszkezelő készségek fejlesztését 11

Köszönöm a megtisztelő figyelmet! 12