Formális, informális és non formális képzések a népi kézműves tudás átadás szolgálatában Budapest, 2014. augusztus 18.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
ELVÁRÁSOK A NÉPRAJZTÓL, NÉPRAJZI MUZEOLÓGIÁTÓL Debrecen példája.
Advertisements

Pásztor Tibor főosztályvezető
Ifi István ügyosztályvezető november 2 4. Esélyegyenlőség a fővárosi TISZK-ekben.
KÖZÖSSÉGI HÁZ KISVASZAR 2012.
Hámoriné Váczy Zsuzsa. •Története: 1936-tól szakképzés, flexibilis szakmacsoportos oktatás, a gazdaság, mint megrendelő.
Magyarország Fogyasztóvédelmi Politikája Országos Konferencia Budapest, 2011.június 16. A fogyasztók oktatása Dr. Horváth György Fogyasztóvédők Országos.
Comenius program készítette: Zakhariás Laura. „Egész életen át tartó tanulás“ Oktatás támogatása, minden korosztály számára, több programon keresztül:
Egész életen át tartó tanulás „Egész életen át tartó tanulás” ■ Az „Egész életen át tartó tanulás” COMENIUS 2011 pályázat nyertese iskolánk COMENIUS 2011.
A társadalmi felzárkóztatás és az életen át tartó tanulás (LLL)
Határokon Túli Magyarságért Alapítvány 7621 PÉCS, János u. 22. Tel.: / , Fax: / fre .hu
Tisztelt Látogatóink! Szeretnénk rövid tájékoztatást adni az általános iskolában megvalósuló új tanulásszervezési eljárásokról és azok tartalmáról a TÁMOP.
Duna-Ipoly Nemzeti Park Igazgatóság
A felnőttképzés jövőképe (Érdemes-e intézményi stratégiát alkotni?) Akkreditált Felnőttképzési Intézmények Országos Egyesülete – országos konferencia (2008.
Szociálpedagógia szak (BA). A képzés célja: • olyan szociálpedagógusok képzése, • akik képesek a gyermek és ifjúsági korosztály • tanulási, szociális.
TÁMOP Nagyrendezvény. Az ifjúságsegít ő esetmenedzser létrejötte – case Manager.
Emberi Erőforrások Minisztere alapította,
KÖSZÖNTÖM A Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Tájékozódási Futásért Egyesület nevében.
Varjú Potrebić Tatjana Szabadka, június 6.
A TISZK támogató szerepe a szakképzésben április 18. Szebenyiné Csóka Beáta szakmai vezető.
Arany János Általános Iskola Kisújszállás, Kálvin u. 3.
AZ ALKOTÓHÁZAK, KÉZMŰVES MŰHELYEK SZEREPE A KÖZMŰVELŐDÉSBEN ÉS A VIDÉKFEJESZTÉSI FOLYAMATOKBAN Zalaegerszeg, április 8.
„A szakképzés koordinációjának lehetőségei a Dél-Dunántúli Régióban” Egy konferencia „beharangozója”
Szeretettel köszöntjük a TÁMOP „Jó pályán”! projekt békéscsabai TÁMOP „Jó pályán”! projekt békéscsabai szakmai fórum résztvevőit! szakmai fórum résztvevőit!
Köszöntjük az Internet a tudás szolgálatában, avagy „ A jó pap is holtig tanul” - de nem mindegy hogyan ! című konferencia résztvevőit! Eger, május.
Az ÉRÁK legfontosabb céljai A képzés és a munkaerő-piaci szolgáltatások egységes normák szerinti működtetése. A munkanélküliek folyamatos képzésbe kerülésének.
TÁJÉKOZTATÓ a Nemzeti Felnőttképzési Intézet tevékenységéről.
Megmentett kézművesség
A Z IKCS TEVÉKENYSÉGE TÁMOP integrÁLOM Kovácsné Borbély Zsuzsa.
Balatonvilágos, május 09. Előadó: Dr. Szedlacsek György 1.
Feln ő ttképzés és regionalitás Juhász Erika Ph.D. F ő iskolai docens Debreceni Egyetem TEK BTK.
ELNÖKI BESZÁMOLÓ A ÉVI KÖZGYŰLÉSEN Rechnitzer János MAGYAR REGIONÁLIS TUDOMÁNYI TÁRSASÁG.
REFORMÉRTÉKŰ LÉPÉSEK A SZAKKÉPZÉS TERÉN MAGYAR SZAKKÉPZÉSI TÁRSASÁG május 30.
Kisújszállás: itt mindenkire szerep vár TÁMOP A közművelődés a nem formális és informális tanulás szolgálatában.
Prof. Dr. Hanusz Árpád egyetemi tanár
A FELNŐTTKÉPZÉS AKTUÁLIS KÉRDÉSEI Soós Roland ÉRÁK május 29.
Szakmai tanulási utak Előadás S truktúrák és folyamatok szekció SZABÓNÉ DR. BERKI ÉVA szakképzési és felnőttképzési szakértő VII. Nevelésügyi Konferencia.
A közművelődés és az egész életen át tartó tanulás Nevelésügyi Kongresszus Budapest, augusztus 26.
„Szemléletváltás az oktatásban” Az Igazgyöngy Alapítvány pályázata.
Pikó Zsuzsanna, NIOK Alapítvány.  A TÁMOP es pályázatok c) komponensének megismertetése civil szervezetekkel országszerte  Gyakorlati segítség.
„Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben” TÁMOP / /0065 Moduláris oktatás Az egészséged a Te kezedben van!
A kutatás munkafolyamata és munkaeszközei © Turóczyné Veszteg Rozália Felnőttképzési szakértő Szolnok
Az agroturizmus és a vidékfejlesztés sokszínűsége Európában.
Idegenforgalmi és Kulturális Vidéki-falusi Ernyőhálózat (IKUVÉH) kialakítása (TÁMOP /07/1) Pályázat FATOSZ-Tourinform.
Önkéntesség az Észak-Magyarországi Régióban. A Demokratikus Ifjúságért Alapítvány (DIA) története A Demokratikus Ifjúságért Alapítványt 1999-ben hozta.
„Migráns tanulók a magyar közoktatásban” Oktatási és Kulturális Minisztérium Társadalmi Megújulás Operatív Program „BÁBEL- interkulturális pedagógia porjekt”
„Építő közösségek a tényői IKSZT-ben”
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN.
A Magyar Tehetséggondozó Társaság tehetségfejlesztést segítő tevékenysége a gyakorlati programokban Debrecen, szept Dr. Polonkai Mária a.
Sásdi Faodu Egyesület 2001 – től napjainkig. A kezdetektől vállaljuk a sásdi térségben élő hátrányos helyzetű fiatalok összefogását és támogatását, a.
Az Emelt szintű eTanácsadó akkreditált felnőttképzés tapasztalatai Dr. Tóth András - Herpainé Lakó Judit AGRIA MEDIA 2011 KONFERENCIA OKTÓBER ,
Andragógia Kraiciné Dr. Szokoly Mária (2004): Felnőttképzési módszertár. Új Mandátum Könyvkiadó, Budapest Összeállította: Marton Eszter.
„NŐ AZ ESÉLY” TÁMOP B-2- 12/ , 0012.
Esettanulmány Adu Oktatási Központ VSZF konferencia MKIK Budapest Az előadás tartalma Kik vagyunk? Milyen vállalkozásunk van? Milyen felelős.
Iskolai tehetséggondozás a statisztikai adatok tükrében Nikitscher Péter - Szemerszki Marianna.
Felnőttoktatás. Jogszabályi háttér  a nemzeti köznevelésről szóló évi CXC. tv.  a Szakképzésről szóló évi CLCCCVII. tv.  az évi LXXXIV.
Az intézmény alapadatai fenntartó: Klebelsberg Intézményfenntartó Központ, 1051 Budapest, Nádor u.32. működtető: Budapest Főváros XIV. Kerület Zugló Önkormányzata,1145.
NESZ Tagszervezetek mérleg és közhasznúsági beszámolója 2014.
Sajómenti Népművészeti Egyesület Kazincbarcikán 2004-ben egy népművészeti kiállítás kapcsán vetődött fel annak a gondolata, hogy legyen egy egyesület,
Civil Partnerség V. Regionális Konferencia Felnőttképzés és esélyegyenlőség – civil lehetőségek Aranyi Magdolna „Lépj egyet előre!” projektmenedzser 2007.
Ausztriai Magyar Pedagógusok Egyesülete Verein für Ungarische Pädagogen und Pädagoginnen in Österreich Kaposvár 2016.
Közösségszervezés BA.
„NŐ az esély” TÁMOP B-2-12/
SZAKEMBERKÉRDÉS AZ ÉPÜLETGÉPÉSZETI SZAKKÉPZÉSBEN
A helyettes szülői ellátás működése
Népfőiskolák Magyarországon
HKIK XXIX. Küldöttgyűlés Heves Megyei Kereskedelmi és Iparkamara
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM
Készítette: Koleszár Gábor
LEHETŐSÉGEK AZ ISKOLAI KERÉKPÁROS KÖZLEKEDÉSRE NEVELÉSBEN
A magyar felnőttképzés rendszere - a szakértők szemével
Előadás másolata:

Formális, informális és non formális képzések a népi kézműves tudás átadás szolgálatában Budapest, 2014. augusztus 18.

A konferencia fő témája „Európa-szerte mindinkább veszélybe kerülnek a hagyományos kultúrák, a fiatalok nem ismerik kellőképpen múltjukat, gyökereiket, miközben a néphagyomány számos olyan aranytartalékot hordoz magában, amellyel a XXI. század mindennapi problémáira is megoldást kaphatna a fiatalabb nemzedék (identitás, szociális integráció, felzárkóztatás, munkanélküliség, vidékfejlesztés stb.)".

Vannak kérdéseink, tudjuk-e rá a választ? Melyek az okai annak, hogy „Európa-szerte mindinkább veszélybe kerülnek a hagyományos kultúrák„? Miért küzdenek "egész Európában a szakmai kiöregedéssel a kézműves szakmák"? Miért szakadt meg a kézműves mesterségek öröklődése "apáról fiúra"?

Vannak kérdéseink, tudjuk-e rá a választ? A hagyományos társadalmakban valós önellátási, illetve piaci igényt elégített ki a kézművesség. Van-e ma ilyen igény? Mit tud nyújtani a népi kézművesség a ma emberének? A kérdésekre csak részben tudjuk a választ. Európában össze kellene fogni egy átfogó kutatás érdekében, hogy biztos talajon állva irányokat tudjunk kijelölni.

Átörökítés A szocializációs folyamat része – Magyarországon a 20. század első felében, közepén ez megszűnt. Tudatos tanulás formájában – hazánkban a területen az újratanítási folyamat az 1970-es években indul meg.

Mire vállalkozom? Bemutatom azokat a képzési formákat, amelyek a népi kézműves tudásanyag átörökítésének keretei. Néhány gondolat a tartalmakról és a tapasztalatokról

Az alap Kézműves stratégia 2013. 40 éves tapasztalatom A NESZ tagszervezetek egy részének tevékenysége APÁRÓL FIÚRA EGYESÜLET- Törökszentmiklós ARTERA ALAPÍTVÁNY, Székelyudvarhely, BAJAI KÉZMŰVES EGYESÜLET, Dunafalva BÉKÉS MEGYEI NÉPMŰVÉSZETI EGYESÜLET, Békéscsaba BIHARI NÉPMŰVÉSEZTI EGYESÜLET, Berettyóújfalu CSILLAGVIRÁG NÉPMŰVÉSZETI EGYESÜLET, Heves DR. KRESZ MÁRIA ALAPÍTVÁNY, Budapest DUNA-TISZA KÖZI NÉPMŰVÉSZETI EGYESÜLET, Kecskemét FEHÉRVÁRI KÉZMŰVESEK EGYESÜLETE, Székesfehérvár GALGAMÁCSAI HAGYOMÁNYŐRZŐ EGYESÜLET, Galgamácsa HAJDÚ-BIHAR MEGYEI NÉPMŰVÉSZETI EGYESÜLET, Debrecen HEREDITAS KULTURÁLIS EGYESÜLET, Budapest HEVES MEGYEI NÉPMŰÉSZETI EGYESÜLET - Eger IHAROS NÉPMŰVÉSZETI EGYESÜLET, Tárnok JÁSZ-NAGYKUN-SZOLNOK MEGYEI NÉPMŰVÉSZETI EGYESÜLET, Tiszavárkony KÉZMŰVESEK BARANYAI EGYESÜLETE, Pécs KOMÁROM –ESZERGOM MEGYEI NÉPMŰVSEZTI EGYESÜLET –Tatabánya KOSBOR KÉZMŰVES MŰHELY, Gyömrő MAGYARORSZÁGI ALKOTÓMŰVÉSZEK KÖZÉP- és NYUGAT-DUNÁNTÚLI REGIONÁLIS TÁRSASÁGA (M-ART), Székesfehérvár PALÓCFŐLDI NÉPI IPARMŰVÉSEZEK EGYESÜLETE, Szécsény

Formális Oktatás Szakképzés - Államilag elismert OKJ szakképzettséget nyújtó kézműves képzés Művészeti alapoktatás Felsőoktatás

1. Szakképzés Törvényi háttér: köznevelési, szakképzési és felnőttoktatási törvény Örökségszakmák: 2014-től a népi kézműves szakmák is! Az oktatás formája: iskolarendszerű képzés, felnőttképzés Oktatási intézmények: kézműves szakiskolák, vagy kézműves képzést is folytató szakiskolák, közművelődési intézmények A képzésben résztvevők: iskolarendszerű képzés 16 és 22 év közöttiek felnőttképzés 16 évtől akár 80 éves korig

1. Szakképzés Az oktatás tartalma: általános és szaknéprajz, művészettörténet, anyag és gyártásismeret, szak és vagy műszaki rajz, munka- és környezetvédelem, vállalkozási ismeretek, szakma elmélet és gyakorlat. Képzésen belüli arányok: elméleti ismeretek 30 – 40%, a többi gyakorlat Képzés időtartama: Egy, illetve két év Finanszírozása: iskolarendszerű oktatás- állami támogatás, felnőttképzés – többnyire önerő

1. Szakképzés Tapasztalatok: 1. Iskolarendszerű képzés 4 – 5 képző intézmény Harmadik esély iskolája Színvonala változó A pályán maradás minimális 2. Felnőttképzés 5 – 7 képző intézmény Résztvevők motiváltsága: tanítani szeretné, meg akar belőle élni, hobby tevékenység Színvonala nagyon jó A pályán maradásnak nagy esélye van

2. Művészeti alapoktatás Törvényi háttér: köznevelési törvény Az oktatás formája iskolarendszerű képzés Oktatási intézmények: általános iskolák, kézműves szakiskolák, közművelődési intézmények, művészeti iskolák Az oktatás tartalma: néprajz, szakmai elmélet és gyakorlat Képzés időtartama: 12 év, de bármikor megszakítható Finanszírozása: állami támogatás, minimális önerő A képzésben résztvevők: főleg az általános iskolások

2. Művészeti alapoktatás Tapasztalatok: 15 - 20 képző intézmény Oktatói gond – rajztanár Színvonala változó Főleg alsó tagozatosok a diákok – felsőre elfogy a muníció

3. Felsőoktatás Törvényi háttér: felsőoktatási törvény Kísérleti képzés – egy évfolyam Végzettség: Népi kézműves tanár Oktatási intézmények: 1 felszoktatási itézmény Képzés időtartama: 4 év, Finanszírozása: állami finanszírozott A képzésben résztvevők: felnőttek Még nincs tapasztalat!

Non formális és informális képzések Törvényi háttér: Kulturális törvény Az oktatás formája: iskolarendszeren kívüli ismeretszerzés Képzést folytató szervezetek: oktatási, közművelődési intézmények, civil szervezetek Az oktatás tartalma: választott szakág elmélete és/vagy gyakorlata Finanszírozása: többségében a résztvevő saját maga, létezik pályázati támogatás A képzésben résztvevők: gyerekek, fiatalok, felnőttek

Non formális és informális képzések Keretek, formák: családi programok fesztiválok komplex események konferenciák népfőiskolák szakkörök táborok tanfolyamok továbbképzések stb. Időtartama: néhány óra, néhány nap, egy hét, egy év, több év

Példák Komplex programok elsősorban UNIÓS támogatással Célja a gyermekek vizuális és manuális, valamint intellektuális képességeinek feltárása és fejlesztése. A magyar népi kultúra értékeinek átadása, a gyermekben a hagyomány és a természet iránti fogékonyság megalapozása. Alkalmazott formák heti, vagy havi szakkörök témanapok témahét versenyek - néprajzi és /vagy kézműves

Példák Népi Játszóházak A foglakozások interaktív módon adnak át ismereteket a gyerekeknek az adott témában. Célcsoport: óvodás és főleg alsó tagozatos általános iskolások Időtartama: néhány óra Lehetséges témák, tartalmak: jeles napok, ünnepkörök, természetes alapanyagok, kézműves technikák – a teljes skála

Példák Tanfolyamok Tanúsítványt vagy csak ismeretet biztosítanak Óraszáma – 10 órától 120 óráig Tartalma: egy adott mesterség alapjai, azon belül egy résztéma, vagy technika Néhány példa Népi játszóház vezetői képzés Hímző, szövő, faműves, stb. továbbképzés Pályakezdő munkanélküli fiatalok kézműves képzése Kosárfonás 16 órás tanfolyama

Példák Rendezvények, versenyek, fesztiválok Úton Betlehembe... - tárgyalkotó és szokásgyűjtő pályázat 18 éves korig HÉTPRÓBA – népi ügyességi és logikai játékok Luca-napi Sokadalom - egész napos kulturális program, melyet kézműves vásár is kísér. Óperencián innen... előadássorozat

Példák Karácsony a Kastélyban - adventi programsorozat, melynek során "Csillagváró"mesterség bemutatókat és foglalkozásokat tartunk. Pünkösdölő: a gyerek megismerkedhetett a pünkösdi király és királyné választás hagyományával, valamint további népi játékokkal, mint kötélhúzás, zsákban futás, csoszogi, gólyalábazás Gyermek és Ifjúsági Népi Kézműves Pályázatok – cél, hogy a fiatal nemzedék az alkotásain keresztül megméresse önmagát és sikerélményhez jusson

Példák „Vándorló Fazekas Segédek” pályázat - Évente a legjobb 35 évesnél ifjabb végzett fazekas egy-egy hetet tölthet neves fazekasok műhelyeiben, ahol kosztot, kvártélyt is kap és sokat tanulhat az idősebb mesterektől. „7 Próbás Ifjú Mester” elnevezésű programon avatják be a gyerekeket a debreceni kismesterségek „rejtelmeibe”, akadályverseny formájában és a verseny végén ünnepélyes keretek között 7 Próbás Ifjú Mestereket avatnak. stb.

Non formális és informális képzések Tapasztalatok 140 – 250 szervezet Színvonala jó Hiányoznak az akkreditált képzési tananyagok – oktató függővé vált. Hiányoznak a támogatások – EU megjelenése jó A humán és tárgyi infrastruktúra gyenge és területileg egyenetlen Kialakult a kézműves szakmákat oktatók nagy száma A megérintettek száma magas, a ténylegesen bevontak száma nem éri el a 10 000 főt. A tanulási folyamat lévén hiteles, minőségi alkotások születnek Nemzeti kincsünk, a magyar népi kézművesség tovább él

Köszönöm a figyelmet! Pál Miklósné +36-30/299-7789 palmiklosneanci@gmail.com