MADÁCH IMRE (1823 – 1864).

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Lépj tovább a szolgálatban!
Advertisements

Szent Pál Korintusiaknak írt 1.levele 13.
ÖRÖK ÉRTÉKEK Életünk döntések sorozata: Mózes példája; Zsid.11,24-26; „Hit által tiltakozott Mózes, amikor felnőtt, hogy a fáraó leánya fiának mondják.
JÉZUS KRISZTUS A SZERETET „SZÉLSŐSÉGE”
Ezért senki se kérkedjék az emberekkel. Hisz minden a tietek: Pál, Apolló, Kéfás, a világ, az élet, a halál, a jelenvalók, az eljövendők: minden a tietek.
Nemde Isten szikrája rejtőzik minden emberi lélekben?
Hahó, itt az új év ! Boldog 2014-et !.
A házasság még nem a mennyország
Folyamodjatok az Úrhoz,
A pasaréti református templom írásos úrasztali terítője
„Szeretettel élni és szenvedni”
Húsvét az élet ünnepe.
Madách Imre Az ember tragédiája.
Kiegészítések az 1. előadáshoz. Az előadás anyagai elérhetőek: ai_mihaly/letoeltes.html.
A KÖZÉPKORI NEVELÉS.
Albert Einstein idézetek.
Klasszicizmus Romantika
Ádventi gyertyagyújtás 1. műsor
Zsikazsu Emlékkönyve.
Ahogy én tolmácsolnám nektek…
A magyar lírai költészet története a romantika korában és a századutón
A romantika irodalmából
Forradalmi költészete
Albert Einstein idézetek.
Névnapodra Szeretettel
Madách Imre: Az ember tragédiája A bemutató eredetijét készítette: Takács Zoltán 11. NF Illusztráció: Zichy Mihály A prezentációt készítő.
Az ember tragédiája 20/B.
Közösség Az Egyház – ecclesiola. Ő Átala, Ő Vele, Ő Benne.
Hálát adok Neked mennyei Atyám,
JÓ REGGELT !.
JÓ REGGELT !. Zeng, lelkem, ez új reggelt, A nap, ím, ismét fölkelt. Ó, nap, mily gyönyörű vagy, Az Úr jósága mily nagy! Az Úr hatalma intett, Újra világosság.
Uram, Istenem, tiéd az éjszaka és tiéd a nappal,
Folyamodjatok az Úrhoz,
Folyamodjatok az Úrhoz,
"Folyamodjatok az ÚRhoz, keressétek orcáját szüntelen!"
"Folyamodjatok az Úrhoz, keressétek orcáját szüntelen!"
A romantika.
BETLEHEM.
Az élet igéje november „Aki szeret engem, megtartja tanításomat. Atyám is szeretni fogja őt, hozzá megyünk és benne fogunk lakni.” (Jn 14,23).
Készítette: Jon A. Palmer
ISTEN KIRÁLYSÁGA Készítette: Jon A. Palmer. Isten királysága  Azért vagyunk a földön, hogy megváltoztassuk a forgatókönyveket…
Hozzád emelem lelkemet, Uram, 
Apokalipszis 12/C.
Ars poeticák 26/A.
Antropológia VII. Személy - Lélek I..
ISTEN hozott köztünk!.
A millennium Tanulmányok a Jelenések könyvéről:
Valós történelmi színek
Azért, hogy az isteni kegyelem által megtaláljuk ezt az utat, nagyon segít, ha sok módon keresünk és próbálkozunk, hogy azon az úton járjunk, amely.
JÓ REGGELT !.
1 Továbblépés - Az üzenet.
2013. június Az Élet Igéje „De ha jót cselekesztek és ugyanakkor türelmesen szenvedtek, ez értékes Isten előtt.” (1Pét 2,20)
Utazás a jövőbe.
JÓ REGGELT !.
Folyamodjatok az Úrhoz,
Találkozni jöttem Veled, Istenem Te jól ismersz engem, s én kitárom a szívem Itt vagyok Istenem,
Az ember tragédiája és a Faust kapcsolata
A ROMANTIKA életérzése, világszemlélete stílusirányzata A XIX. század
Karácsony Dicsőség mennyben az Istennek és
Madách Imre Érettségi tételminta.
TANÉVNYITÓ ISTENTISZTELET Jöjj, égi szent láng, Szentlélek Isten, Hű támasz minden ínségben, Kit trónusáról jó Atyánk És Jézus Krisztus küld.
A bűnbeesés („ősbűn”) és az áteredő bűn. 1. A bűnbeesés bibliai elbeszélése /1. a) A szöveg helye és célja. - Rögtön a teremtés leírása után található.
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
A színházkészítő.
A romantika.
Mi számít? A műveim? Én mint költő?
Szent Pál Korintusiaknak írt 1.levele 13.
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
AZ EMBER TRAGÉDIÁJA Paulay Ede.
PAULAY EDE RENDEZÉSÉBEN
Előadás másolata:

MADÁCH IMRE (1823 – 1864)

AZ EMBER TRAGÉDIÁJA (1859. február 17. – 1861. március 26.) Műfaja Zichy borítója a II. kiadáshoz Összetett műfaj: összefonódik benne a drámai és gondolatlíra jelleg; Drámai költemény; Létértelmező mű; Emberiség költemény, akárcsak: Dante: Isteni színjáték; Milton: Elveszett Paradicsom; Goethe: Faust; Byron: Kain; Hugo: Századok legendája; Rokon műfajok: középkori misztériumok és moralitások; Források: Biblia és Faust;

MADÁCH MŰVE AZ EMBER LÉTÉNEK ÉRTELMÉRE, A CÉLJÁRA A TÖRTÉNELEM ÖSSZEFÜGGÉSÉBEN KÉRDEZ RÁ. A teológiai keret a történelem látomását fogja keretbe, amely álomképsorozatban, Ádám álomutazásában valósul meg; A bibliai keretszínek megalapozzák azokat a fogalmakat, amelyekre a mű eszmei, gondolati összefüggései épülnek; A történeti színek kultúrtörténeti szimbólumok köré szerveződnek; a történelem luciferi képét mutatja, amelyhez Ádám értelemkeresése kapcsolódik; A történelem képe az érvelésben bontakozik ki;

A MŰ SZERKEZETE BIBLIAI KERETSZÍNEK (GENEZIS) I. A mennyekben II. A paradicsomban III. A paradicsomon kívül TÖRTÉNELMI SZÍNEK IV. Egyiptom Á L O M S Z Í N E K V. Athén VI. Róma VII. Konstantinápoly VIII. Prága 1. IX. Párizs (álom az álomban) X. Prága 2. JELEN XI. London SZÍNEK A JÖVŐBŐL XII. Falanszter XIII. Az űr XIV. Eszkimó-világ B. KERET XV.

A HÁROM FŐSZEREPLŐ ALAKVÁLTOZÁSA A TRAGÉDIA SZÍNEIBEN ÁDÁM ÉVA LUCIFER I. A mennyekben II. A paradicsomban III. A paradicsomon kívül IV. Egyiptom Fáraó A rabszolga neje miniszter V. Athén MILTIÁDÉSZ Lucia harcos VI. Róma Sergiolus Júlia Milo VII. Bizánc TANKRÉD Izóra fegyvernök VIII. Prága KEPLER MÜLLER BORBÁLA famulus IX. Párizs (álom az álomban) DANTON a márki testvére - pórnő bakó X. Prága XI. London „élemedett férfiú”, munkás polgárlány munkásruhában XII. Falanszter falanszteri egyenruhában anya a falanszterből egyenruhás XIII. Az űr ÁDÁM (öreg) - XIV. Eszkimó-világ ÁDÁM (megtört aggastyán) az eszkimó neje XV. A paradicsomon kívül

ESZMÉK SZEREPE ÉS VÁLTOZÁSA A TRAGÉDIÁBAN A bibliai keretszínekben a teremtés értelmezé- se során elkülönül az angyalok kara és a 3 főangyal, Gábor (az Eszme), Mihály (az Erő), Rafael (a Jóság), valamint Lucifer, a Tagadás ősi szelleme; A 3 motívumpár: anyag (létező) – űr (tér, változat- lan), öröklét – idő (változó), boldogság – bölcsesség (tudás) a romantikus teljesség dualista kifejeződése; Ezek keretei közt érvényesülnek olyan hangsúlyos, romantikus kérdéskörök, mint végzet, szabad akarat, szellem és természet, egyén és történelem;

I. „Be van fejezve a nagy mű, igen. A gép forog, az alkotó pihen I. „Be van fejezve a nagy mű, igen. A gép forog, az alkotó pihen.” „ hiányzik az összhangzó értelem” A szín I. felében: harmónia, isteni dicshimnusz; II. felében: teremtésbírálat; A vita tárgya: tökéletes-e a teremtés vagy sem; Az Úr kitagadja Lucifert, de ő bizonyítani akar: „ Együtt teremténk: osztályrészemet követelem” Két fát kap a Paradicsomban: „Fukar kezekkel mérsz, de hát Nagyúr vagy!” Bukásáról: „…az végzetem,/ Hogy harcaimban bukjam szüntelen,/ De új erővel felkeljek megint”

II. „A tett halála az okoskodás II. „A tett halála az okoskodás.” „ Ádám, Ádám, elhagytál engemet,/Elhagylak én is, lásd, mit érsz magadban.” Az éden harmóniájában Ádám és Éva számára csak két fa tiltott; Az ősidillt megzavaró Lucifer rábeszélésére esznek a tudás fáján termett gyümölcsből; A halhatatlanság fájától lángpallosú Kerub űzi el őket; Az Úr kizárja az emberpárt a Paradicsomból;

III. „Ne hitegess, Lucifer, ne tovább,/ Hagyj tudnom mindent, úgy, mint megfogadtad.” „Keserves lesz még egykor e tudásod,” A Paradicsomon kívül Ádám számára megkezdődik a megismerés; Lucifertől tudást kér, hogy a jövőbe lásson; Lucifer megismerteti őket a természet erőivel, majd álmot bocsát az emberre, hogy kiábrándítsa a jövőből;

IV. „Milliók egy miatt” Ókori Egyiptom, Istenimitáció, melyet az épülő piramis szimbolizál; A fáraó nem boldog, a dicsőség nem elég neki; Uralmából való kiábrándulását a rabszolga- epizód felgyorsítja; Ádám a szabad egyének egyenlőségen alapuló társadalmát keresi: „Enyésszen az egyén, ha él a köz!”

V. „E gyáva népet meg nem átkozom,/ Az nem hibás, annak természete,/Hogy a nyomor szolgává bélyegezze,/S a szolgaság, vérengző eszközévé/ Süllyessze néhány pártütőnek.” Athénban Miltiádészként, a demokrácia bajnokaként lép föl; A demagógok által megfizethető, manipulálható, félrevezetett, felheccelt nép halálra ítéli jótevőjét; A szabad emberek közössége nem valósul meg, a szabadság és egyenlőség szép eszmék, de úgy tűnik, kizárják egymást; A nép háládatlan, méltatlan, a közösségi eszme megcáfoló- dik;

VI. „Miért is vonz az a kéj Tantalusként… ,” „Csak undort ébreszt szűdben a gyönyör…”

VI. VI. „Fel hát, csatázni, fel hát lelkesülni/Az új tanért VI. VI. „Fel hát, csatázni, fel hát lelkesülni/Az új tanért. Alkotni új világot,/Melynek virága a lovag-erény lesz,/ Költészete az oltár oldalán / A felmagasztalt női ideál” Rómában Ádám Sergiolus- ként hedonizmusba menekül, de Évával (Júlia) együtt megcsömörlik ettől az élettől; A színen megjelenő Péter apostol a kereszténység eszméjét hirdeti: szeretet, testvériség, szabad egyéniség; Ádám újra kész küzdeni;

VII. „A zárdafal közt nem tenyész remény…” Konstantinápolyban Ádám Tankréd keresztes lovag- ként aszkéta remete; Csalódnia kell a lovagi szerelemben, ugyanis Éva- Izóra apja fogadalma miatt kolostorba kényszerül; Az eszményi tiszta szerelem ellehetetlenül;

VII. „Hiú törekvés. Mert egyént sosem/ Hozandsz érvényre a kor ellenében:/ A kor folyam, mely visz vagy elmerít,/ Úszója, nem vezére az egyén.” A keresztény eszme is fanatizmusba torkollik; Ezreket ölnek meg a homousion- homoiusion egyetlen betűjéért; Homousion= egylényegű, Krisztus azonos Istennel; Homoiusion= hasonló lényegű, vagyis nem Isten, hanem csak hozzá hasonló ember; akik ezt vallják, azokat üldözik, kivégzik;

VIII. „Állítsd fel, Kepler, horoszkópomat VIII. „Állítsd fel, Kepler, horoszkópomat!” „Óh, tárd ki,tárd ki, végtelen nagy ég,/Rejtélyes és szent könyvedet előttem;” Prágában a késői középkor felbomló feudalizmusával eszme nélküli, közömbös világ, akárcsak a római; Ádám Keplerként cselekvő hősből szemlélő lesz; A világegyetem titkait fürkésző, felfedező tudós, de tudását titkolnia kell ; Hűtlen, nagyravágyó felesége, Borbála költekezései miatt megalkuvásra kényszerül; Forradalmat jósolva elalszik;

IX. „Egyenlőség, testvériség, szabadság!_” Párizsban Ádám Dantonként ítélkezik a bevádolt arisztokraták fölött, s nézi végig kivégzésüket; Döbbenten tapasztalja a halálba menők erkölcsi tartását, szerelmet vall egy arisztokrata hölgynek (Éva); Maga is áldozata lesz forradalmár társai intrikáinak; kiábrándul a pórnőként megjelenő Évából; Ádám nem a forradalom eszméiben, hanem módszerében csalódik: a fanatizmus vakká tesz az igazi emberi értékek iránt;

X. „Im, itt vagyok bűnömmel s könnyeimmel X. „Im, itt vagyok bűnömmel s könnyeimmel.” „Engem vezess te, kétes szellemőr, Az új világba, mely fejlődni fog, Ha egy nagy ember eszméit megérti.” Prágában ébredve Ádám- Kepler famulusának (Lucifer) fejtegeti az új világ, új ember perspektíváit; Éva-Borbála megbánja hűtlenségét; Ádám bízik az emberiség szellemi nagykorúságá- ban, amikor az ésszerűség elvei szerint fogja berendezni társadalmi létét;

XI. „Kutyáknak harca ez egy konc felett XI. „Kutyáknak harca ez egy konc felett!” „Mit állsz, tátongó mélység, lábaimnál?” London. Madách jelene. Ádám munkaruhás szemlélője a szabadversenyes kapitalizmus- nak, amelyet eszményi társadalom- nak gondol; A szabadverseny a megélheté- sért folyó kíméletlen küzdelem lett: minden (művészet, tudomány, szerelem) áruvá silányul; Haláltánc-szimbólum: óriási sírgödörbe ugró tömegek; Éva, a szerelem, a költészet értékeit továbbvivő örök nőként ellenáll;

XII. „Ah, emberek,ha van előttetek szent, XII. „Ah, emberek,ha van előttetek szent, hagyjátok ez anyának gyermekét!”

XII. „Ne szánjatok. –Miénk ez őrülés; Mi józanságtokat nem irigyeljük Falanszter, az értelemmel megtervezett jövőbeli társadalom (Charles Fourier-utópista fil.); Ádám szemlélőként tapasztalja, hogy az ész és kollektív gazdasági érdek irányította társadalomban megsemmisül minden egyedi érték: művészet, szerelem, család; Újból kiábrándul, a szellem tiszta világába vágyik;

XIII. „Szerelem és küzdés nélkül mit ér A lét? Hideg borzongat, Lucifer!” „A cél halál, az élet küzdelem S az ember célja a küzdés maga!” Az űr. Az időbeli utazást térbeli váltja fel; Ádám Lucifer érveinek engedve úgy véli: ami az emberben értékes, az tisztán szellemi, anyagi léte a földhöz láncolja, nem engedi kibontakozni; De az anyagi léttől való eltávozás tartalmatlanná teszi létét, s a halálfélelem visszatéríti a Földre; Újra vállalja a küzdést, abban bízik, hogy a tudomány meg- menti a földet;

XIV. „Mindig az állat az első bennetek!” Eszkimó-világ. A tudomány elbukott a természet erőivel szemben; A Nap kihűlt, az Egyenlítő vidékét is jég borítja; A színben nincs eszme, csak primér szükségletek (evés); A primitív létből és gyomorfilozófiából kiábrándult Ádám feladja a harcot; E keserű tanulsággal fejeződnek be az álomképek;

XV. „Miért is kezdtem emberrel nagyot XV. „Miért is kezdtem emberrel nagyot?” „Karod erős – szíved emelkedett: Végtelen a tér, mely munkára hív!” „Mondottam, ember, küzdj és bízva bízzál!” A Paradicsomon kívül. Ádám az akarat szabadságát akarja bizonyítani az ember történelmének megszüntetésével: öngyilkos- ságra készül; Lucifer már-már győzelmet ülhet; A természet legyőzi Ádámot: Éva bejelenti anyaságát; Ádám gyötrő kérdéseivel az Úrhoz fordul; Az Úr bizonytalanságban hagyja, de kijelöli szerepeiket, s a világ rendje iránti bizalomra szólítja fel Ádámot;

IRODALOMJEGYZÉK Madách Imre: Az ember tragédiája. Drámai költemény. Teljes, gondozott kiadás. A kötetet szerkesztette, a mű szövegét sajtó alá rendezte és a jegyzeteket összeállította Kerényi Ferenc, Matúra Klasszikusok, IKON Kiadó, 1992; Bara Katalin – Csutak Judit: Magyar nyelv és irodalom. Tankönyv a XI. osztály számára, Corvin Kiadó, Déva, 2005, 137-140 o; Orbán Gyöngyi: Magyar irodalom. Alternatív tankönyv X. osztály számára, T3 Kiadó, Sepsiszentgyörgy, 2000, 249-255 o; Madách Imre. In Érettségi témakörök, tételek. Irodalom. Corvina Kiadó, 1994, 131-137 o;

K Ö S Z Ö N Ö M A F I G Y E L M E T ! http://pocsveiler_ilona.0fees.net/ (Buday György illusztrációja a Tragédia első színéhez;)