Az államháztartásról szóló törvény

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Kovácsné Kerepesi Márta felülvizsgálati referens
Advertisements

ELTE ÁJK Április 25. Bíróságok, ügyészségek költségvetése Dr Darák Péter.
Közigazgatási szakvizsga
Miniszterelnöki Hivatal, Kisebbség- és Nemzetpolitikáért Felelős Szakállamtitkárság Nemzeti és Etnikai Kisebbségi Főosztály 376/2007. (XII. 23.) Korm.
Elkülönített állami pénzalapok
A kontrollok szerepének felértékelődése a közszférában Domokos László Az Állami Számvevőszék elnökének előadása Belső Ellenőrök Magyarországi Közhasznú.
Fejlesztési Igazgatóság
Az államháztartás Vázlat - nem elégséges tananyag!
ÁLLAMHÁZTARTÁSI ISMERETEK I. (Általános rész)
EU KÖLTSÉGVETÉS MEGÁLLAPÍTÁSA ÉS SZERKEZETE. IDŐZÍTÉS Április 1-ig: tervezett összegek Július 1-ig: becslések Szeptember 1-ig: előzetes költségvetési.
A KÉPVISELETI DEMOKRÁCIÁK
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Előadó: Dr. habil. Lakatos László ny. okl. mk. vezérőrnagy
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Tájékoztatás a határidős feladatokról
A KÖLTSÉGVETÉSI RENDELET ÖNKORMÁNYZATI RENDELET
A POLGÁRMESTEREK VÉDELMI IGAZGATÁSI FELADATAI A JOGSZABÁLYI VÁLTOZÁSOK TÜKRÉBEN MISKOLC, JÚNIUS 06. FAZEKAS GYÖRGY ALEZREDES.
ÖNKORMÁNYZATI SZAKMAI NAP
XVII. Országos Könyvvizsgálói Konferencia Balatonalmádi, szeptember
Döntések a magyar parlamentben 2. Kormányzati és politikai döntéshozatal  kurtán 2012.
INTÉZMÉNYKÖZI MEGÁLLAPODÁS SZERKEZET. TÖRTÉNET, SZEREPLŐK 1999-es megállapodás 2002-es megállapodás 2006-os (hatályos) megállapodás Módosítások: 2007,
1605/2002/EK RENDELET FŐ CÉLOK es Rendelet óta bekövetkezett változások miatti módosítások -Pénzügyi tervek – tervezési eljárás -Intézmények bővítése.
Az ÁFA törvény módosulásának következményei a programra „Integrált helyi fejlesztési akciók ösztönzése” című 2002/2003. évi területfejlesztési Phare program.
Munkahelyi egészség és biztonság
2014. Január 1-jétől várható számviteli változások
Cselekedni most és mindenkiért Kormányszóvivői tájékoztató „A közpénzek felhasználásáról és a köztulajdon használatának nyilvánosságáról, átláthatóbbá.
A évi Integritás Felmérés eredményei a belső kontrollok és a korrupciós kockázatelemzés tükrében Budapest, január 19. Dr. Benkő János, ÁSZ.
A belső kontrollok és kockázatelemzés az Integritás felmérés alapján
Költségvetési kockázatok Domokos László az Állami Számvevőszék elnöke Adóegyetem, nov. 29.
A költségvetési tervezés megbízhatóságához és megalapozottságához szükséges belső kontrollok kialakítása és működtetése Tamás Barnabás előadása április.
TÖRVÉNYESSÉGI ELLENŐRZÉS. Átlagos beérkezés: 51 nap után.
1 Változások az önkormányzatok évi tervezésének, gazdálkodásának szabályozásában.
Az Országos Fogyatékosügyi Tanács sajátos szerepe az Európai Uniós szabályozások érvényesítésében hazai nemzeti és helyi szintű szabályozásokban Horváth.
A költségvetés készítésének és elfogadásának folyamata
A évi költségvetési rendelet megszerkesztése, megszövegezése A jellemzően előforduló hibák bemutatásán keresztül.
Az Európai Unió költségvetése Balogh Zoltán Nyíregyházi Főiskola – főiskolai tanársegéd Az Európai Unió pénzügyei2006/2007. tanév.
Időközi adatszolgáltatások teljesítése
A felsőoktatási intézmények gazdálkodásának szabályozása az új felsőoktatási törvényben Prof. Dr. Katona Tamás.
Államháztartási alapismeretek
A köztisztviselők jogállásáról Bevezető rendelkezések.
II. A költségvetés végrehajtásához kapcsolódó jogintézmények
Regionális üzleti trendek A projekt az EU társfinanszírozásával, az Európa Terv keretében valósul meg január 27. Regionális üzleti trendek A tantárgy.
6. Az államháztartás rendszere
Költségvetési szervezetek évi beszámolója. Vonatkozó jogszabályok: (1/2) évi XXXVIII. törvény az államháztartásról - 292/2009. (XII. 19.)
A közbeszerzések elméleti háttere I. A szeptember 15-től hatályos Kbt. alapján.
Helyszíni ellenőrzés Grigely Győző, KDRFÜ. Az ellenőrzés jogi háttere Támogatási Szerződés, ÁSZF 10. pont „Kedvezményezett a Szerződés aláírásával kötelezettséget.
Simon Gábor a Fogyasztóvédelmi bizottság elnöke Budapest, december 16. A fogyasztóvédelem ügyei a évi őszi ülésszakban.
Az Országos Statisztikai Adatgyűjtési Program (OSAP) Országos Statisztikai Tanács szeptember 16 Mezősiné Rózsár Erika KSH Igazgatási osztály.
A KORMÁNYZATI ELLENŐRZÉSI HIVATAL - új szabályozás, új feladatok január 1-jétől - Dr. Tari Beatrix – főosztályvezető április 19.
TVI Az országos népszavazás pénzügyi előkészítése, a pénzügyi elszámolásokkal kapcsolatos feladatok.
A Nemzeti Statisztika Gyakorlati Kódexe
Magyar államháztartási jog (2017)
Az igazságszolgáltatás: Résztvevő szervek, a bíróságok
Minisztériumok, központi közigazgatás
Az államháztartás.
A hivatalos statisztikára vonatkozó új jogszabályok bemutatása Dr
Társadalmi Párbeszéd Osztály: ágazati párbeszéd bizottságok (ÁPB)
A hivatalos statisztikáról szóló évi CLV. törvény bemutatása Dr
Az önkormányzati működtetés átvételének tapasztalatai
BESZÁMOLÓ A BTK Kari Tanácsának részére
SZÉKESFEHÉRVÁR MEGYEI JOGÚ VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNAK 2012
Időközi adatszolgáltatások teljesítése
Megjelent a végrehajtási rendelet!
Országgyűlési Képviselők választása április 8.
Pécs, szeptember 25. Jegyzői értekezlet Hatósági Főosztály Törvényességi Felügyeleti Osztály.
Kötelezettségvállalás nyilvántartása, számvitele
A helyi önkormányzatok feladatrendszere és költségvetése
Magyar államháztartási jog (2019)
Költségvetés.
Előadás másolata:

Az államháztartásról szóló törvény 1992. évi XXXVIII. törvény: az államháztartás átfogó, kódex jellegű, viszonylag stabil szabályozása Preambulum 2. §, 7. § (3), 8. § (4), 9. §, 10. § (2), 10. § (4) Alapelvek Jogi alapelvek: nyilvánosság, közbeszerzési kötelezettség, éves költségvetés, univerzalitás Gazdasági alapelvek: fedezet elve, bruttó elszámolás, egységesség, teljesség, valódiság, ellenőrizhetőség, átláthatóság Vázlat - nem elégséges tananyag! 1

Államháztartási alapelvek Jogi alapelvek Nyilvánosság Közbeszerzési kötelezettség Éves költségvetés Univerzalitás Gazdasági jellegű alapelvek Fedezeti elv Bruttó elszámolás Egységesség, teljesség Ellenőrizhetőség Átláthatóság Vázlat - nem elégséges tananyag!

Költségvetési rendszerek Miniszteriális típusú (pl. magyar) Középpontban a minisztériumi és költségvetési szervek Éves tervezés, bázis szemlélet Bürokratikus Projekt típusú (pl. USA, Japán) Középpontban a feladat áll, ahhoz rendelik a forrásokat és az intézményrendszert ZBBS (zero based budgeting system) Nullbázisú költségvetési rendszer Tiszta formájában sehol sem létezik Vázlat - nem elégséges tananyag!

A központi költségvetés fogalma Hármas megközelítés Legtágabb értelemben: jogilag, politikailag és gazdaságilag meghatározott pénzügyi alap. Szűkebb értelemben: olyan pénzügyi terv, amely az állami feladat teljesítéséhez szükséges, az Ogy. által jóváhagyott bevételeket és kiadásokat tartalmazza. Legszűkebb értelemben: egy különleges törvény → korlátozott időbeli hatály (1 év), nincs szankciója stb. Vázlat - nem elégséges tananyag!

A központi költségvetés főbb bevételei és kiadásai Közbevételek Közkiadások I. Közhatalmi bevételek (fizetési kötelezettségek) II. Magánjogi bevételek (privatizációs bev., koncessziós bev., tőkejövedelmek) III. Egyéb bevételek (külföldi segélyek, adományok) I. Közhatalmi kiadások (hatósági-igazgatási feladatok) II. Közszolgáltatások III. Központi beruházások IV. Támogatások V. Transzferek (más alrendszerek részére) VI. Egyéb kiadások Vázlat - nem elégséges tananyag!

A központi költségvetés szerkezete Fejezetek (fejezetrend) Szervezeti fejezetek (államhatalmi szervek, minisztériumok, kivételesen OHSZ és köztestület) Címek, alcímek (címrend) Szervezeti címek, alcímek (fejezeti kezelésű előirányzatok) Előirányzat-csoportok Működési előirányzat-csop. Felhalmozási előirányzat-csop. Kiemelt előirányzatok Pl. személyi juttatások előirányzatai, beruházások Vázlat - nem elégséges tananyag!

A költségvetési ciklus 3 éves periódus I. II. III. Előkészítés, elfogadás Végrehajtás Ellenőrzés, zárszámadás Vázlat - nem elégséges tananyag!

I./1. A központi költségvetés elfogadásának rendje (1) Normál menetrend Választások éve A kv-i irányelvek Kormány elé terjesztése (PMr) Április 15. Június 30. A kv-i tvjavaslat tervezetének Kormány elé terjesztése (PMr) Augusztus 31. Október 15. A tervezet Korm. általi elfogadása, majd benyújtása az Ogy-nek (PMr átadja az Ogy. elnökének, ÁSZ-nak, bizottságoknak) Szeptember 30. Október 30. Vázlat - nem elégséges tananyag!

II./2. A központi költségvetés elfogadásának rendje (2) Normál menetrend Választások éve Fejezeti részletező táblázatok benyújtása Ogy. részére (PMr) Október 15. November 15. Kiadási és bevételi főösszeg elfogadása (Ogy., határozat) November 30. A kv. tv-be iktatása December 31. Vázlat - nem elégséges tananyag!

I./3. A kv. Ogy. általi elfogadása Az Ogy. az állami költségvetésről és annak végrehajtásáról törvényt alkot. A költségvetési törvényjavaslatot az Országgyűlés az Állami Számvevőszék és a Költségvetési Tanács véleményével együtt tárgyalja meg (általános és részletes vita). Kapcsolódó fogalmak Appropriáció Indemnitás Ex-lex állapot Vázlat - nem elégséges tananyag!

II. A költségvetés végrehajtásához kapcsolódó jogintézmények Átcsoportosítás Zárolás Törlés Tartalékképzés Pótköltségvetés Vázlat - nem elégséges tananyag!

III. Zárszámadás, ellenőrzés A Kormány a zárszámadásról szóló törvényjavaslatot a költségvetési évet követően nyolc hónapon belül terjeszti az Országgyűlés elé. A Kormány a zárszámadásról szóló törvényjavaslatot az Országgyűlés elé történő terjesztést megelőzően két hónappal benyújtja az Állami Számvevőszéknek. A Számvevőszék véleménye nem kötelező erejű. A zárszámadás tartalma: a költségvetés megvalósulásának és végrehajtásának tételenkénti vizsgálata. A zárszámadás Ogy. általi elfogadásával lezárul a ciklus. Vázlat - nem elégséges tananyag!

Vázlat - nem elégséges tananyag! Magyar Államkincstár 1995-ben hozták létre 1996. január 1. napjától működik Feladata: az államháztartás pénzügyi-technikai lebonyolító szervezete, amely államháztartási információkat is gyűjt. A kormányzati rendszer része, tevékenységét a pénzügyminiszter irányítja. Vázlat - nem elégséges tananyag!