Kompetencia alapú nyelvtanítás Projektindító szakmai értekezlet Sümeg2010.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Advertisements

Miből tanítsak? A taneszköz-választás kérdései a 6-10 évesek nyelvoktatásában Kuti Zsuzsa Oktatási Minisztérium.
Az idegen nyelvi kompetencia fejlesztésének programja
Tisztelt Látogatóink! Szeretnénk rövid tájékoztatást adni az általános iskolában megvalósuló új tanulásszervezési eljárásokról és azok tartalmáról a TÁMOP.
„Ezt egy életen át kell játszani”
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben.
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés
A fiatalkorúak képzési, fejlesztési lehetőségeinek módszertani kihívásai Hegedűs Judit – Lénárd Sándor, ELTE PPK.
Angol nyelvi kompetencia
„ A kompetencia-alapú pedagógusképzés programjainak disszeminációja a Nyugat-Dunántúlon ” HEFOP /0 8 / /1.0 A projekt eredményei.
A kompetencia-alapú oktatás megvalósítása a Katedra Informatikai és Művészeti Szakközépiskolában HEFOP / /1.0.
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
A kompetencia-alapú oktatás bevezetése a kistokaji ÁLTALÁNOS MŰVELŐDÉSI KÖZPONTBAN Biztos alap, biztos jövő.
Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben pályázati felhívásához
Szűts József Általános Iskola
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
„Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben” TÁMOP /
Kulcskompetenciák Európai Bizottság 2005
Differenciált tanulásszervezés szemlélete és módszerei
NFT I NFT II Hosszú távú cél: az életminőség javítása Általános cél: Az EU átlaghoz viszonyított jövedelmi különbségek mérséklése specifikus.
A kompetencia alapú oktatás esélyei Modernizáció a közoktatásban dr. Pála Károly 2007.
TANTÁRGY-ORIENTÁLT IDEGEN NYELV OKTATÁS Istvánffy Miklós Általános Iskola.
Változások – kompetenciafejlesztés az óvodai nevelésben
intézményi folyamat-szaktanácsadó
. Vass Vilmos igazgató Programfejlesztési Központ Oktatási programcsomag - kulcskompetenciák „A tudásalapú információs társadalomért” Fővárosi Pedagógiai.
KOMPETENCIA- KOMPETENCIA- ALAPÚ OKTATÁS.
Kuti Zsuzsa szakmai vezető.
REFORMÉRTÉKŰ LÉPÉSEK A SZAKKÉPZÉS TERÉN MAGYAR SZAKKÉPZÉSI TÁRSASÁG május 30.
„A kulcskompetencia az ismeretek, készségek és attitűdök transzferábilis, többfunkciós egysége, amellyel mindenkinek rendelkeznie kell ahhoz, hogy személyiségét.
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
TÁMOP ÚJ Oktatásszervezés -és várható hatásai Nagy Anna Magdolna Eger, szept.03.
A TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben Tanácsadói feladatok 1 Közoktatási Igazgatóság.
Tudás + képességek + attitűdök ismeretekalkalmazás 20 m hosszúságú kerítéssel téglalap formájú konyhakertet kerítenek el. Ha a kert szélessége 4 m, akkor.
NYUGAT-MAGYARORSZÁGI EGYETEM REGIONÁLIS PEDAGÓGIAI SZOLGÁLTATÓ KÖZPONT 1 A KOMPETENCIA ALAPÚ PEDAGÓGUSKÉPZÉS ELŐKÉSZÍTÉSÉNEK (HEFOP PROJEKT) EREDMÉNYEI.
Mit gondolunk arról, mi a tanulás és hogyan szervezzük meg ?
„Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben” TÁMOP / /0065 Moduláris oktatás Az egészséged a Te kezedben van!
Mit tehet egy önfejlesztő iskola az idegennyelv- pedagógiai paradigmaváltás érdekében? XII. Önfejlesztő Konferencia „Magyar közoktatás az alapfoktól az.
Gyakorlati tanácsok az intézményi dokumentumok kiegészítéséhez, módosításához a TÁMOP pályázati kiírás kritériumai alapján Csizmazia Sándorné Szakmai.
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben TÁMOP 3.1.4/08/2. – A kompetencia.
Kompetencia alapú idegen nyelvi
Projektpedagógia az óvodai gyakorlatban
Ismeretátadás ismeretbe ágyazott képességfejlesztés túlméretezett tananyagreális tananyagmennyiség pedagógusközpontú, egységes módszertan tanulóközpontú,
Kompetencia alapú oktatás elterjesztése Hajdú-Bihar megyében Herpai Imre igazgató, HBMPI.
Kompetensek lettünk? június 27..
Alsóerdősori Ének-zene Tagozatos Általános Iskola és Gimnázium
 SZERETETTEL KÖSZÖNTJÜK VENDÉGEINKET  A TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben pályázat projektindító.
Megvalósítás helyszíne: Általános iskola-óvoda Kecskéd
Vezeti: Szigetváriné Söjtöry Andrea
Gyermekvilág régen és ma
Dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ SZÁMALK OKTATÁSI ÉS INFORMATIKAI ZRT. KORSZERŰ STRUKTÚRA ÉS TARTALOM, INNOVATÍV MÓDSZEREK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Szolnok,
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
Harmadik matematikakönyvem
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás Egyenlő hozzáférés innovatív intézményekben.
Matematika Kompetenciaterület
TÁMOP / Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés –a szobi innovatív intézményekben.
A szövegértés-szövegalkotás programcsomag jellemzői
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN.
Szaktanácsadói tevékenységek, kompetenciák
Készítette: Tóth Györgyné Szakmai konferencia HEFOP Felkészítés a kompetencia alapú oktatásra.
K OMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁS. Háttér 2000 Lisszabon EU határozata 2004 Európai Bizottság dokumentuma Hazánkban: Nat Oktatási Minisztérium stratégiája Nemzeti.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
A KOMPETENCIA ALAPÚ PROGRAMCSOMAG ALKALMAZÁSA AZ ANGOL ÓRÁN Készítette: Kövérné Zajácz Ida Tokaj, január 22.
TÁMOP-3.1.4/08/2. Kassai Úti Általános Iskola Szakmai feladatterv.
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM „A” komponens Schottner Péterné komponensvezető
Portfólió Ember és társadalom műveltségterületi tanár- kémiatanár
Az Európai Unió és a Magyar Állam által nyújtott támogatás összege:
PROCSEE projekt 1. Szakértői Fórum disszeminációs esemény Racsko Réka
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD
Előadás másolata:

Kompetencia alapú nyelvtanítás Projektindító szakmai értekezlet Sümeg2010

Miért van szükség az idegen nyelvi kompetencia fejlesztésére? Miért van szükség az idegen nyelvi kompetencia fejlesztésére? Mit jelent a kompetencia alapú nyelvoktatás? Mit jelent a kompetencia alapú nyelvoktatás? Hogyan valósul meg a projekt keretében? Hogyan valósul meg a projekt keretében? Mit nyújt a tanulónak Mit nyújt a tanulónak a tanárnak a tanárnak az iskolának ? az iskolának ?

Miért van szükség az idegen nyelvi kompetencia fejlesztésére? A nyelvtudás felértékelődött, létszükségletté vált A nyelvtudás felértékelődött, létszükségletté vált A tanulók az EU állampolgárai, társadalmi beilleszkedésükhöz, munkavállalásukhoz használható nyelvtudás szükséges A tanulók az EU állampolgárai, társadalmi beilleszkedésükhöz, munkavállalásukhoz használható nyelvtudás szükséges A nyelvet beszélők száma és a nyelvtudás színvonala elmarad a kívánatostól A nyelvet beszélők száma és a nyelvtudás színvonala elmarad a kívánatostól

Ennek oka, hogy a hagyományos nyelvtanítást Ismeretközpontúság Ismeretközpontúság Túlméretezett tananyag Túlméretezett tananyag Pedagógus központú módszertan Pedagógus központú módszertan Passzív tanulói magatartás Passzív tanulói magatartás jellemezték jellemezték

Kompetencia alapú nyelvoktatás ISMERETEK ALKALMAZÁS TUDÁS + KÉPESSÉGEK + ATTITŰDÖK

HAGYOMÁNYOS KOMPETENCIA ALAPÚ ismeretátadás ismeretátadás túlméretezett tananyag túlméretezett tananyag pedagógus központú módszertan pedagógus központú módszertan passzív tanulói magatartás passzív tanulói magatartás ismeretbe ágyazott ismeretbe ágyazott képességfejlesztés képességfejlesztés reális tananyagmennyiség reális tananyagmennyiség tanulóközpontú differenciált módszertan tanulóközpontú differenciált módszertan tevékeny tanulói magatartás tevékeny tanulói magatartás

Kulcsszó: kommunikatív nyelvi kompetencia „…képessé teszi az egyént arra, hogy nyelvi eszközök alkalmazásával cselekedjen…” „…képessé teszi az egyént arra, hogy nyelvi eszközök alkalmazásával cselekedjen…” „…a kommunikatív nyelvi kompetencia nyelvi tevékenységek során aktiválódik …” „…a kommunikatív nyelvi kompetencia nyelvi tevékenységek során aktiválódik …” Közös Európai Referenciakeret 2002 Közös Európai Referenciakeret 2002 „…azon képességek összessége, amelyek használható nyelvtudást eredményeznek” „…azon képességek összessége, amelyek használható nyelvtudást eredményeznek”

Hogyan valósul meg a projekt keretében? A program figyelembe veszi a tanuló A program figyelembe veszi a tanuló - életkori sajátosságait - életkori sajátosságait - előzetes ismereteit, - előzetes ismereteit, tapasztalatait tapasztalatait - érdeklődését - érdeklődését A tananyag A tananyag - témakörök - témakörök - beszédszándékok - beszédszándékok - szituációk köré szerveződik - szituációk köré szerveződik

Kiemelt fejlesztési terület Eszköz Szövegértés – szövegalkotás Szövegértés – szövegalkotás kommunikációs szándékok megértése és kifejezése kommunikációs szándékok megértése és kifejezése integrált készségfejlesztés integrált készségfejlesztés autentikus anyagok, korszerű taneszközök autentikus anyagok, korszerű taneszközök tevékenységek, élethelyzetek tevékenységek, élethelyzetek produktumok létrehozása produktumok létrehozása

Mit nyújt a TANULÓNAK? kommunikatív feladatok végrehajtása során cselekedve tanul kommunikatív feladatok végrehajtása során cselekedve tanul mindennapi élethelyzetekben szükséges eligazodási képessége fejlődik mindennapi élethelyzetekben szükséges eligazodási képessége fejlődik felfedezi, hogy az idegen nyelv a kommunikáció eszköze felfedezi, hogy az idegen nyelv a kommunikáció eszköze együttműködési készsége, felelőssége nő együttműködési készsége, felelőssége nő önbizalma, motivációs szintje, órai aktivitása emelkedik önbizalma, motivációs szintje, órai aktivitása emelkedik használható nyelvtudást szerez használható nyelvtudást szerez

Mit nyújt a NYELVTANÁRNAK? szemléletváltás szemléletváltás ISMERETKÖZPONTÚSÁG TEVÉKENYSÉGKÖZPONTÚSÁG ISMERETKÖZPONTÚSÁG TEVÉKENYSÉGKÖZPONTÚSÁG szerepváltás szerepváltás SZERVEZŐ, SEGÍTŐ, TANÁCSADÓ, MENEDZSER SZERVEZŐ, SEGÍTŐ, TANÁCSADÓ, MENEDZSER módszertani megújulás módszertani megújulás KOOPERATÍV TECHNIKÁK, DIFFERENCIÁLÁS, FEJLESZTÉSI KOOPERATÍV TECHNIKÁK, DIFFERENCIÁLÁS, FEJLESZTÉSI PROGRAM, KORSZERŰ INFORMÁCIÓS ÉS KOMMUNIKÁCIÓS PROGRAM, KORSZERŰ INFORMÁCIÓS ÉS KOMMUNIKÁCIÓS TECHNOLÓGIÁK ALKALMAZÁSA TECHNOLÓGIÁK ALKALMAZÁSA

Mit nyújt az ISKOLÁNAK? A tanulói igényekhez alkalmazkodó tananyag és a változatos feldolgozási módszerek növelik a tanulók motivációs szintjét, aktivitását A tanulói igényekhez alkalmazkodó tananyag és a változatos feldolgozási módszerek növelik a tanulók motivációs szintjét, aktivitását A kooperatív technikák meghonosodása, a felelős tanulói együttműködés a feladatvégzésben jelentős közösségformáló erő A kooperatív technikák meghonosodása, a felelős tanulói együttműködés a feladatvégzésben jelentős közösségformáló erő Az egyes kompetenciaterületeken működő kollégák együttműködése szükségszerűen szorosabbá válik Az egyes kompetenciaterületeken működő kollégák együttműködése szükségszerűen szorosabbá válik

A kompetencia alapú módszerek és eszközök alkalmazása az újra való nyitottságot növeli, serkenti az intézmény belső megújulását, ami a minőségi oktatás irányába hat A kompetencia alapú módszerek és eszközök alkalmazása az újra való nyitottságot növeli, serkenti az intézmény belső megújulását, ami a minőségi oktatás irányába hat

Köszönöm a figyelmet Köszönöm a figyelmet Török Andorné Török Andorné mentor mentor