Kompetencia alapú nyelvtanítás Projektindító szakmai értekezlet Sümeg2010
Miért van szükség az idegen nyelvi kompetencia fejlesztésére? Miért van szükség az idegen nyelvi kompetencia fejlesztésére? Mit jelent a kompetencia alapú nyelvoktatás? Mit jelent a kompetencia alapú nyelvoktatás? Hogyan valósul meg a projekt keretében? Hogyan valósul meg a projekt keretében? Mit nyújt a tanulónak Mit nyújt a tanulónak a tanárnak a tanárnak az iskolának ? az iskolának ?
Miért van szükség az idegen nyelvi kompetencia fejlesztésére? A nyelvtudás felértékelődött, létszükségletté vált A nyelvtudás felértékelődött, létszükségletté vált A tanulók az EU állampolgárai, társadalmi beilleszkedésükhöz, munkavállalásukhoz használható nyelvtudás szükséges A tanulók az EU állampolgárai, társadalmi beilleszkedésükhöz, munkavállalásukhoz használható nyelvtudás szükséges A nyelvet beszélők száma és a nyelvtudás színvonala elmarad a kívánatostól A nyelvet beszélők száma és a nyelvtudás színvonala elmarad a kívánatostól
Ennek oka, hogy a hagyományos nyelvtanítást Ismeretközpontúság Ismeretközpontúság Túlméretezett tananyag Túlméretezett tananyag Pedagógus központú módszertan Pedagógus központú módszertan Passzív tanulói magatartás Passzív tanulói magatartás jellemezték jellemezték
Kompetencia alapú nyelvoktatás ISMERETEK ALKALMAZÁS TUDÁS + KÉPESSÉGEK + ATTITŰDÖK
HAGYOMÁNYOS KOMPETENCIA ALAPÚ ismeretátadás ismeretátadás túlméretezett tananyag túlméretezett tananyag pedagógus központú módszertan pedagógus központú módszertan passzív tanulói magatartás passzív tanulói magatartás ismeretbe ágyazott ismeretbe ágyazott képességfejlesztés képességfejlesztés reális tananyagmennyiség reális tananyagmennyiség tanulóközpontú differenciált módszertan tanulóközpontú differenciált módszertan tevékeny tanulói magatartás tevékeny tanulói magatartás
Kulcsszó: kommunikatív nyelvi kompetencia „…képessé teszi az egyént arra, hogy nyelvi eszközök alkalmazásával cselekedjen…” „…képessé teszi az egyént arra, hogy nyelvi eszközök alkalmazásával cselekedjen…” „…a kommunikatív nyelvi kompetencia nyelvi tevékenységek során aktiválódik …” „…a kommunikatív nyelvi kompetencia nyelvi tevékenységek során aktiválódik …” Közös Európai Referenciakeret 2002 Közös Európai Referenciakeret 2002 „…azon képességek összessége, amelyek használható nyelvtudást eredményeznek” „…azon képességek összessége, amelyek használható nyelvtudást eredményeznek”
Hogyan valósul meg a projekt keretében? A program figyelembe veszi a tanuló A program figyelembe veszi a tanuló - életkori sajátosságait - életkori sajátosságait - előzetes ismereteit, - előzetes ismereteit, tapasztalatait tapasztalatait - érdeklődését - érdeklődését A tananyag A tananyag - témakörök - témakörök - beszédszándékok - beszédszándékok - szituációk köré szerveződik - szituációk köré szerveződik
Kiemelt fejlesztési terület Eszköz Szövegértés – szövegalkotás Szövegértés – szövegalkotás kommunikációs szándékok megértése és kifejezése kommunikációs szándékok megértése és kifejezése integrált készségfejlesztés integrált készségfejlesztés autentikus anyagok, korszerű taneszközök autentikus anyagok, korszerű taneszközök tevékenységek, élethelyzetek tevékenységek, élethelyzetek produktumok létrehozása produktumok létrehozása
Mit nyújt a TANULÓNAK? kommunikatív feladatok végrehajtása során cselekedve tanul kommunikatív feladatok végrehajtása során cselekedve tanul mindennapi élethelyzetekben szükséges eligazodási képessége fejlődik mindennapi élethelyzetekben szükséges eligazodási képessége fejlődik felfedezi, hogy az idegen nyelv a kommunikáció eszköze felfedezi, hogy az idegen nyelv a kommunikáció eszköze együttműködési készsége, felelőssége nő együttműködési készsége, felelőssége nő önbizalma, motivációs szintje, órai aktivitása emelkedik önbizalma, motivációs szintje, órai aktivitása emelkedik használható nyelvtudást szerez használható nyelvtudást szerez
Mit nyújt a NYELVTANÁRNAK? szemléletváltás szemléletváltás ISMERETKÖZPONTÚSÁG TEVÉKENYSÉGKÖZPONTÚSÁG ISMERETKÖZPONTÚSÁG TEVÉKENYSÉGKÖZPONTÚSÁG szerepváltás szerepváltás SZERVEZŐ, SEGÍTŐ, TANÁCSADÓ, MENEDZSER SZERVEZŐ, SEGÍTŐ, TANÁCSADÓ, MENEDZSER módszertani megújulás módszertani megújulás KOOPERATÍV TECHNIKÁK, DIFFERENCIÁLÁS, FEJLESZTÉSI KOOPERATÍV TECHNIKÁK, DIFFERENCIÁLÁS, FEJLESZTÉSI PROGRAM, KORSZERŰ INFORMÁCIÓS ÉS KOMMUNIKÁCIÓS PROGRAM, KORSZERŰ INFORMÁCIÓS ÉS KOMMUNIKÁCIÓS TECHNOLÓGIÁK ALKALMAZÁSA TECHNOLÓGIÁK ALKALMAZÁSA
Mit nyújt az ISKOLÁNAK? A tanulói igényekhez alkalmazkodó tananyag és a változatos feldolgozási módszerek növelik a tanulók motivációs szintjét, aktivitását A tanulói igényekhez alkalmazkodó tananyag és a változatos feldolgozási módszerek növelik a tanulók motivációs szintjét, aktivitását A kooperatív technikák meghonosodása, a felelős tanulói együttműködés a feladatvégzésben jelentős közösségformáló erő A kooperatív technikák meghonosodása, a felelős tanulói együttműködés a feladatvégzésben jelentős közösségformáló erő Az egyes kompetenciaterületeken működő kollégák együttműködése szükségszerűen szorosabbá válik Az egyes kompetenciaterületeken működő kollégák együttműködése szükségszerűen szorosabbá válik
A kompetencia alapú módszerek és eszközök alkalmazása az újra való nyitottságot növeli, serkenti az intézmény belső megújulását, ami a minőségi oktatás irányába hat A kompetencia alapú módszerek és eszközök alkalmazása az újra való nyitottságot növeli, serkenti az intézmény belső megújulását, ami a minőségi oktatás irányába hat
Köszönöm a figyelmet Köszönöm a figyelmet Török Andorné Török Andorné mentor mentor