SZABÓ LŐRINC (1900 – 1957).

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A kiáltó világ.
Advertisements

A szeretet himnusz értelmezése
Ezért senki se kérkedjék az emberekkel. Hisz minden a tietek: Pál, Apolló, Kéfás, a világ, az élet, a halál, a jelenvalók, az eljövendők: minden a tietek.
Az Élet Igéje április.
Egy ötlet megvalósítása
Arany János Ősszel.
Folyamodjatok az Úrhoz,
Gondolatok Salkaházi Sára naplójából. Kevésben hűnek lenni nagyon nehéz.A hősies nagy dolgokra mindig hajlamosabbak vagyunk... Míg a kis dolgok mellett.
Az angyalmentők száma: 333. Ez egy különleges meditáció, amelynek segítségével vészhelyzetben is pillanatok alatt kapcsolatba léphetünk az angyalokkal,
A pasaréti református templom írásos úrasztali terítője
TÁMOP a mezőberényi Petőfi Sándor Gimnáziumban
József Attila kései lírája
HELLER ÁGNES: FILOZÓFIA MINT LUXUS
A VALÓSÁG ILLÚZIÓ.
Húsvét az élet ünnepe.
Arany János: Epilogus.
Jónás alakja mint önarckép
Babits Mihály (Szekszárd, Budapest, 1941)
Isten?.
Gondolatok a művészet rendszeréről
Balassi Bálint Érettségi tételminta.
Berzsenyi Dániel Érettségi tételminta.
Vörösmarty Mihály Érettségi tételminta.
Petőfi Sándor Érettségi tételminta.
Ady Endre Érettségi tételminta.
A HÚSVÉTI IDŐ SZIMBÓLUMAI
Mi a filozófia? bevezetés. Mi a filozófia? bevezetés.
A táj, a természet szerepe Petőfi lírájában és Az apostolban
Forradalmi költészete
ARISZTOTELÉSZ (Kr. e ).
DANTE Isteni színjáték.
Jung Károly: Dal a hazáról
Május 13. az első Fatimai Mária jelenés emléknapja
A Nyugat
1 1 1.
Nagyböjt, az újrakezdés lehetősége!
Mit tennél, ha minden egyes alkalommal, amikor szerelmes leszel valakibe... el kellene tőle búcsúznod?
A képszerűség szerepe a retorikában
A Nyugat 30/C.
Olvasd lassan és csendben!.
Közösség Az Egyház – ecclesiola. Ő Átala, Ő Vele, Ő Benne.
Az Élet Igéje október „Állhatatossággal fogjátok megmenteni lelketeket.” (Lk 21,19)
* * * "Folyamodjatok az Úrhoz, az Ő hatalmához,
"Folyamodjatok az ÚRhoz, keressétek orcáját szüntelen!"
Az Élet Igéje július.
A kommunikációs folyamat funkciói és tényezői
ISTEN KIRÁLYSÁGA Készítette: Jon A. Palmer. Isten királysága  Azért vagyunk a földön, hogy megváltoztassuk a forgatókönyveket…
A TÉKOZLÓ FIÚ (Ötödik lecke) A döntés. Hogyan jutunk el a keskeny útra? Isten szentsége miatt lehetetlen, hogy a bűnnel közösségben legyünk mivel ez Isten.
Az Élet Igéje május Aki szeret engem, azt Atyám is szeretni fogja. S én is szeretni fogom, és kinyilatkoztatom magam neki. ( Jn 14,21)
Danthe Alighieri és Az Isteni színjáték.
Antropológia VI A szabad akarat II.. Kierkegaard Az emberek valóban ostobák. Azokkal a szabadságokkal, amelyek valóban az övék, nem élnek, hanem olyanokat.
Az Élet Igéje május „… Krisztus nevében kérünk: engesztelődjetek ki az Istennel!” (2Kor 5,20)
Olvasd lassan és csendben!
Az Élet Igéje február „Akiket Isten Lelke vezérel, azok Isten fiai.” (Róm 8,14).
Egy élet 14 állomása „…mert megmarad a hit, a remény és a szeretet …”
A CSALÁDOK HITVALLÁSA.
Babits Mihály ( ).
ELBESZÉLÉS ÉS TÖRTÉNET
Három hetet meghaladó projekt-hét Neked, rólad, hozzád szól a dal
Az idill és a halál kettőssége Radnóti Miklós költészetében
Filozófiatörténet előadások 1I.
Gazdagabb vagy bárkinél,
SZABÓ LŐRINC Miskolci híresség. ÉLETRAJZI ADATAI ▪ Teljes neve: Szabó Lőrinc József ▪ Született: Miskolc, március 31. ▪ Elhunyt:Budapest,Józsefváros,
ISTEN NÉPE A JELENÉSEK KÖNYVÉBEN Gallusz László Belgrádi Teológiai Egyetem
vasárnapi istentisztelet. Énekek Olyan békét, mint a folyó Olyan békét, mint a folyó, Olyan békét kaptam Tőled lelkembe. (2X)
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
Babits III. pályaszakasza húszas-harmincas évek
Madách Imre: Útravaló verseimmel
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
BABITS MIHÁLY KÉSZÍTETTE: BODOR BETTI 8.C. BABITS MIHÁLY Teljes nevén: Babits Mihály László Ákos nov. 26. született Szekszárdon Költő, író, irodalomtörténész,
Előadás másolata:

SZABÓ LŐRINC (1900 – 1957)

BEVEZETŐ a szerelmi lÍrához A megszállott Neved- fekete dörrenés- fájva visszhangzik bennem, és felveri minden pillanat Emlékedet és nyugalmamat. Neved, mint elítélt felett ha halálos dob pereg, szakadatlan és süketen dobol elkínzott idegeimen. Nem akarlak és rád gondolok, menekülnék és nem tudok nyugalom kéne, béke, csend, de itt visszhangzol, idebent, agyamban és véremben és sohse szűnik e hangos büntetés és csak fuldoklom- óh fekete láz! Mint pap, kit az isten lelke ráz.

KÖLTŐK, MÚZSÁK, FELESÉGEK Babitsné Tanner Ilona, Szabó Lőrinc volt menyasszonya Vékesné Korzáti Erzsébet, Szabó Lőrinc házasságtörő szerelme Szabó Lőrincné Mikes Klára, a feleség, Kozári Erzsébet volt barátnője

A BEVEZETÉS FOLYTATÁSA A szerelem mint rabság ősrégi toposz (irodalmi közhely); (Lásd a melléklet szövegpéldáit;) Hozzá gyakran társultak negatív etikai tartalmakat kifejező metaforák: tolvaj, ellopták, zsarnok, stb. Ezeknek semmi közük nincs a köznapi értelemben vett erkölcshöz, sem jósághoz vagy gonoszsághoz; Szabó Lőrinc verse úgy használja a régi toposzokat, hogy a 19. századi versbeszédtől teljesen különböző, új intimitás kódot hoz létre; Az én-te viszony a „nyilvánosan színrevitt beszéd kontrollja alatt állott, a szenvedély nyelve nem sérthette az én integritáshatárait”;

SEMMIÉRT EGÉSZEN Úgy fejezi ki „az integritáshatárokat sértő vágyat, mint amelyik nem leplezi az ego önérdekeltségét”; A nyilvános morális szemléletet módosítva viszi át az én–te viszony intimitásába; Ennek alapja a kölcsönösség elve, bár ez a kívülről szabályoz(hat)atlan elképzelés nincs tematizálva; (Lehmann); Az olvasó saját tapasztalatán keresztül tapasztalja meg a kölcsönösség valódi mivoltát, ha gondolatban a szöveg érveivel párbeszédbe kezd (és erre rákényszerül!)

„A nyelvi modalitás kiegyenlÍtő kölcsönössége” Chiaztikus (tükörszimmetrikus) ellentétezéssel tartja fönn a külső szabályrendszer érvényét, miközben elismeri, hogy a hozzá való viszonyulás az identitás szükségszerű törését okozza; A kint-bent kettős hovatartozás határhelyze- tében teszi privát döntés ügyévé a csak ennek az identitásnak a körére kiterjedő szabadság választhatóságát; Az összetartozás választhatósága olyan alternatív távlatba helyeződik, amely átfordított értékrendszerként érvényesül; Az áldozat örömének és a zsarnokság kínjának egyenértékűsége a látószögek viszonylagos- ságából adódik;

folytatás A szövegbeli hang szükségképpen én és te pozícióinak fölcserélődésével szólalhat csak meg, így az értékpólusok cseréje is elkerülhetetlenné válik; Ebben az alternáló rendszerben válik lehet- ségessé, hogy mást cselekszik, mint amit mond, azaz a „mindenért” fölajánlott „semmi” a „minden” pozíciójába kerül; A „semmi” tartalma tehát látszatfüggő: a „világ” szabályrendszere felől értelmetlen, csak a szerelmesek összetartozó kapcsolatában aktuális; Csak az összetartozásban mond(hat)ja, hogy ugyanazt a „mindent” képes adni, mint amit a megszólítottól követel;

És tovább: Az énnel azonban csakis akkor történhet meg ez a jelentéstani bravúr, ha a te elkerülhetetlenként fogadja el az önazonosság feladását; A vers nélkülözi a megbékítő feloldás létre- jöttét, az identitást támadó szerelmi „követelés” nem torkollik valami közös identitás helyreállításába; Az identitástörést gyógyítani képtelen szöve- get, a kölcsönösség lezáratlan voltát a „dialogikus nyelvi modalitás”nyilvánítja meg;

A referenciális olvasat buktatói, avagy nem látja a fától az erdőt A recepció (befogadás) szükségét érzi valamiféle etikai relativizmus mentegetésének; Sajátos életrajzi magyarázkodásra kényszerül; Egy szavatolt tudás ideológiai csapdájából szemléli a szöveget; Innen érvelve akaratlanul éppen maga keveri az antihumanizmus gyanújába a „problematikus” alkotást; Csak a szavak jelentésére figyel, nem a műegész lényegére; Vét a költészet szelleme ellen; Olyan beszédmódot referenciál (a valóság elemeire utal), amelyet éppen a valóságrelációk elutasításának szándéka hoz létre; Ezért sorolja – népszerűsége ellenére- a nem mindig jól értett klasszikusok sorába;

HUSZONHATODIK ÉV lÍrai rekviem százhúsz szonettben K.E. EMLÉKÉRE (SZÜLETETT 1902. JÚNIUS 25-ÉN, KESZTHELYEN. MEGHALT 1950. FEBRUÁR 12-ÉN BUDAPESTEN) A kötet költeményei a gyászévben, 1950 elejétől 1951 elejéig íródtak; Kevéssel korábbi keletű az Első Rész : Amit még látott , harmadik és negyedik darabja; A Második Rész: A halála után című 102 szonettet tartalmaz, míg a Harmadik Rész, az Utóhang tizennégy szonettje 1951 és 1956 között született.

TÁRGYIAS LÍRA Jellemző a dialogizáló beszédhelyzet; Felerősödik a gondolatiság (filozofikus jelleg), meditáció; Hangsúlyossá válik a szövegszerűség: a mondattani és poétikai viszonyok kerülnek előtérbe (retorikusság, soráthalások, több szakaszon átívelő összetett mondatok, stb); Töredékesség, mozaikszerűség a kihagyás és az elhallgatás alakzatának következtében; A képalkotás dezantropomorfizáló (nem az ember, hanem tárgyak az uralkodó elemek); Vallomás és érzelem kifejezés helyett érvelés; Klasszicizálódás (formaművészet);

KÜLÖNBÉKE (1933: A Pesti napló húsvéti száma; 1936: kötet) A „húsvéti jelleg belehallása” első olvasatra nehezen elképzelhető; Számvető – létértelmező költemény, idő- és értékszembesítő vers; Ironikus – humoros – groteszk hangvételéből valamiféle élettörténet is kibontakozik, egyfajta „fordított nevelődési regény”; A fordulatig (kötőszava: de) az „alászállás” történetével szembesültünk, onnan a „feltámadás” felé ível útja; Lezáratlan életút, versköltésre való utalások; Élőbeszédszerűség;

„előkelő” szöveghagyományba ágyazottság rejtett jelenléte Dante : Isteni színjáték Az „igaz út” nem lelése; Keresztútra, erdőbe kerülés; Erdő = az élet válságos helyzeteinek allegóriája; Krisztusi kor; A menekülés útja előbb a pokolba vezet: az alászállás, pokoljárás krisztusi útja feltétele a megújulásnak; Szabó Lőrinc:Különbéke Az élet „sűrűjében” szólal meg; Labirintushelyzetben: „ucca” = a nagyvárosi erdő; Harminchárom éves; A veszélyeket nem állatképek, hanem az élet mint „mocsok” jelentik, Szokatlan eljárás: költészet alatti nyelvi regiszter, közhelyek, demetaforizálás = döbbenetet kelt; PÁRHUZAMOKAT MUTAT, BÁR KORBAN, NYELVBEN, MŰFAJBAN, SZERKEZETBEN POÉTIKAI MEGVALÓSÍTÁSBAN, TERJEELEMBEN MÁS

A megzavart megértés helyzetei - értelmezésre késztetnek A 8. versszak soráthajlásos technikája „cselesen csalogatja önnön labirintusába” az olvasót – önmagunkkal is szembesít: a pokol bennem, bennünk van! A számvetés eredménye:különbéke a semmivel; „Cseles” idő- és értékszembesítés a 7. versszakban: múlt- jelen, metafora- közhely, a minden szó jelentésváltozása = a világ kettős- sége: nem az, aminek mutatja magát; Az alany nem cselekvő, hanem életidő: „S harminchárom évem átlát…” A minden- semmi ellentét- evangéliumi értelembe vett önkiüresedés, megtisztulás (Purgatórium allúzió): „ és az idő és a közöny már fertőtlenít”

„ezek között pedig legnagyobb a szeretet” (1 kor. 13,13) Hit és remény „baleknak” mutatja a „lepratáborban” élő embert, ezért választja a harmadik keresztényi erényt, a szeretetet (Pál apostol szerint a „legnagyobbat”); Az élet érdekektől megtisztított terében és idejében már lehet azt tennie,„amit csinálni kell”: - „örülni egy-egy jó pillanatnak”, - „verset írni”, - „fütyörészni, nevetni”, - „SZERETNI A GYEREKEKET” (lásd: Mk 10, 14)

DZSUANG DSZI ÁLMA (1936)

A VERS LEHETSÉGES ÉRTELMEZÉSEi Előzmény: Csoang Csou Kr.e. IV. századi taoista költő és filozófus példázatszerű történetekben megírt filo- zofikus művének egyik történetét dolgozza fel Sz. L.; Gondolatmenete: az álom- mesére épülő dramatizált elbeszélésbe önmagát is beleszövi, ezzel aktualizálja a történetet, és az olvasót is elgondolkodásra készteti; Értelmezési lehetőségek: 1. tudathasadásos állapot; 2. lélekvándorlás; 3. a „valóság” kiismerhetetlensége; 4. a világ csak képzet, agyunk „tükörszínjátéka”; 5. alany, tárgy és értelmezési tevékenység az EGY egymással (is) felcserélhető részei;

ÁLOM ÉS/ VAGY VALÓSÁG?

értékelés „ A harmincas évek kötészete, a kései Kosztolányi, József Attila, Szabó Lőrinc lírája azért került a világlíra magaslatára, mert a modernség története során először náluk jelenik meg a művek nyelvi valóságában az irodalomnak ez a szubverzív jellege.” Kulcsár Szabó Ernő

könyvészet Prf. dr. Kulcsár Szabó Ernő: Egy kisajátíthatatlan klasszikus. Szabó Lőrinc a líra hatástörténetében, in Száz az ezerben. Száz éve született Miskolcon Szabó Lőrinc. Szabó Lőrinc születésének 100. évfordulóján tudományos ülésszak a MTA Dísztermében. Teljes anyag in Új Holnap, 2000. május-június- július-ugusztus, 94-112 o. Dr. Orbán Gyöngyi: Olvasókönyv XII. osztály számára, T3 Kiadó, Sepsiszentgyörgy, 2007, 135-144 o. Bara Katalin – Csutak Judit: Magyar nyelv és irodalom. Tankönyv a XI. osztály számára, Corvin Kiadó, Déva,1999,90- 92 o. Bara Katalin – Csutak Judit: Magyar nyelv és irodalom. Tankönyv a XII. osztály számára, T3 Kiadó, Sepsiszentgyörgy,1999, 131-139 o. Elszeszer Valéria – Fazekas Zsuzsa: Versek a középiskolában. Elemzésvázlatok, Rejtjel Kidó,Sopron, 1996, 147- 150 o.

Köszönöm a megtisztelő figyelmet! www.pocsveilerilona.weboldala.net