Irányok, források Répceszemere, június 26. A Magyar Faluszövetség önkormányzati fóruma Beke Márton, az Emberi Erőforrások Minisztériuma Közművelődési Főosztályának vezetője
Az emberek tanult tehetetlensége A társadalmi mobilizáció hiánya Bizalom Értékek Közösség Együttműködés Szeretet Az innováció szükségessége A belső erőforrások láttatása Fiatalok & idősek: erőforrás A vállalkozás, mint attitűd Társadalmi helyzet & szükséglet
Fontos, hogy az emberek megszervezzék magukat saját életüket érintő közös cselekvésekre, ellátások kollektív kidolgozására, szükség van az emberek problémamegoldó képességének mozgósítására Ha ez nem megy magától, szükség van szervezett és módszeres beavatkozásra a társadalmi szükségletek feltárása és a társadalmi problémák iránti felelősség felébresztése céljából. Tehetetlen állapotból hatni tudó állapotba jutni. Társadalmi helyzet & szükséglet
„A te kukoricád ma érik be; az enyém holnap. Mindkettőnk számára kifizetődő lenne, ha ma én dolgoznék veled, holnap pedig te segítenél nekem. Ám én nem kedvellek téged, és tudom, hogy te sem kedvelsz engem. Nem fogok tehát fáradozni érted; ha pedig magam miatt tenném - viszonzás reményében -, tudom, csalódnom kellene, mert függenék nagylelkűségedtől. Hagyom tehát, hogy egyedül dolgozz; s te is ugyanígy bánsz velem. Váltakoznak az évszakok; s a kölcsönös bizalom és biztonság hiánya miatt mindketten elveszítjük termésünket.” David Hume, filozófus-történész ( ) „A fejlődés nem a javakkal kezdődik, hanem az emberekkel, az emberek tanultságával, szervezettségével és fegyelmével. E három nélkül minden erőforrás rejtett, kiaknázatlan, puszta lehetőség marad.” E. F. Schumacher, közgazdász-statisztikus ( ) (…) Korántsem jótékonykodásból vagy széplelkűségből: felismerték, hogy az öntevékeny és autonóm, az együttműködésre képes ember társadalmuk és társadalmi békéjük alapja. Beke Pál, népművelő-közösségfejlesztő ( ) Társadalmi helyzet & szükséglet
Eddigi főbb eredmények A szakmai-módszertani támogató hálózat kiépítése – Nemzeti Művelődési Intézet – A megyei hálózat – Mintaprogramok, közfoglalkoztatás, IKSZT-mentor program Szakemberképzés – Közösségi művelődés tanár szak – Az önálló BA szak (kulturális tanulmányok) beadása folyamatban Ágazati együttműködések – VM: „IKSZT light” támogatási program – BM, NGM: Makovecz-életmű gondozásával kapcsolatos kormányrendelet Womex 2015 (nép- és világzenei exportiroda) Országos kampányok: Kultúrházak éjjel-nappal | Alkotóházak és nyitott műhelyek
„Hiszen minden szerves településmegújítási folyamat csak a helyi közösség történelmének, történetének bázisán, abból táplálkozva, abból kiindulva lehet sikeres. Továbbá csak akkor, ha a helyi polgárok és közösségeik azon élménye, miszerint választott vezetőik és azok hivatala kikéri véleményüket az őket érintő és érdeklő ügyekről nem alkalomszerű, hanem a település mindennapjainak meghatározó gyakorlata.” Makovecz Imre településfejlesztési-épülettervezési modellje és szakpolitikai ajánlás a helyi önkormányzatok és önkormányzati érdekszövetségek számára (Makovecz Imre életművének gondozás kapcsolatos intézkedésekről szóló 1724/2013. (X. 11.) kormányhatározat) „Milyen jó és milyen szerencse, hogy véletlenszerű feladatvállalásból, az adott helyzeteknek engedelmeskedve, egyfajta szerves fejlődés eredményeképpen eljutottunk idáig! Hiszen készen áll egy szelíd társadalom- és településfejlesztő technika teljes és kipróbált eszköztára.” (Beke Pál, 2000) Közösség, fejlesztés
Közösségfejlesztő(i) hálózat (EFOP - 1. prioritás) Cél Közösségi kezdeményezések generálása A kulturális intézmények alkalmassá tétele a közösségi kezdeményezések befogadására Tevékenység - Módszertani fejlesztés - Képzés - Közösség(i)fejlesztők, intézményi önkéntes koordinátorok foglalkoztatása, szakmai mentorálása (5 éven keresztül) Földrajzi hatókörTeljes ország Eredmény/hatás Aktív közösségek, nyitott intézmények Látható méretű, aktivitású közösség(i)fejlesztő hálózat Forrástervek Nemformális, informális képzési programok (EFOP - 3. prioritás) CélA köznevelés eredményességének és hatékonyságának növelése Tevékenység A neveléshez és képzéshez való hozzáférés biztosítása a nem formális és informális tanulási formákon keresztül Földrajzi hatókörKonvergencia régiók Eredmény A köznevelési intézmények számára szolgáltatások fejlesztése és biztosítása
Kreatív központok (EFOP - 4. prioritás) CélAmatőr- és népművészeti alkotóházak kialakítása Tevékenység Meglévő közösségi terek felújítása, funkcióbővítése: zenei stúdió, tánc- és egyéb próbaterem, kézműves alkotószobák, szálláshelyek Tehetséggondozás & szakmai szolgáltatások kreatív ipar Földrajzi hatókörJárási központok Eredmény/hatás Egyéni és közösségi fejlődés Művészetükből jobban megélni képes nép- és amatőrművészek Forrástervek Pályázatok, ahol kedvezményezettként jelennek meg a közösségi művelődési intézmények, szervezetek ifjúságfejlesztési programok: települési, térségi ifjúsági szolgáltatások (ifjúsági iroda, ifjúsági közösségi tér) kialakítása, fejlesztése a közösségi művelődési intézmények, terek bázisán szakemberek képzése: képzési és mobilitási programok a közösségi művelődési, mint a társadalmi felzárkózást segítő szakemberek számára egészségfejlesztési programok: népegészségügyi mozgósítás, az egészségtudatosságot erősítő programok és szolgáltatások fejlesztése gyerekszegénység elleni programok: az új Biztos kezdet Gyerekházak a közösségi intézmények a közösségi-kulturális intézményekben, terekben kerülnek kialakításra
Köszönöm a figyelmet