Civil-Társ Trust Programiroda 2005. A Trust-program A közép-kelet-európai régióban műkö- dő Trust for Civil Society in Central and Eastern Europe elnevezésű.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
JELENTÉS a Nemzeti Civil Alapprogram működésének- támogatásának hatásáról, figyelemmel a társadalmi és civil kapcsolatok fejlődésére, egyes kiemelt fontosságú.
Advertisements

Működhet-e hatékonyan a társadalmi ügyek piaca? Dr. Latorcai Csaba helyettes államtitkár Budapest, Nemzetiségi és Civil Társadalmi Kapcsolatokért.
Etikai Kódex.
RÉV Projektiroda Hálózat Munkacsoport. Mi az a Hálózat munkacsoport? Hol helyezkedik el, melyik szervezethez köthető? Kik a tagjai? Mi a célja, feladata,
A Fővárosi Önkormányzat civil stratégiája
2005. november 18. Magyarországi LEADER Közhasznú Egyesület Tevékenységi Prezentáció VIDÉKFEJLESZTÉSI FÓRUM Jászfényszaru Molnár Katalin elnök.
Szektorok közötti együttműködés tapasztalatai a kerékpáros érdekképviseletben Csikai Mária Nyíregyháza, május 27. A program.
FSZK Nonprofit Kft. ügyvezető
általános főig. helyettes
PannonRIS – Folyami Információs Szolgáltatások Magyarországon
„A szakképzés koordinációjának lehetőségei a Dél-Dunántúli Régióban” Egy konferencia „beharangozója”
Nemzeti Egységes Kártyarendszer Vetési Iván miniszteri biztos június 2. KÖZIGAZGATÁSI ÉS IGAZSÁGÜGYI MINISZTÉRIUM.
EMLA Környezeti Mangement és Jog Egyesület, BME Management Szakkollégium Támogatók: Phare Access 2003 micro alap Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium.
A kormányzat és a civil szervezetek kapcsolata Dr. Latorcai Csaba helyettes államtitkár.
A HAND Szövetség javaslatai a NEFE- stratégia és NEFE- törvény kialakításához Bullain Nilda Európai Nonprofit Jogi Központ Kht. (ECNL)
Lorem ipsum Széchenyi Programirodák bemutatása ELTE Innovációs Nap február 23.
AZ UNIÓS FEJLESZTÉSEK EX-POST ÉS IDŐKÖZI ÉRTÉKELÉSEI AZ EURÓPAI BIZOTTSÁG ÉS A VISEGRÁDI ORSZÁGOK MEGKÖZELÍTÉSÉBEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSEK EX-POST ÉS IDŐKÖZI.
Ugrás az első oldalra A jövőképtől a megvalósításig Városfejlesztés irányai, feladatok ban Dr. Szaló Péter szakállamtitkár A jövőképtől a megvalósításig.
A magyar csomagolási hulladék kezelési modellje
AaAa ÚJ MAGYARORSZÁG VIDÉKFEJLESZTÉSI PROGRAM Monitoring és értékelés.
Az ÚMVP intézményrendszere
MINŐSÉGFEJLESZTÉS A FELSŐOKTATÁSBAN TÁMOP kiemelt program VESZPRÉM 2007 november 28.
TÁMOP szakmai támogatás Educatio Nonprofit Kft
MTA Regionális Kutatások Központja Szirmai Viktória A következő évek főbb kutatási irányai Javaslatok november 25.
1 A „VÁROSI KÖRNYEZET” TEMATIKUS STRATÉGIA AJÁNLÁSAINAK ÉRVÉNYESÍTÉSI LEHETŐSÉGEI A TERVEZÉSI GYAKORLATBAN A „VÁROSI KÖRNYEZET” TEMATIKUS STRATÉGIA AJÁNLÁSAINAK.
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
Munkaügyi kapcsolatok rendszere Debreceni Egyetem Közgazdaság- és Gazdaságtudományi Kar Munkaszociológia április 7.
Partners Hungary Alapítvány A Partners for Democratic Change International tagja Civil stratégia előkészítő kerekasztal január 14. Szolnok.
Partners Hungary Alapítvány A Partners for Democratic Change International tagja Civil stratégia előkészítő kerekasztal november 5. Szolnok.
Regionális Civil Egyeztetések (RECE) Program Helyzetelemzés tapasztalatai Oprics Judit Társadalmi egyeztetés támogatása program vezetője október.
Az NFT társadalmi egyeztetése civil szemszögből Civilek a Nemzeti Fejlesztési Terv Nyilvánosságáért - CNNy Pécs, március 23.
A társadalmi egyeztetés alapfogalmai Oprics Judit Társadalmi egyeztetés támogatása program vezetője február.
Regionális Civil Egyeztetések (RECE) Program Oprics Judit Társadalmi egyeztetés támogatása program vezetője október.
A Strukturális Alapok tervezési folyamata és a partnerség Részvételi demokrácia, társadalmi párbeszéd: avagy hogyan tudnak a civil szervezetek élni részvételi.
SZAKMAI PROGRAM január – június 30. A KÖZMŰVELŐDÉS ORSZÁGOS SZAKFELÜGYELETE ÁLTAL TETT ÉSZREVÉTELEK ÉS JAVASLATOK MEGVALÓSÍTÁSÁNAK ELŐSEGÍTÉSÉRE.
Feladataink az új Mt. és a vízi-közmű törvény tükrében Halasy Károly titkár.
Az Átlátszó Oknyomozó Újságíró Központ a közélet tisztaságáért, a közpénzekkel történő átlátható gazdálkodásért küzdő civil watchdog szervezet. Az atlatszo.hu.
A Nemzeti Civil Alapprogram szervezeti felépítése, feladat- és hatáskörök Előadó: dr. Ugron Gáspár.
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat megújult feladatrendszere Térségi Vállalkozói Fórumok január Szolnok, Jászberény, Kisújszállás.
A pénzügyi felügyelés fő irányai Európában Dr. Szász Károly elnök Új kihívások előtt a biztosítási piacok A Magyar Biztosítók Szövetségének I. Biztosítási.
„A Duna mente fenntartható nemzetközi stratégiája, különös tekintettel a turizmus fejlesztésére – DATOURWAY” nemzetközi projekt rövid ismertetése VÁTI.
. Negyedik Partner Közép-Dunántúli Foglalkoztatási Hálózat 4P KDFH Alapítva: Gere János
A Körös-menti TDM Egyesület a „Szarvasért” Alapítvány, és a Szarvasi Város-, és Környezetvédő Egyesület megállapodása.
A MAGYAR ÜVEGIPARI SZÖVETSÉG PROGRAMTERVE 2008/2009 Magyar Üvegipari Szövetség Közgyűlés 2008.Május 13. Holiday-Inn Budaőrs Hotel.
MIT TUDUNK AZ IFJÚSÁGPOLITIKÁRÓL? Kvíz. ISTEN HOZOTT BENNETEKET EGY RÖVID KVÍZBEN, MELY SOK MINDENRE VONATKOZIK, AMI A FIATALOKAT ÉRINTI...
„A Duna mente fenntartható nemzetközi stratégiája, különös tekintettel a turizmus fejlesztésére – DATOURWAY” nemzetközi projekt rövid ismertetése Majorné.
Foglalkoztatás-politika
Alapfogalmak, definíciók ÁVF Civil társadalom és nonprofit elméletek 1.
A Nemzeti Fejlesztési Terv
Megpályázható tevékenységek BM/9674-2/2011. sz. nyílt pályázati felhívás alapján Európai Integrációs Alap dr. Gyöngy Anna BM EUEFO.
INNO-REÁL Szövetség Civil Ágazati-szakmai Stratégiai Terv május 21.
Agrár-környezetvédelmi Modul Agrár-környezetvédelem, agrotechnológia KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Kormányszóvivői tájékoztató. A fejlesztéspolitika új intézményrendszere Bajnai Gordon fejlesztéspolitikai kormánybiztos július 7.
A Kistérségi Koordinációs Hálózat szerepe a roma integráció elősegítésében Székely Andrea főosztályvezető NFÜ Központi Fejlesztési Programiroda.
EGER TÉRSÉGE FEJLESZTÉSI EGYESÜLET „Területfejlesztés civil szemmel” Előadó: Pozsikné Hidvégi Éva, elnök.
1 Kézfogás a Magyar Vidék fejlődéséért : Magyar Nemzeti Vidéki Hálózat (MNVH)
Az NFT tervezési folyamatának nyomon követésére alakult civil munkacsoport Budapest, április 15.
Az Állami Számvevőszék önkormányzati ellenőrzési tapasztalatai Előadó: Domokos László, az Állami Számvevőszék elnöke.
Biztonság és Partnerség Társadalmi vita - Zárókonferencia szeptember 2. Budapest Az egészségügy feladatai 2010-ig Dr. Székely Tamás miniszter.
A SZAKKÉPZÉS-FEJLESZTÉSI KONCEPCIÓ TARTALMI IRÁNYAI MFKB megbeszélés február 5.
Az NCA Civil Önszerveződés Területi és Szakmai Együttműködés Kollégiumának támogatáspolitikája és hozzájárulása a civil szektor fenntartható fejlődéséhez.
A Nemzeti Civil Alapprogram 4 éves működése, a törvénymódosítás indokai, az alapprogram jövőképe CIVIL PARTNERSÉG REGIONÁLIS KONFERENCIA SZOMBATHELY 2007.
A Magyarországi LEADER Közhasznú Egyesület tevékenységének bemutatása GYURKÓ BÉLA (megyei kapcsolattartó)
Civil törvény és civil információs centrumok a közösségek megerősítéséért Dr. Latorcai Csaba helyettes államtitkár február 6. Emeri Erőforrások Minisztérima.
A Nemzeti Pedagógus Kar Célok, eredmények, választás –
A Nemzeti Statisztika Gyakorlati Kódexe
Társadalmi vitára kész a Nemzeti Turizmusfejlesztési Stratégia
2081 Piliscsaba, Wesselényi Miklós u. 10.
NONPROFIT SZERVEZETEK, CIVIL SZEKTOR
„ÉLETREVALÓ – U4 LIFE” TPPA/2012/03/30
Előadás másolata:

Civil-Társ Trust Programiroda 2005

A Trust-program A közép-kelet-európai régióban műkö- dő Trust for Civil Society in Central and Eastern Europe elnevezésű prog- ram részeként 2003-ban Magyaror- szágon is elindult a nonprofit szektor felzárkóztatása és felemelkedé- se érdekében létrehozott Trust-program. Hazánkban az Ökotárs Alapítvány a jogi-, szabályozási környezet átalakításának elősegítésével járul hozzá a hazai nonprofit szektor fenntarthatóságának növeléséhez.

A magyar nonprofit jogrendszer átalakítására tett javaslatainkkal, kezdeményezéseinkkel célunk, hogy a szektor sajátos érdekeit középpontba állító, a hazai civil szektor tényleges fenntart- hatóságához hozzájáruló jogszabályok jöjjenek létre. Támogatásainkkal olyan programok, kutatások megvalósításához járulunk hozzá, amelyek a civil szektor fenntartható fejlődésének irányába hatnak. Céljaink Az Ökotárs Alapítvány által koordinált Civil-Társ Trust Programiroda megalakulása óta elkötelezett szereplője a magyarországi civil szektor megerősí- tésért és fenntarthatóvá tételért folytatott küzde- lemnek.

Legjelentősebb programjaink 2005-ben Civil Jövőkép – Átfogó non-profit jogi reform koncepció összeállítása A közfeladat-ellátásban való civil részvétel és az egyesü- letek bírósági nyilvántartás- ba vételi gyakorlatának átfo- gó vizsgálata Aktív szerepvállalás a Civil Lobbi Kerekasztal és a Civilek az NFT Nyilvános- ságáért munkacsoport tevékenységében

Legjelentősebb programjaink 2005-ben Közreműködtünk a közérde- kű önkéntes tevékenységről szóló törvény előkészítésé- ben és támogatásában Részt vettünk a Nemzeti Civil Alapprogramról szóló rendelet módosításának elő- készítésében Kialakítottuk és közvetítettük az elektronikus információ- szabadságról szóló törvény- nyel kapcsolatos álláspontun- kat Széles körben megismertet- tük a Civil Jövőkép koncep- cióban megfogalmazott ja- vaslatainkat a döntéshozók- kal

I. Civil Jövőkép – Átfogó nonprofit reform koncepció A Trust Program keretében a Civil-Társ Trust Programiroda számos civil szervezet, prominens civil vezető és nonprofit jogászok - így az Ökotárs Alapítvány, mint a magyarországi Trust program vonatkozó részének koordinátora, a Nonprofit Szektor Analízis Program (EMLA Egyesület), valamint az Európai Nonprofit Jogi Központ (ECNL) - közreműködésével kezdte meg egy, a civil társadalom egészére vonatkozó, koherens, minden eddiginél átfogóbb jogi koncepció kidolgozását. K ü l d e t é s ü n k A Civil-Társ Trust Programiroda vállaltan a füg- getlen és fenntartható hazai nonprofit szektor szabályozásának elősegítését tűzte ki célul.

I. Civil Jövőkép – Átfogó nonprofit reform koncepció A tervezet adekvát megoldást biztosít az egyes szektorok képviselőinek – így a politikusok, az államigazgatási szférában működő kodifikációs csoportok, illetve a nonprofit szakértők és jogászok – további együttműködéséhez. A koncepció - egyedülálló módon - a mai magyar nonprofit jogi szabályozást átfogóan és stratégiai jelleggel vizsgálja, hiszen a magyar civil szervezetek létrehozásával és működésével kapcsolatos problémák, a civil szervezetek és az állami, önkormányzati szektor közötti tisztázatlan viszonyok feloldása csak komplex gondolkodással mehet végbe.

I. Civil Jövőkép – Átfogó nonprofit reform koncepció Civil nyilvánosság Az év elején záruló road-show állomásain bemutattuk a koncepció tervezetét, így a vidéki kerekasztal- beszélgetéseinken résztvevő civil szervezetek közre- működésével véglegesíthettük a Civil Jövőkép – Átfogó nonprofit jogi reform koncepciót. Direkt lobbi Pozitív visszajelzések Felvettük a kapcsolatot az Országgyűlés illetékes bizottságainak tagjaival, valamint a minisztériumok és politikai pártok illetékeseivel. Mindemellett levél- ben fordultunk az országgyűlési képviselőkhöz, amelyben bemutattuk a koncepciót. Számos pozitív visszajelzés érkezett a politikusoktól parlamenti képviselőktől; az illetékes minisztériumok támogatásukról biztosították a Programirodát.

I.1 Közfeladat-ellátásban való civil részvétel jogi akadályai A Programiroda által finanszírozott kutatás eredményeit bemutattuk az Országgyűlés illetékes bizottságai- nak, valamint a minisztériumok és politikai pártok illetékeseinek. Közvetlenül az országgyűlési kép- viselőkhöz fordultunk. A tanulmányt a nyilvánosság számára is elérhetővé tettük. A civil szektor egyik fontos társadalmi funkciója a közfeladatok hiányzó vagy hiányos állami feladatellátásának pót- lása, kiegészítése. A civil nonprofit szervezetek bevonása a közfeladat- ellátásba a elősegíti költségvetési keretek hatékonyabb felhasználását, és javítja az állami funkciók gyakor- lásának hatékonyságát. Ebből a feltevésből kiindulva hatá- rozta el a Programiroda, hogy feltérké- pezi a magyar civil szektor szerep- vállalását a közfeladat-ellátásban.

I.1 Közfeladat-ellátásban való civil részvétel jogi akadályai A minisztériumok és a politikai pártok vezetői támogatásukról biztosí- tották a Programirodát a reform alapjait jelentő további kutatásokkal kapcsolatban.

I.2 Az egyesületek bírósági nyilvántartásba vételi gyakorlata A felmérés során 19 megyében, valamint Budapesten nyilvání- tottuk ki a NOSZA X Megyei/ Budapesti Közhasznú Egyesület a Nonprofit Szervezetek Jogaiért létrehozására vonatkozó elvi szándékunkat. A szó szerint megegyező alap- szabályok különböző bíróságok- hoz történő egyidejű benyújtásá- val szakértőink a bíróságok nyil- vántartásba vételi gyakorlatának összehasonlító elemzését kíván- ták elkészíteni. A Programiroda aktív részvételével és támogatásával nonprofit jogá- szok és civil szakértők nyarán kezdték meg a civil nonprofit szer- vezetek bírósági nyilvántartásba vételének átfogó vizsgálatát.

I.2 Az egyesületek bírósági nyilvántartásba vételi gyakorlata Személyes találkozók A kutatás eredményeiről eredményesen egyeztettünk Lomnici Zoltánnal, a Legfelsőbb Bíróság és az Országos Igazságszolgáltatási Tanács elnökével. Széles körű tájékoztatás A kutatás zárótanulmányát elérhetővé tettük a nyil- vánosság számára, illetve tájékoztatásul megküldtük az igazságszolgáltatási intézmények vezetőinek, politikai döntéshozóknak, civil szervezeteknek, az egyetemi könyvtáraknak és tudományos diákkörök- nek. Hosszú távú céljaink Az eredmények további közreadásával célunk, hogy a Magyar Köztársaság állampolgárai kiszámítható, előre látható keretek között gyakorolhassák az egyesülés szabadságára vonatkozó jogukat.

II. Civil Lobbi Kerekasztal és a Civilek az NFT Nyilvános- ságáért munkacsoport A Programiroda kezdeményezésére a Kerekasztal azon civil nonprofit szervezetekből jött létre 2003-ban, amelyek a tevékenységük során gyakran használják az érdekérvényesítést és a lobbizást. A Kerekasztal tagjai önkéntes alapon vesznek részt a közös munkában, a találkozókon azokban a kérdésekben egyeztetnek, amelyek a civil szektor szélesebb körét érintik. Aktívan bekapcsolódtunk a – jórészt a kerekasztalban is együtt- működő – szervezetek által létre- hozott munkacsoportba, amelynek célja II. Nemzeti Fejlesztési Terv nyilvánosságának megteremtése, illetve az ország közép és hosszú távú jövőjét meghatározó kapcso- lódó programok széles körű tár- sadalmi egyeztetésének elemzése és nyomon követése. Tevékenységünkkel hozzájá- rultunk ahhoz, hogy felhívjuk a figyelmet az állami és uniós pályázatokon nyertes civil pályá- zók számára nyújtott támogatások pályázati kiírásoknak megfelelő ütemezésével kapcsolatos problé- máira, annak érdekében hogy a civil szektor kezdeményezései tervszerűen indulhassanak el.

II. Civil Lobbi Kerekasztal és a Civilek az NFT Nyilvános- ságáért munkacsoport A fenti projektek nyomán a következő eredményekről számolhatunk be Közös álláspontunk kialakítása után a miniszterelnökhöz és a Nemzeti Fejlesztési Hivatal vezetőihez, valamint az érintett minisztériumok illetékeseihez fordultunk: személyes találko- zókon vitattuk meg a társadalmi egyeztetés hiányosságait és negyedévente jelentést tettünk közzé annak állásáról. Programjaink során minden esetben jelentős hangsúlyt helyeztünk a nyilvánosság széles körű tájékoztatására.

III. Közérdekű önkéntes tevékenységről szóló törvény A magyar jogrendszerben az önkéntes tevékenységnek korábban nem volt egyértelmű a jogi helyzete, így az önkéntes tevékenység számos akadályba ütközött. A TRUST Programiroda aktívan támogatta az Önkéntes Központ Alapítványt és ezzel szerepet vállalt a közérdekű önkéntes tevékenységről szóló törvény megszületésében. Észrevételeinkkel, javaslataink- kal hozzájárultunk ahhoz, hogy az önkéntesség intézményének szabályozása a magyarországi sajátosságok figyelembevételé- vel történjen meg. A Parlament által 2005 júniusában elfogadott törvény hozzá- járul az önkéntes tevékenység jogi, gazdasági hátterének megnyugtató rendezéséhez; hosszú távon a társadalmi szolidaritás erősítéséhez.

IV. Nemzeti Civil Alapprogram Az NCA működését szabályozó rendelet módosításához fűzött állásfoglalásunkban 2005-ben is a szervezet hosszú távú, gyakorlati működését racionalizáló javaslatokkal éltünk. A Programiroda és más támogató szervezetek többéves adományozói tapasztalatukra alapozva 2003 óta tevékenyen részt vállalnak a Nemzeti Civil Alapprogram (NCA) Tanácsa és Kollégiumai kezdeti tevékenységét, indulását, valamint folyamatos működését elősegítő javaslatok megfogalmazásában.

IV. Nemzeti Civil Alapprogram Állásfoglalásunkkal mind a politikai döntéshozók, mind pedig a civil és a szélesebb nyilvánosság előtt megjelentünk. A döntéshozókkal és a minisztériumi munkacsoportokkal folytatott egyeztetéseken a Programiroda számos javaslata elfogadásra került, és bekerült az új normaszöveg- tervezetbe. Szerepvállalásunk eredményeként

V. Elektronikus információszabadság Támogattuk a törvénnyel kapcsolatos civil felvetéseket, hiszen az elektronikus információszabadságról szóló törvény elfogadásával a Programiroda által képviselt értékek, vagyis az átláthatóság és a nyilvánosság biztosítása irányába történt jelentős előrelépés. Az elektronikus információszabadságról szóló törvény elfoga- dásával Magyarország jelentős mértékben csökkentette nemzet- közi lemaradását az e-információszabadság területén, valamint lehetőséget biztosít a közszféra átláthatóságának növelésére, illetve a közérdekű adatok megismerhetőségére és ellenőrzé- sére.

V. Elektronikus információszabadság A Programiroda észrevételeivel hozzájárult egy olyan jogszabály létrejöttéhez, mely alkalmas arra, hogy minden magyar állampolgár számára biztosítsa alkotmányos jogai érvényesülését. Csatlakoztunk az elektronikus információszabadság ügyét zászlajára tűző Társaság a Szabadságjogokért (TASZ) véleményéhez. Közösen tudtunk fellépni mind a minisztériumi törvény-előkészítés során, mind pedig a parlamenti szakaszban a közérdekű adatok nyilvánosságát elősegítő törvény esetleges hiányosságaival szemben.