Pedagógus-továbbképzések hasznosulása Dr. Pompor Zoltán Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet szakmai vezető
Amikor elsős voltam, nagyon szerettem iskolába járni Amikor elsős voltam, nagyon szerettem iskolába járni. Pedig sokan ijesztgettek, hogy majd olyan unalmas lesz, de éppen az volt az érdekes, hogy minden milyen unalmas. Most minden tanár igyekszik érdekes órát tartani, csoportmunka, kvízjátékok, oké... De most már kicsit unalmas, hogy minden érdekes. (Békés Márta: Unalmas)
A jelenlegi állapot Mit választanak a pedagógusok? A speciális tanulási igényű tanulók oktatása. A tanulók viselkedési és fegyelmezési problémái megoldásának technikái. A tanításhoz szükséges IKT ismeretek. Hogyan terveznek az intézményvezetők? Öt évre szóló továbbképzési program. Egy tanítási évre szóló beiskolázási terv. Vizsgálja-e valaki a továbbképzések hasznosulását? Az intézményvezető az, aki az egyes továbbképzési kötelezettségek elvégzését ellenőrizni tudja.
A TÁMOP 3.1.5-ben megvalósítandó célok Vizsgálat Újra akkreditálás és új képzések akkreditációja 3. Továbbképzések támogató rendszere
Vizsgálat A jelenleg működő pedagógus-továbbképzési akkreditációs rendszer felülvizsgálata Tartalmi, módszertani, eljárásrendi szempontból Szempontrendszer kidolgozása 2. Akkreditált képzések felülvizsgálata Új szakmai standardok kidolgozása Továbbképzési programok megújítása Hiányterületek feltérképezése Eredmény – szakmai ajánlás
Újra akkreditálás és új képzések akkreditációja Egyes képzési programok korrekciója Új képzési programok kidolgozása, akkreditálása 3. Képzők képzése
Új típusú továbbképzések Mitől lesz egy továbbképzés új típusú? A képzés tartalma Illeszkedik a Nemzeti köznevelési törvény koncepciójához Támogatja az új TÁMOP 3.1.4 kívánalmait (Iskolatáska) Általános módszertani, digitális és idegen nyelvi kompetenciák A képzés formája Hagyományos – nem költséghatékony eLearning/kevert típusú (blended) Távoktatásos Moduláris
Szükségletek Fejlesztési szükségletek Pedagógusok szükségleteinek megfelelő képzési kínálat A szaktanácsadói szükségletfelmérés során azonosított szükségletekre választ adó továbbképzések fejlesztése Célcsoportok: Az eddig közoktatás-fejlesztésben nem érintett intézmények pedagógusai. 2. Szakiskolai közismereti tárgyat oktató pedagógusok.
Továbbképzésekhez kapcsolódó támogatások A képzések hasznosulásának záloga a képzésen szerzett ismeretek napi gyakorlatba való átültetése. Ehhez szükséges: Szaktanácsadói mentorálás Multiplikációs támogató tevékenység Horizontális tanulás
Köszönöm a figyelmet! pompor.zoltan@ofi.hu