Pedagógiai szempontok a szakmai vizsga során

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Tanfelügyelet – egységes külső értékelés
Advertisements

TÁJÉKOZTATÁS A SZAKMAI VIZSGARENDSZEREK KUTATÁSÁRÓL Dr. Hideg Éva Budapesti Corvinus Egyetem, Jövőkutatás Tanszék Az FKA-KT 4/2006. sz. téma, Megvalósíthatósági.
A PEDAGÓGUS ÉLETPÁLYAMODELL
Pályaorientációhoz kapcsolódó kompetencia mérések és értékelés (mit, miért mérünk, eredmények)
„Ezt egy életen át kell játszani”
Hogyan készítsünk pedagógusi portfóliót?
„Megváltozott világ?!” TÁMOP /1-2F projekt Dr. Ádám Szilvia.
A pedagógusminősítési rendszer
Fontosabb fogalmak Képesség :
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
Készítette Kovács Nándor KONRACB.PTE
TÁMOP / Humánszolgáltatások szabaduló fogvatartottak részére.
Pedagógusok és tanárjelöltek felkészültsége az integrált nevelésre
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
A kompetencia alapú szakképzés sajátosságai
A SZAKMAI VIZSGA A diaképek az NSZFI munkatársai által készítet tájékoztató anyagok felhasználásával készültek. Budapest, december 8.
Mit tud? Mire képes? Kompetencia alapú szakképzés
A PEDAGÓGUSOK ÉRTÉKELÉSE
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
Az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés,
Szakirány választás április Pénzügy és számvitel szak Választható szakirányok Pénzügy szakirány Számvitel szakirány.
Német nyelvtanárok a pedagógiai minősítés küszöbén;
Tudás + képességek + attitűdök ismeretekalkalmazás 20 m hosszúságú kerítéssel téglalap formájú konyhakertet kerítenek el. Ha a kert szélessége 4 m, akkor.
SZTE BTK Spanyoltanár MA
A tanárképzésben megszerezhető kompetenciák a 8/2013 (I. 30
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
Falus Iván 7. Nevelésügyi Kongresszus Budapest Augusztus 26.
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Székely István fejlesztési tanácsadó
A Nógrád TISZK nyomonkövetési és pályakövetési rendszer modelljének, ezen belül a partneri igény és elégedettség mérési rendszerének kidolgozása. Salgótarján.
Hiány-szakképesítések ösztöndíjrendszere
Kompetencia alapú új moduláris képzés
A szakképzés változása napjainkban Feigl Ágnes 2006 ETI.
Kompetenciamérés a szakmai vizsgán - mérőeszközök Ujfalvy Andrásné Egészségügyi Szakképző és Továbbképző Intézet április 27.
Szakképzési dokumentumok
Ismeretátadás ismeretbe ágyazott képességfejlesztés túlméretezett tananyagreális tananyagmennyiség pedagógusközpontú, egységes módszertan tanulóközpontú,
Autonómia és felelősségvállalás
Kompetenciák.
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
A gyakorlati képzés megújítása a pedagógia szakos képzésben
Márton Mártonné MESZK Oktatási, továbbképzési referens Május 05.
Dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ SZÁMALK OKTATÁSI ÉS INFORMATIKAI ZRT. KORSZERŰ STRUKTÚRA ÉS TARTALOM, INNOVATÍV MÓDSZEREK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Szolnok,
Educatio Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft.
A portfólió - óvodai szakterület
Felkészülés a pedagógusok szakmai ellenőrzésére
Vizsgabizottsági tag jogai, kötelességei, elvárások
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
Attitűd, autonómia és felelősségvállalás az OKKR-ben
Pedagógus értékelési rendszer
Hiány-szakképesítések ösztöndíjrendszere Dr Baloghné Nagy Katalin pályaorientációs tanácsadó 2013 / 2014.
Pedagógusok felkészítése a pedagógusok előmeneteli rendszeréhez kapcsolódó feladatok ellátására Kontakt képzés TÁMOP „Köznevelési reformok.
Az intézményi szabályozó dokumentumok felülvizsgálata az önértékeléshez és tanfelügyelethez kapcsolódóan.
Magyar Képesítési Keretrendszer EURÓPAI MOBILITÁSI ÉS LLL ESZKÖZÖK, ALAPELVEK.
Önértékelési kézikönyv október 5-i módosítása alapján
Didaktika-II. M. Nádasi Mária. Kooperatív és Kollaboratív módszer.
Portfólió Ember és társadalom műveltségterületi tanár- kémiatanár
Motiváció és ellenőrzés az informatika órákon
Pedagógusok felkészítése a pedagógusok előmeneteli rendszeréhez kapcsolódó feladatok ellátására Kontakt képzés TÁMOP „Köznevelési.
Tervezési folyamat.
NEVELŐI ÉRTEKEZLETRE A FÉLÉVES ÉRTÉKELÉS ELŐKÉSZÍTÉSE Farkasné Egyed Zsuzsanna saját óvodai munkaanyag, forrásként felhasználható.
Osztatlan tanárképzés kompetenciái
Tanácsok a portfólió készítéséhez
A pedagógiai kutatás általános kérdései. A téma váza A pedagógiai kutatás tárgya, célja, helye a tudományos kutatások rendszerében A pedagógiai kutatás.
Egészségügyi ellátás tárgyi és humán erőforrás feltételeinek szabályozása.
Benedek András, BME Felnőttképzés és iskola – a szakértői kompetenciafejlesztés lehetőségei december 1.
KÉT DIPLOMA 10 FÉLÉV ALATT!
Előadás másolata:

Pedagógiai szempontok a szakmai vizsga során MESZK OTTB 2014.05.05.

A vizsgabizottsági tag feladata Annak megállapítása, hogy a szakmai vizsgák lebonyolításának feltételei megfelelően biztosítják-e a nyugodt légkört Ellenőrzés, hogy a tárgyi feltételek adottak Jogszabályi előírásoknak való megfelelés Biztosítja a hallgatók vizsgával kapcsolatos érdekeinek védelmét A hallgató teljesítményének értékelésében való részvétel Objektív vélemény alkotása, jelentés készítése a vizsgáról

A vizsgabizottsági tag ismeretei A pedagógia fontosabb jogszabályainak ismerete Andragógiai ismerete Szakképzési rendszerek ismerete Elméleti oktatás módszertana Klinikai gyakorlatok módszertana Vizsgaszervezés és lebonyolítás módszertana

A vizsgabizottsági tag munkavégzésének alapelvei Függetlenség Objektivitás Szakmaiság Tárgyközpontúság Eredményesség Hatékonyság Partneri munkakapcsolat Fejlesztő jelleg Etikai követelmények érvényesülése

Pedagógus kompetenciái Szakmai feladatok, szakismeret, vizsgáztatás módszertani felkészültség Pedagógiai folyamatok, tevékenységek ismerete és a megvalósításukhoz kapcsolódó önreflexiók A tanulás, kompetencia fejlesztés támogatása A tanuló személyiségének fejlesztése; az egyéni bánásmód érvényesülése; A tanulói csoportok, közösségek alakulásának segítése, fejlesztése; esélyteremtés; Pedagógiai folyamatok és a tanulók személyiségfejlődésének folyamatos értékelése, elemzése, ismerete Kommunikáció és szakmai együttműködés, problémamegoldás Elkötelezettség és szakmai felelősségvállalás

Vizsgabizottsági tag megfigyelési területei Írásbeli és/vagy szóbeli vizsgarészek ill. feladatok lebonyolításának körülményei Gyakorlati vizsgarész feladatai, lebonyolítása, követelményekkel való összhangja Vizsgabizottsági tagok feladatai végzésének szakszerűsége Hallgatók felkészültsége Saját pedagógiai ismeretek (önvizsgálat)

Az értékelés vizsgaszabályzat szerinti szempontjai A gyakorlati – valamint, ha a vizsgát szervező intézmény készíti, akkor a szóbeli – vizsgafeladatok megfelelnek-e a szakmai követelményeknek A vizsga légköre, jellemzői A vizsgázók felkészültsége, a felkészültség főbb eredményei és hiányosságai A vizsgázók általános tájékozottsága és magatartása a vizsgáztatás folyamán Az eredmények és a szakképzés színhelye közötti feltételek, összefüggések Egyéb megállapítások, ajánlások vizsgarészenként

Vizsgabizottsági tag véleményének kialakításában érvényes szempontok A véleménye legyen szakmailag kifogástalan Legyen pontos (megfelelő információn alapuljon) Legyen tömör (racionálisan szerkesztett, magyarázatokat csak a szükséges mértékben tartalmazzon) Legyen világos, fogalmazása érthető Személyes élményeket, magánjellegű információkat ne tartalmazzon

Vizsgázók értékelésének szempontjai Ismeretek pontos, logikus megfogalmazása (elméletben-gyakorlatban) Szakmai nyelvezet használata Információ- kommunikáció pontos, lényeget tartalmazza, jól érthető Adekvát válasz megfogalmazása az adott kérdésre, feleletre Bemutatott munkafolyamat logika sorrendje megfelelő Eszközök, műszerek ismerete megfelelő, előkészítés, alkalmazás előírás szerinti Kivitelezés sorrendje, szakszerűsége megfelelő Dokumentáció szabályainak ismerete

Mit mérjünk a gyakorlati vizsga során? Kompetencia Valaminek az együttes jelenlétére utal Ismeret Képesség Attitüd Motiváció Képességfejlesztés, képességkialakítás motivációs háttér nélkül lehetetlen Nem lehet leszűkíteni az alkalmasságra és ügyességre. Az alkalmazás, alkalmasság, alkalmazásképesség mindenképpen benne van a kompetencia fogalmában!

Kompetencia=valaminek megfelelés Az oktatási környezetben egy hangsúlyeltolódást fejez ki, azt, hogy a fejlesztés az ismeretek átadásáról a használhatóságuk irányába tolódik el. Úgy kell ezt tenni, hogy az ismeretek, a tudás fontossága ne szoruljanak az ismeretek alkalmazása, az alkalmazás fejlesztése mögé. Egyensúlyt kell teremteni az elméleti és a gyakorlati ismeretek között A cél az, hogy valamiféle igényt keltsünk fel az adott tevékenység, az ismereteket alkalmazni,, átalakítani képes magatartásforma iránt.

Mi fontos ismeret és tudás, mi nem? Az az ismeret, tudás vált a legértékesebbé, amit hasznosítani tudnak az emberek. (boldogulás, megélhetés) A kompetencia előtérbe kerülése azt feltételezi, hogy az egyénnek kell aktiválnia önmagát annak érdekében, hogy a hasznos ismereteket, tudást a legoptimálisabb módon szerezze meg. A kompetencia maga a módszer, az eszköz amellyel az egyén képessé válik a tudás megszerzésére és hasznosítására.

Kompetenciák mérése Személyes Módszer Társas Felelősségtudat Önállóság Precizitás Érzelmi stabilitás, kiegyensúlyozottság Társas Közérthetőség Hatékony kérdezés készsége Empátiás készség Határozottság Kapcsolatteremtő készség Udvariasság Módszer Információ gyűjtés Tervezés Gyakorlatias feladatfelmérés Helyzetfelismerés Értékelés Logikus gondolkodás Intenzív munkavégzés Kreativitás