Az idegen nyelvi képzés kihívásai, tanulás-módszertani problémái Dr. Mátyás Judit Pécs
Bevezetés az idegen nyelveken, főképpen angolul és németül folyó képzések jelentősége olvasás és szövegértés készségének fejlesztése
Az idegennyelv-tudás jelentősége a szakember számára naprakész ismeretek, információk
180 hallgató 3 különböző 60 fős csoportban Olvasás, tanulás idegen nyelve(ke)n Olvasási/tanulási módszerek és stratégiák A megfigyelés során alkalmazott szintetikus olvasási módszer 180 hallgató 3 különböző 60 fős csoportban
szintetikus olvasás tanulási stratégiák
a szintetikus, közvetlen megértésen alapuló olvasás (Majorné 1980) potenciális szókincs
- összetett, - képzett szavak, - nemzetközi kifejezések (internacionalizmusok, anglicizmusok)
Kapitalgesellschaftsgewinnasschüttungssatz
igekötők interferencia
Kreativitás A kreativitás szellemi rugalmasságot, szokatlan asszociációkat, az információk újfajta átstrukturálását jelenti. (Leone 1997)
Tanulási stratégiák A tanulói önállóság kérdése a St.Galleni Tudományegyetem Gazdaságpedagógiai Intézetében kifejlesztett tanulási/olvasási stratégiák tükrében (Metzger 2010)
- Motiváció - Időbeosztás - Koncentráció - Félelem és stressz - Lényegfelismerés - Információfeldolgozás - Vizsgázás - Önkontroll
Konklúzió és kitekintés a megfigyelési eredmények tükrében kétmintás t-próba tanulási/olvasási stratégiák használata az szintetikus olvasási módszerrel együtt! olvasás anyanyelven és idegen nyelveken (Szépe 2000)
Olvasási készség “Az anyanyelvi nevelésre hárul a nyelvészeti alapvetés; ennek korszerűsítése az idegen nyelvek tanulásával is összefügg.” (Szépe 2000: 649).