Dr. Tokics Imre: TANULMÁNYOK A JELENÉSEK KÖNYVÉRŐL

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Kapcsolatok hiánya Kulturális környezet Kicsi a terem.
Advertisements

A kiáltó világ.
A menórát sokan zsidó szimbólumnak tartják, amit a választott nép használt Isten rendelésére. A Messiás (Krisztus) követői az évezredek folyamán egyre.
Kis történet kedves embereknek!.
Mit kell tenned, ha meg akarsz térni Istenhez?
Feltehetek egy kérdést?
Krisztus uralma alatt élni 3. András hadművelet Johan Lukasse írása nyomán Megváltóm és Királyom.
Krisztus uralma alatt élni 5.
Krisztus uralma alatt élni 1. András hadművelet Johan Lukasse írása nyomán Megváltóm és Királyom.
Értékeld az elmúlt évet: •Istenhez való hűséged, •a kegyelem megélése és •szíved szándékai alapján. 1.
Szinte lehetetlen??? DWIGHT D. EISENHOWER generálisnak igaza volt akkor, amikor megparancsolta, hogy minél több képeket és filmeket készítsenek a holokausztról.
Lemondás az uralomról I.Jézus Krisztus megtiltotta a tanítványkörnek az uralkodást, úgy, ahogy azt a társadalomban gyakorolják. Mk 10:35-45 „Ekkor hozzálépett.
A házasság még nem a mennyország
Folyamodjatok az Úrhoz,
Utolsó idők jelei – tények és tévhitek
Tisztelet - dicsőség Jon Palmer.
Két ellentétes kijelentés Istenről:
A keresztség A befogadás szentsége.
A történelem legnagyobb személyisége Jézus Krisztus volt.
1 perc Isten jelenlétében / 1 perc Istennel
Ki volt? Jézus • Mária • József • Heródes • Péter • Pilatus • Kőszikla
Áldott,Békés Ünnepeket Kívánok!
Jézus te vagy minden álmom
Kis történet kedves embereknek!. Két utazó angyal megállt, hogy az éjszakát egy tehetős család házában töltse el. A család udvariatlan volt, és megtagadta.
A Biblia – Kisifi Isten Igéjének hasonlatai Isten Ígéjének hasonlatai.
Miért ünnepeljük még ma is a reformációt?
PÁL LEVELE A RÓMAIAKHOZ ig Az okos istentisztelet.
Az Élet Igéje augusztus Chiara Lubich 1949-es írása.
Bibliai gondolatok - olasz tájakkal és zenei aláfestéssel
Ádventi gyertyagyújtás 1. műsor
Ádventi gyertyagyújtás 1. műsor
* * * "Folyamodjatok az Úrhoz, az Ő hatalmához,
ISTEN IGÉJE MONDJA: „…a négy élőlény és a huszonnégy vén leborult a Bárány előtt … és új éneket énekeltek ekképpen: "Méltó vagy arra, hogy átvedd a könyvet,
Folyamodjatok az Úrhoz,
 Evangéliumi részlet Szent Lukács könyvéből
A békéltetés szolgálata
Történelem vizsga képei
ISTEN KIRÁLYSÁGA Készítette: Jon A. Palmer. Isten királysága  Azért vagyunk a földön, hogy megváltoztassuk a forgatókönyveket…
Kicsoda Isten? 4. prédikáció
Apokalipszis 12/C.
A Biblia.
Az Újszövetség könyvei
Mi a gyülekezet? Mi a célom? Bibliai gyülekezetplántálás
A történelem legnagyobb személyisége Jézus Krisztus volt. Mózes első könyve 1:1 A Biblia legelső mondata ez: Kezdetben teremtette Isten a mennyet és a.
A Holt-tengeri tekercsek
ISTEN hozott köztünk!.
A millennium Tanulmányok a Jelenések könyvéről:
A halottak feltámadása és az utolsó ítélet
Dr. Tokics Imre: TANULMÁNYOK A JELENÉSEK KÖNYVÉRŐL
Dr. Tokics Imre - Dr. Hangyás László TANULMÁNYOK A JELENÉSEK KÖNYVÉRŐL
2013. június Az Élet Igéje „De ha jót cselekesztek és ugyanakkor türelmesen szenvedtek, ez értékes Isten előtt.” (1Pét 2,20)
Jn 14,26 A Vigasztaló pedig, a Szentlélek, akit az Atya küld az én nevemben, megtanít majd titeket mindenre, és eszetekbe juttat mindent, amit mondtam.
Az Élet Igéje október.
1.János 2:17 „ A világ pedig elmúlik, és annak kívánsága is de aki Isten akaratát cselekszi, megmarad örökké.”
LEVÉL LAODICEÁBA.
Református istentisztelet 2014 december 21 advent negyedik vasárnap.
Karácsony Dicsőség mennyben az Istennek és
Kambodzsa.
Dr. Tokics Imre: TANULMÁNYOK A JELENÉSEK KÖNYVÉRŐL TANULMÁNYOK A JELENÉSEK KÖNYVÉRŐL.
Biblia Templom a mennyben Történelemkönyv a jövőről
BIBLIAI SZABADEGYETEM
AZ ISTEN ÁLTAL ADOTT KÖNYVTÁR
Mondjátok el az ünnepekhez kapcsolódó élményeiteket!
Nagyböjt III Vasárnap Á-év János 4,5-42 Jézus megérkezett Szamaria egyik városába, amelyet Szikarnak neveznek, közel ahhoz a földdarabhoz, amelyet Jákob.
Jeruzsálem Óváros, szikla mecset. Jeruzsálemről általában  Jeruzsálem Izrael fővárosa, továbbá politikai, jogi és vallási központja több kultúra találkozópontja,
Városállamok- Birodalmak
Református istentisztelet
Értékeld az elmúlt évet:
Isten dicsőségét és nyilvánvaló jelenlétét munkálja a gyülekezetben:
Isten lakhelye.
Előadás másolata:

Dr. Tokics Imre: TANULMÁNYOK A JELENÉSEK KÖNYVÉRŐL SZÁRDISZ Dr. Tokics Imre: TANULMÁNYOK A JELENÉSEK KÖNYVÉRŐL TANULMÁNYOK A JELENÉSEK KÖNYVÉRŐL

TANULMÁNYOK A JELENÉSEK KÖNYVÉRŐL SZÁRDISZ TANULMÁNYOK A JELENÉSEK KÖNYVÉRŐL „A Szárdiszbeli gyülekezet angyalának is írd meg: Ezt mondja az, a kinél van az isteni hét lélek és a hét csillag: Tudom a te dolgaidat, hogy az a neved, hogy élsz, és halott vagy. Vigyázz, és erősítsd meg a többieket, a kik haló félben vannak; mert nem találtam a te cselekedeteidet Isten előtt teljeseknek. Megemlékezzél azért, hogyan vetted és hallottad; és tartsd meg, és térj meg. Hogyha tehát nem vigyázol, elmegyek hozzád, mint a tolvaj, és nem tudod, mely órában megyek hozzád. De van SZÁRDISZban egy kevés neved, azoké a kik nem fertőztették meg a ruháikat: és fehérben fognak velem járni; mert méltók arra. A ki győz, az fehér ruhákba öltözik; és nem törlöm ki annak nevét az élet könyvéből, és vallást teszek annak nevéről az én Atyám előtt és az ő angyalai előtt. A kinek van füle, hallja, mit mond a Lélek a gyülekezeteknek” (Jelenések 3,1-6). TANULMÁNYOK A JELENÉSEK KÖNYVÉRŐL

Lídia fővárosa Kis-Ázsiában, Szmirnától mintegy 80 km-re Keletre található. Az egykor dúsgazdag Krőzus király székvárosa volt. Napjainkban csupán rommező Szárdisz városa, Törökország területén.

A város eredetileg egy 500 méter magas fennsíkon épült fel, később túlterjeszkedett, és a környező völgyeket is benépesítették a város lakói, a település tereprajza is bemutatja a hanyatlását.

Történelmileg Szárdisz Kis-Ázsia területén kulcsszerepet játszott, mert itt találkozott „Kelet és Nyugat”, konfliktusok és érdekek, kulturális és politikai értelemben.

Krőzus, Lídia királya volt, Kr. e. 560–546-ig uralkodott. Gazdagsága fogalommá vált, és a vagyont ma is nevével társítják. Nemzetközileg Szárdisz neve „arany Szárdisz”- ként vált ismertté.

Szárdiszban készítették az első arany és ezüst pénzérméket, s ez a modern pénz szülővárosává tette a helységet.

Kürosz, a nagy hódító megölte ugyan Krőzus királyt, azonban Szárdisz megmaradt kormányzósági székhelynek a Perzsa Királyság idején is, Kr. e. 546–334-ig. A leírások arra utalnak, hogy ebben az időszakban a város nevét Spardára vagy Szfardára változtatták. Történészek és Bibliakutatók is úgy vélekednek, hogy az Abdiás könyvének 20. versében említett Szefarád azonos ezzel a várossal, ahová a száműzött zsidókat telepítették néhány évszázaddal Krisztus születése előtt.

Kr. e. 334-ben, két évszázaddal Kürosz győzelme után Nagy Sándor harc nélkül foglalta el Szárdiszt. A rómaiak Kr. e. 189-ben kezdtek el uralkodni Szárdiszban.

Szárdisz befolyása akkor kezdett halványodni, mikor Kr. u Szárdisz befolyása akkor kezdett halványodni, mikor Kr. u. 26-ban Róma egy fontos templomépíté-si kérelmét elutasította, és Szárdisz helyett a közel fekvő Szmirna nyerte el ezt a kiváltságot.

Később azonban a római császárok Tibériusz és Klaudiusz évtizedeken át bőkezű adománnyal segítette a várost. Az egyik adomány a város vízvezetékének megépítése volt.

Sok ősi városhoz hasonlóan Szárdisz is folyóparton, völgyben helyezkedett el. A Pactolus a Hermás-folyó déli mellék-folyója volt.

Szárdisz történelmének kutatói úgy vélik, hogy Krőzus legendás hírű gazdagsága a Pactolus-folyóból kitermelt aranyból származott.

A hegyoldalak fontossága a modern olvasó előtt már kevésbé érthető, ha nem tanulmányozza az ősi történelmet. Ugyanis a hegyen lévő előnye az, hogy a gravitáció a javára dolgozik, a dárda vagy a kő gyorsabban és messzebbre repül a hegyről lefelé, mint fölfelé.

Egy másik figyelemreméltó szempont a Biblia előtti korból való királyi „ezer-domb temető”, a várostól 10 km-re található, nevét pedig számos sír-hantjáról kapta, melyek kis domboknak tűnnek.

Szárdiszban némelyek sziklába vájt üregbe temetkeztek, mások viszont sírkamrákba, amik földdel beborítva kicsiny dombokat alkottak. Ezeket Nekropolisznak nevezték.

A város fő iparága a gyapjú feldolgozása volt A város fő iparága a gyapjú feldolgozása volt. Szárdiszban szőtték a híres bíbor szövetet.

Szárdiszban a vallásos élet középpontjában a kereszténységet megelőzően Artemisz istennő tisztelete állt, az ő templomának romjai megmaradtak. Ez a templom a negyedik legnagyobb ión építmény, amit a régészek ismernek.

Artemisz a római Diana istennővel volt azonos, Krőzus mérhetetlenül pazar templomát Kr. e. 499-ben az ión lázadás idején lerombolták.

A császár tisztelete a keresztyén korszak idején is szerepet játszott. A „birodalmi templom”, aminek megépítéséért Szárdisz elöljárósága is versenyzett, Tibériusz római császár tiszteletére épült.

Kr. u. 17-ben, a földrengéskor sok templom elpusztult, amit később a római császár segítségével részben helyreállítottak.

A legtöbb kommentár szerint Pál akkor hozta az evangéliumot Szárdiszba, mikor két évig Kis-Ázsiában tartózkodott (ApCsel 19,10).

Az Újszövetségben a Jelenések könyvén kívül Szárdisz sehol nincs megemlítve. Nem meglepő, hogy Szárdisz múltbeli dicsősége ellentétes a folyamatban levő panasszal: „Az a neved, hogy élsz, pedig halott vagy” (Jel 3,1). Közös kísértése ez az emberiségnek, hogy a múlt dicsőségéből éljen és közben a babérjain pihenjen.

Látja, hogy a valóság éles ellentétben áll a látszattal, úgy tűnik, hogy él, de közben halott. Nem akar megújulni, csupán a szokásainak a rabjává válik.

Jel 3,2. Jézus egy halotthoz szól, hogy ébredjen fel. Két alkalommal pusztult el a város, mert az őrök elaludtak: Kürosz idején Kr. e. 549 és Antiochus korában Kr. e. 218.

Ébredj fel Szárdisz, ébredj fel város, ha nem akkor ismét el fogsz bukni!

Ezért hangzik a gyülekezet felé a felhívás, a parancs, hogy ébredjen fel, nyissa ki a szemeit, lássa és értse meg a helyzetét. Az éber vigyázás nem csupán a történelmi múltban volt fontos, hanem ma is nélkülözhetetlenül.

Jel 3,3 A levél feddései a város történelmi tragédiáiból veszi a példákat sorra. Az Efézusi levélre asszociálhatunk vissza a sorok üzenetéből. Egyfajta visszafelé való mozgást, gondolkodást fedezhetünk fel a Szárdiszi levélben.

A gyülekezet ugyanolyan ígéretet kap Jézustól: az efézusiak az élet fájáról ehetnek, a szárdisziak pedig az élet könyvében megtartatnak.

Mindkét helyzet feltételez egy ünnepélyes találkozást Jézussal Mindkét helyzet feltételez egy ünnepélyes találkozást Jézussal. Ahogyan a város kétszer éjjel bukott el, úgy Jézus is éjjel, mint a tolvaj fogja meglepni Szárdiszt.

Vissza a forrásokhoz, ahonnan az evangéliumot vették, kapták Vissza a forrásokhoz, ahonnan az evangéliumot vették, kapták. Ez is egy jellegzetesen reformációhoz kapcsolódó gondolkodás, „ad fontana”, vissza a forrásokhoz.

Jel 3,4. Akik nem fertőztették meg a ruháikat. A fehér ruha az ünnepélyes találkozóhoz kapcsolódik és a nagy vacsorához. A keresztségi ruha is fehér. Vajon ejtettünk-e foltot rajta?

Szárdiszban nem mindenki romlott, mert vannak, akik nem szennyezték be ruháikat, vagyis nem engedtek a kísértésnek. A fehér ruha Szárdiszban ezt jelentette: „ünnepi hangulatba kerülni”.

Vissza kellene találnunk a Szentírás üzenetének és tanulmá-nyozásának öröméhez.

Abba kellene hagynunk a protestáns háborút, amelyet gyüleke-zeteinkben folytatunk. A saját ruhánkra kellene vigyáznunk, és nem a másik ruháján kell keresnünk a foltokat.

Akik nem emlékeznek a történelemre, azok arra vannak ítélve, hogy a történelem rajtuk fog megismétlődni.

Jel 3,5-6. Szárdisz keresztényei belesüppedtek a pogány világba, nem voltak másak, mint a környezetük.

Kisebbségben vannak, akik megőrizték az elődök lelkületét, őket „maradéknak” nevezhetjük.

A Szárdisz névből kihallatszik ugyanis egy görög szó, „szteriszon”, aminek jelentése: „maradék”. A maradék benne marad az „Élet könyvében”, amely ebben az összefüggésben a győzelmet jelenti. A maradék mellett Krisztus fog tanúskodni az ítéletben. Tartozzunk a maradékhoz!

az fehér ruhákba öltözik; és nem törlöm ki annak nevét „Aki győz, az fehér ruhákba öltözik; és nem törlöm ki annak nevét az élet könyvéből, és vallást teszek annak nevéről az én Atyám előtt és az ő angyalai előtt” (Jelenések 3,5)