Hívők, nem hívők? Értékek az egyházi iskolákban

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Egy innováció nyomában
Advertisements

Esélyteremtés lehetőségei a közoktatásban Mayer József Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Salgótarján, május 27.
Bizalom, társadalmi tőke, intézményi kötődés
A köznevelés fejlesztési irányai és eredményei KPSZTI február 12. Emberi Erőforrások Minisztériuma Köznevelésért Felelős Államtitkárság MTI Fotó.
A tanári munka sikerességének vizsgálata a pedagógiai attitűdök, a tanár-diák viszony és az iskolai élmények összefüggésrendszerében Indoklás.
Miért boldogabbak az emberek az egyik országban, mint a másikban?
A szabadidő fogalma.
Térségi tanoda hálózat BHIM RAO Egyesület
Fenntarthatóság – vállalati szemszögből. Fenntartható növekedés - makro  válságot követő stabilizáció  a növekedés mennyiségi/minőségi tényezői  válság.
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
A közötti időszak fejlesztési tervezésének megalapozása
„Keresztény nevelés – egyházi iskola” október 15.
Család.
Miért fontos a fiatal korosztályok pénzügyi jártasságának fejlesztése? Simor András a Magyar Nemzeti Bank elnöke október 6.
Készítette: Grolyóné Szabó Éva május10.
MAKROKÖRNYEZET /1/ ÜZLETI KÖRNYEZET 2. előadás 2006/2007. tanév.
KORSZERŰSÉG AZ ERKÖLCSTAN / ETIKA TANÍTÁSBAN
Értékelés a pedagógiában
Anyanyelvi mérések Magyarországon Oktatás és foglalkoztatás – Versenyképes gazdaság Magyarországon a XXI. században Szeged, Molnár Edit Katalin.
Dr. Dömötör Tamás Magyar Tájépítészek Szövetsége.
Szabó Miklós Az oktatás szerepe a társadalomban. Az oktatás filozófiai alapja „A helyes cselekvéshez és megértéshez szükség van a jó tudására.” (Platón)
SZÜLŐI KÉRDŐÍV Az intézményi minőségfejlesztési keretében között kitöltött szülői kérdőívek kiértékelése (A kérdőív kitöltésére.
Fiatalok Lendületben Program Előzmények: Fiatalok Európáért, Ifjúság Program Időtartam: Költségvetés: € – 2,5.
A nevelés stílusa.
A hallgatói teljesítményt befolyásoló erőforrások a kampuszon Pusztai Gabriella.
Debrecen május 29. Prof. Dr. Szabó Ildikó Szocializáció az egyetemi csoportok és csoportkultúrák világában Egyetemi élethelyzetek. Campus-lét a Debreceni.
POLITIKAI IDEOLÓGIÁK © kurtán sándor pefele 2009.
Zákányszéki Általános Iskola és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény prezentációja 2009.
Elektronikus tanulási környezetek sajátosságai
Szabóné Kármán Judit PTE NTI BTK Oktatás és Társadalom Doktori Iskola
Egyházi iskolába járó serdülők iskolai attitűdje és döntéseik vizsgálata Kovács-Krassói Anikó PTE BTK „Oktatás és Társadalom” Doktori Iskola szeptember.
Közösségi portálok használata
 Genetikai hatások › temperamentum  hangulattal kapcsolatos egyéni jellegzetességek  temperementum és otthoni környezet közti kölcsönhatás › ikervizsgálatok.
A neveltségi szint mérése
TÁMOP / „Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban ” A Magyar Képesítési Keretrendszer fejlesztése 5. pillér – MKKR és a közoktatás.
A rejtett foglalkoztatás kiterjedtsége és tényezői Magyarországon Tóth István János „A magyar munkaerőpiac jövője” Magyar Tudományos Akadémia – Kisterem.
Kutatás-történet : Magyar Háztartás Panel vizsgálat (TÁRKI, Budapesti Corvinus Egyetem elődje, KSH) 2007, NKTH Jedlik-pályázat: Háztartások Életút.
A MAGDOLNA-NEGYED SAJTÓELEMZÉSE A LBERT D ÓRA – Z ÁVECZ G ERGŐ Műhelyszeminárium,
Pedagógusok a fenntartóváltás után
1 “Oly távol vagy tőlem és mégis közel...” Az Európai Unióval kapcsolatos attitűdök a hazai választók körében Göncz Borbála – Hegedűs István „Részvétel.
1 Foglalkoztatási kihívások (1), avagy mitől beteg a magyar gazdaság és a társadalom LIGA REGIONÁLIS TANFOLYAM 2010.OKTÓBER 5-6 HAJÓS Dr. Szabó Imre VDSzSz/LIGA.
A feladatok szerepe Kaposi József.
Az intézményvezetők szerepe az oktatási intézmények fejlesztésében
Tartalmi körök Az élménypedagógia gyökerei
IN / TOLERANCIA Strédl Terézia Selye János Egyetem, Komárom
Fiatalok politikai szocializációja - közösségekben való részvétel Bognár Adrienn PTE - BTK Szociológia Tanszék.
A közoktatás alapkérdései Radó Péter Oktatáspolitikai Elemzések Központja (2008.)
Az erdélyi magyar fiatalok értékrendjének sajátosságai. Összehasonlító vizsgálat a román és a magyar fiatalok körében Veress Ilka Nemzeti Kisebbségkutató.
Közösség és mentálhigiéné – Eszmecsere a közösségi lelki egészségfejlesztésről Török Péter 2013.március 26.
DR. habil, Dr. Dr. VASS CSABA
Éntudat – identitástudat - énkép
Oktatási reformok tapasztalatai Pest megyei Tanévnyitó Tanácskozás Augusztus 31. Halász Gábor Országos Közoktatási Intézet.
Dudás Zoltán Gyermekvédelmi és Gyámügyi Főosztály
Az alapvető művelődési igények meghatározói
Primer tapasztalatok, Cardiff országos, állami ösztönzések (The Learning Country, Flying Start, stb.) önkormányzati feladat és erőforrás – többszektorú.
Adalékok a magyar tizenévesek vallásosságáról a rendszerváltás után Csákó Mihály CSc egyetemi docens WJLF Pedagógiai Tanszék.
Egyházi iskolába járó serdülők iskolai attitűdje és döntéseik vizsgálata Kovács-Krassói Anikó PTE BTK „Oktatás és Társadalom” Doktori Iskola április.
A muzeális intézményrendszer átalakítása
A Varga Tamás Általános Iskola és az SZTE Neveléstudományi Intézet együttműködése a TAMOP pályázat keretében Fejes József Balázs
Petrou Thessalia, spanyoltanár MA_LMK
A „soft law” hatása az oktatás és képzés szabályozására az európai integráció tükrében dr. Várnagy Péter egyetemi docens PTE FEEK.
Miért és mit – a program céljai és várható eredményei Galasi Péter, MTA KTI.
A Bologna-folyamat hatása az ifjúság munkaerő-piaci helyzetére
Két világ határán Az egyház és vallásosság szerepének változása egy kisközösség példáján keresztül Attila Thorday.
Eredmények és kihívások az Önkéntesség Európai Éve kapcsán Önkéntesség a kultúrában, a közművelődésben november 18.
Az iskolai szervezet és fejlesztése
Minden iskola alapvető érdeke, hogy eredményes és sikeres legyen! Mert:  Vonzónak kell lennie  Láthatóan jó eredményeket kell produkálnia  Az alapdokumentumokban.
A szakiskola jelene és jövője
A gyermekek nevelésének megerősítése (VII. fejezet)
A kutatás a Nemzeti Együttműködési Alap támogatásával,
Előadás másolata:

Hívők, nem hívők? Értékek az egyházi iskolákban Pusztai Gabriella

Főbb kérdéskörök 1. Vallásosság Magyarországon 2. A felekezeti iskolák és társadalmuk 3. Kulcsok az eredményességhez

A vallásosság mérésének problémái Többdimenzióssága: 1. ideológiai, világnézeti dimenzió 2. rituális, vallásgyakorlati dimenzió 3. kognitív, tudás-, ismeret szintű dimenzió 4. emocionális, érzelmi dimenzió 5. konzekvenciális dimenzió

A vallásosság mérésének problémái A felekezeti szempontú megközelítés jelentése A dichotóm kérdésfeltevés gyengéi Az vallási önbesorolás ötfokú skálája és alkalmazásának eredményei Többdimenziós szerkezet megragadása A konzekvenciális dimenzióval való összevetés

Nem tartozik felekezethez (2001)

Mely vallási közösséghez, felekezethez tartozónak érzi magát?

Az egyes felekezetekhez tartozók aránya a választ adók körében 2001-ben és 2011-ben

Római katolikusok területi elhelyezkedése

A társadalom vallásosságának további jellemzői Intézményekhez kötődés Társadalmi determináltság Generációs differenciák A vallásosság hatása a politikai attitűdökre, gyermeknevelésre, életstílusra

Az egyház tanítása szerint/maguk módján vallásosak az utóbbi 30 évben (Tomka 2010)

Alapfokú végzettségűek Középfokú végzettségűek Felsőfokú végzettségűek Az öt legfontosabb nevelési érték a magyar válaszadók vallásosság és iskolázottság szerinti csoportokban Fontossági sorrend Alapfokú végzettségűek Középfokú végzettségűek Felsőfokú végzettségűek Nem vallásos Vallásos 1. Jó modor Önállóság Felelősségérzet 2 Szorgalom 3 Mások tisztelete, tolerancia 4 5 Takarékosság Vallásos hit Forrás: European Value Survey 2008 magyarországi alminta.

Fiatalok: gyökeresen eltérő szocializációs környezet Posztmateriális gondolkodás: a formálódás évei meghatározók (Inglehart 1977) Belülről vezérelt – kívülről vezérelt karakter (Riesman 1965) Élményorientált magatartás (Schulze 1992): Bőség (kínálat, kereslet, hozzáférés) és választás kényszere – társak szerepe Kínálatcsökkenés tapasztalata: vallási haszon maximalizálását kereső egyén + monopóliumok, romló kínálat, elmaradó fogyasztók… (Stark, Bainbridge, Finke)

Ifjúsági vallásgyakorlat Templomba járók: alacsonyabb arányú a felnőtt lakosságnál (10-13%) Kisközösségi vallásgyakorlat az ifjúságban helyettesítheti a nagyközösségit: 10-20%, 18 év alatt nagyobb hajlandóság (1989-ben 5%)

2011-ben

2001/2002 4% 2005/2006 5% 2006/2007 2007/2008 6% 2008/2009 2009/2010 2010/2011 7% 2011/2012 8%

2001/2002 4% 2005/2006 5% 2006/2007 2007/2008 6% 2008/2009 2009/2010 7% 2010/2011 2011/2012 9%

2001/2002 13% 2005/2006 14% 2006/2007 2007/2008 15% 2008/2009 2009/2010 2010/2011 2011/2012 17%

2001/2002 14% 2005/2006 13% 2006/2007 2007/2008 2008/2009 2009/2010 2010/2011 2011/2012 15%

2001/2002 2% 2005/2006 2006/2007 2007/2008 2008/2009 2009/2010 3% 2010/2011 2011/2012 4%

2001/2002 3% 2005/2006 2006/2007 2007/2008 2008/2009 5% 2009/2010 4% 2010/2011 2011/2012 6%

Eredményesség-koncepciók rövid távú hatás abszolút érték többdimenziós egydimenziós oktatási rendszeren kívüli oktatási rendszeren belüli „hozzáadott” érték, várható érték hosszú távú hatás prediktorai

2012

2006

Északelet-Magyarországon

Erőforrások A tantestület: emberi, vallásgyakorló és szakmai közösség Személyes törődés: talentumok megtalálása 2. Kiterjesztett szerepfelfogás: személyes tanár-diák kontaktus + extrakurrikuláris alkalmak 3. Nem individuumok, hanem közösségek kapcsolathálók vallásos nevelése 4. Élményközpontúság, aktivitás, interaktivitás, kiscsoportos formák 5. Identitás erősítés: a különbözés élménye 6. A szülő szövetséges, bevonása élményforrás lehet