Hívők, nem hívők? Értékek az egyházi iskolákban Pusztai Gabriella
Főbb kérdéskörök 1. Vallásosság Magyarországon 2. A felekezeti iskolák és társadalmuk 3. Kulcsok az eredményességhez
A vallásosság mérésének problémái Többdimenzióssága: 1. ideológiai, világnézeti dimenzió 2. rituális, vallásgyakorlati dimenzió 3. kognitív, tudás-, ismeret szintű dimenzió 4. emocionális, érzelmi dimenzió 5. konzekvenciális dimenzió
A vallásosság mérésének problémái A felekezeti szempontú megközelítés jelentése A dichotóm kérdésfeltevés gyengéi Az vallási önbesorolás ötfokú skálája és alkalmazásának eredményei Többdimenziós szerkezet megragadása A konzekvenciális dimenzióval való összevetés
Nem tartozik felekezethez (2001)
Mely vallási közösséghez, felekezethez tartozónak érzi magát?
Az egyes felekezetekhez tartozók aránya a választ adók körében 2001-ben és 2011-ben
Római katolikusok területi elhelyezkedése
A társadalom vallásosságának további jellemzői Intézményekhez kötődés Társadalmi determináltság Generációs differenciák A vallásosság hatása a politikai attitűdökre, gyermeknevelésre, életstílusra
Az egyház tanítása szerint/maguk módján vallásosak az utóbbi 30 évben (Tomka 2010)
Alapfokú végzettségűek Középfokú végzettségűek Felsőfokú végzettségűek Az öt legfontosabb nevelési érték a magyar válaszadók vallásosság és iskolázottság szerinti csoportokban Fontossági sorrend Alapfokú végzettségűek Középfokú végzettségűek Felsőfokú végzettségűek Nem vallásos Vallásos 1. Jó modor Önállóság Felelősségérzet 2 Szorgalom 3 Mások tisztelete, tolerancia 4 5 Takarékosság Vallásos hit Forrás: European Value Survey 2008 magyarországi alminta.
Fiatalok: gyökeresen eltérő szocializációs környezet Posztmateriális gondolkodás: a formálódás évei meghatározók (Inglehart 1977) Belülről vezérelt – kívülről vezérelt karakter (Riesman 1965) Élményorientált magatartás (Schulze 1992): Bőség (kínálat, kereslet, hozzáférés) és választás kényszere – társak szerepe Kínálatcsökkenés tapasztalata: vallási haszon maximalizálását kereső egyén + monopóliumok, romló kínálat, elmaradó fogyasztók… (Stark, Bainbridge, Finke)
Ifjúsági vallásgyakorlat Templomba járók: alacsonyabb arányú a felnőtt lakosságnál (10-13%) Kisközösségi vallásgyakorlat az ifjúságban helyettesítheti a nagyközösségit: 10-20%, 18 év alatt nagyobb hajlandóság (1989-ben 5%)
2011-ben
2001/2002 4% 2005/2006 5% 2006/2007 2007/2008 6% 2008/2009 2009/2010 2010/2011 7% 2011/2012 8%
2001/2002 4% 2005/2006 5% 2006/2007 2007/2008 6% 2008/2009 2009/2010 7% 2010/2011 2011/2012 9%
2001/2002 13% 2005/2006 14% 2006/2007 2007/2008 15% 2008/2009 2009/2010 2010/2011 2011/2012 17%
2001/2002 14% 2005/2006 13% 2006/2007 2007/2008 2008/2009 2009/2010 2010/2011 2011/2012 15%
2001/2002 2% 2005/2006 2006/2007 2007/2008 2008/2009 2009/2010 3% 2010/2011 2011/2012 4%
2001/2002 3% 2005/2006 2006/2007 2007/2008 2008/2009 5% 2009/2010 4% 2010/2011 2011/2012 6%
Eredményesség-koncepciók rövid távú hatás abszolút érték többdimenziós egydimenziós oktatási rendszeren kívüli oktatási rendszeren belüli „hozzáadott” érték, várható érték hosszú távú hatás prediktorai
2012
2006
Északelet-Magyarországon
Erőforrások A tantestület: emberi, vallásgyakorló és szakmai közösség Személyes törődés: talentumok megtalálása 2. Kiterjesztett szerepfelfogás: személyes tanár-diák kontaktus + extrakurrikuláris alkalmak 3. Nem individuumok, hanem közösségek kapcsolathálók vallásos nevelése 4. Élményközpontúság, aktivitás, interaktivitás, kiscsoportos formák 5. Identitás erősítés: a különbözés élménye 6. A szülő szövetséges, bevonása élményforrás lehet