SZMM – KONSZENZUS BUDAPEST EGYÜTTMŰKÖDŐ PARTNER: NŐI ÉRDEK KORMÁNYZATI SZINTŰ GENDER MAINSTREAMING KÉPZÉS A Nemzeti Fejlesztési Ügynökség, valamint a Miniszterelnöki Hivatal, az Önkormányzati és Területfejlesztési Minisztérium, a Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium és a Pénzügyminisztérium munkatársai számára Budapest, 2009
AZ ÉN ÁBÉCÉM 1. o. Apáczai Kiadó uborka, újság
Krizsán Andrea - Juhász Borbála Egyenlő bánásmód, megerősítő programok vagy társadalmi átalakítás? A gender mainstreaming elméleti háttere
Gender egyenlőség és növekedési potenciál
Össz versenyképesség mutató és gender szakadék (gender gap)
Egy főre eső GDP és gender szakadék
Három megközelítése lehetséges Anti-diszkrimináció vagy egyenlő bánásmód Női esélyegyenlőségi politika A nemek közti társadalmi viszonyrendszer diszkriminatív működésének átalakítása - gender mainstreaming A nemek közti egyenlőség politikája
Különböző problémafelvetések különböző közpolitikai megoldásokat vonnak maguk után Időben egymást követően alakultak ki, az előző megközelítés elégtelenségére válaszul Egymást kiegészítve működhetnek leghatékonyabban Egyenlőségpolitikai megközelítések viszonya
Egyenlőtlen bánásmód – diszkrimináció Procedurális hibák: egyének, gyakorlatok, jogszabályok hátrányosan megkülönböztetnek Áldozat: az egyes esetekben diszkriminált nő, mint egyén Egyéni panaszosok - egyéni esetek Egyéni – intézményi felelősség megállapítható Például: női és férfi munkakörök, diszkriminatív álláshirdetések Anti-diszkrimináció – a probléma felvetése
Anti-diszkriminációs politika Célja: azonosítani és szankcionálni azokat a gyakorlatokat és eljárásokat, amelyek közvetlen vagy közvetett módon diszkriminálják a nőket Eljárásbeli tévedések orvoslása, tehát az egyenlőség útjába gördített formális akadályok megszüntetése. Eszköze: egyéni panaszok orvoslása Hatása: rövidtávú, elszórt Eljáró hatóság:bíróságok, Egyenlő Bánásmód Hatóság Anti-diszkrimináció – a közpolitikai megoldás
Az antidiszkriminációs politika biztosította formális egyenlőség nem vezet társadalmi egyenlőséghez Hiába teljesen azonosak a nők és férfiak verseny feltételei, a nők rosszabb esélyekkel indulnak ebben a versenyben A nők különböző, nagyon kisrészben biológiai, nagy részben társadalmi és történelmi okok miatt nem tudnak megfelelni az adott társadalmi helyzetekben (hagyományos nemi szerepek hatása) A probléma csoport szintű: statisztikák a mutatói Áldozat: a nők csoportja Felelősség a férfiak csoportjáé Női esélyegyenlőségi politika- a probléma felvetése
Cél: a nők támogatása, segítségnyújtás esélyeik javításában, hátrányaik leküzdésében. A hosszú távú cél a nők és férfiak társadalmi egyenlősége. Célzott programok, hogy a nők jobban megfeleljenek a társadalom által felállított mércéknek: jó munkaerő, jó politikus, jó főnök mérce, hogy kompenzáljuk őket hátrányaikért Eszközök: megerősítő programok, női esélyegyenlőségi programok. Pl. vezető képzési programok vagy kvóta programok. A csoport hátrányait a csoport szintjén kompenzálja Nem ad megoldást egyéni sérelmekre és nem orvosolja a mögöttes okokat Felelős: esélyegyenlőségi szaktárca. Tárca által bevont szakértők és civilek. Női esélyegyenlőségi politika- a közpolitikai megoldás
Nők és férfiak közötti egyenlőtlenség az egész társadalom strukturális problémája, nem lehet pusztán nőkérdésként kezelni A gond az olyan alapvető normákkal van, mint hogy milyen a jó munkaerő, milyen a jó politikus, milyen a jó család, a jó apa és a jó anya, milyen a jó munkahely vagy milyen a jó iskola. Ezek a normák testesülnek meg az egyenlőtlen társadalmi és közpolitikai mércékben, gyakorlatokban és intézményekben – nem mindig tudatosan Az egyenlőtlen viszonyok a társadalom és közpolitika szinte minden területét átjárják Áldozat: a nők csoportján túl a teljes társadalom Felelősség: társadalmi Gender mainstreaming – a probléma felvetése
A társadalmi normarendszer átalakítását tűzi ki céljául Az egyenlőtlenség mögöttes strukturális és intézményes okait kell orvosolni azért, hogy az egyenlőtlenségek ne termelődjenek újra Az okok orvoslása áttételesen vezet majd a statisztikák javulásához– a nagyobb társadalmi egyenlőség eléréséhez. A beavatkozás nem korlátozódhat arra, hogy a nőket felzárkóztassa a férfiközpontú, férfimércéjű társadalmi normákhoz hanem a normákat kell megkérdőjelezni Cél: a nők és a férfiak közötti viszonyrendszer átalakítása a társadalom és a közpolitikai gondolkodás minden területén Alkalmazása valamennyi felelős döntéshozó feladata, valamennyi szaktárcákban és valamennyi döntéshozatali szinten (például önkrományzati szinten is) Gender mainstreaming – a közpolitikai megoldás
A gender mainstreaming fogalma A gender mainstreaming a közpolitikai eljárások felülvizsgálata, átszervezése, fejlesztése és értékelése a felelős mindennapi döntéshozók által úgy, hogy a nemek közti egyenlőség szempontja beépüljön a közpolitikába annak minden területén, a döntéshozatal minden szintjén és annak minden stádiumába. eljárások felülvizsgálata, átszervezése, fejlesztése és értékelése mindennapi döntéshozók nemek közti egyenlőség szempontja minden területén minden szinten és minden stádiumban.
A gender mainstreaming előfeltételei Elkötelezett politikai akarat megléte Nemek közti egyenlőségi szakpolitika megléte A nemek közti egyenlőség szempontjait a közpolitikákban képviselő hangok: gender szakértelem erős civil szervezetek nők megfelelő aránya a politikai döntéshozatalban Nemek szerint lebontott statisztika és adatgyűjtés átfogó rendszere
Magyar lehetőségek A gender mainstreaming Magyarország nemzetközi szinten vállalt kötelezettségei közé tartozik (CEDAW, Peking Akcióterv, EuBizotság Ütemterv :Roadmap) Előfeltételek jó részének hiánya Szabályozás: részletes, eszközöket és erőforrásokat felsorakoztató, gender mainstreaming stratégia hiánya Előfeltételek megteremtése és a stratégiai terv megvalósítása és alkalmazása párhuzamosan kell megvalósuljon Ugyanakkor jo példa: gender mainstreaming alkalmazása az EU strukturális alapok pénzelosztó mechanizmusainak felállításánál
Jól jegyezd meg szótár angolból! Gender (dzsender)= társadalmi nem Mainstreaming (méjnsztríming)= (szó szerint : „ bevinni a fősodorba”) A mindig, mindenki, mindenkor, mindenhol elve Semmelweis Ignác és a kézmosás
Az előadás anyaga a tankönyvben olvasható lesz. Első megjelenés: Nemre való tekintettel (elektronikus tananyag a közszféra számára) I. fejezet: Ennek elődje könyvformában letölthető: Nemre való tekintettel. Gender mainstreaming kézikönyv bjectID=