Az erdei iskolák kialakulása

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Advertisements

KÖZÖSSÉGI HÁZ KISVASZAR 2012.
ERDEI ÓVODA Gyöngyös Város Óvodái Platán Úti Tagóvodában
Környezettudatos magatartás segítése a katolikus óvodákban Vallásos és erkölcsi neveléssel foglalkozó munkacsoport
„Művészettel a jövő művészeiért” TÁMOP-3. 1
Mit olvas az utca embere – Mit olvasunk mi?. Bevezetés  Az én személyes kíváncsiságom  Szövegértési kompetencia fejlesztése az 5-8. évfolyamokon (TÁMOP.
Tisztelt Látogatóink! Szeretnénk rövid tájékoztatást adni az általános iskolában megvalósuló új tanulásszervezési eljárásokról és azok tartalmáról a TÁMOP.
Duna-Ipoly Nemzeti Park Igazgatóság
Projektoktatás április 8. Papp Dolli.
Nyílt napok látogatottsága
Ihász Gábor Általános Iskola
A kompetencia-alapú oktatás bevezetése a kistokaji ÁLTALÁNOS MŰVELŐDÉSI KÖZPONTBAN Biztos alap, biztos jövő.
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
Napocska Napköziotthon
Roots & Shoots csoport megalakítása
A közoktatás fejlesztési tervei az Új Széchenyi Terv keretein belül Az Európai Unió 2010 nyarán indította útjára az Európa 2020 Stratégiát, amely.
Kooperatív tanulásszervezés lehetősége a környezeti nevelésben Szegedi Tudományegyetem Ságvári Endre Gyakorló Általános Iskola Szeged Özvegy Judit.
Nem a tudás mennyisége a fontos, hanem a képességek fejlettsége
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Az ellenőrzés, értékelés szerepe, módszerei A teljesítménymérés
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / Keretrendszer az egész napos iskola nevelési-oktatási programjának fejlesztéséhez.
Hogyan lehet értékes zenét tanítani a gyerekeknek a médián keresztül? Stachó László Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Kodály Intézet.
KREATIVITÁS ALKOTÓKÉPESSÉG.
A diákok/fiatalok és az aktív államporság „Civil szervezetek és a közoktatási intézmények közösségi kapcsolatai” Salgótarján, január 29.
ÖKOISKOLA A HERNÁD ÉS A BÁRSONYOS ÖLELÉSÉBEN Bőcsi Általános és Szakiskola, Alapfokú Művészetoktatási Intézmény.
TÖOSZ – Balástya márcuis 21, Csorvás március 22. ERDEI ISKOLÁS ÜZENET GYULA-VÁROSERDŐRŐL Puskás Lajos okl. erdőmérnök c. egy. docens.
A „Sorsfordító – sorsformáló”munkaerő- piaci program keretében bonyolított képzések bemutatása Dömötör Csaba főigazgató, FVM Dunántúli Agrár-szakképző.
Bevezetés a neveléstudományba
Erdei iskola Szálkán. CélokEredmények Tantárgyi ismeretanyag elmélyítése, bővítése, közvetlen tapasztalatszerzés – cselekvés útján Vízinövények és állatok.
Befogadó iskolák, befogadó pedagógus-közösségek
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
Kompetencia alapú idegen nyelvi
ERDEI ISKOLÁK. Az erdei iskola meghatározása (Pedagógiai Lexikon, 1997) "A századforduló táján kibontakozó szabadlevegõs iskola egyik típusa. Az egészséges.
Brettner Zsuzsanna PTE BTK Szociális Munka és Szociálpolitika Tanszék
Dr. Szabó-Thalmeiner Noémi. Nevelő Szaktanár Hivatalnok Szakmai szervezet tagja Családtag Barát (nő) rokon szülő gyermek testvérházastárs …
Fenntarthatóság és káoszelmélet
A KEZDŐ KÉPZÉSI SZAKASZ FEJLESZTÉSI IRÁNYAI ÉS LEHETŐSÉGEI Dr. Csonka Csabáné 2007.
Kompetensek lettünk? június 27..
Vezeti: Szigetváriné Söjtöry Andrea
Az erdei iskola  Fogalma  Története  Jellemzői  Szervezése  Költségek és források  Ellenőrzés, értékelés.
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
Közép - Dunántúli Régió Zöld Óvoda Bázisintézmény tevékenységei
A NEVELÉS TERÜLETEI.
Módszertan A pedagógus feladatai. Útkereső tanulók Az erkölcstan a tanulókra nem közlések befogadóiként, hanem a tanulási folyamat aktív – gondolkodó,
PROGRAM.
A tanítás szolgálata GYHT2.. Tanítás Ismeret, tudás átadása; szokás, készség, magatartás elsajátíttatása (Magyar értelmező kéziszótár)
Óvodai környezeti nevelési program megvalósításának tapasztalatai a Duna-Ipoly Nemzeti Park Igazgatóság és Újbuda Önkormányzat közötti együttműködésben.
Tudományos irányítók: Végzős hallgató:
Érzelmi intelligencia
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ ) II. SZAKASZ ” TÁMOP / Ébredő természet Kissné Papp Gyöngyi.
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u Az ökoiskolák előtt álló jelenlegi kihívások és a lehetséges válaszlehetőségek.
Iskolakert.
Iskolakert.
TIOK IKT – tesztelés 1. osztály Pap Ágnes. A csoport bemutatása 6-7 éves korosztályon teszteltem a tananyagot. /12 fő,előképzettség nélkül,tagozat nincs,de.
ÖKOISKOLA, ÖKOISKOLA-HÁLÓZAT Környezet- és Természetvédelmi Oktatóközpontok Országos Szövetsége Erdei Óvoda-Iskola Program Érdekegyeztető Tanács 2009.november.
Útközben A BME kutatóegyetemi pályán Útközben A BME kutatóegyetemi pályán „Minőségorientált, összehangolt oktatási és K+F+I stratégia,
BIHARINÉ dr. KREKÓ ILONA főiskolai docens
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet FENNTARTHATÓSÁG A NAT-BAN ÉS A KERETTANTERVEKBEN Ökoiskola címátadó
Érzékenyítés. Általános értelemben: valamilyen kérdésre való fokozottabb érzékenység kifejlesztése. Érzékenyítés.
Barcsák Marianna - KPSZTI
Hogyan lesznek növendékeink iskolaérett gyermekek?
Motiváció és ellenőrzés az informatika órákon
Közösség-ifjúság-esélyteremtés Jászberény, szeptember 14.
Égigérő mesefa Biblioterápiás foglalkozások az életminőség javításáért
Iskolánk rövid, környezeti nevelési programjának bemutatása
Tájékoztató a Református Tananyagfejlesztő Csoport munkájáról
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD
HELYI ÉRTÉKEK KÖZVETÍTÉSE AZ ÓVODÁS GYERMEKEKNEK
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

Az erdei iskolák kialakulása 19. század végén a beteg gyerekek részére iskolaszanatóriumokat hoztak létre 1904. Németországban Charlottenburgban megalakult az első szabadlevegős iskola Magyarországon 1908-ban hozták létre az első szabadlevegős iskolát 50-es években: gyermeküdültetéssel egybekötött tanulási forma ENSZ, 1975. Belgrádi Charta 1980-as évektől felerősödnek a környezetvédő mozgalmak 1985- Magyar Közoktatási Törvény 1990-ben megalakult az Erdei Iskola Egyesület 1996. Nemzeti Alaptanterv, 2003, 2007 - új pedagógiai szemlélet 1.

„Egy nap a hegyekben egy hegynyi könyvvel ér fel” John Muir 2.

Oktatás az erdei iskolában Iskolai tananyagra épül Ismeretszerzés a természetben, a természetről Saját élményen alapuló tanulás Élmény- és erdőpedagógiai módszerek A már meglévő elméleti ismeretek elmélyítése, gyakorlati alkalmazása Erdei iskolai oktatók és erdész szakemberek közös munkájával Terepi foglalkozások során 3.

nevelési-tanulásszervezési egység. Az erdei iskola Több napos (bentlakásos) A szervező/igénybe vevő intézmény székhelyétől eltérő helyszínen Szorgalmi időszakban megvalósuló A környezethez illeszkedő nevelési-tanulásszervezési egység. 4.

Az erdei iskolai oktatás Tartalmilag és tantervileg szorosan és szervesen kapcsolódik a választott helyszín természeti, ember által létesített és szociokulturális környezetéhez. 5.

Az erdei iskolai oktatás Tanulási folyamata Aktivitásra - Együttműködésre - Cselekvésre - Megismerésre - - épül. 6.

Nevelési lehetőségek az erdei iskolában Környezettudatos magatartás megalapozása Egészséges életvezetési képességek fejlesztése Közösségfejlesztés 7.

Környezettudatos magatartás kialakítása A környezet megismerésének igénye A környezet értékeinek megismerése, megóvása, megőrzése és gyarapítása A személyes felelősség vállalása Környezetkímélő magatartás egyéni és közösségi szinten A környezeti károk megelőzésére való törekvés A személyes biztonságra való törekvés 8.

Erdészeti erdei iskolák Kiemelt feladata: Az erdő, mint életközösség bemutatása Az erdő, mint megújuló természeti erőforrás bemutatása Az erdő és az ember kapcsolatának vizsgálata Az erdő és a klíma viszonyának vizsgálata 9.

Erdészeti erdei iskolák Kiemelt feladata: Fenntartható (tartamos) erdőgazdálkodás – erdőgazdálkodási ismeretek átadása „Az erdész unokái örökségével gazdálkodik” Az erdészek munkájának bemutatása 10.

Erdőpedagógia célja A természet felfedezése, megismerése – személyes találkozás a természettel A komplex látásmód és átfogó természet-szemlélet kialakítása A természet és a benne élő valamennyi élőlény iránti szeretetre, és felelősség- tudatra nevelés 11.

Erdőpedagógia célja Közvetlen tapasztalaton és aktív cselek- vésen keresztül szerzett ismeretek bővítése A már megszerzett ismeretek gyakorlatban történő alkalmazása Az ökológiai összefüggések megértésének segítése A természetelvű cselekvésre való ösztön- zés Készségek és képességek fejlesztése 12.

Az erdővezetés lépcsőfokai (Joseph Cornell szerint) Az érdeklődés felkeltése A figyelem összpontosítása A közvetlen tapasztalás Élményeink megosztása másokkal 13.

1. lépcsőfok: Az érdeklődés felkeltése A gyerekek játékosságára épít Lelkes hangulatot teremt Tevékenységre ösztönöz – legyőzi a passzivitást Jó csoportdinamikát teremt Előkészíti a későbbi elmélyültebb tevékenységeket 14.

2. lépcsőfok: A figyelem összpontosítása Növeli a koncentrációs készséget Elmélyíti a figyelmet Megfelelő irányba tereli a korábban felkeltett érdeklődést Kifejleszti a megfigyelés képességét Kialakítja a természet mélyebb megtapasztalásához szükséges befogadó készséget 15.

3. lépcsőfok: A közvetlen tapasztalatszerzés Az ember legjobban saját tapasztalatai alapján tanul Fokozza a „rácsodálkozás” iránti fogékonyságot Közvetlen tapasztalatokon és intuíción alapuló megértéshez vezet Személyes felelősséget alakít ki az ökológiai eszmék irányába 16.

4. lépcsőfok: Élményeink megosztása másokkal Elmélyíti, tisztázza a saját tapasztalatot Jó hangulatot teremt Fokozza az egység érzetét Visszajelzést ad a vezetőnek Vonzó példaképeket állít A vezető megoszthatja saját lelkesedését a befogadásra kész hallgatókkal 17.

A természet megismerésének módszerei 1. Megfigyelés „Ha egy madár másképpen viselkedik, mint ahogy az a könyvben meg van írva, a madárnak higgy!” (angol madarász közmondás) 2. Érzékszervi benyomások A természet megismerése több érzékszerven keresztül 3. Játékos tanulás A természetismereti játékokon keresztül jobban elősegíthetjük és elmélyíthetjük az új ismereteket 18.

Hogyan dolgozunk csoporttal a terepen? A választott témához keresünk útvonalat Az erdővezetés előtt röviden felelevenítjük a meglévő ismereteket A kiválasztott témára előzetes feladatokkal hangoljuk rá a gyerekeket Munkacsoportokat alakítunk – a közös munka és a megosztás öröme 19.

Hogyan dolgozunk csoporttal a terepen? Mindig valamihez kössük az új ismereteket (mese, illat, tapintás, érdekességek) Mindig arról beszéljünk, ami a helyszínen látható A fáradási pontokon rövid, játékos pihenőket iktassunk be Az ismereteket mindig a korosztályhoz igazítsuk 20.

Hogyan dolgozunk csoporttal a terepen? Elég időt hagyunk az önálló felfedezésre A program végén mindig megbeszéljük az élményeket, tapasztalatokat Folyamatosan értékeljük a gyerekek munkáját 21.

„Az erdő a világ egyetlen olyan könyvtára, mely akkor is tudáshoz juttat, ha csendben vagy és nyitott szemmel sétálsz benne.” (Madas László erdőmérnök) 22.

Minősített erdei iskolai szolgáltatás 23.

Kirándulásod során csak a lábnyomodat hagyd az erdőben, és csak az emlékeidet vidd magaddal! 24.

Köszönöm megtisztelő figyelmüket! Adorján Rita