Közszolgáltatási rendszerek

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Szervezeti hatékonyság javítása a megyei közszolgáltatásban. Szervezeti hatékonyság javítása a megyei közszolgáltatásban. „Változtatni nehéz, a közigazgatást.
Advertisements

Működhet-e hatékonyan a társadalmi ügyek piaca? Dr. Latorcai Csaba helyettes államtitkár Budapest, Nemzetiségi és Civil Társadalmi Kapcsolatokért.
A időszak végrehajtási intézményrendszere
ÜDVÖZLÖM ÖNÖKET A TELEPÜLÉSI ÖNKORMÁNYZATOK ORSZÁGOS SZÖVETSÉGÉNEK NEVÉBEN!
Bozzay Andrásné szakmai főtanácsadó
A Vállalkozásfejlesztési munkacsoport
Heves megye jövője az NFT 2. rendszerében Előadó: Sós Tamás elnök Heves Megyei Közgyűlés.
I. AZ EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT SZEREPE A SZERVEZETEKBEN
Az Állami Foglalkoztatási Szolgálat hosszú távú stratégiája, kapcsolata a releváns operatív programokkal.
Heves megye civil szervezeteinek szervezetfejlesztése A program az Európai Unió támogatásával valósul meg. K á rp á tok Alap í tv á ny – Magyarorsz á g.
Semmelweis terv - Értékek, alapelvek, célok és megvalósíthatóságuk feltételei Önkormányzati Egészségügyi Napok január 18. Orosz Éva tanszékvezető.
Emberi Erőforrás Menedzsment Az emberi erőforrások fejlesztése
A közötti időszak fejlesztési tervezésének megalapozása
Az EU támogatáspolitikája és az oktatásfejlesztés Halász Gábor tudományos tanácsadó Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet.
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
AZ ÚJ gazdaságfejlesztési programról
Minőségmenedzsment alapelvek
„INTER-CIVIC: Vývoj dvojjazyčného portálu a digitálnych obsahov pre NGO”
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
A TÁMOP felépítése Tóth István január 26.. ÚMFT prioritások és OP-k Társadalmi megújulás Gazdaság- fejlesztés Közle- kedés Környezeti és energetikai.
Emberi Erőforrások Minisztériuma Emberi Erőforrások Minisztériuma
Ugrás az első oldalra A jövőképtől a megvalósításig Városfejlesztés irányai, feladatok ban Dr. Szaló Péter szakállamtitkár A jövőképtől a megvalósításig.
Gazdasági versenyképesség növelése Készítette: Németi Szilvia.
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
Vállalati EEM. Vezetési orientációk változása Termelés Értékesítés Marketing Stratégia Minőség Emberi tőke Tudástőke idő.
Készítette: Lázár Nikolett Földrajz BSc II. évfolyam.
Közigazgatási technológia
Egészségpolitika.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A postai képzés lehetséges irányai a felnőttképzésben és a szakképzésben április 5. Előadó: Szűts Ildikó Humánerőforrás vezérigazgató helyettes.
Az ÚMVP intézményrendszere
Az infokommunikáció szerepe az Új Magyarország Fejlesztési Tervben és az Operatív Programokban Dr. Bálint Ákos Igazgató Közigazgatás Operatív Programok.
Közigazgatási Reform Programok IH dr. Bálint Ákos főigazgató Közigazgatási Reform Programok IH dr. Bálint Ákos főigazgató.
A FELNŐTTKÉPZÉS AKTUÁLIS KÉRDÉSEI Soós Roland ÉRÁK május 29.
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
Együttműködési lehetőségek és megoldások a foglalkoztatási és szociális terület munkájában Kovács Ibolya szociálpolitikus Foglalkoztatási és Szociális.
Címalcím 1 Nemzeti Fejlesztési Terv - Regionális Operatív Program Wächter Balázs VÁTI Területfejlesztési Igazgatóság Stratégia tervezési iroda november.
Regionális Civil Egyeztetések (RECE) Program Helyzetelemzés tapasztalatai Oprics Judit Társadalmi egyeztetés támogatása program vezetője október.
Nemzeti Területfejlesztési Hivatal A RÉGIÓÉPÍTÉS ÉVE ,3 MILLIÁRD FORINT ÁTADOTT FORRÁS A RÉGIÓKNAK március 17. Kormányszóvivői sajtótájékoztató.
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Az EEM helye a menedzsmentben
Strukturális és Kohéziós Alapok
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia Készítette: Balogh Judit Nemzetközi Tan. III. évf
Társadalmi-gazdasági egyenlőtlenségek Régiók, megyék, kistérségek.
A stratégiai kulcsmentorok bemutatkozása IFKT mentor képzés Budapest, december 13.
Nógrád TISZK sajtótájékoztató 2009 december 14. A Nógrád TISZK fejlesztése.
Budapest, december 6.1/12 A kistérségi rendszerépítés helyi tervezésének és módszertani támogatásának új hangsúlyai Dr. Németh Jenő IDEA Kistérségi.
A szakképzés helyzete Magyarországon
Somogy Megye Önkormányzatának szakképzési koncepciója.
Berecz Mihály kistérségi koordinátor Püspökladányi kistérség Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT)
A lisszaboni stratégia és a magyar foglalkoztatáspolitika Kordás László április 29. Balatongyörök.
Tájékoztató a megyei tervezés aktuális állásáról
Kutatás, fejlesztés és innováció az oktatásban: javaslat egy ágazati innovációs stratégiára Halász Gábor Innováció az oktatásban Szakmai konferencia.
INNO-REÁL Szövetség Civil Ágazati-szakmai Stratégiai Terv május 21.
Az E-KÖZIGAZGATÁS INFORMATIKAI STRATÉGIÁJA október 16.
Emberi Erőforrás Menedzsment Bevezetés
A közszolgáltatásokra kifejlesztett általános együttműködési modell GYÁL VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNÁL Gyál, szeptember 30.
A AS IDŐSZAKRA VALÓ FELKÉSZÜLÉS AKTUÁLIS HELYZETE MAGYARORSZÁGON NAGYHÁZI GYÖRGY SZAKMAI TANÁCSADÓ, NEMZETI FEJLESZTÉSI MINISZTÉRIUM HUSRB/1203/213/151.
Regionális üzleti trendek A projekt az EU társfinanszírozásával, az Európa Terv keretében valósul meg január 27. Regionális üzleti trendek A tantárgy.
„I. Alternatív finanszírozási stratégiák” Sopron, október 3.
Emberi Erőforrás Menedzsment Bevezetés
Az NCA Civil Önszerveződés Területi és Szakmai Együttműködés Kollégiumának támogatáspolitikája és hozzájárulása a civil szektor fenntartható fejlődéséhez.
Civil törvény és civil információs centrumok a közösségek megerősítéséért Dr. Latorcai Csaba helyettes államtitkár február 6. Emeri Erőforrások Minisztérima.
Foglalkoztatási Paktum Magyarországon Gere János.
Strukturális alapok és a HEFOP. Strukturális Alapok Európa regionális politikája a pénzügyi szolidaritáson alapul. A Strukturális Alapok, az EU regionális.
Az Államreform Operatív Program évi akcióterve.
Önkormányzati Egészségügyi Napok január 18. Orosz Éva
Társadalmi követelmények és igények speciális könyvtári ellátásra
Előadás másolata:

Közszolgáltatási rendszerek Zikkert Antal

Tematika Múlt előadás összegzése Helyi közszolgáltatások szervezése és változásai Az Európai Unió tagállamaiknak közigazgatása

Közszolgáltatásokban bekövetkező változásokat Összegzés Áttekintettük a… Közszolgáltatásokban bekövetkező változásokat Kormányzás fogalma megváltozott; fő feladat a társadalmi és gazdasági növekedés biztosítása Új irányzatok; hatékony, költségtakarékos, jobb minőségű közszolgáltatások (átláthatóság, társadalmi részvétel a kormányzásban)

Hatékonyság, mint fő célkitűzés Összegzés Új kulcsszavak a közszolgáltatások területén; (hatékonyságvizsgálatok, teljesítményértékelés, minőségbiztosítás, érdekeltek véleménye, szubszidiaritás, decentralizáció) Hatékonyság, mint fő célkitűzés (célok eredményes megvalósítása, ügyfelek színvonalas kiszolgálása, erőforrások takarékos felhasználása) Új közmenedzsment Okai: kormányzatok pénzügyi nehézségei, szolgáltatási minőség elvárása, kormányzatok játéktere szűkül Átfogó koherens mozgalom; vállalati menedzsment filozófiája és eszköztára; makro és mikro szint

A közszektor változási irányai Magyarországon Önkormányzati források folyamatos csökkenése, illetve átalakulása Önkormányzati elképzelések kontra államháztartási reform (önkormányzati jóléti rendszer technikák ↔ restrikció) Önkormányzat helyett önkormányzatiság (nem egyetlen szervezeti struktúra létezhet, civil szektor és magánszektor közfeladat-ellátása) Horváth M. Tamás: Helyi közszolgáltatások szervezése. Dialóg Campus Kiadó, Bp.-Pécs, 2002.

A közszektor változási irányai Helyi szabályozás kerüljön összhangba az egész államháztartás átalakításával; lényeg a helyi feladatok finanszírozási rendszerének alakítása. Önkormányzatok költségvetésének GDP-hez mért arányának csökkentése; Központi költségvetési hozzájárulás arányának mérséklése SZJA nagyobb arányának központi forrásként történő kezelése (túlköltekezés ellen) Saját források alacsony szinten tartása (adók szintjének limitálása; gazdaságélénkítés) Önkormányzati egységek számának csökkentése

Nemzetközi körülmények Monetáris Uniós stabilizációs alapfeltételei (államháztartási hiány, államadóság maximalizálása) Nyugati országokban is a jóléti állam válsága, lebontása volt/van folyamatban

Mai önkormányzati gyakorlatok Innovációs kényszer felismerése a finanszírozásban Kiegyenlítés politikája (feszültségek kezelése) Városgazdálkodási reformok (új típusú menedzsment) Helyi gazdaságfejlesztés Szektor-semleges finanszírozás a humán szolgáltatásokban Fogyasztói orientáció (szolgáltatás!)

Magánszféra közfeladatok ellátásához integrálása Közszolgáltatási privatizáció (angolszász országok) Közfeladatok átadása magánszervezeteknek (francia modell) Közfeladatok ellátásának szervezésében belső és külső igazgatás karakteres elválasztása (német modell)

Privatizáció Szűk értelemben a vagyon köztulajdonból magántulajdonba kerülésének folyamata. Tágabb értelemben a kormányzati szerepvállalás csökkenése, a magánszféra közösségi feladatok ellátásában való szerepének növekedése. Főbb megoldási lehetőségek: Közfeladat felszámolása Szolgáltatás nyújtásának felelőssége és a szolgáltatásnyújtás elválása Közszolgáltatás piaci díjfizetéshez kötése

Delegált közfeladat-ellátás Lényege: a közszolgáltatások közvetlen ellátói magánvállalatok, de a feladat biztosításának felelőssége az államnál (önkormányzatnál) van Főbb megoldási lehetőségek: Koncessziós szerződés (hosszú távra szól, a szolgáltató hozza létre a közművet, és működteti, övé a haszon) Bérleti szerződés (a közmű az önkormányzat tulajdonában és kezelésében van, a szolgáltató csak a szolgáltatást biztosítja, bevételek megoszlanak) Megosztott érdekeltség (önkormányzat saját érdekei miatt részt vesz a szolgáltatás finanszírozásában)

6. Prioritás - Államreform „Az államnak a felvállalt feladatok ésszerűsítésén és azok ellátásának eredményességén és hatékonyságán keresztül kell támogatnia a foglalkoztatás bővítését és a tartós növekedést.” Államreform prioritás célja a különböző szakterületeken megvalósuló reformlépések koordinációja, továbbá a közigazgatás megújítása

6. Prioritás - Államreform „Az államreformhoz kapcsolódó szemléletváltás révén az államot képessé tesszük arra, hogy hozzájáruljon az ország teljesítőképességének növeléséhez.” Javítani kell a közigazgatás működésének eredményességét, magasabb színvonalú igazgatási szolgáltatásokat kell nyújtani! A 6. prioritásban foglalt stratégia megvalósítása az Államreform operatív program Elektronikus közigazgatás operatív program keretében történik.

Államreform prioritás – beavatkozások a kormányzás megújítása (a közpolitikaalkotás − kiemelten a jogalkotás − és a végrehajtás társadalmi eredményességének javítása) a civil társadalom közügyekben való részvételének erősítése a közigazgatás szolgáltatóvá tétele, az elektronikus ügyintézés elterjesztése a közigazgatási intézmények költséghatékonyabb működése és a magasabb szervezeti teljesítmény elérése a humánerőforrás felkészültségének javítása integrált kistérségi és a regionális döntési szint megerősítése

Államreform Operatív Program Milyennek kellene lennie a magyar közigazgatásnak? Legyen eredményes: az embereket, a vállalkozásokat szolgálja ki részint a közjóhoz hozzájáruló programokkal, jogszabályokkal, részint magas minőségű szolgáltatásokkal. Legyen hatékony: a társadalom igényeihez igazodó feladatokat és az elvárt minőséget a lehető legalacsonyabb erőforrás-ráfordítással érje el. Legyen elhivatott: a köz szolgálatában állók magas etikai normáknak megfelelően, tisztességesen, a nyilvánosság által elszámoltathatóan lássák el a munkájukat.

Államreform Operatív Program Célok és stratégia A társadalom szereplői hármas elvárást fogalmaznak meg a közigazgatással szemben: adófizetőként a minél olcsóbb működést várják el állampolgárként értékeik védelmét és a közjó előmozdítását igénylik ügyfélként pedig a gyors, egyszerű és megfizethető ügyintézést követelik meg

Államreform Operatív Program Átfogó cél: Az operatív program átfogó célja, hogy növekedjen a közigazgatás teljesítménye, s a közigazgatás ezáltal járuljon hozzá az ország társadalmi és gazdasági versenyképességének a javításához.

Államreform Operatív Program Specifikus célok: javuljon a társadalmi eredmény takarékosan legyenek felhasználva a társadalmi erőforrások javuljon a közszolgálatiság Indikátor: a lakosság és a vállalkozások közigazgatás tevékenységével kapcsolatos országos szintű elégedettségének változása a program hatására

Államreform Operatív Program Makro folyamatok A közigazgatás korszerűsítése a nyolcvanas évek közepétől folyamatosan napirenden szerepel a különféle reformok alig változtattak a közszféra relatív nagyságán (Nem változott a közszférában foglalkoztatottak összes foglalkoztatotthoz viszonyított aránya, és a közszférára fordított kiadások bruttó hazai termékhez viszonyított részaránya)

Államreform Operatív Program Fontosabb problémák: a szakpolitika-alkotási folyamatra a szervezeti érdekek nyomják rá bélyegüket háttérbe szorul a társadalmi igényekre, kihívásokra való válaszadás a szervezeti érdekek dominálnak, nem beszélhetünk egyazon irányba cselekvő kormányzatról Sem központi, sem pedig helyi szinten nem jelenik meg a szakpolitikai megközelítés a döntés-előkészítés során Gyenge az államigazgatás területi szintű koordinációja

Államreform Operatív Program Fontosabb problémák: A közigazgatási kultúra kifejezetten formalizált, hierarchikus jellegű. a feladatok által indokoltnál heterogénebb szervezetrendszer alakult ki, jelentősen megnehezítve a hatékony működést A közigazgatás előtt álló szemléletváltás olyan új képességeket és készségeket követel meg a köztisztviselőktől, amivel azok alig rendelkeznek

Államreform Operatív Program Erősségek képzett személyi állomány kiegyensúlyozott szakképzettségi összetétel (jogi, közgazdasági és természettudományi végzettségűek) kialakultak az igazgatás szakmai és érdekvédelmi szervezetei, továbbá a velük való konzultáció fórumai

Államreform Operatív Program Gyengeségek Egyoldalú a jogalkotás- és jogszabályközpontú működés a szervezeti kultúra kizárólag a hierarchikus működésre épül stratégiai szemlélet hiánya szervezeti szemlélet túlsúlya gyenge társadalmi partnerség nem terjedtek el a korszerű szervezetvezetési módszerek monitoring és ellenőrzés alacsony szintje nem jellemző az ügyfélközpontúság

Államreform Operatív Program Lehetőségek a növekvő társadalmi igények kikényszerítik a közigazgatás átalakulását új, korszerű tudást és rugalmasságot hoznak magukkal a közigazgatásba belépő pályakezdők az információs társadalom térhódítása más országok jó gyakorlatának a megismerése és hasznosítása

Államreform Operatív Program Veszélyek a szükséges átalakításhoz nem társul a közigazgatásba vetett, az átalakításokat megkönnyítő mértékű társadalmi bizalom politikai és gazdasági nyomás az állam leépítésére középtávon jelentős kiöregedés és beszűkülő utánpótlási lehetőségek

Államreform Operatív Program Stratégia: „A magyar körülmények között újradefiniálni a közigazgatás rendelkezésére álló alaperőforrások sorából a személyzet és a folyamatok felhasználásának azon optimumát, amely fenntartható módon biztosítja a magyar közigazgatás mai szinthez képest magasabb és a társadalom által elvárt szinthez igazodó teljesítményét.”

Államreform Operatív Program Prioritási tengelyek: 1. Folyamatok megújítása és szervezetfejlesztés 2. Az emberi erőforrás minőségének javítása 3. A Közép-magyarországi régióban megvalósuló fejlesztések 4. Technikai segítségnyújtás

1. Prioritás - példák Az (ön)kormányzási képesség és a jogalkotás minőségének javítása A minisztériumi munka és vezetés átalakítása Az önkormányzási képesség erősítése az államreform végrehajtása szakpolitikai eszközök integrált kezelése végrehajtási kapacitás megerősítése minőségi jogalkotás megalapozása

1. Prioritás - példák kistérségi koordinációs kapacitás bővítése társadalmi partnerek bevonása a döntések előkészítésébe közéleti aktivitás fokozása állampolgárok által leginkább igénybe vett eljárások egyszerűsítése közös közigazgatási szolgáltató központ szakterületi szolgáltatásfejlesztési koncepciók bírósági folyamatok racionalizálása intézményi gazdálkodás és a pénzügyi ellenőrzés megújítása tudásmenedzsment és minőségbiztosítás

2. Prioritás - példák Nyílt kiválasztási rendszer kiépítése. gyakornoki rendszer széles körű bevezetése Teljesítményalapú karrier-utak (az egyéni teljesítmény-értékelés tartalommal való feltöltése) A köztisztviselői továbbképzési rendszer átalakítása és képzések szervezése. Vezetői ismeretek és készségek fejlesztése. Az egyéni felelősség érvényesítése.