Az iskola előtti életkor (0-6 év) pszichofiziológiájáról

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az Országos Kompetenciamérés FIT-jelentéseinek új elemei
Advertisements

Miből tanítsak? A taneszköz-választás kérdései a 6-10 évesek nyelvoktatásában Kuti Zsuzsa Oktatási Minisztérium.
Korai fejlesztés a bölcsődénkben
ÉLETÜNK ÉS A ZAJ Keresztény Egészségtudományi Napok Pécs, június Zsilinszki János – egészségnevelő, zajszakértő.
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
Mikor beszélünk koraszülésről?
4. Kreatív döntéshozatal
érzékelés-észlelés, figyelem, emlékezet, képzelet, gondolkodás.
A játék és a nevetés “Életünk napjai közül egyik sem annyira kárba veszett, mint az, amelyen nem nevettünk.” Szerkesztette: Dr. Hídvégi Márta pszichológus.
A fejlődési folyamatok biológiai és környezeti tényezői
Tanulás és tanítás a kulturális evolúció rendszerében
Varga Ritmus Sándor Nyakas Péter Dávid
A diákok megismerésének lehetőségei - szükségessége
Szociális tanulás formái
Tanuláselméleti megközelítés
Diszlexia veszélyeztetettség jelei az óvodában
Szocializáció Dr. Szabó-Tóth Kinga.
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Az iskolaérettség kérdése
Második előadás.
ÁDÁM GYÖRGY ONK október 20. AZ EMBERI TANULÁS KEZDETI SZAKASZAI.
A gyerekek nem várnak Gyerekesélyprogram 2007
Magasabbrendű idegtevékenység
Az ember mint evolúciós rejtvény
Az anyanyelv elsajátításának elméletei
TANÍTÁS - TERVEZÉS Műhelyfoglalkozás földrajztanárok részére
Idegen nyelvek tanulása
Az emberi magatartást kialakító tényezők
Biztoskezdet gondolat a falakon túl A gyerekházon túl is élnek.
A pszichikumról általában
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
Baba Etológia.
TEHETSÉGFEJLESZTŐ PROGRAMOK AZ IDEGEN NYELV OKTATÁSBAN
(Program-akkreditációs lajtsromszáma: PL-2661)
Az első és második nyelv elsajátítás elméletei
Az első és második nyelv elsajátítás elméletei
Antropológa IV. rész Az emberi ismeret. Az ismeret fontossága Van-e kapcsolat a külvilág és a gondolat közt? (Mátrix) Van-e lét, van-e igazság? - a lét.
SPECIÁLIS TANULÁSI NEHÉZSÉGEK
A „diszes” problémák korai jelei
A zene transzfer hatása a roma gyermekek tehetséggondozásában
Az iskoláskor küszöbén
Miért jó az, ha tudjuk hogy mit tudunk? A hallgatók tudásszintjének mérése
1. Anya – gyermek kapcsolat
A szülői példa jelentősége az utódok életében
AZ ÖSSZEFÜGGÉS- KEZELÉS
Miért nem fejlődnek a kompetenciák?
Kémiai receptorok.
Tehetséggondozás 1962 óta ének-zene tagozat indításával.
Út a sikeres tanuláshoz
A tanulás segítése – a tanulás tanítása a napköziben
A gyermekkor csodája Dr. Vass Vilmos egyetemi docens ELTE PPK
Kognitív fejlődés 2. Piaget 1.
A latencia kori személyiségalakulás. A fejlődés mintázatainak ismétlődése  Josselson(1980) a latenciában és a serdülő korban megismétlődnek a szeparációs-individualizációs.
A tanárképzés filozófiája és gyakorlata. Hogyan készíti fel a tanárképzés a jelölteket a NAT nevelési feladataira?
Bevezetés a pszichológiába Illés Anikó. Gondolkodás Propozícionális gondolkodás Képzeleti gondolkodás Motoros gondolkodás.
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS Egészséges életmód a születendő gyermek érdekében (az egészségtelen életmód, élvezeti cikkek használatának következményei a születendő.
A NAT 2007 implementációja Dr. Vass Vilmos Pannon Egyetem,
DARUS a gyermekekért.
Szeretnéd, hogy gyermeked szívesen és gátlások nélkül beszéljen majd angolul? Szeretnéd, ha minél korábban, Te magad vezethetnéd be játékosan az angol.
Készítette: Tóthné Babó Szilvia
Magasabbrendű idegtevékenység
Magasabb rendű idegtevékenység
A FEJLŐDÉSLÉLEKTAN TÁRGYA, JELENTŐSÉGE, MÓDSZEREI
A évi kompetenciamérés FIT-jelentéseinek új elemei
Esély a szülőknek, lehetőség
Túl a tanórán Művészetek és a fejlődő, kibontakozó ember
Óvodából iskolába Iskolás lesz a gyermekünk Az iskolaérettség kérdései
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
A gyermek biológia fejlődése
Előadás másolata:

Az iskola előtti életkor (0-6 év) pszichofiziológiájáról ÁDÁM GYÖRGY

Az elemi alapkészségrendszer országos átlagának fejlődése 100 90 80 70 60 50 40 30 20 10 kiscsoport középső csoport nagy csoport 1. osztály 2. osztály 3. osztály %p 62 74 83 89 átlag 2002 becsült fejlődés iskola előtti életkor Nagy József ábrája nyomán

Az emberi tanulás evolúciós háttere Őslénytan: az agytérfogat ~ 100 ezer év óta változatlan, 50 ezer éve biztosan Antropológia: Homo Sapiens 50 ezer éve változatlan agyméret, súly, tekervények, barázdák Ontogenezis: a csecsemő- és kisgyermekkor időtartama az összes emlősöknél hosszabb! bőséges érési időtávlat Anatómia: ember agykérgi felülete 2400 cm2 macskáé 100 cm2

Az agykéreg Brodmann-mezői

Az emberi genomban rögzült veleszületett készlet Prototípusok látási: alapszínek, alapidomok hallási: magas, mély hangok ízlelési, szaglási: édes előnye Emberi arc + hang-felismerés más hasonló ingerekkel szemben Beszédelőtti protokommunikáció nem tagolt jeladás Nyelvtani „fogadókészség” univerzális grammatikai fogékonyság Logikai „innátizmus” esélye vitatott, de gyűlnek az adatok! a Kant-féle „a priori” a jövő egyik genetikai elve?

A magzati érés előfutára: a hallás Az anyaméh „zajos” környezet! Hatnak: Az anyai hangok: szívverés, bélhang A külvilág lármája tompítottan Reakció: születés után: hallósejtek és neuronok hirtelen érése 30-32 hét után: elektromos válaszok Teljes érés: hat hónap alatt Regresszió: hat hónapos csecsemőben ugyancsak megindul

Méhenbelüli tanulás: hangingerekre bizonyított! A hangmagasság és –ritmus születés utáni gyors felfogása magzati ismétlések nyomán Vigyázat: ez még nem szövegfelismerés! A magzattal „beszélgetni” képtelenség!

Méhen belüli látás: csökevényes funkció Újszülöttben a prototípusokon és egyéb innatológiai jelenségen kívül: tárgykövetési nézés kötelező, vagy „ragadós” figyelem Három hónapos korban: várakozási képesség, szemkontaktus Hat hónapos korban: „Gestalt” (Kanizsa-ábrák) Első évben: valódi látási tájékozódás Két nagyagyi rendszer: Hátsó (dorzális) = hol és hogyan? Elülső (ventrális) = mit és milyen képben?

3 hónapos 12 hónapos

Látási felderítés időtartama 10 20 30 40 50% 2 hetes 3 hónapos

Eidetikus látás: gyermeki sajátosság? A két fő látórendszer „túlpörgése”: egészséges látás és képzelet regresszió kifejezett! Létezik-e felnőttkori eidézis? élsakkozók? fejszámoló fenomének? színészi szerepteljesítmények?

A homloklebeny kiemelkedő szerepe: a tudatosulás „edzőtere” Prefrontális kéregmező (PFK): mérlegelés, tervezés, döntéshozatal, figyelem, rövidtávú memória Tehát: egész gondolkodási rendszer! A. Luria (1975), A. Damasio (1996)

A homloklebeny

A kirekesztés A fejlődő pszichikum fontos eleme! A kisgyermek különleges hang-feltáró és látványrögzítő képessége visszafejlődik. „Felesleges bőség”, vagyis A magzati életben: tízszer annyi sejt az agyban, mint a csecsemőkori stabilizálódás során A gyermeki tanulás során: állandó ismeret-felhalmozás és állandó kiiktatás „Tanulni annyi, mint kiselejtezni!” (J. P. Changeux, 2000)

A beszéd és a tudatosság: a POT (fali-tarkói- halántéki) aszimmetria Kényszerű prediszpozíció a genomban: A kérgi PARIETO-OKCIPITO-TEMPORÁLIS mezők gyors, aszimmetrikus növekedése! Kérdés marad: az agyi beszédprogram és az öneszmélés (tudat) programja párhuzamos, vagy azonos folyamatok? A diszlexia a párhuzam érve

Normális agy PET-képe A hiányzó POT-mező Diszlexiás agy PET-képe Nemzetközi statisztika

Az emberi tudatbajutási folyamatok mellett megmarad a tudattalan is! 5-7 éves korig kialakul a domináns félteke túlsúly (verbalizáció) Háttér-tárolóként párhuzamosan fennáll a nem-tudatos szféra is Ingajárat működik a két párhuzamos pszichikus tartalom között

Legújabb adatok a korai gyermekkorra jellemző pszichikus fejlődésről Fizikális érés tetőzik A teljes agyi neuronállomány 4-6 év között A teljes motoros készség (manipuláció is), Az agyi beszéd-apparátus differenciálódik Szenzoros, érzékelési funkció „túlpörög” A holisztikus befogadás jellemző Eidézis dominál a látás terén Érzelmi (emocionális) fejlődés A szülők (gondozók) domináns szerepe Azonosulás (konszonancia) a társas környezettel Az önazonosulás elemei (önbizalom, önfegyelem) megjelennek

Legújabb adatok a korai gyermekkorra jellemző pszichikus fejlődésről Kognitív (megismerési) fejlődés Kognitív disszonancia és leküzdése jelennek meg Hirtelen, robbanásszerű „aha”-élmények A játék a komplex megismerés fő eszköze Társas (szociális) fejlődés Az „elme-olvasás” („mind reading”) kezdetei „Tükörneuronok” (Mirror Neuronal System) az agyban Az utánzás és társas tanulás univerzális lesz A beszéd fejlődése Robbanásszerűen gyors szótár birtoklás (4 évesen 1500-200 szó) Veleszületett nyelvtani készség Öröklődő matematikai, logikai készség

Az emberi genomban öröklődő beszédkészség szilárd ténnyé vált! A mintegy 30 éve vitatott Chomsky-elv ma már a tanuláselv hívei számára (Behavioristák, Snow, Tomasello, stb.) is evidencia! Néhány érv: A szótár és nyelvtan hirtelen kifejlődése (3-4 éves korban) A „kisgyermek-nyelv” és grammatika felnőttek által alig befolyásolhatók „kritikus periódus” a tanulásban (max. 12 éves kor) Az izolált gyermekek („Maugli”) példája Izolált „néma” őslakos-törzsek (Nicaragua, Hawaii, stb.) példája A bízható humán genom feltárások