Az iskola előtti életkor (0-6 év) pszichofiziológiájáról ÁDÁM GYÖRGY
Az elemi alapkészségrendszer országos átlagának fejlődése 100 90 80 70 60 50 40 30 20 10 kiscsoport középső csoport nagy csoport 1. osztály 2. osztály 3. osztály %p 62 74 83 89 átlag 2002 becsült fejlődés iskola előtti életkor Nagy József ábrája nyomán
Az emberi tanulás evolúciós háttere Őslénytan: az agytérfogat ~ 100 ezer év óta változatlan, 50 ezer éve biztosan Antropológia: Homo Sapiens 50 ezer éve változatlan agyméret, súly, tekervények, barázdák Ontogenezis: a csecsemő- és kisgyermekkor időtartama az összes emlősöknél hosszabb! bőséges érési időtávlat Anatómia: ember agykérgi felülete 2400 cm2 macskáé 100 cm2
Az agykéreg Brodmann-mezői
Az emberi genomban rögzült veleszületett készlet Prototípusok látási: alapszínek, alapidomok hallási: magas, mély hangok ízlelési, szaglási: édes előnye Emberi arc + hang-felismerés más hasonló ingerekkel szemben Beszédelőtti protokommunikáció nem tagolt jeladás Nyelvtani „fogadókészség” univerzális grammatikai fogékonyság Logikai „innátizmus” esélye vitatott, de gyűlnek az adatok! a Kant-féle „a priori” a jövő egyik genetikai elve?
A magzati érés előfutára: a hallás Az anyaméh „zajos” környezet! Hatnak: Az anyai hangok: szívverés, bélhang A külvilág lármája tompítottan Reakció: születés után: hallósejtek és neuronok hirtelen érése 30-32 hét után: elektromos válaszok Teljes érés: hat hónap alatt Regresszió: hat hónapos csecsemőben ugyancsak megindul
Méhenbelüli tanulás: hangingerekre bizonyított! A hangmagasság és –ritmus születés utáni gyors felfogása magzati ismétlések nyomán Vigyázat: ez még nem szövegfelismerés! A magzattal „beszélgetni” képtelenség!
Méhen belüli látás: csökevényes funkció Újszülöttben a prototípusokon és egyéb innatológiai jelenségen kívül: tárgykövetési nézés kötelező, vagy „ragadós” figyelem Három hónapos korban: várakozási képesség, szemkontaktus Hat hónapos korban: „Gestalt” (Kanizsa-ábrák) Első évben: valódi látási tájékozódás Két nagyagyi rendszer: Hátsó (dorzális) = hol és hogyan? Elülső (ventrális) = mit és milyen képben?
3 hónapos 12 hónapos
Látási felderítés időtartama 10 20 30 40 50% 2 hetes 3 hónapos
Eidetikus látás: gyermeki sajátosság? A két fő látórendszer „túlpörgése”: egészséges látás és képzelet regresszió kifejezett! Létezik-e felnőttkori eidézis? élsakkozók? fejszámoló fenomének? színészi szerepteljesítmények?
A homloklebeny kiemelkedő szerepe: a tudatosulás „edzőtere” Prefrontális kéregmező (PFK): mérlegelés, tervezés, döntéshozatal, figyelem, rövidtávú memória Tehát: egész gondolkodási rendszer! A. Luria (1975), A. Damasio (1996)
A homloklebeny
A kirekesztés A fejlődő pszichikum fontos eleme! A kisgyermek különleges hang-feltáró és látványrögzítő képessége visszafejlődik. „Felesleges bőség”, vagyis A magzati életben: tízszer annyi sejt az agyban, mint a csecsemőkori stabilizálódás során A gyermeki tanulás során: állandó ismeret-felhalmozás és állandó kiiktatás „Tanulni annyi, mint kiselejtezni!” (J. P. Changeux, 2000)
A beszéd és a tudatosság: a POT (fali-tarkói- halántéki) aszimmetria Kényszerű prediszpozíció a genomban: A kérgi PARIETO-OKCIPITO-TEMPORÁLIS mezők gyors, aszimmetrikus növekedése! Kérdés marad: az agyi beszédprogram és az öneszmélés (tudat) programja párhuzamos, vagy azonos folyamatok? A diszlexia a párhuzam érve
Normális agy PET-képe A hiányzó POT-mező Diszlexiás agy PET-képe Nemzetközi statisztika
Az emberi tudatbajutási folyamatok mellett megmarad a tudattalan is! 5-7 éves korig kialakul a domináns félteke túlsúly (verbalizáció) Háttér-tárolóként párhuzamosan fennáll a nem-tudatos szféra is Ingajárat működik a két párhuzamos pszichikus tartalom között
Legújabb adatok a korai gyermekkorra jellemző pszichikus fejlődésről Fizikális érés tetőzik A teljes agyi neuronállomány 4-6 év között A teljes motoros készség (manipuláció is), Az agyi beszéd-apparátus differenciálódik Szenzoros, érzékelési funkció „túlpörög” A holisztikus befogadás jellemző Eidézis dominál a látás terén Érzelmi (emocionális) fejlődés A szülők (gondozók) domináns szerepe Azonosulás (konszonancia) a társas környezettel Az önazonosulás elemei (önbizalom, önfegyelem) megjelennek
Legújabb adatok a korai gyermekkorra jellemző pszichikus fejlődésről Kognitív (megismerési) fejlődés Kognitív disszonancia és leküzdése jelennek meg Hirtelen, robbanásszerű „aha”-élmények A játék a komplex megismerés fő eszköze Társas (szociális) fejlődés Az „elme-olvasás” („mind reading”) kezdetei „Tükörneuronok” (Mirror Neuronal System) az agyban Az utánzás és társas tanulás univerzális lesz A beszéd fejlődése Robbanásszerűen gyors szótár birtoklás (4 évesen 1500-200 szó) Veleszületett nyelvtani készség Öröklődő matematikai, logikai készség
Az emberi genomban öröklődő beszédkészség szilárd ténnyé vált! A mintegy 30 éve vitatott Chomsky-elv ma már a tanuláselv hívei számára (Behavioristák, Snow, Tomasello, stb.) is evidencia! Néhány érv: A szótár és nyelvtan hirtelen kifejlődése (3-4 éves korban) A „kisgyermek-nyelv” és grammatika felnőttek által alig befolyásolhatók „kritikus periódus” a tanulásban (max. 12 éves kor) Az izolált gyermekek („Maugli”) példája Izolált „néma” őslakos-törzsek (Nicaragua, Hawaii, stb.) példája A bízható humán genom feltárások