Miért szükséges? Önkormányzati feladatok irányításának alapköve Kinek és miért hasznos? Képviselőtestületek és bizottságai Polgármester Polgármesteri hivatal.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A veszélyes anyagokkal kapcsolatos súlyos balesetek elleni védekezés szabályai (Seveso II.) - polgármesterek felkészítése Lakossági tájékoztatás A lakosság.
Advertisements

A Kormányzati szolgálati és a közszolgálati jogviszony
Az államháztartási belső pénzügyi ellenőrzési rendszer fejlesztése
A időszak végrehajtási intézményrendszere
Humán rendszerek, közszféra
A SZERVEZET ÉS KÖRNYEZETE
Belső kontrollok, belső ellenőrzés aktuális kérdései
Készítette: Pápai Zsolt Lex Ákos Kiss Gábor Borbély Csaba
Heves megye civil szervezeteinek szervezetfejlesztése A program az Európai Unió támogatásával valósul meg. K á rp á tok Alap í tv á ny – Magyarorsz á g.
A munkavállalók munkavédelmi érdekképviseleti lehetőségei
A pénzügyi és gazdálkodási felelősségvállalás szabályozása
Tanuló (projekt)szervezet a Magyar Nemzeti Bankban
DOKUMENTUMKEZELÉS.
Az egészségügy finanszírozásának informatikája
A FOLYAMATBA ÉPÍTETT ELLENŐRZÉS JELLEMZŐI
A 100%-os helyszíni ellenőrzés koncepciója
1 Az „ÁROP A polgármesteri hivatalok szervezetfejlesztése pályázat” háttere „Helyi igényekre épülő szervezetfejlesztés a Zalakarosi Polgármesteri Hivatalban”
Önkormányzati vagyongazdálkodás Kundi Viktória PhD hallgató november 19.
Állam munkavédelmi feladatai
Könyvtárvezetési stratégiák, vezetési típusok
A környezeti számvitel és könyvvizsgálat korlátai, lehetőségei és követelményei Dr. Pál Tibor.
Szervezetfejlesztési Program
Ellenőrzés fajtái. 6. TÉMAKÖR: AZ ELLENŐRZÉS ÉS BEAVATKOZÁS JELENTŐSÉGE A HATÉKONY KONTROLLINGBAN –
A belső kontroll rendszer hatékony működtetése
Magyar Könyvvizsgálói Kamara XVIII. Országos Konferenciája II. Módszertani szekció szeptember – óra.
XVII. Országos Könyvvizsgálói Konferencia Balatonalmádi, szeptember
2009. december 8. Pomázi Gyula SZTE felsőoktatási stratégiai szakértő
Ellenőrzés, visszacsatolás
Folyamatos Fejlesztés Cél: Önálló fejlesztési képesség kialakítása intézményi és egyéni szinten.
Munkahelyi egészség és biztonság
Szervezeti viselkedés Bevezetés
A évi Integritás Felmérés eredményei a belső kontrollok és a korrupciós kockázatelemzés tükrében Budapest, január 19. Dr. Benkő János, ÁSZ.
A belső kontrollok és kockázatelemzés az Integritás felmérés alapján
A költségvetési tervezés megbízhatóságához és megalapozottságához szükséges belső kontrollok kialakítása és működtetése Összeállította: Kiss Péter pénzügyi.
Szempontok az ÜT munkájának megtervezéséhez. ÜT munkájának területei 1.Az üzemi tanács belső tevékenységének megszervezése 2.üzemi tanács kapcsolata a.
főigazgató-helyettes
1 Változások az önkormányzatok évi tervezésének, gazdálkodásának szabályozásában.
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat megújult feladatrendszere Térségi Vállalkozói Fórumok január Szolnok, Jászberény, Kisújszállás.
Kaposvári Egyetem Gazdaságtudományi Kar 2009/2010-es tanévre pótfelvételi eljárásban meghirdetett képzések.
Gazdasági Tanácsok a felsőoktatási intézményekben január 13.
A költségvetés készítésének és elfogadásának folyamata
Kulturális Projekt Ciklus Menedzsment A kultúra gazdaságtana
Előadó: Bellovicz Gyula igazságügyi szakértő
MINŐSÉG A SZAKFELÜGYELETBEN
Projekt eredményeinek disszeminációja – 2. és 12. fejlesztési elem ÁROP- 1.A „Szervezetfejlesztés a konvergencia régióban lévő önkormányzatok számára”
Belső ellenőrzés az önkormányzatoknál
Az önkormányzati feladatellátást támogató informatikai infrastruktúra felülvizsgálata (ÁROP-1.A „Szervezetfejlesztés megvalósítása a.
Visegrád, Könyvvizsgálat, Minőség-ellenőrzés és
A közszolgáltatásokra kifejlesztett általános együttműködési modell GYÁL VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNÁL Gyál, szeptember 30.
Az Állami Számvevőszék önkormányzati ellenőrzési tapasztalatai Előadó: Domokos László, az Állami Számvevőszék elnöke.
Munkavédelmi érdekképviselet és érdekegyeztetés Összeállította: dr. Váró György.
A külterületi kármentesítést meghatározó feltételrendszer és a kivitelezés összehangolása, együttműködés az irányító szervekkel.
Költségvetési szervezetek évi beszámolója. Vonatkozó jogszabályok: (1/2) évi XXXVIII. törvény az államháztartásról - 292/2009. (XII. 19.)
A lényeges hibás állítás kockázatának azonosítása, és felmérése 315. témaszámú könyvvizsgálati standard A lényeges hibás állítás kockázatának azonosítása,
1 XIV. Országos Minőségellenőrzési Továbbképzés MER ellenőrzések módszertana Siófok, Munkácsi Márta A Minőségellenőrzési Bizottság tagja.
A kritikus infrastruktúra védelmi és információbiztonsági hatósági feladatokról Dr. Bognár Balázs tűzoltó ezredes főosztályvezető SEVESO III. regionális.
Gazdasági környezet vizsgálata
Adatvédelem – közérdekűség, átláthatóság, nyilvánosság
A pénzügyi kimutatások könyvvizsgálatának tervezése 300
A hivatalos statisztikára vonatkozó új jogszabályok bemutatása Dr
PMK minőségirányítási szakmai nap
A közigazgatás funkciói/feladatai
Vállalkozások pénz és költséggazdálkodása
Mezőgazdasági munkafolyamatok rendszerszemléletű tervezése
Minősítések.
8. óra Az Erkölcsi értékelések és Döntések gyakorlata – a szabá-lyozó, a vezető felelőssége Ii.
Kötelezettségvállalás nyilvántartása, számvitele
Pénzügy 1. oldal „Jó gyakorlatok” konferencia, „Fókuszban: az önkormányzati gazdasági társaságok.” Az önkormányzati vállalatirányítás Előadó Horváth Tamás.
Egészségügyi ellátás tárgyi és humán erőforrás feltételeinek szabályozása.
A helyi önkormányzatok feladatrendszere és költségvetése
Előadás másolata:

Miért szükséges? Önkormányzati feladatok irányításának alapköve Kinek és miért hasznos? Képviselőtestületek és bizottságai Polgármester Polgármesteri hivatal Felügyelt intézmények Kinek kell bizonyítani a létét? Lakosság, adófizetők Képviselők Ellenőrző szervezetek Megbízható pénzügyi irányítás

Kockázatok azonosítása Belső munkaszervezés Szervezés eredménye – eljárások, megfelelő kontroll elemekkel Eljárások, szabályok, felelősségi elemek írásba foglalása – Belső szabályalkotás Vezetői ellenőrzés: a tevékenység jellegéhez igazodó módszerek

Eljárások kialakítása, megszervezése Kockázatok Külső Belső Kontrollok Rutinszerű Eseti Kockázatok enyhítésének költsége „Éppen megfelelő” eljárások

Kockázat: Kedvezőtlen, nem kívánatos dolog, ami bekövetkezhet és anyagi vagy erkölcsi jellegű kárt okozhat. Kontroll: Eljárás sorozat, rutinszerű vagy eseti célirányos ellenőrzés, ami a gazdasági esemény előtt, vagy annak folyamatában arra hivatott, hogy a hibákat megelőzze. Kockázatok és kontrollok azonosítása

Eltérő kezelés szükséges: a rutinszerűen végzett, rendszeres tevékenységekre eseti ügyekre projekt jellegű nagy feladatokra Kockázatok azonosítása

Mibenléte: bevételi elmaradás, indokolatlan kiadás, vagyonvesztés, erkölcsi jellegű, más Előfordulási esélye Kár potenciális nagysága A válaszok meghatározzák a kontrollok beépítésének szükségességét és jellegét Kockázatok azonosítása

Munkafolyamatba épített ellenőrzés: Munkatársak, szervezeti egységek egymás munkáját ellenőrzik. A folyamatban vezető beosztású is részt vehet Vezetői ellenőrzés: Folyamatos munkavégzés biztosításának eszközrendszere Rendkívüli (kivételes) helyzetek kezelése Információcsere, információs rendszer Rendszeres, eseti beszámoltatás Kontrollok típusai

Jól körülhatárolható működési terület: Általában jogszabályok is előírják Homogén jellegű tevékenység Önkormányzati együttműködéseknél fontos Szabályozási megközelítés lehet: Definíciók, jogszabályi adaptáció, felelősség kijelölés Folyamatszabályozás (gyakorlati munkához ez hasznosítható jól, kézikönyv jellegű) Munkakörökre bontott- több szabályozási egységgel összefügghet Egyéni feladatok és felelősség számonkérésnek eszköze Szabályozási egységek azonosítása

Feladatellátással összefüggő Önkormányzati feladatok: Mit és milyen szervezeti rendszerrel Szakmai jogszabályok előírásai – szakmai eljárásrendek Tervezés: Feladatok megoldási módja, költségvetés készítés Szinte egész évben folyik, ezért célszerű szabályozni Döntési pontok rögzítése: továbbhaladáshoz milyen döntés és mikor szükséges Végrehajtás Kötelezettségvállalás és kifizetések rendje Számbavétel rendje Beszámolás Szakmai feladatellátás – „mit kaptunk a pénzünkért” Pénzügyi teljesítés Vagyon alakulása Szabályozási egységek

Külső ellenőrzés Döntéshozó politikai szint nevében és számára ellenőriz (ÁSZ, könyvvizsgálat) Belső ellenőrzés Végrehajtóhatalmon belül, menedzsmentet támogató: feltárja a hibákat, veszteségforrásokat, hogy megszüntetésükre a vezetés intézkedéseket tehessen Kincstár által végzett ellenőrzés Tulajdonképpen a kormányzati szint belső kontrollszerű ellenőrzése, annak érdekében, hogy a központi kormányzati szintről teljesített kifizetések jogszerűek és indokoltak legyenek. Külső és belső ellenőrzés

Könyvvizsgálatra kötelezett önkormányzatok Külső ellenőrzés: Könyvvizsgálat + ÁSZ Belső ellenőrzés: szükséges és megszervezendő Könyvvizsgálatra kötelezett önkormányzatok Külső ellenőrzés: ÁSZ Belső ellenőrzés: célszerűen a képviselőtestületek és menedzsment igényeit is ki kell elégítenie Külső és belső ellenőrzés

Számlavezetés, betételhelyezés Önkormányzat vizsgálja a bank megbízhatóságát Hitelfelvételnél Bank vizsgálja az önkormányzat megbízhatóságát –Pénzügyi és vagyoni helyzet –Megbízható pénzügyi irányítás megléte Banki prudenciával összefüggő követelmények

Szervezet specifikus kockázat felmérés Javaslat a munkafolyamat szervezéshez, belső szabályalkotás (szabályzatok honosítása, új szabályzatok) Belső ellenőrzési feladatok – elsősorban teljesítményellenőrzési megközelítéssel Önkormányzati szintű stratégia alkotás Költségvetési táblarendszer és belső információs rendszer Ajánlat a szakértői szolgáltatásokra