Miért szükséges? Önkormányzati feladatok irányításának alapköve Kinek és miért hasznos? Képviselőtestületek és bizottságai Polgármester Polgármesteri hivatal Felügyelt intézmények Kinek kell bizonyítani a létét? Lakosság, adófizetők Képviselők Ellenőrző szervezetek Megbízható pénzügyi irányítás
Kockázatok azonosítása Belső munkaszervezés Szervezés eredménye – eljárások, megfelelő kontroll elemekkel Eljárások, szabályok, felelősségi elemek írásba foglalása – Belső szabályalkotás Vezetői ellenőrzés: a tevékenység jellegéhez igazodó módszerek
Eljárások kialakítása, megszervezése Kockázatok Külső Belső Kontrollok Rutinszerű Eseti Kockázatok enyhítésének költsége „Éppen megfelelő” eljárások
Kockázat: Kedvezőtlen, nem kívánatos dolog, ami bekövetkezhet és anyagi vagy erkölcsi jellegű kárt okozhat. Kontroll: Eljárás sorozat, rutinszerű vagy eseti célirányos ellenőrzés, ami a gazdasági esemény előtt, vagy annak folyamatában arra hivatott, hogy a hibákat megelőzze. Kockázatok és kontrollok azonosítása
Eltérő kezelés szükséges: a rutinszerűen végzett, rendszeres tevékenységekre eseti ügyekre projekt jellegű nagy feladatokra Kockázatok azonosítása
Mibenléte: bevételi elmaradás, indokolatlan kiadás, vagyonvesztés, erkölcsi jellegű, más Előfordulási esélye Kár potenciális nagysága A válaszok meghatározzák a kontrollok beépítésének szükségességét és jellegét Kockázatok azonosítása
Munkafolyamatba épített ellenőrzés: Munkatársak, szervezeti egységek egymás munkáját ellenőrzik. A folyamatban vezető beosztású is részt vehet Vezetői ellenőrzés: Folyamatos munkavégzés biztosításának eszközrendszere Rendkívüli (kivételes) helyzetek kezelése Információcsere, információs rendszer Rendszeres, eseti beszámoltatás Kontrollok típusai
Jól körülhatárolható működési terület: Általában jogszabályok is előírják Homogén jellegű tevékenység Önkormányzati együttműködéseknél fontos Szabályozási megközelítés lehet: Definíciók, jogszabályi adaptáció, felelősség kijelölés Folyamatszabályozás (gyakorlati munkához ez hasznosítható jól, kézikönyv jellegű) Munkakörökre bontott- több szabályozási egységgel összefügghet Egyéni feladatok és felelősség számonkérésnek eszköze Szabályozási egységek azonosítása
Feladatellátással összefüggő Önkormányzati feladatok: Mit és milyen szervezeti rendszerrel Szakmai jogszabályok előírásai – szakmai eljárásrendek Tervezés: Feladatok megoldási módja, költségvetés készítés Szinte egész évben folyik, ezért célszerű szabályozni Döntési pontok rögzítése: továbbhaladáshoz milyen döntés és mikor szükséges Végrehajtás Kötelezettségvállalás és kifizetések rendje Számbavétel rendje Beszámolás Szakmai feladatellátás – „mit kaptunk a pénzünkért” Pénzügyi teljesítés Vagyon alakulása Szabályozási egységek
Külső ellenőrzés Döntéshozó politikai szint nevében és számára ellenőriz (ÁSZ, könyvvizsgálat) Belső ellenőrzés Végrehajtóhatalmon belül, menedzsmentet támogató: feltárja a hibákat, veszteségforrásokat, hogy megszüntetésükre a vezetés intézkedéseket tehessen Kincstár által végzett ellenőrzés Tulajdonképpen a kormányzati szint belső kontrollszerű ellenőrzése, annak érdekében, hogy a központi kormányzati szintről teljesített kifizetések jogszerűek és indokoltak legyenek. Külső és belső ellenőrzés
Könyvvizsgálatra kötelezett önkormányzatok Külső ellenőrzés: Könyvvizsgálat + ÁSZ Belső ellenőrzés: szükséges és megszervezendő Könyvvizsgálatra kötelezett önkormányzatok Külső ellenőrzés: ÁSZ Belső ellenőrzés: célszerűen a képviselőtestületek és menedzsment igényeit is ki kell elégítenie Külső és belső ellenőrzés
Számlavezetés, betételhelyezés Önkormányzat vizsgálja a bank megbízhatóságát Hitelfelvételnél Bank vizsgálja az önkormányzat megbízhatóságát –Pénzügyi és vagyoni helyzet –Megbízható pénzügyi irányítás megléte Banki prudenciával összefüggő követelmények
Szervezet specifikus kockázat felmérés Javaslat a munkafolyamat szervezéshez, belső szabályalkotás (szabályzatok honosítása, új szabályzatok) Belső ellenőrzési feladatok – elsősorban teljesítményellenőrzési megközelítéssel Önkormányzati szintű stratégia alkotás Költségvetési táblarendszer és belső információs rendszer Ajánlat a szakértői szolgáltatásokra