TIOK tapasztalatok a kompetencia fejlesztésről
Hitvallásunk: „Aki a maga idejében jót tesz, századokért dolgozott.” /Francois Fénelon/
Előzmények: Lépésről lépésre program 1997 Belső Gondozói Rendszer 2000 Tanulás tanítása 2001
A csatlakozás motivációi: Az innováció lehetősége Az alkalmazásképes tudás fejlesztése Az egész életen át tartó tanulás megalapozása
Bevezetés 2005
Szövegértés-szövegalkotás
Matematika-logika
Életpálya-építés
Mit nyertünk? Képzés Programcsomagok Taneszközök Forrás Team munka
Feladataink: Részvétel a képzéseken Az oktatási programcsomagok megismerése kipróbálása véleményezése, kiegészítése A tapasztalatok átadása A követők segítése
Tapasztalataink
A képzések: A felkészülést szolgálták Aktív részvételen alapultak Hiányt pótoltak Sok volt egyszerre Mindenre nem kaptunk útmutatást
A programcsomagok: Minden megtalálható az Adatbankban Kidolgozott részletek (mit, hogyan, miért) Több évfolyam anyaga együtt Fejlettségi szintek, várható eredmények Alternatívák lehetősége Tartalom független kompetenciák Ajánlások az együttneveléshez
A programcsomagok: Nem volt elég idő a felkészüléshez A tervezés újszerűsége: modulok heti- vagy havi tervek utófinanszírozás
AlapozásBeszédfejlesztésOlvasás-szövegértés Anyanyelvi tapasztalatszerzésÍráshasználatBeszélgetőkörMesehallgatás
A tanítási-tanulási folyamat: Átgondolt tervezés Eszközök biztosítása, előkészítése A tér megszervezése A csoportok munkájának koordinálása Odafigyelés az egyéni sajátosságokra Az érdeklődés fenntartása Visszajelzés a tevékenységekről
A tanítási-tanulási folyamat: A modul felépítése szokatlan Nincs mindenre kidolgozott modul Mások elképzeléseit kell megvalósítani A megszokott időkereteket át kell lépni
A TANESZKÖZÖK: Több könyv Mellékletek sokasága Gazdag képanyag Szöveg- és játékgyűjtemények Hanganyag Feladatbankok
Folyamatos szállítás Több évfolyam eszközei Késések Felületes tartalmi ismeret Alkalmazás „élesben” A tárolás rendszere A TANESZKÖZÖK:
Eredmények: iskolai szinten Megvalósult a programcsomagok adaptálása Kialakult a rendszerszerű látásmód Több az interakció a tanítási órán Tapasztalatokon alapuló képességfejlesztés Modellértékű kapcsolatrendszerek A tárgyi eszközök gyarapodása
Pedagógus szinten A kompetenciatartalmak elsajátítása A szakmai eszköztár átalakulása Pedagóguskompetenciák fejlődése Problémák felismerése, megoldása A tanári szerep átalakulása
Tanulói szinten Zavartalan óvoda-iskola átmenet Tananyag helyett képesség- és készségfejlesztés Használható tudásanyag Motiváltság Visszajelzés Egyéni fejlődés
Ajánlások Azonosulás az új szemléletmóddal Tudatos pedagógiai munka Rugalmasság Kreativitás Gyermekközpontúság Szervezőkészség Bizalom, önbizalom
Köszönöm a figyelmet! Pálóczi Gáborné 52/