Kulcsár Gábor VÁTI Stratégiai Tervezési Igazgatóság ELTE TTK geográfus szak 2008. Február 29. Területi programozás és monitoring Szabályozás.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A időszak végrehajtási intézményrendszere
Advertisements

Gordos Márta Európai Együttműködési Programok Igazgatósága
Magyarország fejlesztési forrásai Aktuális hírek •2006. október 16. –OP társadalmi egyeztetése •2006. október 17. –ÚMFT parlamenti vitája.
A program megvalósulását az Országos Foglalkoztatási Közalapítvány támogatja. „ROMÁK A MUNKAERŐPIACON” konferencia Pécs, szeptember Előadó:
Kommunikációs Főosztály
A Nemzeti Fejlesztési Terv Logisztika a gyakorlatban Nemzetközi Szakkiállítás Szeptember 12. Jobbágy Valér Nemzeti Fejlesztési Terv és EU Támogatások.
A közötti időszak fejlesztési tervezésének megalapozása
Az EU támogatáspolitikája és az oktatásfejlesztés Halász Gábor tudományos tanácsadó Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet.
CODEX – „Coordinated Development and Knowledge Exchange on Spatial Planning Methodology” Új programozási metódusok a as tervezési periódusban:
Városrehabilitációs konferencia Mosonyi Balázs – ROP Irányító Hatóság április 29.
A határon átnyúló együttműködési programok a as időszakban Hende Csaba Körmend, november 7.
Projektkezdeményezés és pályázatírás
INTERREG IIIA – Hogyan pályázzunk Európai Uniós Pénzforrásokra? INTERREG IIIA – Hogyan pályázzunk Európai Uniós Pénzforrásokra? Az EU intézmény rendszere,
Uniós források fogadása a bérlakásépítéseknél
A fejlesztési tervek elkészítésének lépései
Projektkészítési technikák: logframe, SWOT
Monitoring, értékelés, ellenőrzés. 2 Áttekintés A monitoring, az értékelés és az ellenőrzés alapjai A Strukturális Alapok programjainak végrehajtási intézményrendszere.
Kiss Pál /04/05 Igazgató Fejlesztési Igazgatóság
Fejlesztési Igazgatóság
1Kőszeg, december 12. Ellenőrzés, kifizetés folyamata Szabó András.
ELSŐ SZINTŰ ELLENŐRZÉS ALAPJAI South East Europe Programban
Európai Uniós támogatásokat kezelő intézményrendszer a környezeti fejlesztésekben Kiss Pál 2007/04/20 Igazgató Fejlesztési Igazgatóság Környezetvédelmi.
1 A KIFIZETÉSEK ÉS PÉNZÜGYI ELLENŐRZÉSEK FOLYAMATA A KÖZREMŰKÖDŐ SZERVEZETNÉL.
A stratégiai tervezés történeti háttere
Az EU-pályázati rendszer gyakorlata Magyarországon
A projekttervezés első lépései
A Stratégiai Környezeti Vizsgálat (SKV) szerepe a gazdasági tervezésben Dr. Fogarassy Csaba egyetemi docens.
Integrált területi beruházás és Közösségvezérelt helyi fejlesztés a as programozási időszakban Zsolt SZOKOLAI C.2 Urban development, territorial.
: ITI és EGTC Az ETT-k lehetséges szerepe a határ menti ITB-k megvalósításában.
dr. Szaló Péter helyettes államtitkár szeptember 24.
A Stratégiai Monitoring Jelentés ÚMVP Monitoring Bizottság június 28., Budapest Dr. Maácz Miklós Főosztályvezető-helyettes Vidékfejlesztési Minisztérium.
AaAa ÚJ MAGYARORSZÁG VIDÉKFEJLESZTÉSI PROGRAM Monitoring és értékelés.
Tájékoztatás az ÚMVP TS keret felhasználásáról Szarvas, december 11.
Konzulens: Dr. Boda György Készítette: Kovács Katalin
1 A kohéziós politika a költségvetés fogságában 49. Közgazdász-vándorgyűlés, Pécs, szeptember 30. dr. Iván Gábor.
AZ ÚJ MAGYARORSZÁG FEJLESZTÉSÉI TERV (NSRK 2007–2013) KÉSZÍTÉSÉNEK NÉHÁNY VITAPONTJA Dr. Faragó László MTA RKK 44. Közgazdász vándorgyűlés, Nyíregyháza.
Az infokommunikáció szerepe az Új Magyarország Fejlesztési Tervben és az Operatív Programokban Dr. Bálint Ákos Igazgató Közigazgatás Operatív Programok.
INTÉZMÉNYKÖZI MEGÁLLAPODÁS SZERKEZET. TÖRTÉNET, SZEREPLŐK 1999-es megállapodás 2002-es megállapodás 2006-os (hatályos) megállapodás Módosítások: 2007,
as programozási időszak Balás Gábor Nemzeti Fejlesztési Hivatal.
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
1 Az Európai Unió Strukturális és Regionális politikája Előadó: Tóth István.
A közreműködő szervezetek szerepe a közbeszerzési döntési mechanizmusban Dr. Nyikos Györgyi vezérigazgató-helyettes VÁTI Kht.
Nemzetközi Bankárképző Központ Rt. 1 Az Európai Szociális Alap támogatási rendszerének változásai február 28. Öcsi Béla témavezető, Nemzetközi Bankárképző.
Tervezés-programozás Kulcsár Gábor VÁTI Területfejlesztési Igazgatóság (NARD) TEMPUS SAKK Felkészülés a Strukturális Alapok felhasználására február.
Címalcím 1 Nemzeti Fejlesztési Terv - Regionális Operatív Program Wächter Balázs VÁTI Területfejlesztési Igazgatóság Stratégia tervezési iroda november.
Monitoring, értékelés, ellenőrzés
A Strukturális Alapok tervezési folyamata és a partnerség Részvételi demokrácia, társadalmi párbeszéd: avagy hogyan tudnak a civil szervezetek élni részvételi.
1 Civil részvétel és szerepvállalás A helyi és térségi együttműködés lehetőségei és korlátai Rajnai Gábor Országos Területfejlesztési Civil Egyeztető Fórum.
Európai Menekültügyi Alap évi allokációja SZAKMAI RÉSZ Pályázható célkitűzések és tevékenységek Célcsoportok Változások A pályázók tájékoztatása,
Megpályázható tevékenységek BM/ /2012. sz. nyílt pályázati felhívás alapján Európai Integrációs Alap.
Strukturális és Kohéziós Alapok
FELELŐS SZAKMAI SEGÍTŐ EREDMÉNY NFT (CSF) végrehajtásáért felelős szervezet kijelölése: kormány NFT végrehajtási rendjének kialakítása: NFT munkacsoport,
Gazdasági kapcsolatok és regionális együttműködések Félixfürdő május 17. Miklóssy Ferenc alelnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara.
Az EU Strukturális Alapok programjainak végrehajtási intézményrendszere.
A Strukturális Alapok rendszere, tervezése és végrehajtása.
Nemzetközi Bankárképző Központ Rt. 1 SWOT- analízis a programkidolgozásban Öcsi Béla témavezető Nemzetközi Bankárképző Központ.
Kulcsár Gábor VÁTI Stratégiai Tervezési Igazgatóság ELTE TTK geográfus szak február 22. Területi programozás és monitoring 1. Alapfogalmak.
Kulcsár Gábor VÁTI Stratégiai Tervezési Igazgatóság ELTE TTK geográfus szak Április 4. Területi programozás és monitoring 6. Program szintű monitoring.
Csurik Magda Országos Tisztifőorvosi Hivatal
HEFOP 2.1 Pályázati Kiírás Projektindító február 14. Foglalkoztatáspolitikai és Munkaügyi Minisztérium.
Kulturális Projekt Ciklus Menedzsment A kultúra gazdaságtana
KÖZÖS MÓDSZERTANI KERETEK KIALAKÍTÁSA A MAGYARORSZÁG-SZERBIA IPA HATÁRON ÁTNYÚLÓ EGYÜTTMŰKÖDÉSI PROGRAM HÁTRÁNYOS HELYZETŰ TÉRSÉGEINEK KOMPLEX ÉS INTEGRÁLT.
Pályázatírás módszertana
A Nemzeti Fejlesztési Terv és a partnerség Civil részvétel és EU források – december 3. Európai Ifjúsági Központ Dr. Arató Krisztina ELTE.
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Gergely László Nemzeti Információs Infrastruktúra Fejlesztési Intézet
A Strukturális Alapok Cél: a régiók közötti társadalmi és gazdasági kohézió elősegítése Költségvetés: 195 mrd EUR  Európai Regionális Fejlesztési.
Helyszíni ellenőrzés Grigely Győző, KDRFÜ. Az ellenőrzés jogi háttere Támogatási Szerződés, ÁSZF 10. pont „Kedvezményezett a Szerződés aláírásával kötelezettséget.
Központi koordináció feladatai a as programozási időszakban.
A pénzügyi kimutatások könyvvizsgálatának tervezése 300
Előadás másolata:

Kulcsár Gábor VÁTI Stratégiai Tervezési Igazgatóság ELTE TTK geográfus szak Február 29. Területi programozás és monitoring Szabályozás

A célkitűzések között

Közösségi Stratégia Irányelvek (CSG)

Strukturális Alapok működése

Strukturális Alapok általános rendelet 1083/2006 EK rendelet Végrehajtásra vonatkozó szabályok – 1828/2006 EK rendelet ERFA rendelet – 1783/2006 EK rendelet ESZA rendelet – 1784/2006 EK rendelet Európai Területi Együttműködés /2006 EK rendelet Kohéziós Alap – 1084/2006 EK rendelet A jogszabályok keretjellegű, minden tagállamra nézve kötelező szabályokat tartalmaznak, amiket a nemzeti jogalkotásnak be kell építeni és alkalmaznia kell. Jogszabályi háttér

Strukturális Alapok általános rendelet 1083/2006 EK rendelet cikk: Programozás: Az alapok célkitűzéseit egy többéves programozási rendszer keretében kell megvalósítani, amely több szakaszból áll, beleértve a prioritások meghatározását, a finanszírozást, valamint egy irányítási és ellenőrzési rendszert. 11. cikk partnerség: Bizottság és tagállam szoros együttműködés Tagállam együtt az illetékes regionális, helyi, városi és egyéb közhatóságokkal, gazdasági és társadalmi partnerek, civiltársadalommal, környezetvédelmi szervezetekkel és esélyegyenlőségi szervezetekkel a fenntartható fejlődés érdekében. Kiterjed: OP előkészítés, végrehajtás, monitoring és értékelés

Strukturális Alapok általános rendelet 1083/2006 EK rendelet cikk: Arányos intervenció: Az alapok végrehajtása során felhasznált pénzügyi és igazgatási források arányosak az OP kiadások teljes összegével 14. cikk Megosztott irányítás: Bizottság ellenőrzi a tagállami irányítási és ellenőrzési rendszereket 15. cikk Addicionalitás: Az érintett régiókban az adott célra jutó közkiadások szintje nem csökkenhet az előző időszakban elért éves átlagos érték alá. Félidős addicionalitási értékelés követelménye

Strukturális Alapok általános rendelet 1083/2006 EK rendelet cikk: Források: Rögzített források 7 évre és az alkotórészek között az előirányzatok nem csoportosíthatók át. Teljesítési tartalék 3% Technikai segítségnyújtás 0,25% cikk kohézió stratégiai megközelítése: iránymutatások CSG – NSRK, kohéziós monitoring célja: Összefoglaló jelentés a Közösségi hozzájárulásról a kohéziós célokhoz (versenyképesség és munkahely-teremtés) és jó gyakorlat (best practise). Összegezve jelentés az Európai Tanács számára (Cohesion Report)

Strukturális Alapok általános rendelet 1083/2006 EK rendelet cikk: Operatív programok: Elfogadásának menete és felülvizsgálata, alapok közötti átjárhatóság és együttműködés a Kohéziós Alappal, NUTS 2 szintű tervek (kiv. Területi együttműködés), EBB és EBA részvétele OP tartalma: helyzetértékelés, SWOT és stratégia, prioritások indoklása (ex ante értékeléssel), számszerűsített célokkal, pénzügyi terv, monitoring és értékelési rendszer+ nagyprojekt Pénzügyi konstrukciók nyújtásának lehetősége: mikrohitel, garanciavállalás, kockázati tőkealap

Strukturális Alapok általános rendelet 1083/2006 EK rendelet cikk: Értékelés: Értékelés célja, hogy az adott tagállamokat és régiókat érintő egyedi strukturális problémák tekintetében javítsa az alapokból származó támogatás, valamint az OP stratégiájának és végrehajtásának minőségét, eredményességét és következetességét, figyelembe véve a fenntartható fejlődés célkitűzését, valamint a környezetre gyakorolt hatásra és az SKV-ra gyakorolt hatásokat. Ex ante, mid-term és ex post értékelések Bizottsági iránymutatásokkal

Strukturális Alapok általános rendelet 1083/2006 EK rendelet cikk: Alapokból származó pénzügyi hozzájárulás: Társfinanszírozási arányok a közfinanszírozásra (EU+hazai), jövedelmtermelő projektek, elszámolható költségek, fenntarthatóság cikk irányítás, monitoring és ellenőrzés: Feladatok szervezethez delegálása, szabályszerűséget szavatoló eljárások (működési kézikönyvek), jelentéstételi rend audit trail, szervezetek kijelölése (Irányító hatóság, igazoló hatóság, ellenőrzési hatóság) és feladatai az OP megvalósításával összhangban; Monitoring Bizottság és feladatok a monitoring rendszerrel (éves és záró jelentések) 69. cikk Nyilvánosság: Külön jogszabály a nyilvánosságot érintő kérdésekről! 70. cikktől Hatáskörök és pénzügyi irányítás Pénzügyi kifizetések, átutalások rendje, előfinanszírozás, EURO, kamatok

Strukturális Alapok végrehajtási 1828/2006 EK rendelet cikk: Tájékoztatás és kommunikáció: A kommunikációs terv, tájékoztatás a kedvezményezettek számára, technikai jellemzők cikk Irányítási és ellenőrzési rendszerek: Közreműködő szervezetek, az irányító hatóság feladatai, számvitelei és ellenőrzési feladatok, (mintavételi eljárások), irányítási és ellenőrzési folyamatok leírása és értékelése (intézményi értékelés) cikk: Szabálytalanságok: csalás és szabálytalanság fogalma, eltérések, vissza nem fizetett költségek, peres költségek visszatérítése a tagállamnak, pénzügyi korrekciók számítása (3%-os eltérés a céloktól)

Strukturális Alapok végrehajtási 1828/2006 EK rendelet cikk Személyes adatok védelme: Az Európai Csaláselleni Iroda (OLAF) szerepe cikk: Elektronikus adatcsere: informatikai rendszer működése, adatátvitel kérdései cikk Pénzügyi konstrukciók: KKV-k támogatása holdingalapokon át, városfejlesztési alapok 47. cikk: Lakásberuházások támogathatósága: jogosultsági lehatárolások indikátorai, többlakásos épületek renoválásának elvei cikk Európai Területi együttműködés támogathatósága: kiadások támogathatósága(természetbeni, általános költségek és értékcsökkenés)

3. Fejlesztési programok tervezése

A PROGRAMCIKLUS-ELMÉLET

Alapfogalmak és beavatkozási logika InputOutputEredményHatás Ellenőrzés Monitoring Értékelés Viszonyítás Jogi és adminisztratív előírások betartása Megfelelő lebonyolítás Társadalmi elvárások, problémamegoldás

A PROGRAMOZÁS Célorientált (számszerűsített) Elfogadott a résztvevők által (végrehajtható) Partnerségben készül Prioritásokból és intézkedésekből áll Költségvetéssel rendelkezik Végrehajtási és monitoring rendszer Meghatározott idő alatt valósul meg (7-9 év) Intézkedés (projekt, támogatás) Program Prioritáso k Lebonyolítás intézmény- rendszere Költség- vetés

Strukturális Alapok általános rendelet 1083/2006 EK rendelet 10. cikk: Programozás: Az alapok célkitűzéseit egy többéves programozási rendszer keretében kell megvalósítani, amely több szakaszból áll, beleértve a prioritások meghatározását, a finanszírozást, valamint egy irányítási és ellenőrzési rendszert cikk: Operatív programok: Elfogadásának menete és felülvizsgálata, alapok közötti átjárhatóság és együttműködés a Kohéziós Alappal, NUTS 2 szintű tervek (kiv. Területi együttműködés), EBB és EBA részvétele OP tartalma: helyzetértékelés, SWOT és stratégia, prioritások indoklása (ex ante értékeléssel), számszerűsített célokkal, pénzügyi terv, monitoring és értékelési rendszer+ nagyprojekt

Strukturális Alapok - feltételrendszer Nemzeti Fejlesztési Terv (ÚMFT) Operatív Programok Akciótervek Fejlesztési projektek

Tervek követelményei 1.Benyújtás földrajzi kerete főszabályként: NUTS II. régió 2.Időkerete megegyezik a tervezési időszakkal: Összhang a tagállam kormányzati programjával 4.Nemzeti konszenzus – társadalmi egyeztetés 5.Tagállam készíti: NSRK és operatív programok 6.Tervezés tervezése – szereplők, lépések, erőforrások, ütemezés 7.NFT ütemezési folyamata: - helyzetelemzés és stratégia - horizontális és regionális stratégiák - fejlesztési tevékenységek meghatározása - jogosultság és finanszírozás kialakítása - véglegesítés tárgyalásokon

Tervdokumentum tartalma 1. Helyzetleírás és SWOT készítése összehasonlító elemzésekkel, az összefüggések, hiányok bemutatásával, az erősségek és gyengeségek és az ebből következő fejlesztési lehetőségek bemutatására. 2. Stratégia meghatározása, prioritások kijelölése, számszerűsített cél 3. Várható társadalmi-gazdasági hatások előzetes felmérése 4. Pénzügyi fejezet: várható erőforrás szükséglet becslése és bontása 5. Program végrehajtásának módja: intézményrendszer, monitoring

Tervdokumentumok szerkezete Nemzeti Stratégiai Referenciakeret szerkezete: 1.Helyzetleírás 2.Cél(ok), prioritások 3.Ex-ante értékelés 4.Konzisztencia más politikákkal 5.Pénzügyi táblák 6.Partnerség 7.Monitoring és értékelés rendszere Operatív Program szerkezete 1.Prioritások 2.Intézkedések 3.Indikátorok 4.Pénzügyi terv 5.Megvalósításról szóló intézkedések

Helyzetleírás - Információk rendszerezése - kockázatok feltárása - Saját helyzet értékelése - döntés-előkészítése - áttekintés a fejlesztési terv egész környezetésről Követelmény: számszerűsített formában, statisztikai adatokkal alátámasztva!

Erősségek - belső tényezők (strengths) Pozitív dolgok egy helyzetről vagy tevékenységről ami jól működik, és lehet rá befolyásom. Gyengeségek -belső tényezők (weaknesses) Olyan dolgok amelyek nem jól működnek, de lehet rá befolyásom. Lehetőségek - külső tényezők (opportunities) Olyan adottságok, amelyeket nem tudunk befolyásolni, de rájuk építve kihasználhatjuk az erősségeinket Veszélyek - külső tényezők (threats) Olyan korlátok, amelyeket nem tudunk befolyásolni és csökkentik a növekedés esélyeit SWOT - elemzés

Trendek, külső adottságok: gazdasági technológiai politikai kulturális, egyéb Stratégiai cél Prioritások Strengths (erősségek) Weaknesses (gyengeségek) Opportunities (lehetőségek) Threats (veszélyek) támadóvédekező

Programozási folyamat 1. ELEMZÉSI SZAKASZ: 1. Átfogó (stratégiai) cél meghatározása 2. Környezeti trendek azonosítása 3. SWOT-elemzés 4. Lehetséges stratégiák azonosítása 5. Átfogó cél finomítása stratégiák fényében 6. Kik az érintettek? (részvétel-elemzés) 7. Problémák azonosítása (átfogó cél figyelembe vételével) 8. Probléma-elemzés (probléma-fa) 9. Átformálás célokká (cél-fa) 10. Célok csoportosítása 11. Erőforrás-elemzés (érintettek) 12. Stratégia (prioritások) kiválasztása 13. Program lehatárolása (elválasztás a környezettől)

PROGRAMOZÁSI SZAKASZ: 14. Prioritások és specifikus célok meghatározása 15. Feltételek (külső tényezők) azonosítása 16. Intézkedések (és példa-projektek) meghatározása 17. Előfeltételek azonosítása 18. Kockázatelemzés elvégzése 19. Intézkedések finanszírozása 20. Pénzügyi tábla összeállítása 21. Indikátorok meghatározása 22. A monitoring rendszer összeállítása Programozási folyamat 2.

Tervezés a Közép-magyarországi régió operatív programja alapján 1. Pénzügyi keretek kijelölése és éves allokáció

2. Célrendszer kialakítása – prioritások és tématerületek 3. Tématerületek elhatárolása más programoktól 4. Helyzetelemzés elkészítése 5. SWOT kialakítása 6. Célrendszer felállítása 7. Pénzügyi allokáció prioritásonként

7. Prioritások tartalmának meghatározása (projektek!) 8. Megvalósító intézmények és a horizontális követelmények teljesítése 9. EMVA összhang 10. Partnerségi menetrend BIZOTTSÁGI tárgyalás 11. Akcióterv készítése 12. Pályázati konstrukciók kialakítása 13. Meghirdetés és lekötések

Köszönöm a figyelmet!