Alapok
Vágjunk bele!
IDŐSZALAG SZÍNPAD ESZKÖZÖK TULAJDONSÁGOK
Helyzetmeghatározás Színpad Eszközök Időszalag Táblák Felhasználó (közönség, tanú) Szerző (alkotó, tervező)
Színpad Stage A Flash munkafelület közepén elhelyezkedő nagy fehér téglalap Minden, amit a felhasználó lát, a színpadra kerül. Alaphelyzetben 550 képpont széles és 440 képpont magas A képpontok mérete nem lényeges, mert lejátszáskor megadható a tetszőleges átméretezés.
Változtassuk meg a színpad nézetét C:\Program Files\Macromedia\ Flash 8\Samples and Tutorials\Samples\ Masking\ScriptableMasksPart2\
Az Eszközök tábla Tools A színpadon lévő elemek megrajzolására, illetve szerkesztésére használható Részei: Eszközök (Tools) Nézet (View) Colors (Színek) Options (Beállítások)
Tools rekesz grafikákat és szövegeket hozhatunk létre azokat kijelölhetjük, szerkeszthetjük
View rekesz Megváltoztathatjuk a színpad megjelenését
Colors rekesz a létrehozott objektumok színét befolyásolhatjuk
Options Az egyes eszközök további beállítására biztosít lehetőséget
Az időszalag Önálló képek sorozatát tartalmazza A felhasználó ezeket a képkockákat látja sorban egymás után levetítve.
A Properties tábla Az éppen kijelölt objektum tulajdonságait mutatja Lehetővé teszi azok megváltoztatását
Ellenőrizzük és módosítsuk a kitöltőszíneket
Koordináta-rendszer x (vízszintes, képpontokban) y (függőleges, képpontokban) a kezdőpont a képernyő (vagy a színpad) bal felső sarka
Táblák csoportosítása A táblák tetszőlegesen ki- és bekapcsolhatók Tetszőlegesen csoportosíthatók (Window > Panel Sets) Az alapértelmezett elrendezés bármikor visszaállítható (Window > Panel Sets > Default Layout)0
Könyvtár (library) A legjobb tárolóeszköz a Flash fájlokban használt anyagok számára A benne tárolt fájlokat többször is felhasználhatjuk a fájlon belül, de csak egyszer kerül tárolásra, így nem növeli jelentősen a fájlméretet Lehetővé teszi a Flash filmek kis méretének a megőrzését
Szimbólum A könyvtárban elhelyezett objektum neve A könyvtáron belül tárolhatjuk és szerkeszthetjük
Példány A könyvtárban tárolt szimbólum egy másolata A szimbólum színpadra húzásával hozzuk létre
Aktuális réteg
Dolgozni mindig csak az aktuális rétegen tudunk.
Aktuális képkocka
Aktuális jelenet, aktuális szimbólum A fájlt jelenetekre bonthatjuk Ezeket egyenként külön-külön is elérhetjük A jelenetek sorrendje megváltoztatható
Jelenetek, szimbólumok szerkesztése
Dokumentumtulajdonságok
Fájltípusok forrásfájlok (.fla) terjesztett fájlok (.swf) HTML fájlok (.html)
Forrásfájlok (.fla) Ezt a fájlt tudjuk megnyitni és szerkeszteni a Flash programban Ha ezzel nem rendelkezünk, akkor a flash filmet csak a teljes újraszerkesztéssel tudjuk módosítani Nem építhetjük weboldalakba
Terjesztett fájlok (.swf) Ha a forrásfájl elkészült, és készen állunk a terjesztésére, akkor mentsük ebbe a formátumba Ezt bárki megnézheti, aki böngészővel és annak a Flash Player bővítményével rendelkezik Ezt nem lehet szerkeszteni, csak megtekinteni.
Ügyeljünk a betűtípusokra A flash mozi helyes lejátszásához azon a gépen, ahol le szeretnénk játszani, telepítve kell lenni a flash moziban szereplő betűtípusoknak. Helyettesítő betűtípus választható
Elhelyezés weblapon
<embed src="elso.swf" quality="high" bgcolor="#ffffff" width="550" height="400" name="elso" align="middle" allowScriptAccess="sameDomain" type="application/x-shockwave-flash" pluginspage="http://www.macromedia.com/go/getflashplayer" />
Grafika A Flash-ben létrehozott grafikák vektorgrafikák A vektorgrafika csak az alakzat újrarajzolásához szükséges számításokat tartalmazza A vektorfájlok mérete kicsi, gyorsan letöltődik, könnyen méretezhető
Eszközök Kijelölés Szabadkézi transzformáció Vonal Toll Ovális Ceruza Tintásüveg Cseppentő Kéz Körvonalszín Kitöltőszín Fekete-fehér Színtelen Részkijelölés Kitöltés-transzformáció Lasszó Szöveg Téglalap/csillag Ecset Festékesvödör Radír Nagyító Színválasztó Színcsere Beállítások
Megjelenítő- és módosító eszközök C:\Program Files\Macromedia\ Flash 8\Samples and Tutorials\ Samples\ExtendingFlash\ TraceBitmapPanel\
Vonalak rajzolása
ILLESZTÉS
Kiegyenesítés Simítás Tinta
Kitöltés
Ha a színpad üres területére kattintunk, akkor nem történik semmi! Hézagméret Kitöltés rögzítése
Az ecset kitöltőszínt használ
Ecsetüzemmód Ecsetméret Ecsetforma
Alakzatok létrehozása vonalak és kitöltések segítségével
SHIFT
SHIFT
Használjuk a toll eszközt
Szöveg létrehozása
A margó automatikusan változik
A margó rögzített
Kijelölőeszközök
Csak a kitöltés mozog / Szerkesztés visszavonás
A vonal közelében az egérmutató ívelt végződésű lesz
A csúcs közelében az egérmutató sarok végződésű lesz
Csak a körvonal mozog
A DELETE gombbal a kijelölt elem törölhető
Egy kattintással csak egy élt jelölünk ki
A teljes határvonal dupla kattintással jelölhető ki
Kerettel kijelölés
Lasszó
A lasszó sokszög üzemmódban
Egy adott rész kijelölése
A cseppentő
Transzformáció – méretezés, elforgatás, burkolás és torzítás
Dupla kattintás
Lehetőségek Fogantyúknál méretezés Sarkoknál forgatás Oldalaknál ferdítés A CTRL-t a sarkoknál lenyomva tartva torzítás A SHIFT+CTRL-t a sarkoknál lenyomva tartva egyenlő mértékű torzítás
Burkolás
Alakzatok összekapcsolása az Objektumhoz illesztés lehetőséggel
Az egérmutató sarokvégződésű legyen
Kijelölés, majd mozgatás
Tényleg össze vannak kapcsolva
Vektorgrafika Tartalmazza azokat a képleteket, amelyek a kép képernyőn való újrarajzolásához szükségesek. A Flash-ben minden grafika, amelyet létrehozunk, vektoros. A fájlméret általában kicsi A képet bármekkorára méretezhetjük, anélkül, hogy romlana a képminőség.
Vektorgafika A számítógépnek komoly számításokat kell végeznie a megjelenítéshez Mivel általában csak mértani alakzatokat tartalmaz, túl gépiesnek tűnik.
Rasztergrafika Bittérképes grafika Az összes képpont színinformációját tartalmazza Általában nagy méretű fájlok Nem méretezhető át hatékonyan Előnye, hogy nagyon gyorsan megjelenik a képernyőn.
Miért kerüljük a grafikák betöltését? A Flash-ben szép grafikákat lehet készíteni. Ne töltsünk be grafikákat külső forrásból, csak akkor, ha feltétlenül szükséges. A fölösleges grafikabetöltés nagyon le tudja lassítani a Flash film betöltését
Vektorgrafikák betöltése
Formátumok FreeHand (FH11 .. FH7) Illustrartor (AI) Flash Player (SWF)
Flash Player fájlok betöltése
Kimentés más formátumba
Kimentés más formátumba
Kimentés más formátumba
Bitképek használata Fényképek: csak akkor merül fel, hogy fénykép helyett vektoros megoldást válasszunk, ha a kép nagyon szabályos tárgyról készült. Olyan állóképsorozat, amelyet egy videoklip képkockáiból kapunk Olyan különleges hatásokat tartalmazó kép, amely vektorgrafikus eszközökkel nem érhető el: felhők, tűz, víz, stb.
Rasztergrafika betöltése
A kép törlés után is a könyvtár része
Bitképek vektorgrafikává alakítása
Magyarázat Color Threshold (Színküszöb) Mennyire különbözhetnek a színek (RGB értékben) ahhoz, hogy még azonos alakzathoz tartozónak számítsanak Minimum Area (Legkisebb terület) A Flash által létrehozott legkisebb terület Curve Fit (Görbék illesztése) Mennyire hűen adja vissza a görbe és az egyenes területekez Corner Threshold (Sarokküszöb) A sarkok megmaradjanak, vagy törlődjenek
Bitképsorozatok
Egyből le is lehet játszani
Színek és színátmenetek
Színátmenet alkalmazása és transzformációja
Lock Fill nincs kiválasztva
Az átmenet középpontja ott van, ahová kattintunk.
Vonjuk vissza a színezést! Az első négyzet kiszínezése után a Lock Fill legyen kiválasztva!
Az átmenet középpontja az első középpont marad.
Középpont mozgatása, Forgatás, Halványulás, Átalakítás
Bitkép alkalmazása kitöltésként Töltsünk be egy bittérképes grafikát A színpadról távolítsuk el, a könyvtárban így is megmarad
Szintek használata Minden amit rajzolunk vászonszinten van. SZINT (nem réteg!!!!)
Ebben a pillanatban kerültek azonos szintre Ebben a pillanatban kerültek azonos szintre. A fölösleges részek eltávolíthatók.
Objektumok csoportosítása A csoportosított objektumok közös szintre kerülnek a vászon fölé, így más csoportok alá, vagy fölé kerülhetnek anélkül, hogy "kimarnák" egymást. Az objektumok egymáshoz lesznek rögzítve, együtt lehet őket transzformálni.
Csoportok szerkesztése
Dupla kattintással a négyzeten a csoport belsejébe kerültünk, ezt mutatja a felirat
Az elkészült ábrát mentsük, mert később szükségünk lesz rá!
A Könyvtár hatékony használata Az eredményesség és a hatékonyság kulcsa, hogy a lehető leggyakrabban használjuk a könyvtárat Minden elem, amit akár többször is beillesztünk a Könyvtárból, csak egyszer tárolódik, egyszer töltődik le.
Szimbólum Azok az elemek, amiket a könyvtárba teszünk Bármi, amit a Flashben létrehoztunk, szimbólummá alakítható
Példány A Könyvtárban lévő szimbólumról a színpadon létrehozott másolat. Nem valódi másolatok, mert nem növelik a fájlméretet.
Szimbólum létrehozása
Teljesen új szimbólum készítése
A szimbólum közepét a + jelzi A szimbólum közepét a + jelzi. Ahhoz, hogy pont oda kerüljön vágjuk ki, majd újra illesszük be.
A szimbólumok használatának előnyei A fájlméret csökkentése A befektetett munka minimalizálása
A Könyvtár kezelése nevek rendezés mappák
Példányok módosítása
Színstílusok alkalmazása
Színstílusok Brightness (fényerő) Tint (Színezet) Alpha (Áttetszőség) Advanced (Különleges)
A színstílus módosítása
Szimbólumpéldányok használata szimbólumokban
Ha túl nagy, akkor méretezzük át Edit > Copy Edit > Paste
A mosoly rajzolása nem működik az arcon, mert az nem vászonszinten helyezkedik el.
VÉGE