Kompetencia alapú oktatás elterjesztése Hajdú-Bihar megyében Herpai Imre igazgató, HBMPI
„Úgy érzem egyre fáradtabban rohanok egy mozgólépcsőn, amelyről nem tudom, hogy felfelé megy, vagy lefelé. Lehet, hogy csak azért kell rohannom, hogy egy helyben maradhassak?” /Jakab György/
Ellentmondások Az oktatás a folyamatos modernizálódás és korszerűsödés lázában ég, ugyanakkor társadalmi presztizse hanyatlik. A tananyag egyre zsúfoltabb, taníthatatlanabb, a diákok egyre motiválatlanabbak, a pedagógusok reformszkeptikusak. (fásultak) Egyszerre van jelen a régi és a modern, a konzervtudást adó tömegiskola és a mindig változó jövőre felkészítő kompetencia fejlesztő iskola.
Jellemző tanulás- tudásszervezési modellek Az általános műveltség elsajátításának modellje: akadémikus, „reneszánsz” típusú tudás átadása,akadémikus, „reneszánsz” típusú tudás átadása, 19. századi tömegoktatási „technológia: tantárgy, tanár, osztály > nagy tömegű ismeret „leadása”, elsajátítása.19. századi tömegoktatási „technológia: tantárgy, tanár, osztály > nagy tömegű ismeret „leadása”, elsajátítása.
Jellemző tanulás- tudásszervezési modellek A szakértelem elsajátításának modellje Az előző korrekciója: az iskola célja változatlanul az általános műveltség megalapozása, de ez már kiegészül készség- és képességfejlesztő célokkal, feladatokkal, követelményekkel.Az előző korrekciója: az iskola célja változatlanul az általános műveltség megalapozása, de ez már kiegészül készség- és képességfejlesztő célokkal, feladatokkal, követelményekkel.
Jellemző tanulás- tudásszervezési modellek Az általános készségek (kompetenciák) elsajátításának modellje Nem a „hagyományos” (európai) általános műveltséget, annak átadását tekinti elsődleges feladatának.Nem a „hagyományos” (európai) általános műveltséget, annak átadását tekinti elsődleges feladatának. Célja: az általános készségfejlesztés, a gyakorlati életvezetés szempontjából fontos ismeretek átadása > amerikanizálódás veszélye.Célja: az általános készségfejlesztés, a gyakorlati életvezetés szempontjából fontos ismeretek átadása > amerikanizálódás veszélye.
Mi a kompetencia? „Az a képességünk és hajlandóságunk, hogy a bennünk lévő tudást (ismereteket, készségeket és attitűdbeli jellemzőket) sikeres problémamegoldó cselekvéssé alakítsuk.” (Halász Gábor)
Kompetencia alapú nevelés, oktatás Előzménye a képességfejlesztés (lásd: ÉKP). A kompetens ember képes valamire és egyúttal elkötelezett a cselekvésre, felelősnek érzi magát a saját cselekvésében és cselekvő helyzetbe akarja magát hozni.
Az oktatási intézmények célja: kialakítani az előre nem látható helyzetekben való aktív cselekvőképességet a tanulókban
Az Európa Parlament és Tanács ajánlásai (2000, Lisszabon) Anyanyelven folytatott kommunikáció Idegen nyelveken folytatott kommunikáció Matematikai kompetencia és alapvető kompetenciák a természet- és műszaki tudományok terén Digitális kompetencia A tanulás (meg)tanulása Interperszonális, interkultúrális, szociális és állampolgári kompetencia Vállalkozói kompetencia Kulturális kifejezőkészség
A projekt felépítése, logikája, adatai NFT I. HEFOP 3.1. intézkedés pályázati kiírás Kistérségi lefedettség, sokféleség Jelentkezéses alapon (29 település, 60 intézmény, 300 fő) NFT II.