Agresszió elleni program Millenáris
Valami hiányzik, és mástól követeljük.
„Tudjuk”, mi a jó neki.
Nem értékeljük, amit csinál.
Elzárkózunk tőle.
Kérni se, adni se tudunk.
Ha ítélkeznek rólunk…
a gyengébben állunk bosszút…
vagy sírva visszaütünk.
A harag nemzedékről nemzedékre száll.
Lehetünk-e mi az a nemzedék, amelyik megszakítja az erőszak körforgását, és boldogságot teremt magának?
A szívünk mélyén bensőséges kapcsolódásra…
barátságra…
békességre vágyunk.
Dr. Marshall Rosenberg
EMK ERŐSZAKMENTES EGYÜTTMŰKÖDŐ KOMMUNIKÁCIÓ „Zsiráf nyelv” egy megoldás
„Magunk váljunk azzá a változássá, amit a világban látni szeretnénk.” - Mahatma Gandhi
EMK Erőszakmentes, Együttműködő Kommunikáció Hogyan beszéljünk, hogy mások meghallgassanak? Hogyan hallgassunk, hogy mások beszéljenek velünk? Hogyan érvényesítsük magunkat? Hogyan oldjuk meg a konfliktusokat? Hogyan teremtsünk harmóniát önmagunkban és másokkal?
Mi az EMK? Az EMK egy olyan gondolkodási és kommunikációs eszköz, melyben a felek érzései és szükségletei értékként jelennek meg. Alapja az empátia, az együttérzés, a figyelem. Szemléletmód, mely az élet gazdagítására törekszik.
Az EMK szándéka: az információ és az együttérzés áramlása, és egy olyan minőségű kapcsolat létrehozása, amelyben maradéktalan örömet jelent mindkét fél szükségleteinek kielégülése.
Az EMK modellje 1.Megfigyelés 2.Érzés 3.Szükséglet 4.Kérés
Az EMK a következő képességekben erősít meg: Érzéseink, szükségleteink világos kifejezése Mások üzeneteinek együttérzést sugárzó fogadása, akkor is, ha ellenségesen fejezik ki! Az ellenállás feloldása és együttműködő kapcsolatok teremtése Minden fél szükségleteinek pontos megértése. Eltérő érdekű csoportok közötti közvetítés Stb.
AZ EMK FEJLESZTI AZ ÉRZELMI INTELLIGENCIÁT (EQ) a következő képességek fejlesztésével: Intra- és inter-perszonális készségek fejlődése Problémamegoldás Konfliktusmegoldás Stresszoldás Harmónikus kapcsolatok teremtése Kulturális különbségek áthidalása
Néhány kommunikációs készség, amiben megerősíthet az EMK Magabiztos kifejezés (asszertivitás) Együttérző figyelem Kérés kifejezése és visszautasítása Kritika, elismerés közlése és fogadása Kellemetlen hírek közlése Agresszivitás kezelése Negligálás kezelése Eredmények elérése – meggyőzés, kompromisszum vagy konszenzus?
) A MEGFIGYELÉS TUDATOSSÁGA (M): A megfigyelés megkülönböztetése az értelmezéstől, ítélettől; a megfigyelés kimondása AZ ÉRZELEM TUDATOSSÁGA (É): Aktív érzelmi szókincs kifejlesztése; az érzelmek megkülönböztetése a gondolatoktól, értelmezéstől, ítéletektől A SZÜKSÉGLET TUDATOSSÁGA (SZ): amikor az érzelem okát keressük figyelmünket a külső okról (helyzetek, tettek, értelmezések) átirányítjuk értékeink, szükségleteink felé. Aktív szókincset alakítunk ki szükségeleteink kifejezésére (A pozitív, személytelen, cselekvés mentes, absztrakt fogalmak közös nevezőt képeznek!) A KÉRÉS TUDATOSSÁGA (K): a kérés megkülönböztetése a követeléstől
Érzés-szótár
Szükséglet-szótár
Március 11. Budapest XVI. Erzsébetligeti Színház
Köszönöm a figyelmet!