Egy kistérség komplex fejlesztése. Mik jellemeznek egy jól működő térséget?

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A társadalmi felzárkóztatás és az életen át tartó tanulás (LLL)
Advertisements

A Vállalkozásfejlesztési munkacsoport
Az Állami Foglalkoztatási Szolgálat hosszú távú stratégiája, kapcsolata a releváns operatív programokkal.
Európai Uniós pályázatok Első Orosházi Kistérségi Civil Szemináriumi napok Első Orosházi Kistérségi Civil Szemináriumi napok December 8. Barák Anita.
Nyitó rendezvény „Motiváló képzések és kapcsolódó szolgáltatások a ”Pro-Team” Nonprofit Kft-nél.” TAMOP A2-12/ október 18.
A stratégiai tervezés módszertana
Tapasztalatok bemutatása a hátrányos helyzetű kistérségek szociális ellátó- rendszerének fejlesztése és a közszolgáltatások kistérségi integrációja területén.
1 Foglalkoztatási paktumok helyzete Magyarországon, jó gyakorlatok Örkény június 24.
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
„A szakképzés koordinációjának lehetőségei a Dél-Dunántúli Régióban” Egy konferencia „beharangozója”
Az ökoiskola kritériumrendszer megújítása Magyarországi Ökoiskolák VII. Országos Találkozója Budapest 2009 OKM OFI Szontagh Pál.
Tájékoztató a megyei gazdaságfejlesztési részprogram tervezéséről
TÁJÉKOZTATÓ a Nemzeti Felnőttképzési Intézet tevékenységéről.
Tájékoztató az aktuális foglalkoztatási és képzési programokról.
GINOP 1. prioritás A vállalkozások versenyképességének javítása
Településmarketing Értékaudit.
Önkormányzatok turisztikai feladatai
Közösségi művelődési törekvések Budapest, március 5 Beke Márton, az Emberi Erőforrások Minisztériuma Közművelődési Főosztályának vezetője.
Az infokommunikáció szerepe az Új Magyarország Fejlesztési Tervben és az Operatív Programokban Dr. Bálint Ákos Igazgató Közigazgatás Operatív Programok.
A FELNŐTTKÉPZÉS AKTUÁLIS KÉRDÉSEI Soós Roland ÉRÁK május 29.
Rehabilitáció - Érték - Változás (RÉV): Megváltozott munkaképességű személyek munkaerő-piaci helyzetének elősegítése érdekében történő rendszerszintű.
A vidéki tér sikertényezői
Dávid János 3K Consens Iroda A kékgalléros szakmák tartalmi követelményeinek változásai, a felnőttképzés előtt álló feladatok.
Változások a szakképzés irányítási rendszerében A szakképzés és a Térségi Integrált Szakképző Központok jelentősége Szőke István szakmai igazgató 2008.
Dr. Brebán Valéria főigazgató Dombóvár - Roma Fórum.
Foglalkoztatási Programok Osztálya – osztályvezető
OFA Hálózat évi tevékenységei
A Regionális Munkaügyi Tanácsok foglalkoztatási paktumokban való részvételi lehetőségei Balatonvilágos
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Tanulási partnerségek kezdeményezése A NYITOK hálózatfejlesztési program bemutatása Balázs Ákos Szövetség az Életen Át Tartó Tanulásért június 22.
Kunszentmártoni kistérség munkaerő-piaci helyzete, támogatási lehetőségek Készítette: Deák István kirendeltség-vezető.
Dr. Fodor Imréné Pécsi Regionális Képző Központ igazgatója
Integrált közösségi szolgáltató terek
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia Készítette: Balogh Judit Nemzetközi Tan. III. évf
Társadalmi-gazdasági egyenlőtlenségek Régiók, megyék, kistérségek.
A stratégiai kulcsmentorok bemutatkozása IFKT mentor képzés Budapest, december 13.
FOGLALKOZTATÁSI PAKTUM, MINT A HELYI ÖSSZEFOGÁS FÓRUMA Gödöllő, március 9.
A foglalkoztatási paktumok célja Megismerni a térség foglalkoztatási helyzetét Összehangolni a térség gazdasági és humánerőforrás fejlesztési tevékenységeit.
Nógrád TISZK sajtótájékoztató 2009 december 14. A Nógrád TISZK fejlesztése.
. Negyedik Partner Közép-Dunántúli Foglalkoztatási Hálózat 4P KDFH Alapítva: Gere János
A Munkaerő-piaci helyzet Miskolcon Kiss Gábor főosztályvezető.
Somogy Megye Önkormányzatának szakképzési koncepciója.
A befektetőbarát önkormányzat 2011 szeptember 23. Lunk Tamás.
A BARANYA PAKTUM MARKETINGTERVE. Környezetelemzés – Baranya megye fős lélekszáma az ország lakosságának 4%-át teszi ki Népesség fogyó tendenciája.
Foglalkoztatási Paktum az Ország Közepe Kistérségben
TÁMOP / Munka és tanulás – Munkahelyi képzések támogatása a Közép-dunántúli Régió mikro- és kisvállalkozásainál.
Foglalkoztatás-politika
A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara szerepe a vidékfejlesztésben
Nem mondunk le senkiről – a Sárospataki kistérségben sem! Komplex felzárkóztató programok készítése a leghátrányosabb helyzetű kistérségekben ÁROP /B.
Biztos Kezdet Gyerekházak
Érdekképviselet, képzés, távmunka Bihall Tamás alelnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara Budapest, december 7.
1 A foglalkoztatáspolitika ösztönző elemei, a szolgáltatások szerepe Munkaerő-piaci Műhely Konferencia Pécs november 20. SZOCIÁLIS ÉS MUNKAÜGYI MINISZTÉRIUM.
Deák Sándor Szolnok Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivata.
A közoktatás fejlesztési irányai és a társadalmi felzárkóztatás kapcsolata.
1 Országos Foglalkoztatási Közalapítvány Szakmai Fórum az "Út a munkához" program megvalósításáról és a "Jó gyakorlatok" bemutatásáról Kecskemét, 2009.
A KÖZÖTTI EURÓPAI UNIÓS FEJLESZTÉSI IDŐSZAK ÖNKORMÁNYZATI LEHETŐSÉGEI PICHLER BALÁZS FŐOSZTÁLYVEZETŐ.
Foglalkoztatási Paktum Magyarországon Gere János.
A magyar KKV-k regionális versenyképessége A KKV-k segítése – támogatás, avagy befektetés? Miklóssy Ferenc elnök Hajdú-Bihar megyei Kereskedelmi és Iparkamara.
A projektek hosszú távú előnye – tartós foglalkoztatás A projekt generáló szerepe, a továbblépés lehetőségei, komplex fejlesztési elképzelések.
Civil Partnerség V. Regionális Konferencia Felnőttképzés és esélyegyenlőség – civil lehetőségek Aranyi Magdolna „Lépj egyet előre!” projektmenedzser 2007.
ZALAI INNOVATÍV FOGLALKOZTATÁSI PAKTUM MEGVALÓSÍTÁSA TOP-5.1.1
A foglalkoztatási paktumok működési tapasztalatai – a siker fokmérői
Deák Sándor Szolnok Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatal
Magyarországi Ökoiskolák VII. Országos Találkozója
Napirendek Megnyitó Együttműködési megállapodás megvitatása, elfogadása Irányító Csoport megválasztása, Irányító Csoport elnökének megválasztása Egyebek.
A Székesfehérvári Foglalkoztatási StrAtégia Javasolt célrendszere
Deák Sándor Szolnok Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivata
Országos Foglalkoztatási Közalapítvány Szakmai Fórum az "Út a munkához" program megvalósításáról és a "Jó gyakorlatok" bemutatásáról Kecskemét, 2009.
A projektek hosszú távú előnye – tartós foglalkoztatás
Helyi Foglalkoztatási Együttműködések az Edelényi kistérségben
Előadás másolata:

Egy kistérség komplex fejlesztése

Mik jellemeznek egy jól működő térséget?

A jól működő térség 1. Elegendő vállalkozás elegendő munkahelyet működtet A térségi vállalkozások tevékenysége felszálló ágban van A munkaerő szakmai felkészültsége megfelelő A vállalkozások megfelelő beszerzési és értékesítési piacokkal bírnak A vállalkozások piacai túlnyúlnak a térség határain

A jól működő térség 2. A térségi vállalkozások között van termelési kapcsolat A térségi vállalkozások jól fizetik dolgozóikat A vállalkozások és a képző intézmények között termékeny kapcsolat van A vállalkozók érdekeltek a közszféra jó működésében A közszféra megbecsüli és segíti a vállalkozásokat A vállalkozások eredményeikkel a térséget gazdagítják

A jól működő térség 3 Az iskolák képesek alkalmazkodni a helyi társadalom, a gyerekek – szülők – vállalkozások felkészültségéhez Az iskolák enyhítik a társadalom kirekesztő „hajlamait” A tanulók kielégíthetik a térségben a középfokú képzés iránti igényeiket Az iskolák a helyi kultúra és sport szervezői is.

A jól működő térség 3. Az önkormányzatok között nem rivalizálás, hanem értelmes együttműködés, szükség szerint feladatmegosztás van Az önkormányzatok, közszolgáltatások „szolgáltató” és nem hatósági magatartást képviselnek Átlátható tervek alapján folynak a helyi fejlesztések Az önkormányzatok törekszenek az érdekcsoportok egyenlő kezelésére Van közmegegyezés a hátrányos helyzetű csoportok pozitív diszkriminációjára

A lakosság magáénak érzi a térséget Vannak közös környezeti, közösségi, társadalmi értékek Magánszférájának fenntartása mellett is aktív Megtalálja a közös cselekvés formáit A jól működő térség 4.

A munka menete 1. A megismerés céljának meghatározása Mit fejlesszünk -mit ismerjünk meg a térségben? Vállalkozások-gazdaság? Foglalkoztatás? Oktatás, képzés? Közigazgatás? Szociális ellátás? Civil társadalom? Szociális/társadalmi feszültségek?

A munka menete 2. Helyzetfeltárás SWOT analízis Stratégiai fejlesztési irányok meghatározása A fejlesztési kezdeményezések feltárása A bevonható erőforrások (kapcsolatok, humán erők, pénz, naturáliák) meghatározása

Projektgenerálás a fejlesztési irányokban Projektek formálása Projektcsomagok, programok formálása Forrásfeltárás/ bank, pályázat, saját tőke Tervdokumentációk, pályázatok stb. elkészítése A program összefoglaló megvalósítási tervének elkészítése A munka menete 3.

A munka menete 4. A megvalósító szervezet felállítása A felelősségek meghatározása Erőforrások elrendezése A megvalósítás eszközeinek megteremtése Monitoring funkciók kialakítása Cselekvés, megvalósítás Jelenések, eredmények időközi és végső mérése – nyilvánossá tétele

A tervezés-megvalósítás művészete: partnerség 1. Alapgondolat: egy térségben (szervezetben) számtalan szakmai, elkülönült intézményi, gazdasági, hatalmi érdek van jelen. A szereplők tartanak a változástól, pozícióik biztonságát a változatlansághoz kötik: ezért új célok, új szereplők megjelenésével szemben ellenállást tanúsítanak. nyílt vagy rejtett ellenállás közepette nem lehet eredményesen változtatni: előbb utóbb a konfliktusok vonják el az energiákat a változtatástól

A tervezés-megvalósítás művészete: partnerség 2. A sikeres fejlesztés, változtatás akkor mehet végbe ha: Minden szereplőt, illetve szereplőcsoportot a változtatás tervezőasztalához engedünk. Közösen végezzük el a helyzetelemzést és Közösen állapítjuk meg a a fejlesztés irányait Engedjük, hogy az egyes érdekcsoportok megtalálják a számításaikat a tervezett új helyzetben A tervezés és a megvalósítás során során építünk az egyes csoportok „felszabadult” energiáira, erőforrásaira

A tervezés-megvalósítás művészete: partnerség 3. A folyamat kezdetén a szereplőket be kell azonosítani Értekezleteken kell megbeszélni a helyzetet, és kialakítani a közös elképzeléseket a jövőről A megvalósítás tervezésénél építeni kell az egyes célok megvalósításában érdekelt csoportok aktivitására Folyamatosan kommunikálni kell az előrehaladást és el kell hárítani a menetközben felmerült akadályokat A változás „maradék” ellenzőivel szemben a „változás ügynökeit” kell segíteni.

Vállalkozás fejlesztés Alapgondolat A gazdasági szereplők önállóan viselik a felelősséget (és rizikót) saját döntéseikért. Ezért csak olyan fejlesztésnek van esélye, amelyet képesek A „köz” által képviselt célok (foglalkoztatás, magasabb jövedelem stb.) csak akkor megvalósíthatók, ha a vállalkozók segítséget kapnak sajátnak gondolt céljaik megvalósításához. A vállalkozók célja elsődlegesen nem a foglalkoztatás, a magasabb adó befizetése stb. hanem céljaik megvalósítása. Ezért olyan megoldásokat kell keresni, amelyben a két viszonylag elkülönült cél egyszerre valósul meg.

Vállalkozásfejlesztés menete 1. Csoportos és egyéni interjúk készítése a vállalkozókkal : Helyzetükről ( technológia,munkaerő, piacok stb ) Fejlődésüket akadályozó tényezőkről Céljaikról, fejlesztési elképzeléseikről

Vállalkozásfejlesztés menete 2. Konzultáció a vállalkozókkal a fejlődésüket akadályozó tényezők feloldhatóságáról És számos vállalkozóval készített egyéni és csoportos interjú alapján olyan fejlesztési terv készítése, amely segíti a vállalkozókat az akadályok leküzdésében

A vállalkozások fejlődését akadályozó leggyakoribb tényezők Termékeik fejlesztésre szorulnak Kicsi, vagy csökkenő a piaci igény Nem tudják elérni a piacokat Elavultak a gépi berendezéseik Nincs elég pénzük a fejlesztéshez Nincs elegendő ill. megfelelően felkészült munkaerő Telephelyeik fejlesztéséhez, bővüléséhez nincs hely Az önkormányzati, a hatósági környezet nem segít a problémák megoldásában

A vállalkozásfejlesztő-beavatkozások lehetőségei Közszolgáltatás az alábbi területeken A piac építés Termékfejlesztés Vállalkozók közötti kapcsolat építés –klaszter szervezés Megfelelő munkaerő-képzés Menedzsement ismeretek nyújtása Informatikai támogatás Beruházás- támogatás Iparterület fejlesztés Új termelők behívása Vállalkozásbarát hatósági környezet kialakítása

Oktatás, képzés gyengeségei Napjainkra az oktatás képzés intézményei sok esetben öntörvényűvé váltak. A pedagógiai programok nehezen alkalmazkodnak a szétszakadt társadalom igényeihez A képzési szakmastruktúra kínálat a meghatározó társadalmi csoportok törekvéseit tükrözi A munkaerőpiaci igények nem jelennek meg a képzési struktúrában A leszakadó társadalmi csoportok gyermekei már ezen a szinten kirekesztődnek

Az oktatás és képzés fejlesztésének menete Az önkormányzatok iskolafenntartók, képző intézmények, foglalkoztatók kerek asztalának létrehozása Közös helyzetelemzés Szülői-lakossági- tanuló fórumok a helyzet megbeszélésére: jövőkép, karrier Közösen kialakított stratégia Program kidolgozása Megvalósítás

Fejlesztő beavatkozások az oktatás, képzés terén A gyerekekre irányuló, összehangolt szociális és pedagógiai programok Képességek fejlesztésén alapuló pedagógiai programok A társadalmi valóságot, a munkaerőpiaci igényeket figyelembe vevő információ nyújtás a szülőknek, gyerekeknek jövőjük megtervezéséhez A térségi munkaerőpiac igényeire érzékeny képzési struktúra kialakítása A képző intézmények fizikai és humán kapacitásainak megújítása A változtatásokhoz való pozitív viszony kialakítása a képző intézményekben, a tanári karokban

Problémák a foglalkoztatás és a munkaerő terén 1. Ma Magyarországon- jelentős területi szóródással- legalább 1 millió munkahellyel van kevesebb a szükségesnél Az iskolarendszerből szakképzetlenül kikerülők aránya évente 25% körül mozog A szakképzetlen munkavállalók iránti igény – országos adatok szerint – 15 %, de jelentős területi eltérésekkel A képzetlenség és munkanélküliség között szoros összefüggés van.

Problémák a foglalkoztatás és a munkaerő terén 2. Ma Magyarországon a tanulók –családok törekvései a fehérgalléros, lehetőleg diplomás státusz elérésére irányulnak miközben a tényleges munkaerő iránti igény szerkezetében egyre inkább hiányoznak a szakképzett, kékgalléros munkaerő. Az eltérés a diplomások szintjén, egy- egy korosztályra vetítve, % -os

Problémák a foglalkoztatás és a munkaerő terén 3. : strukturális problémák A vállalkozások fejlődését, a foglalkoztatás bővülését jelentős mértékben akadályozzák a munkaerő alkalmazásának magas járulékos költségei Az egyéni törekvések és a képzési struktúra torzulásaiért részben az iskolarendszer normatív finanszírozása a felelős, amely nem kényszerít a munkaerőpiaci igények figyelembevételére A térségi munkaerőpiaci foglalkoztatók munkaerőigényeiről nincsenek valós információk

Foglalkoztatás, munkaerő fejlesztés Alapgondolatok: A foglalkoztatás nem önálló „ágazat”, csak az összehangolt vállalkozásfejlesztési, munkahely teremtési és a foglalkoztatáspolitikai beavatkozások lehetnek sikeresek

Foglalkoztatás fejlesztési beavatkozások 1. A hátrányos helyzetű, képzetlen csoportok munkaerőpiaci reintegrációja-komplex programok Motiváció Gyakorlatorientált modulrendszerű képzés Munkatapasztalat nyújtás Munkaerőkipróbálás Elhelyez(ked)és A felnőttképzés, munkaerőpiaci képzés / átképzés

Foglalkoztatás fejlesztési beavatkozások 2 Önfoglalkoztatás támogatása Időlegesen támogatott munkahelyek Tranzitfoglalkoztatás Tartósan támogatott munkahelyek fogyatékkal élőknek Támogatott munkahelyek újra elhelyezkedési nehézségekkel kűzdőknek ( Gyes, gyedről visszatérők, 50 éven felüliek, stb) Munkahelyek létesítése a harmadik szektorban

Foglalkoztatás fejlesztési beavatkozások 3 ami hiányzik A beavatkozó munkaügyi szervezet megújítása Munkaerőpiaci igények felmérése Mikró és kisvállalkozások igényeinek feltárása és kielégítése Szakképzetlenek képzésbe vonása A foglalkoztatáshoz kapcsolódó támogatások tartós foglalkoztatást elősegítő hatásának javítása

Foglalkoztatás fejlesztési beavatkozások 4 ami hiányzik A térségi gazdaságfejlesztési és foglalkoztatás fejlesztési eljárások aktív, egymást támogató összekapcsolása A térségi munkahelyek számának növelése - gazdaságfejlesztési eszközökkel Nagyobb figyelem a másodlagos jövedelemszerzés területeire

Szociális/társadalmi feszültségek oldása?

Közigazgatás fejlesztése

Szociális ellátás fejlesztése

Civil társadalom fejlesztése