Szénhidrogén bányászati specialitások ENGEDÉLYEZTETÉS, VEZETÉKÉPÍTÉS

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A veszélyes anyagokkal kapcsolatos súlyos balesetek elleni védekezés szabályai (Seveso II.) - polgármesterek felkészítése Lakossági tájékoztatás A lakosság.
Advertisements

MAGYAR SZABVÁNYÜGYI TESTÜLET
Utasiné dr. Győri Andrea
A közlekedési igazgatás aktuális jogszabályváltozásai május 17.
A Natura 2000 alkalmazásának magyarországi gyakorlata a szénhidrogén bányászatban Szakál Tamás Kutatás-Termelés MOL Igazgató „Bányászati Nyílt Napok” Szakmai.
Harmadik országbeli állampolgárok a magyarországi munkaerőpiacon
Építészek felelőssége az építmények tűzvédelmében
KSZGYSZ Konferencia Budapest, április 20.
Miniszterelnöki Hivatal, Kisebbség- és Nemzetpolitikáért Felelős Szakállamtitkárság Nemzeti és Etnikai Kisebbségi Főosztály 376/2007. (XII. 23.) Korm.
XVI. Bányászati Szakigazgatási Konferencia
„Demo-Rendelet” 23/2011.(III.18.) Korm. Rendelet A zenés, táncos rendezvények működésének biztonságosabbá tételéről.
A helyi jelentőségű védett természeti területekkel kapcsolatos jogszabályi háttér Sándor Edina Felső-Tisza-vidéki Környezetvédelmi,Természetvédelmi és.
ENVI-ART Környezetvédelmi Tanácsadó és Szolgáltató Kft.
Önkormányzat építésügyi feladatai 1.településfejlesztés 2.Településrendezés (területek felhasználásának meghatározása és módja) 3.Helyi építészeti értékvédelem.
A vízjog időszerű kérdései
A környezetvédelem intézményrendszere
A 314/2005. (XII. 25.) Korm. rendelet változásai Nyíregyháza, október 2.
A környezeti hatástanulmányok készítése vállalkozói szemmel
A felelős műszaki vezetőkre vonatkozó szabályok változása A munkavédelem időszerű kérdései a bányászatban és a gáziparban konferencia Visegrád november.
Az egyedi tájérték jogi szabályozásának jelenlegi helyzete
Az egyes termékek kiegészítő oltalmára vonatkozó európai közösségi szabályozás (SPC) és annak hazai végrehajtása dr. Kiss Marietta Magyar Szabadalmi Hivatal.
Dobogókő, január Az előzetes vizsgálati eljárás (Kvt. 67. §, R §) Dancsokné Fóris Edina.
Környezetvédelmi vizsgálatok a KÖZOP beruházások vonatkozásában A környezeti hatásvizsgálati és az egységes környezethasználati engedélyezési eljárásról.
Ugrás az első oldalra A jövőképtől a megvalósításig Városfejlesztés irányai, feladatok ban Dr. Szaló Péter szakállamtitkár A jövőképtől a megvalósításig.
„Geotermia a XXI. században” Kistelek február 26. Geotermia hasznosítás a bányatörvény módosításának tükrében Szabados Gábor elnök Magyar Bányászati.
Állam munkavédelmi feladatai
Levegőtisztaság-védelem 10. előadás Engedélyezési eljárások, eljáró hatóságok, eljárások menete, engedélykérelmek tartalmi követelményei.
Levegőtisztaság-védelem 10. előadás Engedélyezési eljárások, eljáró hatóságok, eljárások menete, engedélykérelmek tartalmi követelményei.
A Stratégiai Környezeti Vizsgálat (SKV) szerepe a gazdasági tervezésben Dr. Fogarassy Csaba egyetemi docens.
A 259/2002. (XII.18.) Korm. rendelet január 1-től hatályos módosítása
ÖNKORMÁNYZATI SZAKMAI NAP
Átalakítások körében mértékében – Vonatkozó tűzvédelmi jogszabályok előadó: Csuba Bendegúz tű. ezredes II. Rockwool Építészeti Tűzvédelmi Konferencia 2011.
Új kihívások a katasztrófavédelemben
Környezeti hatásvizsgálati eljárás Kvt §, R §
A FAVI adatszolgáltatásban várható változások
Jogszabályi háttér A katasztrófavédelem a polgári védelem és a tűzoltóság országos és területi szerveinek összevonásával alakult meg január 1- jével,
Változások a hazai zaj- és rezgésvédelmi védelmi szabályozásban
Változások a környezeti hatásvizsgálatban A környezeti hatások jelentőségének vizsgálatával összefüggésben egyes kormányrendeletek módosításáról szóló.
Vasútszabályozási Osztály
Tisztelettel köszöntöm a konferencia résztvevőit! Nagy Endre bányafelügyeleti főmérnök Pécsi Bányakapitányság Nagy Endre bányafelügyeleti főmérnök Pécsi.
Regionális projekt-előkészítési támogatás 2007-ben (PEA4) Nyugat-dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökség.
ÜNNEPÉLYES MEGYEI TANÉVNYITÓ
A felszíni vizek védelmének új szabályozása Botond György vezető főtanácsos Környezetvédelmi Minisztérium Környezeti Elemek Védelmének Főosztálya.
Beruházásokhoz kapcsolódó Környezetvédelmi tervezés és engedélyeztetés
Eljárás fajták a környezeti hatásvizsgálati és az egységes környezethasználati engedélyezési eljárás alá tartozó tevékenységek szerint.
Gárdonyi Géza Bt. 1 A KVVM erőfeszítései a geotermikus energia mezőgazdasági hasznosításának támogatása érdekében Lakatosné Dr.
AZ ÁNTSZ HATÓSÁGI FELADATMEGOSZTÁSÁNAK ÉS MŰKÖDÉSI RENDSZERÉNEK VÁLTOZÁSAI
Időközi adatszolgáltatások teljesítése
Aktuális jogszabályváltozások a szénhidrogén kutatás és termelés vonatkozásában Utasiné dr. Győri Andrea Közigazgatási tanácsadó Utasiné dr. Győri Andrea.
MKIK MKIK mellett független szervezetként működő Teljesítésigazolási Szakértői Szerv (TSZSZ) október 9.
Hasznosítás ÁLDÁSÁTOK ÖntözésÁradás MosásPazarlás Szürkevíz öblítésSzikkesedés.
A tájvédelmi szakhatósági közreműködés 166/1999. (XI.19.) Korm.rendelet szerinti korábbi gyakorlat Kardos Mária Kiskunsági Nemzeti Park Igazgatóság 2014.
Könyvtári fejlesztési koncepció a községekben, megvalósítási lehetőségek Dr. Kenyéri Katalin NKÖM Könyvtári Főosztálya 2005.
hatásterület lehatárolása az IMMI 2011 szoftver segítségével
Alapvető jogszabályok A évi LXIV. kulturális örökségvédelmi törvény (2005. évi LXXXIX. törvénnyel módosított, hatályos január 1-től) alapján.
Tóth György Zilahi-Sebess László Gyuricza György
A BEJELENTŐ-VÉDELEM HELYE ÉS SZEREPE AZ OMBUDSMANI TEVÉKENYSÉGBEN
Jótállás. Kisajátítás Építési jog április 3. Készítette: Dr. Pintér Szilvia.
A fogyasztó és a vállalkozás fogalma, gyakorlati kérdések az Fgytv. végrehajtása során Országos szakmai konferencia Budapest, Dr. Eitmann.
Hulladékgazdálkodás önkormányzati feladatai december 6. Szeged Csongrád Megyei Kormányhivatal Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Balogh Zoltánné.
ORSZÁGOS KÖRNYEZETVÉDELMI ÉS TERMÉSZETVÉDELMI FŐFELÜGYELŐSÉG 1 Gábriel Edit Engedélyezési Főosztály január 21. felsőfokú ügyintéző.
A kapacitás fenntartási program a nukleáris biztonsági hatóság szemszögéből Hullán Szabolcs GTTSZ konferencia „atomenergia=ellátásbiztonság” november.
Berettyóújfalu Város Polgármesteri Hivatal Műszaki iroda bemutatása.
GEOTERMIKUS ENERGIA KINYERÉS JOGI HÁTTERE, HATÓSÁGI FELTÉTELEI Készítette : Hojdákné Kovács Eleonóra Észak-magyarországi Környezetvédelmi, Természetvédelmi.
A jegyző szakhatósági közreműködése az útügyi, bányafelügyeleti és műszaki biztonsági engedélyezési eljárásokban Gida Attila főosztályvezető-helyettes.
A Z ÖSSZEVONT TELEPÍTÉSI ELJÁRÁS. Sajátos jogintézmény alkalmas több önálló – építési engedélyezést megelőző – hatósági engedélyezés kiváltására és.
1 A geotermikus energia - jelen és jövő Eger, A GEOTERMIKUS ENERGIA HASZNOSÍTÁSÁNAK BÁNYAHATÓSÁGI FELTÉTELEI Dr. Zsiros László Horváth József.
A közigazgatási eljárás II.
Építészek felelőssége az építmények tűzvédelmében
Kárelhárítás Zöldi Irma OVF.
Előadás másolata:

Szénhidrogén bányászati specialitások ENGEDÉLYEZTETÉS, VEZETÉKÉPÍTÉS Volter György Kutatás-Termelés MOL „Bányászati Nyílt Napok” Szakmai Konferencia Budapest, 2013. május 23.

ENGEDÉLYEZTETÉS Jelen szabályozási környezetben a bányászati célú beruházások tervezési és megvalósítási folyamatának kritikus pontja az engedélyeztetés A tervezési folyamat jelentős kihívásokkal járó része az engedélyeztetési terv összeállítása, majd a szükséges szakhatósági hozzájárulások és hatósági engedélyek beszerzése bonyolult, költséges és rendkívül időigényes A mindennapi életben és a gyakorlatban az tapasztalható, hogy a jelenlegi engedélyeztetési rendszer sajnos nem egységes és legkevésbé sem következetes Az engedélyeztetési rendszer a bányászatot, az ásványi nyersanyagok kitermelését és hasznosítását nem támogatja, azt némely esetben kifejezetten hátráltatja, netán megakadályozza

A ENGEDÉLYEZTETÉS Mivel szembesül a bányavállalkozó? A bányászati tevékenység és az ásványi nyersanyag kutatás Magyarországon engedélyköteles, a teljes tevékenység alatt a következő törvényeknek történő megfelelést és szakhatósági közreműködést szükséges a bányavállalkozónak biztosítani (teljesség igénye nélkül) Bányakapitányságok Illetékes Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Felügyelőség Országos Tisztiorvosi Hivatal Gyógyhelyi és Gyógyfürdői Főigazgatósága Kulturális Örökségvédelmi Hivatal területi szerve Körzeti Földhivatal Települési Önkormányzat Nemzeti Közlekedési Hatóság illetékes szerve Hivatásos Önkormányzati Tűzoltóság HM Hadműveleti és Kiképzési Főosztály Bányatörvény és annak végrehajtó rendelete Környezetvédelmi törvény és kapcsolódó jogszabályok Örökségvédelmi törvény és kapcsolódó jogszabályok Földtörvény Erdőtörvény Kisajátítási törvény

ENGEDÉLYEZTETÉS Jogszabályokból eredő engedélyezési nehézségek A koncessziós pályázatok kiírása mintegy 2 éve várat magára - gyakorlatilag nincs lehetőség új területek felvételére Kutatási területek méretkorlátozása Újrakutatás - a bányatelkekhez tartozó szénhidrogén mezők kutatását ismételten el kell végezni Tájrendezés - használaton kívüli bányászati célú mélyfúrások tájrendezési tervének jóváhagyását 2014. július 31-ig kell a bányafelügyeletnél kezdeményezni A jelenlegi Bányatörvényből adódó kötelezettségek részben csökkentik a bányavállalkozók lehetőségeit, részben feleslegesen anyagi erőforrásokat kötnek le Bányavállalkozó vs. Bányatörvény

ENGEDÉLYEZTETÉS Jogszabályokból eredő engedélyezési nehézségek Minden esetben szükséges előzetes környezetvédelmi vizsgálat, már a Termelési Műszaki Üzemi Terv fázisában - akkor is, ha a projekt környezeti hatásvizsgálata vagy egységes környezethasználati engedélyezése nyilvánvalóan szükséges A környezeti hatásvizsgálati és az egységes környezethasználati engedélyezési eljárásról szóló 314/2005. (XII.25.) Korm. rendelet kimondja, hogy környezeti hatásvizsgálatra kötelezett tevékenység a „gáz-, kőolaj-, kőolajtermék-, vegyianyag- vagy geológiai tárolásra szánt szén-dioxid áramokat szállító vezeték. (méretmegkötés nélkül) Az engedélyezési folyamatokban ismétlődő eljárások jelennek meg, többletköltséget és engedélyezési idő elhúzódást vonva maguk után A szigorodó szabályok illetve Natura 2000 tiltások miatt ellehetetlenülő projektekkel és azok gazdasági hatásaival kell számolni Bányavállalkozó vs. Környezetvédelem

ENGEDÉLYEZTETÉS Jogszabályokból eredő engedélyezési nehézségek Bányászati tevékenység végzéséhez szükséges erdőterület igénybevételének engedélyeztetése kapcsán minden esetben egyedileg vizsgálják: a közérdekkel való összhangot az alapos indokot A megfogalmazott „összhang” és „indok” értékelése egyedileg az ügyintézőre van bízva Jogszabályban (Bt., Etv.) kellene rögzíteni , hogy az ásvány- vagyon kitermelés közérdek, az ehhez szükséges igénybevétel pedig kellően alapos indok. Bányavállalkozó vs. Erdőtörvény

ENGEDÉLYEZTETÉS Szakhatóságok szerepe és felesleges ismétlődések A bányászati tevékenységhez kapcsolódó engedélyezési eljárásokban eljáró, közreműködő szakhatóságokat a Magyar Bányászati és Földtani Hivatalról szóló 267/2006. (XII. 20.) Korm. rendelet jelöli ki: Az első- és másodfokú engedélyezési eljárásokban A bányafelügyelet építésügyi hatósági és építésfelügyeleti hatáskörébe tartozó építményekre, valamint ezen létesítmények elvi építésének, építésének, használatbavételének, fennmaradásának, átalakításának, megszüntetésének, továbbá rendeltetésük megváltoztatásának első és másodfokú engedélyezési eljárásokban Ugyanabban a kérdésben ugyanaz a hatóság/szakhatóság kétszer foglal állást. (esetleg különbözőképpen…) Az építési engedély iránti kérelemhez mellékelni kell termőföldön megvalósítandó építmény esetében az ingatlanügyi hatóságnak a termőföld más célú hasznosításának engedélyezéséről vagy a más célú hasznosítás folytatásához való hozzájárulásáról szóló jogerős és végrehajtható határozatát, mely eljárásban a eljárásban a termőföld minőségi védelme érdekében a növény- és talajvédelmi hatóság szakhatóságként működik közre, de az építési engedélyezési eljárásba is be kell vonni szakhatóságként. Erdő esetén az építési engedély iránti kérelemhez mellékelni kell az erdészeti igazgatóság az erdő igénybevételére vonatkozó jogerős és végrehajtható engedélyét, majd az építési engedélyezési eljárásba is be kell vonni szakhatóságként.

ENGEDÉLYEZTETÉS Bányászat, mint közérdek A bányászati tevékenységet meghatározó jogszabályok körében nem egyértelmű a közérdek definíciója: Natura 2000 rendelet szerint: Kiemelt fontosságú közérdeknek minősül az emberi egészség és élet védelme, a köz biztonságának a fenntartása, valamint a környezet szempontjából kiemelt jelentőségű kedvező hatás elérése A kisajátításról szóló törvény szerint: 2. § Ingatlant kisajátítani a 3. § szerinti feltételek fennállása esetén, az alábbi közérdekű célokra lehetséges: … h) bányászat Az 1/2004. (II.12.) Alkotmánybírósági határozat szerint: „A bányászati tevékenység a közérdeket hivatott szolgálni, közelebbről a lakosság energiával és bizonyos építő anyagokkal való ellátását.” Erdőről és erdővédelemről szóló törvény (Evt.) szerint: Erdőt igénybe venni csak kivételes esetben, a (3) bekezdés kivételével kizárólag a közérdekkel összhangban lehet: 203/1998. (XII.19.) Kormányrendelet a bányászatról szóló törvény végrehajtásáról az Evt. szerinti közérdekről annyit mond: pontosan meg kell határozni a tervezett igénybevétel közérdekkel való összhangját, és alá kell támasztani annak indokoltságát.

Összegzés ENGEDÉLYEZTETÉS Összegzés és javaslatok Egyértelművé szükséges tenni, hogy a bányászat közérdek, melyhez kapcsolódóan a bányászat társadalmi elfogadottságát erősíteni kell Az állam hatékonyabb szerepvállalása szükséges a nyilvánosság felé történő kommunikációban, jogszabályi „konfliktuskezelésben”, törekvés kell a tárcák közötti kompromisszumra Az egyes, külön-külön lefolytatott, illetve időben is jelentősen eltérő engedélyezési eljárások egy komplett bányászati folyamat egyes összefüggő elemeihez kapcsolódnak, ezért: A jelenlegi engedélyezési folyamatokat rendszer szemléletűvé kell alakítani Javasolt a szakhatósági közreműködések előírásainak ésszerűsítése, valamint A bányászat környezetvédelmi engedélyeztetésének újragondolása és új alapokra helyezése

VEZETÉKEK Összegzés A környezetvédelmi engedélyezésről és az egységes környezethasználati engedélyezési eljárásról szóló 314/2005. (XII. 25.) Korm. rendelet mellékleteitől eltérően, a mezőn belüli kútbekötő vezetékek építését a környezetvédelmi hatóság környezetvédelmi engedélyhez kötik. A földalatti nyomvonalas létesítmények sajátos építmények, amelyek létesítését, használatát, lebontását az építési jogszabályok a bányafelügyelet építéshatósági engedélyéhez kötik, mely eljárásban szakhatóságként vesznek részt az érintett hatóságok. A kialakult hatósági gyakorlat szerint az engedélyezési eljárásba a bányafelügyelet még akkor is bevonja a környezetvédelmi hatóságot szakhatóságként, ha az adott építmény használatához, külön jogszabályra hivatkozva környezetvédelmi engedélyt, vagy egységes környezethasználati engedélyt követeltek meg. A bányafelügyeletnél indult építésügyi eljárásba a szakhatóságként bevont egységes zöldhatóság azt a gyakorlatot alakította ki, hogy a kútbekötő vezeték (mezőn belüli gyűjtővezeték) létesítéshez szakhatósági állásfoglalását csak előzetes környezeti hatásvizsgálat beterjesztését követően adja meg. Ez a gyakorlat jogszabálytól eltérő, indokolatlan szigorítás, amely jelentős mértékben sérti, és 3-4 hónappal hátráltatja a vállalkozásokat.

VEZETÉKEK Összegzés 314/2005. a környezeti hatásvizsgálati és az egységes környezethasználati engedélyezési eljárásról szóló kormányrendelet kimondja, hogy a felügyelőség előzetes vizsgálatban hozott döntésétől függően környezeti hatásvizsgálatra kötelezett tevékenységek többek között a gáz-, kőolaj-, kőolajtermék-, vegyianyag- vagy geológiai tárolásra szánt szén-dioxid áramokat szállító vezeték méretmegkötés nélkül. A méretmegkötés önmagában problémát jelent, mivel akár 1 méter vezetéket is jelenthet ráadásul átmérő alsó korlát nélkül. Mivel nincsen specifikálva, hogy ez a pont milyen tevékenységekre vonatkozik (építés, rekonstrukció, stb.) a felügyelőségek az egyébként hatósági engedélyhez egyáltalán nem kötött esetekben is előzetes környezeti hatásvizsgálati eljárás lefolytatását kérik, így a már régóta végzett, jogszerű tevékenységekkel szemben nyílik lehetőség azok ellehetetlenítésére. További problémát okoz a sokszor hangoztatott nyilvánosság elvének helytelen értelmezése, amelynek konkrét megjelenési formája, hogy rendkívül hosszú határidővel kerül sor a postai hirdetményezésre és a további igazgatási lépésekre, amelynek következtében akár 1-2 éves csúszást is bekövetkezhet a fenntartó műveletekben, akár veszélyhelyzetet is előidézve.

Összegzés VEZETÉKEK FELÚJÍTÁSA A vezetékeket az európai közösségi jelentőségű természetvédelmi rendeltetésű területekről szóló 275/2004. (X.8.) Korm. rendelet és a környezeti hatásvizsgálati és az egységes környezethasználati engedélyezési eljárásról szóló 314/2005. (XII.25.) Korm. rendelet megjelenése előtt létesítették A bányászatról szóló 1993. évi XLVIII. tv. és a végrehajtására kiadott 203/1998. (XII.19.) kormányrendelet arra kötelezi a bányavállalkozót, hogy a bányászati létesítmények és tartozékainak rendeltetésszerű és üzembiztos használati feltételeit megkövetelő karbantartási, fenntartási kötelezettségének eleget tegyen A vezeték felújítások, rekonstrukciók célja, hogy a környezethasználó a már igénybe vett területeket (vezeték nyomvonala, biztonsági övezete) használva, és nem újabb környezeti hátrányokat okozva gondoskodjon a korszerű technikai színvonalról A vezeték rekonstrukciók késedelme, elmaradása következtében várható negatív hatások: Elmaradó befektetések Csökkenő hazai és regionális ellátásbiztonság Potenciális környezetszennyezés elkerülése

VEZETÉKEK Összegzés A környezeti hatásvizsgálati és az egységes környezethasználati engedélyezési eljárásról szóló 314/2005. (XII.25.) kormány rendelet 3.sz. melléklet 95) pontja rekonstrukciós és karbantartási munkálatokra ne vonatkozzon, így a korábban létesített vezetékek jogszabályi előírások miatti rekonstrukciós/karbantartási munkálatai nem lehetetlenülnek. Kérjük, hogy a nemzetgazdasági szinten jelentkező pozitív hatások érvényesülése érdekében: a minisztérium az idő rövidségére való tekintettel adjon ki egységes jogértelmezést segítő állásfoglalások a környezetvédelmi hatóságok felé, szorgalmazza a folyamatban lévő eljárások minél gyorsabb lezárását a vonatkozó jogszabályok betartása mellett, a jogszabály-módosítások a folyamatban lévő beruházásokra is vonatkozzanak. Javasoljuk annak újragondolását, hogy a rendkívül hosszú eljárási folyamatokat miként lehetne rövidíteni, hogy az akár 1-2 éves csúszások elkerülhetőek legyenek.

Köszönöm a megtisztelő figyelmet!