Dr. Németh Irén OTH Járványügyi Főosztály

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
MAGYAR SZABVÁNYÜGYI TESTÜLET
Advertisements

MINŐSÉGMENEDZSMENT 11. előadás PTE PMMK MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK
Közérdekből közkedvelt közreműködést Avagy közreműködői szerződés és szakmai felelősség.
EMCS RENDSZER JOGSZABÁLYI HÁTTERE
Gyógyszernek nem minősülő gyógyhatású készítmények
Harmadik országbeli állampolgárok a magyarországi munkaerőpiacon
Az új épületenergetikai szabályozás
Az egészségügyi, szociális és családügyi miniszter
G M P Dr. Hetényi László.
A szociális biztonság koordinációja az Európai Unióban
 2001/95/EK (általános termékbiztonságról szóló) irányelv 12.cikke hozta létre a RAPEX-et  Az irányelv 11. cikke tartalmazta az értesítési eljárásra.
A BIZTONSÁGI INTÉZKEDÉSEK Jogszabályi háttér
HEVES MEGYEI KORMÁNYHIVATAL
„Demo-Rendelet” 23/2011.(III.18.) Korm. Rendelet A zenés, táncos rendezvények működésének biztonságosabbá tételéről.
Európai Betegjogi Karta. Európai Betegjogi „Karta” Célja: A betegek tizennégy jogának proklamációja, alapvető jogok gyakorlati megvalósíthatóságát szolgálják.
Minőségbiztosítás és megfelelőség az ingatlanfejlesztésben
A hazai építési termék szabályozás tartalma és összefüggései
Zalaegerszeg december 13.
Az egyes termékek kiegészítő oltalmára vonatkozó európai közösségi szabályozás (SPC) és annak hazai végrehajtása dr. Kiss Marietta Magyar Szabadalmi Hivatal.
A kutatás-fejlesztési tevékenység minősítése az SZTNH-ban
Munkavédelmi előírások rendszere
Állam munkavédelmi feladatai
A fogyasztók tájékoztatása
A kozmetikai termékekre vonatkozó szabályozás
Az orvostechnikai eszközök piacfelügyelete
Az első lépések Dr. Kadocsa Ildikó, osztályvezető
Balázs György Ferenc főosztályvezető
Az orvostechnikai eszközök marketingje
A 259/2002. (XII.18.) Korm. rendelet január 1-től hatályos módosítása
Polgári védelmi feladatok a nem rendszeres hulladékszállítás során
1 eEgészség – Digitális Aláírás Előadás a projekt lezárásához „Megbízható harmadik fél szolgáltatás, a digitális aláírás bevezetése az egészségügyi ágazatban”
Köszöntő avagy néhány mondat a felsőoktatásról. Adatkezelés a felsőoktatási intézményekben Bakonyi László elnök, Oktatási Hivatal.
Veszélyes üzemek kritikus infrastruktúra védelmi aspektusai
Jogszabályi háttér A katasztrófavédelem a polgári védelem és a tűzoltóság országos és területi szerveinek összevonásával alakult meg január 1- jével,
Aktualitások, változások, újdonságok az agrár-szakképzésben Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium VIDÉKFEJLESZTÉSI, KÉPZÉSI ÉS SZAKTANÁCSADÁSI.
1 Az EMC témaköre, EMC Irányelv Zavarok frekvencia tartomány szerinti elhelyezkedése Az EMC megvalósításának módszere.
Munkahelyi egészség és biztonság
Korábbi demográfiai jellemzők Várható élettartam
Tisztelettel köszöntöm a konferencia résztvevőit! Nagy Endre bányafelügyeleti főmérnök Pécsi Bányakapitányság Nagy Endre bányafelügyeleti főmérnök Pécsi.
Évi 1 tonnánál nagyobb mennyiség? Mit tegyek? Honnan kérjek segítséget? El tudja dönteni, hogy CMR anyag-e? Előzetes bejelentés REACH-IT, ICLUID5 CMR anyag?
Tájékoztató a szakmai vizsgaszervezés jogosultságának elnyerésére kiírt pályázatról Huller Gabriella ETI.
4/2009. (III. 17.) EüM rendelet az orvostechnikai eszközökről
Forrás: X. Konszenzus füzet Fontos  a megelőzés  a hatékony prevenció érdekében szükséges az összehangolt együttműködés az országos és helyi.
A személyes gondoskodást nyújtó szociális szolgáltatások január 1- jétől hatályos képesítési feltételeinek változásai Szakmai Nap – január.
Előadó: Bellovicz Gyula igazságügyi szakértő
AZ ÁNTSZ HATÓSÁGI FELADATMEGOSZTÁSÁNAK ÉS MŰKÖDÉSI RENDSZERÉNEK VÁLTOZÁSAI
Aktuális jogszabályváltozások a szénhidrogén kutatás és termelés vonatkozásában Utasiné dr. Győri Andrea Közigazgatási tanácsadó Utasiné dr. Győri Andrea.
A kémiai biztonságról közérthetően
Allergének jelölése a nem előre csomagolt élelmiszerek esetében
Az élelmiszerekkel kapcsolatos szabályok
Egynapos sebészet a finanszírozás tükrében
Kovács Beatrix Közérdekű adatok az egészségügy területén közfeladatot ellátó szervek honlapjain A könyvtárak szerepe az elektronikus információszabadságról.
A munkavégzéssel kapcsolatos legfontosabb munkavédelmi ismeretek
Családtámogató ellátások
Változások az áramforrások területén Schmidtka Gábor október 13.
A fogyasztó és a vállalkozás fogalma, gyakorlati kérdések az Fgytv. végrehajtása során Országos szakmai konferencia Budapest, Dr. Eitmann.
Hulladékgazdálkodás önkormányzati feladatai december 6. Szeged Csongrád Megyei Kormányhivatal Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Balogh Zoltánné.
ORSZÁGOS KÖRNYEZETVÉDELMI ÉS TERMÉSZETVÉDELMI FŐFELÜGYELŐSÉG 1 Gábriel Edit Engedélyezési Főosztály január 21. felsőfokú ügyintéző.
Ö kológiai termékek jelölése Juhász Ágnes NÉBIH ÉTbI Élelmiszer-forgalmazás Felügyeleti Osztály
Haditechnikai és Exportellenőrzési Hatóság Exportellenőrzési Osztály Nemzetközi szankciókban elrendelt külkereskedelmi korlátozásokról November 5.
A minőségi és hatékony gyógyszerrendelés ösztönzéséről szóló kormányrendelet (B-súly rendelet) módosításának aktualitásai Komáromi Tamás (Healthware.
Bogos Csaba GAZEK Safety Expert Ügyvezető - Tulajdonos
A JOGSZERŰ ELLENŐRZÉSEK MIKÉNTJE A MUNKAHELYEN
Mezőgazdasági termékek élelmiszerbiztonsága
Horváth Sándor Építésfelügyeleti szakmai nap július 5.
ÉMI Kht. Mechanikai Tudományos Osztály
MUNKAVÉDELMI ELLENŐRZÉS ZÖKKENŐMENTESEN? munkabiztonsági szakmérnök
TŰZÁLLÓ KÁBELRENDSZEREK TANÚSÍTÁSA
Egészségügyi ellátás tárgyi és humán erőforrás feltételeinek szabályozása.
Közbeszerzési Döntőbizottság
Előadás másolata:

Dr. Németh Irén OTH Járványügyi Főosztály Egyszerhasználatos orvostechnikai eszközök alkalmazásának aktuális kérdései Dr. Németh Irén OTH Járványügyi Főosztály

Az egészségügyi ellátás költségei az utóbbi 10-15 évben világszerte jelentősen megemelkedtek. A költséghatékonyság az egészségügyi szolgáltatások tekintetében is alap elvárássá vált. A pénzügyi kényszer az egyes betegellátó intézményeket is arra készteti, hogy felülvizsgálják betegellátó folyamataikat, és a szakmai irányelveket. Ilyen körülmények között a diszpozibilis steril eszközök újra sterilizálása és ismételt felhasználása, mint a „takarékosság” egyik lehetősége szinte önmagát kínálja.

1995. ETT szakmai állásfoglalás. 1984-ben egy nemzetközi konferencián már megvitatásra került a diszpozíbilis eszközök újrafelhasználásával kapcsolatos probléma. (Proceedings of International Conference on the reuse of disposable medical devices in the 1980,s. Institute for health policy analysis, Georgetown University Medical Center 1984.). 1994. őszén Montrealban számos amerikai, európai és ázsiai ország szakembereinek részvételével nemzetközi szimpózium foglalkozott a diszpozibilis eszközök újra felhasználásának kérdésével. (CCOHTA IV. Symposium „Reuse of Disposable Medical Devices, Montreal 6/7 October 1994.) 1995. ETT szakmai állásfoglalás. Ellátási érdekből, átmenetileg, elkerülhetetlen kompromisszum ként; A következő megkötésekkel: a beteg írásos hozzájárulásával, szakmánként meghatározandók az egyszerhasználatos eszközök köre, meghatározandók az újrafelhasználás feltételei, Az újrafelhasználás gondolata egyszerre született meg a diszpozibilis eszközökkel

1996., majd 2000. EUCOMED, Orvostechnikai Társaságok Európai Szövetsége „Érvek az egyszer használatos eszközök többszöri használata ellen” címmel adott ki sajtóközleményt Az Európai Unióban 93/42 EEC Orvosi Eszközök Direktívája (1995. január 1-én lépett hatályba) Magyarországon ennek alapján az orvostechnikai eszközökről szóló 47/1999. (X.6.) EüM számú rendelet az orvostechnikai eszközökről szóló 16/2006. (III. 27.) EüM rendelet

az orvostechnikai eszközökről szóló 16/2006. (III. 27.) EüM rendelet Hatálya a Magyar Köztársaság területén gyártott, forgalmazott, illetve alkalmazott orvostechnikai eszközökre és tartozékaira terjed ki. Kivéve: az in vitro diagnosztikai eszközökre; humán vérre, vérkészítményre, humán eredetű plazmára vagy vérsejtekre, illetve a forgalomba hozatalkor ezeket tartalmazó eszközre; humán eredetű szövetet vagy sejtet tartalmazó eszközre, a humán eredetű transzplantátumokra, szövetekre vagy sejtekre; az állati eredetű szövetet vagy sejtet tartalmazó eszközre, az állati eredetű transzplantátumokra, szövetekre vagy sejtekre; a külön jogszabály szerint gyógyszernek minősülő termékre, ideértve a humán vérszármazékból készült gyógyszereket is; a munkavédelemről szóló 1993. évi XCIII. törvény hatálya alá tartozó egyéni védőeszközre; a külön jogszabály hatálya alá tartozó kozmetikai termékre. Lásd még 2.§ (2) bekezdésben leírtakat! (2) A rendelet hatálya nem terjed ki: a) az in vitro diagnosztikai eszközökre; b) humán vérre, vérkészítményre, emberi eredetű plazmára vagy vérsejtekre, illetve a 2. § (2) bekezdésének d) pontja kivételével a forgalomba hozatalkor humán vérkészítményt, plazmát vagy vérsejteket tartalmazó eszközre; c) humán eredetű szövetet vagy sejtet tartalmazó eszközre; d) a 2. § (2) bekezdésének a) pontja kivételével az állati eredetű szövetet vagy sejtet tartalmazó eszközre; e) a 2. § (2) bekezdésének b)-d) pontjai kivételével a külön jogszabály szerint gyógyszernek minősülő termékre, ideértve a humán vérszármazékból készült gyógyszereket is, valamint f) az alapvető rendeltetése szerint a munkavédelemről szóló 1993. évi XCIII. törvény hatálya alá tartozó egyéni védőeszközre.

„orvostechnikai eszköz”: minden olyan, akár önállóan, akár más termékkel együttesen használt készülék, berendezés, anyag vagy más termék , ... amely a gyártó meghatározása szerint emberen történő alkalmazásra szolgál” Minden orvosi eszköz legyen ellátva: CE jelzéssel, ezen belül II./a kockázati osztályba tartozó, steril eszközök megfelelőségét igazoló Kijelölt Szervezet (Notified Body) négyjegyű azonosító kódszámával..

A termék osztályba sorolása mindenkor a gyártó feladata! a 9. Számú melléklet szerint kell az eszközöket I., II.a., II. b. vagy III. osztályba sorolni.

6 § Megfelelőségértékelési eljárások (2) a II 6 § Megfelelőségértékelési eljárások (2) a II.a osztályba sorolt termékek esetében 2.sz. melléklet, teljeskörű minőségbiztosítás CE 7. sz. melléklet, gyártói megfelelőségi nyilatkozat 4. sz.melléklet termékellenőrzés CE 5.sz melléklet 6.sz.melléklet gyártmány termék biztosítási eljárás CE CE Egy sajtó által felkapott, és nagy publicitást kapó esemény kapcsán vált „aktuálissá” a téma

az orvostechnikai eszközökről szóló 16/2006. (III. 27.) EüM rendelet 13. § Megfelelőségi jelölés 11.sz. melléklet CE feltüntetése 13 § (5) A megfelelőségi eljárást lefolytató kijelölt szervezet azonosító jelét is fel kell tüntetni 16 § A CE jelölés nélküli forgalmazás, illetve a CE jogellenes alkalmazása

„3. § (1) Eszköz akkor hozható forgalomba, illetve vehető használatba, ha a (2) bekezdés előírásainak megfelelően CE jelöléssel van ellátva. (2) Eszköz CE jelöléssel abban az esetben látható el, ha a) kielégíti a 4. § szerinti alapvető követelményeket, valamint b) az a) pont szerinti követelmények igazolására lefolytatták a 6. § szerinti, az adott eszközre vonatkozó megfelelőségértékelési eljárást.”

Megfelelőségi jelölés „13. § (1) A ... meghatározott CE megfelelőségi jelölést a gyártónak láthatóan, olvashatóan és letörölhetetlenül kell feltüntetnie az eszközön, továbbá annak kereskedelmi csomagolásán és a használati utasításon.”

„Gyártó: az a természetes vagy jogi személy, valamint jogi személyiséggel nem rendelkező gazdasági társaság amely eszközt saját felelősségével tervez, gyárt, csomagol és címkéz azt megelőzően, hogy az saját neve alatt forgalomba kerül, függetlenül attól, hogy ezeket a műveleteket saját maga vagy megbízásából más végzi, amely saját neve alatti forgalomba hozatal céljából késztermékeket állít össze, csomagol, feldolgoz, felújít, címkéz és azokat az alkalmazási céllal megjelöli, kivéve, ha már forgalomba hozott eszközöket állít össze vagy illeszt alkalmazási céljuknak megfelelően egy meghatározott beteg részére a gyógykezelés egyéni igényeinek megfelelően;”

Egészségügyi Szolgáltató NEM tekinthető gyártónak. Az orvostechnikai eszközök alkalmazójaként hatályos rá a rendelet. Az eszköz jellemzői és teljesítőképessége - a gyártó által megadott élettartam alatt és rendes használati körülmények között fellépő igénybevételek hatására - ne változzon meg hátrányosan oly mértékben, hogy az a betegek és adott esetben más személyek egészségi állapotát és biztonságát veszélyeztesse.

„8. Fertőzés és mikrobás szennyeződés 8.1. Az eszköz és gyártási folyamata úgy legyen kialakítva, hogy a lehető legkisebbre csökkenjen a betegek, a felhasználók és harmadik fél fertőzésveszélye. 8.4. Steril állapotban szállított eszközt megfelelő, validált módszerrel kell gyártani és sterilizálni.”

Feladatunk: A vonatkozó szabályozás biztosítsa, hogy az egészségügyi szolgáltatók által felhasználóként végzett sterilizálás is validált módszerekkel történjen, beleértve a tisztítás módszereit is.

„8.6. A nem steril eszköz csomagolására alkalmazott csomagolási rendszer biztosítsa az előírt tisztaságot, és - amennyiben az eszközt felhasználás előtt sterilizálni kell - a mikroorganizmusok okozta szennyeződés veszélyét a lehető legkisebbre csökkentse, és tegye alkalmassá az eszközt a gyártó által megjelölt sterilizálási módra. 8.7. Az eszköz csomagolása, illetve címkéje tegye lehetővé a steril és a nem steril állapotban kapható azonos vagy hasonló termék megkülönböztetését.”

„13. A gyártó által rendelkezésre bocsátandó tájékoztatások g) a steril csomagolás sérülésének esetére vonatkozó tájékoztatást, szükség esetén a megfelelő újrasterilizálási módra vonatkozó adatokat; h) ismételten felhasználható eszköz esetén tájékoztatást, az újrafelhasználást lehetővé tévő eljárásokról, ideértve a tisztítást, fertőtlenítést, csomagolást és adott esetben az újrasterilizálást, valamint az ismételt felhasználások számát, korlátozó adatokat. i) az eszköz használatbavétele előtt esetleg szükséges további tennivalókra vonatkozó utasításokat (pl. sterilizálás, végső összeszerelés stb.);”

Tudomásunk szerint egyelőre nincs olyan ország, amely hivatalosan engedélyt adott volna a steril, diszpozibilis eszközök ismételt felhasználására. A gyűjtőcsomagolásban, illetve szettek formájában sterilen - egyszer használatos formában - forgalomba kerülő eszközök esetében a csomagolásból felbontott, de nem használt eszköz ismételt sterilizáláshoz történő előkészítésének, illetve sterilizálásának a feltételeit a termék gyártója határozhatja meg.

18. § Ellenőrzés Az Állami Népegészségügyi és Tisztiorvosi Szolgálatnak az egészségügyi szolgáltató működési engedélye kiadására illetékes intézete a működési engedélyezési eljárás az egészségügyi szolgáltató rendszeres ellenőrzése során a rendelkezésre álló dokumentumok, jk-vek megvizsgálásával ellenőrzi, hogy a felhasználó eleget tesz-e az egyes eszközök rendeltetésszerű és biztonságos teljesítőképességére vonatkozó követelményeknek.

18. § Ellenőrzés (2) Amennyiben az intézet megállapítja, hogy a felhasználó az e rendeletben foglalt kötelezettségének nem tett eleget a felhasználót határidő megjelölése mellett felhívja az adott eszköz dokumentációjának megfelelő pótlására, teljesítőképességének helyreállítására ha a felhasználó a felhívásban foglalt kötelezettségének nem tesz eleget, az intézet határozattal rendelkezik: az adott eszköz használatának felfüggesztéséről kezdeményezi az Egészségügyi Engedélyezési és Közigazgatási Hivatalnál az adott eszköz használatból történő kivonását.

18. § Ellenőrzés (3) Ha az ellenőrzés során alapos gyanú merül fel az adott eszköz nem elégíti ki a 4. § (1.sz. mellékletben meghatározott alapvető követelmények, mint pl. felirat, használati utasítás hiánya, vagy az nem megfelelő) szerinti követelményeket, nem megfelelően folytatták le a 6. § szerinti - az adott eszközre vonatkozó megfelelőségértékelési eljárást az intézet az adott eszköz használatának felfüggesztése elrendelésével egyidejűleg értesíti az OEK, vagy OTH útján az Egészségügyi Engedélyezési és Közigazgatási Hivatalt és az Országos Egészségbiztosítási Pénztárat.

Feladatunk: Felmérni, hogy a gyártók megadják-e a rendelet által előírt tájékoztatást? A szakmai tartalom megfelelő-e, az adott tájékoztató esetében? Elérni, hogy a rendelet előírásainak megfelelő dokumentációk alapján használják az eszközöket a szolgáltatók.

E-mail: amd@ eum.hu Egészségügyi Engedélyezési és Közigazgatási Hivatal Orvostechnikai Igazgatósága E-mail: amd@ eum.hu

Néhány fogalom nemzetközileg használt értelmezése: „resterilisation”: a lejárati idő utáni újrasterilizálást jelenti, sértetlen csomagolás mellett; „reprocessing”: a sérült csomagolás helyreállítása és újrasterilizálás; „reuse”: a diszpozibilis eszköz újrafelhasználása; „single use device”: egyszer használható eszköz; „disposable device”: eldobható eszköz

megtisztelő figyelmüket! Egyszerhasználatos orvostechnikai eszközök alkalmazásának aktuális kérdései Köszönöm megtisztelő figyelmüket!