A Vaskapu-szoros 4/B. 1. Akadály az ókortól kezdve a magyar-román-szerb határháromszögben összeszûkülõ meder sebes sodrás szerpentinszerű éles kanyarok.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Euroleasing Prezentáció
Advertisements

Vitorlázás Horvátországban. 1.nap • Szombat reggel 7 órai indulással dél körül a Plitvicai tavakhoz érkezünk. Magánháznál a szállás birtokba vétele után.
Kukoricagóré.
Víz alatt a Bodrogköz Készítette: György Zoltán
A két vízi út között ugyanis 24 m (!) a szintkülönbség!
Kattintással tovább léphetsz!
ÉRDEKELLENTÉTEK A BALKÁN KÖZLEKEDÉSI ELÉRHETŐSÉGÉBEN
MAGYAR KATONÁK AZ ELSŐ VILÁGHÁBORÚBAN
Grassalkovich-kastély kertje, Gödöllő
Alp ok területén Berchtesgaden Nemzeti park A németországi Berchtesgaden nemzeti park délkelet Bajorországban, közel a német – osztrák határhoz nevezetes.
A Föld képe, ahogyan az Apollo 17-ről látták.
Foktő – Kalocsai repülőtér önkormányzati fejlesztése
A Tabáni Tájház és a Tisza-hidak
Cseh nyelvről fordította K.P.
Kormányszóvivői tájékoztató 1 Ezerarcú Balaton Tények és tervek.
PARLAMENT ( ).
Élménybeszámoló Molnár Dávid 9/B. Mikor az előtérbe értünk, egy fura szerkezet tárult elénk… Egy autó volt kiegyensúlyozva, ezért egy kötélen keresztül.
Képzeld el az esőt nedvességét a bőrödön, átfolyik a bőrödön és összekeveredik a tested vizeivel.
Róma az örök város.
Folyószabályozás a Reformkorban
A Tisza szabályozása.
A két vízi út között ugyanis 24(!)m. a szintkülönbség!
A romantika irodalmából
Magyarország népességének alakulása a honfoglalástól napjainkig
Szerkezete és eredetének kérdései Készítette: Dabóczi Viktória
Február 1.: A Tisza élővilágának emléknapja.
A Szerb,Horvát,Román és Szlovák Nemzetiségi kultúra kibontakozása Készítette: Rezi Noémi.
Innovatív elképzelések Győr közösségi közlekedésének fejlesztésére
Pest-Buda a XIX. Században
KBSZ Vízi közlekedési Szakmai Nap Budapest
5. Kutatás Panama-csatorna, Szuezi-csatorna, Gibraltári-szoros
FESTŐI BUDAPEST.
Készítette: Fröhlich Noémi
A lánchíd története.
Egy kis történelem Magyarországon a sz. fordulóján abszolutikusan elnyomott ország. Uralkodója a Habsburg-családból származik. A magyarság érdekét.
Csáki Zoltán Országos Széchényi Könyvtár Digitális folyóiratok tartalomjegyzékeinek feldolgozása az OSZK-ban (EPAX projekt) NETWORKSHOP 2008.
Csepel-szigeti parti szűrésű vízbázis
Cseh nyelvről fordította K.P.
1. Egy széler ő m ű park építése a tenger közepén A XXI. század néhány mérnöki csodája.
Szigetről szigetre 2/B.
Panama Ez a csatorna Közép-Amerikában, Panamá- ban található.
Jászapáti népességének változásai
A Dunához kapcsolódó lehetőségek Budapest közlekedésfejlesztésében Dunai hivatásforgalmi vízi közlekedés kialakítása Budapesten nyitórendezvény december.
Klauzál Gábor Élete és munkássága!
VÍZÉPÍTÉSI ALAPISMERETEK
A reformkori romantika Magyarországon
Menyhal (Lota lota L.) A maga módján egyedülálló. Hazánkban a tőkehalfélék családjának egyedüli tagja.
A Sió környezete és élővilága
Korona Üzleti és Szolgáltató Központ Makó, Széchenyi tér
Készítette: Bujdosó Villő
2011. március 20. Fuvareszközök Zsibrita Mátyás –
A Tisza.
SZÉCHENYI ALKOTÁSAI.
Gyula város I. világháborús emlékei
CAPRI ANACAPRI Továbbítás kattintásra.
A Monarchia haditengerészetének csatái
Nemzeti, etnikai, kisebbségi helyzet az OMM-ban
A DDSG és az al-dunai hajózás Osztrák-magyar hajózás balkáni kontextusban.
A Kheopsz piramis.
Hazánk nagy folyói.
Az I. világháború
Reformkor Magyarországon
A vaskorban (Kr. e. VII-VI.) a mai Szeged területén megtelepedett agathürszosz és szignünna népcsoportoktól származhat: a „tijah” (ejtsd: tidzah) szó.
A Tisza Készítette: Simon Erika 1/13 KE. A Tisza szabályozása A Tisza a Duna leghosszabb mellékfolyója, aminek forrása Ukrajnában található és a Fekete-
S e n k i s z i g e t e Jókai Aranyember című regényének
A Nyugat (Folyóirat) A Nyugat a 20. századi magyar irodalom meghatározó folyóirata volt január 1. és augusztus 1. között jelent meg Budapesten.
Kattintással tovább léphetsz!
A két vízi út között ugyanis 24(!)m. a szintkülönbség!
Egységrakomány képző eszközök Készítette: Dávid István
A vízkincs hasznosítása, ár-, és belvízvédelem
Előadás másolata:

A Vaskapu-szoros 4/B

1. Akadály az ókortól kezdve a magyar-román-szerb határháromszögben összeszûkülõ meder sebes sodrás szerpentinszerű éles kanyarok csak magas vízállás idején járható alacsony vízálláskor evezõs dereglyék, szekerek, kétszeri átrakodás a római idõkben Traianus szabályozási terve hajózócsatorna kis merülésû, lapos fenekû dereglyéknek parti fagaléria vontatólovaknak

2. Tervek a 19. században 1840: átfogó szabályozási terv, de: irreális költségek Széchenyi, 1830: a Fekete-tengerig hajózik négyevezõs lélekvesztõn Kossuth a fiumei fejlesztés híve (vasút, kikötő) Vásárhelyi Pál inkább szárazföldi teherszállító szorgalmaz, 1837-ben elkészült magyar országgyûlés évi XXVI. Törvénycikke határoz a csatornaépítésről 80 méter széles, 2200 méter hosszú fõcsatornát kezdenek megtisztítani gátakkal, duzzasztókkal emelik a vízszintet 227 ezer köbméter sziklát kell kiemelni

3. Megvalósulás a századfordulón vésõhajókat, robbantólyukfúró hajókat Skóciából hajóként közelítik meg, s ott acéllábakra állnak 1891, a Graben-szikla felrobbantásával kezdődik 1896, kész a csatorna, az uralkodói pár jelenlétében adják át a forgalomnak 10 millió korona költség, de hamarosan megtérül sodronykötélhajó a 18 kilométeres sodrás ellen a folyam medrébe egy 25 centiméter átmérõjû, 2760 méter hosszú drótkötelet horgonyoztak le a vontatóra kötéldobot szereltek 300 lóerõs gõzgépe feltekeri a drótkötelet, mint a terepjárók

4. A nagy mű alkonya elsõ világháború: ellopják a sodronykötélhajót 1918-ban találják meg Odesszában 1930-as évektől: gõzmozdonyok is vontatnak 1972: román-jugoszláv duzzasztómû és erőmű (tájrombolás) Bontóba viszik a sodronykötélhajót

A rómaiak mivel kísérleteztek?

Mednyánszky László: Vaskapu, 1890 Mi lett Széchenyi tervéből?

Milyen hajókkal dolgoztak?

Mikorra készült el a hajózó csatorna?

Hogyan oldották meg a sodrás problémáját?

Mi lett a sorsa a sodronykötélhajónak?

Mára mi lett a Vaskapuból?