Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A lánchíd története.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A lánchíd története."— Előadás másolata:

1 A lánchíd története

2 Reformkor

3 Gróf Széchenyi István 1791-1860
1791. szept. 21-én született Bécsben A 19. sz. húszas éveiben megindult reformmozgalom kezdeményezője kiváló író és államférfi nagybirtokos arisztokrata család tagja

4 ben beutazta Olaszországot, Franciaországot, Angliát, Görögországot, a kisázsiai partokat, hazatérve pedig Magyarországot és Erdélyt.

5 1840-es években a Tisza szabályozás megindítása, a balatoni gőzhajózás életre hívása emelkedik ki gyakorlati tevékenységeiből. A Lánchíd is Széchenyi nevéhez kapcsolódik. Széchenyi volt a motorja az építkezésnek.

6 Ez volt az első állandó híd Pest és Buda között.

7 A Lánchíd építése

8 A tervezés A híres angol építőmérnök és hídtervező, William Tierney Clark. Clark Ádám, skót mérnök, mint építésvezető.

9 Az építés A híd építésének gazdasági és politikai kérdéseit a szerződés létrehozásával és jóváhagyásával sikerült rendezni, ezután kezdetét vette az építés megszervezése és elindítása. 1840 tavaszán szervezték meg a híd alapozásához szükséges anyagok szállítását.

10 A cölöpök egyenként 15×15 hüvelyk (38×38 centiméter) keresztmetszetűek, méter hosszúságúak voltak, fenyőfából készültek. Elsőnek a pesti hídfő alapgödre készült el, ahol augusztus 24-én megtartották a Lánchíd alapkőletételi ünnepségét, több száz meghívott, többek közt a nádor részvételével.

11 A teljes, hídba beépített vasanyag összsúlya 2146 tonna volt.
A láncok szerelése meglehetősen gyorsan történt, március 28-án került az első láncvég bekötésre a pesti lánckamrában, július 8-án pedig már a középső hídnyílás első láncának beemelése folyt, július 18-án került sor az utolsó beszerelésének megkezdésére.

12 A láncot felhúzó csigasor egyik láncszeme szétpattant, a lánc rázuhant az úszóállványra, melyet összetört, majd beleesett a Dunába. A műveletet az állványról szemlélő emberek, köztük Széchenyi István, szintén a Dunába estek. A baleset során egy munkás életét vesztette, valamint négy hét késést eredményezett a munkálatokban. A szabadságharc idején az építkezés lelassult.

13 A hidat a forgalomnak november 20-án adták át, a budai hídfőnél feltüntetett időpont, november 21-e, a vámszedés kezdetét jelzi.

14 A Lánchíd kőoroszlánjait 1852-ben emelték a helyükre
A Lánchíd kőoroszlánjait 1852-ben emelték a helyükre. A szobrász Marschalkó János volt.

15

16 Á L L A T S E R E G L E T

17

18 Köszönjük A figyelmet!


Letölteni ppt "A lánchíd története."

Hasonló előadás


Google Hirdetések