Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A két vízi út között ugyanis 24(!)m. a szintkülönbség!

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A két vízi út között ugyanis 24(!)m. a szintkülönbség!"— Előadás másolata:

1 A két vízi út között ugyanis 24(!)m. a szintkülönbség!
a Grangemouth kikötője és Falkirk vonalon 1777-ben épült meg a Forth and Clyde csatorna, amely összekötötte Glasgow-t a nyugati parttal Falkirk és Edinburgh között 1822-ben készült el az Union csatorna A sajátos domborzati viszonyok miatt azonban, a Glasgow - Edinburgh hajóforgalom csak 11 zsilip alkalmazásával működhetett. A két vízi út között ugyanis 24(!)m. a szintkülönbség!

2

3 1963-ban közel 150 év működés után bezárták a már elavult zsiliprendszert.
Ezt váltotta fel a 2002-ben üzembe helyezett nagyon energia- és időtakarékos Falkirki Vízikerék, ami a modern Skócia egyik jelképe lett.

4

5 Itt találkozik a két csatorna.

6 A világon létező egyetlen forgózsilip,
egy hatalmas kétkarú emelő A karok egy – egy vízzel feltöltött gondolát tartanak, ezekbe úsznak be a hajók az alsó és a felső csatornából.

7 Az alsó csatorna.

8 Behajózás az alsó csatornán.

9 Közeledik a bárka a kerékhez, a felső csatornán.

10 Hajó a felső gondolában.

11 Már két hajó van a kerékben.
Felső csatorna. 35 m. Alsó csatorna. Már két hajó van a kerékben.

12 Kezdődik a fordítás.

13 Hajók a mozgó kertékben.

14 Forog….

15 Forog….

16 A finis.

17 Átfordítás után, útra készen.

18 Landolás.

19 15 percet vesz igénybe! A zsilipek lezárása,
a megfelelő vízszint-magasság beszabályozása és az átfordítás művelete mindössze 15 percet vesz igénybe!

20 Jöhet a következő! Egyszerű ez !! ¿ Nem ?

21 Egy - egy 25 méter hosszú gondola össztömege,
a benne lévő vízzel és a hajóval együtt 300 tonna !

22 1,5 kW/h energia felhasználására van szüksége !
A kerék gondoláit azonos mennyiségű vízzel töltik fel, amiből a beúszó hajók a saját súlyuknak megfelelő víztömeget szorítanak ki (Archimédész törvénye) Ezért a gondolákban levő hajókkal együtt is, mindig egyensúlyban van a rendszer Így az alsó és a felső zsilipet lezárva, a gigászi szerkezet 180°-os átfordításához a 22,5 kW összteljesítményű motoroknak mindössze 1,5 kW/h energia felhasználására van szüksége !

23

24 A Kerék valódi turistalátványossággá tette a hajóforgalmat Edinburgh és Glasgow között.


Letölteni ppt "A két vízi út között ugyanis 24(!)m. a szintkülönbség!"

Hasonló előadás


Google Hirdetések