Rövidtávú memória Munkamemória.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A hatásos prezentáció jellemzői
Advertisements

Az olvasástanítás módszere:
Agytorna. Érdekes kis feladatsor. Érdemes végig csinálni.
Számok összehasonlítása mentális számegyenes nélkül
A SZÓBELI PREZENTÁCIÓ KÉSZÍTÉSÉNEK SZABÁLYAI
Kódelmélet.
Euroexam nyelvvizsgákra
Neumann-elvek A számítógép legyen teljesen elektronikus, külön vezérlő és végrehajtó egységgel. Kettes számrendszert használjon. Az adatok és a programok.
Eseményalgebra Eseményalgebra.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Számvitel és pénzgazdálkodás KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
érzékelés-észlelés, figyelem, emlékezet, képzelet, gondolkodás.
EMLÉKEZÉS.
Tóth István Algoritmusok és adatszerkezetek 2.
Készítette: Lakos Péter
13.a CAD-CAM informatikus
Az informatika alapjai
A jelenre korlátozott lét életképtelenné tenné az embert.
A számítógép történetéről...
Készítette: Fergéné Mészáros Éva Törökné Beke Ida
Algoritmizálás Göncziné Kapros Katalin humaninformatika.ektf.hu.
Lineáris programozás Modellalkotás Grafikus megoldás Feladattípusok
A GONDOLATTÉRKÉP.
Terézvárosi Nevelési Tanácsadó és Pedagógiai Szakszolgálat
Szélességi bejárás A szélességi bejárással egy irányított vagy irányítás nélküli véges gráfot járhatunk be a kezdőcsúcstól való távolságuk növekvő sorrendjében.
Negyedik előadás. Az emlékezés Fogalma: Korábbi tapasztalataink felidéződése a kiváltó inger szükségszerű jelenléte nélkül a megismerés a múltra is kiterjed.
Testnevelés tantárgypedagógia 7. ea.
Az emberi tanulás.
Emlékezés, tanulás, felejtés, butulás
Társas lény - 10.
Speciális tanulási nehézségek
Az olvasástanítás módszertana előkészítés, betű és hangtanítás
Konfliktusfeloldó működések a lexikális előhívás során
Térkép. Mi az adat? Minden információ, amit tárolni kell. Minden információ, amit tárolni kell.  szám  szöveg  dátum  hang  kép, stb.
 Tanuló környezet meghatározása  Ötletgyűjtés, a tanulási környezet ismeretén alapszik  Oktatási stratégia meghatározása  Előzetes képernyő-elrendezés.
Az emlékezés torzításai
Emlékezeti tárak, feldolgozási szintek, munkamemória
Az emberi magatartást kialakító tényezők
Intelligencia és képességrendszerek elmélete és vizsgálata
KOMMUNIKÁCIÓ Gyula,
2. óra Kognitív folyamatok
PEDAGÓGIAI KUTATÁS BARTHA ( ZSEBENYI) KLEMENTINA TEMPFLI (MARTIN) GABRIELLA II. éves hallgatók- távoktatás.
Játékház Képes olvasókönyv I.
Adatábrázolás, kódrendszerek
Hosszútávú memória HTM.
Figyelem.
A metafizika és a természettudomány. Különböző érzékszervi ingereket érzünk, melyeket alkalmi mondatokkal fejezhetünk ki. Pl.: a tej látványára a „Tej.
Kézmozdulat felismerő rendszer
SPECIÁLIS TANULÁSI NEHÉZSÉGEK
Meixner Ildikó: Játékház Képes olvasókönyv I.
A kognitív pszichológia korai elméletei szerint két részből áll memóriánk, egy rövid és egy hosszú tartamú emlékezeti tárból. A kéttáras modell szerint.
Jó gyakorlat bemutató.  Az interaktív tábla használata manapság egyre több iskolában elérhető az európai uniós pályázatok révén.  A mai kor követelményeinek.
Az emlékezeti folyamatok
Az anyanyelvtanítás alapozásától a tudatos nyelvhasználatig
Az Apáczai Kiadó átdolgozott matematika tankönyveinek bemutatása 5. -6
ProgramozásProgramozás célja hosszabb számítások elvégzése ill. kiíratása akkor érdemes programot írni, ha sok számolni való van illetve ha ugyanazt az.
A szövegértés diagnosztizálása és fejlesztése
Ismerkedjünk tovább a számítógéppel
Az emlékezet szerkezete
Figyelem irányító ábrák
Chapter 2 Human Information Processing
AZ AFÁZIÁK TIPOLÓGIAI OSZTÁLYOZÁSA
Információ.
LZW tömörítés Akopjan Alex Algoritmusok és adatszerkezetek 2.
A számítástechnika története
A LISTENING SPAN TESZT A RÖVID TÁVÚ VERBÁLIS SZERIÁLIS MEMÓRIA VIZSGÁLATA.
Laborgyakorlat Emlékezet Szőllősi Ágnes. Amiről szó lesz… A verbális tanulási kísérletekről úgy általában - röviden Három konkrét paradigma: –Az.
EMBERI EMLÉKEZET ősz Szőllősi Ágnes
Tanulás és emlékezet 5. előadás.
Kommunikáció típusai.
Túl a tanórán Művészetek és a fejlődő, kibontakozó ember
Előadás másolata:

Rövidtávú memória Munkamemória

Mire jó a memória? Beszélgetés követése Olvasás Hogy lezárjuk a gázt főzés után Felvegyük a cipőnket mielőtt elmegyünk otthonról Számolás

Rövidtávú és munkamemória Rövidtávú memória A környezetből beérkező információk ideiglenes tárololója Munkamemória rövidtávú memória egy komponense Mentális műveletek elvégzéséhez szükséges információk tára Az információ érkezhet a környezetből vagy a hosszútávú memóriából

0,2-0,3 mp 20-30 mp

Kérdések Miért felejtünk? Mennyi információt tudunk a RTM-ban tárolni? Hogyan kódoljuk az információt a RTM-ban? Hogyam működik a munkamemória?

Az előhívás két módja Felidézés Felismerés Felidézzük a bemutatott ingereket A RTM tartósságát és kapacitását méri Felismerés Adott itemekről kell eldönteni, hogy szerepeltek-e az előzőleg bemutatott ingerek között A RTM-ban tárolt információ előhívásának folyamatát méri

Felejtés

Felejtési ráta (Peter & Peterson 1959) A kísérleti személyek hallanak három mássalhangzót, majd egy számot A számmal kezdve visszafelé kell számolniuk hármassával (hogy ne gyakorolhassák a mássalhangzókat) Amikor megjelenik egy fény, abba kell hagyni a számolást és fel kell idézni a mássalhangzókat K, B, S, 245 242, 239, 236, 233 … K, B, S

Eredmények

Elhalványulás vagy interferencia? Interferencia: új információk taszítják ki a régieket Elhalványulás: az emléknyomok beavatkozás nélkül elhalványulnak

Elhalványulás vagy interferencia? Waugh & Norman 1965 16 számjegy: 5 1 9 6 3 5 1 4 2 8 6 2 7 3 9 4 A kulcsszám elhangzása után annak előző előfordulása után következő tesztszámot kellett felidézni változók: A tesztszám és a kulcsszám közé eső interferáló számjegyek száma A számjegyek prezentációjának sebessége Kulcsszám Előző előfordulás Teszt item

Eredmények

Tehát mitől felejtünk? Kisebb részben az emléknyomok elhalványulása miatt Nagyobb részben az interferencia miatt Kiküszöbölhető az interferencia hatása?

A proaktív interferencia feloldása Retroaktív interferencia: a felidézendő esemény után következő interferencia Proaktív interferencia: a felidézendő esemény előtt előforduló interferencia Romlik a teljesítmény, amikor egy előhívási feladatot több cikluson át kell teljesíteni  a megelőző ciklusok interferálnak Ez a hatás csökken, ha a későbbi ciklusok más típusú információt használnak: pl. először számokat, aztán betűket kell előhívni

Wickens et al 1963 Waugh & Norman kísérlet változata Kontroll csoport Négy cikluson keresztük azonos kítegóriájú szavakat kell felidézni (pl zöldségeket) Kísérleti csoport Három cikluson keresztül azonos kategóriájú szavakat kell felidézni (pl zöldségeket), majd a negyedik ciklusban más kategóriájú szavakat (pl. szerszámokat) Eredmények:

Változat Gunter, Clifford & Barry 1980 TV híreket kellett felidézni négy ciklusban: egyik csoport mindig ugyanabból a kategóriából, másik csoport kategóriát váltott a negyedik ciklusban sporthíreket Politikai híreket Eredmények megegyeztek Wickens et al eredményeivel

A varázslato 7-es szám (George Miller 1956) RTM kapacitás

Számmemória feladat Fel kell idézni egy számsort a megfelelő sorrendben számterjedelem: a leghosszabb sorozat, amit fel tudunk idézni (általában 5-9) Demonstráció T M F J R L B H Q C N W Y P K V S B M G X R D L T J Z N Q K Y C

Társítás feladat (Miller) Az ingerek valamilyen szenzoros skála mentén változnak (pl hangerő, fényerős, hangmagasság) Tanulás: Minden ingerhez címkét kell társítani A teszt: az ingerekhez tartozó címkéket kell felidézni eredmények: kb. 7 itemre emlékszünk

No 5 No 1 No 3 No 7 No 4 No 2 No 6

Vizuális memória terjedelem (Luck & Vogel 1997)

Chunking (Miller) A RTM-ban tárolt 7 item nem feltétlenül egyetlen betű vagy szám A betűk vagy számok csoportosítása segíti az emlékezést Demonstráció: C I W F B I H A M I B O FBI CIA IBM WHO

Sakktábla kísérletek (Chase & Simon 1973) Feladat: a sakktáblán a bábuk állását kell felidézni (24 bábu), két kondicióban: Valódi jétékból vett állás A bábuk véletlenszerű elhelyezése Kísérleti személyek Tapasztalt sakkozók Kezdők

Vizuális chunking eredményeek

A gyakorlás szerepe

Hogyan kódolhatjuk az információt Akusztikus (auditoros): hang alapú Vizuális: kép-alapú Szemantikus: jelentés-alapú

Akusztikus kód Az inger hangzása Fontos a RTM-hoz,mert a verbális gyakorlás az információ megjegyzésének hatékony módja: Gyorsabban artikuláló személyeknek hosszabb a memória terjedelme Akusztikus interferencia: hasonló hangzású itemeket nehezebb hibátlanul felidézni: B V C T P

Szubvokalizáció olvasás közben Szubvokalizáció: hangtalan „beszéd” olvasás közben Segíti a megértést és emlékezést de lelassítja az olvasást

Levy 1978 Feladat: mondatok olvasása közben hangosan kell számolni A számolás megakadályozza a szubvokalizációt Vagy mondatok hallgatása közben kell hangosan számolni Teszt: A ksz-eknek mutatnak egy mondatot, és el kell dönteniük, hogy pontosan az a mondat szerepelt-e az olvasott/hallott mondatok között

Szöveg The hospital staff paged the busy doctor Szöveg The hospital staff paged the busy doctor. The solemn physician distressed the anxious mother. The sobbing woman held the unconscious son. A speeding truck had crossed the mid-line. Teszt mondat The solemn physician distressed the anxious woman. The solemn mother distressed the anxious physician. The solemn doctor upset the anxious mother.

Eredmények A számlálás nem zavarja a hallgatást De zavarja az olvasást: a ksz-ek pontatlanabbul emlékeztek az olvasott szövegre, amikor a szubvokalizáció nem volt lehetséges Az olvasott mondatok globális értelmének megjegyzése nem csökkent, csak a kisebb részletek, egyes szavak pontos megjegyzése.

Vizuális információ (Baddeley 1992) Feladat: sakkállás felidézése Két féle disztraktor feladat: Hangos számolás(szubvokalizáció elnyomása) Gombnyomássorozat folytonos ismétlése (vizuális gyakorlás elnyomása)

Eredmények A számolás nem interferál A vizuális gyakorlás elnyomása viszont rontja a teljesítményt

Munkamemória

Baddeley modellje (1974-1998)

Téri-vizuális vázlattömb Fonológiai hurok: Fonológiai tár Gyakorló mechanizmus Téri-vizuális vázlattömb Vizuális tár Vizuális gyakorló mechanizmus Központi végrehajtó Információ integrálása chunking Figyelem irányítása Hogyan kommunikál a rendszer a hosszútávú memóriával:

Baddeley új modellje (2000)