Rövidtávú memória Munkamemória
Mire jó a memória? Beszélgetés követése Olvasás Hogy lezárjuk a gázt főzés után Felvegyük a cipőnket mielőtt elmegyünk otthonról Számolás
Rövidtávú és munkamemória Rövidtávú memória A környezetből beérkező információk ideiglenes tárololója Munkamemória rövidtávú memória egy komponense Mentális műveletek elvégzéséhez szükséges információk tára Az információ érkezhet a környezetből vagy a hosszútávú memóriából
0,2-0,3 mp 20-30 mp
Kérdések Miért felejtünk? Mennyi információt tudunk a RTM-ban tárolni? Hogyan kódoljuk az információt a RTM-ban? Hogyam működik a munkamemória?
Az előhívás két módja Felidézés Felismerés Felidézzük a bemutatott ingereket A RTM tartósságát és kapacitását méri Felismerés Adott itemekről kell eldönteni, hogy szerepeltek-e az előzőleg bemutatott ingerek között A RTM-ban tárolt információ előhívásának folyamatát méri
Felejtés
Felejtési ráta (Peter & Peterson 1959) A kísérleti személyek hallanak három mássalhangzót, majd egy számot A számmal kezdve visszafelé kell számolniuk hármassával (hogy ne gyakorolhassák a mássalhangzókat) Amikor megjelenik egy fény, abba kell hagyni a számolást és fel kell idézni a mássalhangzókat K, B, S, 245 242, 239, 236, 233 … K, B, S
Eredmények
Elhalványulás vagy interferencia? Interferencia: új információk taszítják ki a régieket Elhalványulás: az emléknyomok beavatkozás nélkül elhalványulnak
Elhalványulás vagy interferencia? Waugh & Norman 1965 16 számjegy: 5 1 9 6 3 5 1 4 2 8 6 2 7 3 9 4 A kulcsszám elhangzása után annak előző előfordulása után következő tesztszámot kellett felidézni változók: A tesztszám és a kulcsszám közé eső interferáló számjegyek száma A számjegyek prezentációjának sebessége Kulcsszám Előző előfordulás Teszt item
Eredmények
Tehát mitől felejtünk? Kisebb részben az emléknyomok elhalványulása miatt Nagyobb részben az interferencia miatt Kiküszöbölhető az interferencia hatása?
A proaktív interferencia feloldása Retroaktív interferencia: a felidézendő esemény után következő interferencia Proaktív interferencia: a felidézendő esemény előtt előforduló interferencia Romlik a teljesítmény, amikor egy előhívási feladatot több cikluson át kell teljesíteni a megelőző ciklusok interferálnak Ez a hatás csökken, ha a későbbi ciklusok más típusú információt használnak: pl. először számokat, aztán betűket kell előhívni
Wickens et al 1963 Waugh & Norman kísérlet változata Kontroll csoport Négy cikluson keresztük azonos kítegóriájú szavakat kell felidézni (pl zöldségeket) Kísérleti csoport Három cikluson keresztül azonos kategóriájú szavakat kell felidézni (pl zöldségeket), majd a negyedik ciklusban más kategóriájú szavakat (pl. szerszámokat) Eredmények:
Változat Gunter, Clifford & Barry 1980 TV híreket kellett felidézni négy ciklusban: egyik csoport mindig ugyanabból a kategóriából, másik csoport kategóriát váltott a negyedik ciklusban sporthíreket Politikai híreket Eredmények megegyeztek Wickens et al eredményeivel
A varázslato 7-es szám (George Miller 1956) RTM kapacitás
Számmemória feladat Fel kell idézni egy számsort a megfelelő sorrendben számterjedelem: a leghosszabb sorozat, amit fel tudunk idézni (általában 5-9) Demonstráció T M F J R L B H Q C N W Y P K V S B M G X R D L T J Z N Q K Y C
Társítás feladat (Miller) Az ingerek valamilyen szenzoros skála mentén változnak (pl hangerő, fényerős, hangmagasság) Tanulás: Minden ingerhez címkét kell társítani A teszt: az ingerekhez tartozó címkéket kell felidézni eredmények: kb. 7 itemre emlékszünk
No 5 No 1 No 3 No 7 No 4 No 2 No 6
Vizuális memória terjedelem (Luck & Vogel 1997)
Chunking (Miller) A RTM-ban tárolt 7 item nem feltétlenül egyetlen betű vagy szám A betűk vagy számok csoportosítása segíti az emlékezést Demonstráció: C I W F B I H A M I B O FBI CIA IBM WHO
Sakktábla kísérletek (Chase & Simon 1973) Feladat: a sakktáblán a bábuk állását kell felidézni (24 bábu), két kondicióban: Valódi jétékból vett állás A bábuk véletlenszerű elhelyezése Kísérleti személyek Tapasztalt sakkozók Kezdők
Vizuális chunking eredményeek
A gyakorlás szerepe
Hogyan kódolhatjuk az információt Akusztikus (auditoros): hang alapú Vizuális: kép-alapú Szemantikus: jelentés-alapú
Akusztikus kód Az inger hangzása Fontos a RTM-hoz,mert a verbális gyakorlás az információ megjegyzésének hatékony módja: Gyorsabban artikuláló személyeknek hosszabb a memória terjedelme Akusztikus interferencia: hasonló hangzású itemeket nehezebb hibátlanul felidézni: B V C T P
Szubvokalizáció olvasás közben Szubvokalizáció: hangtalan „beszéd” olvasás közben Segíti a megértést és emlékezést de lelassítja az olvasást
Levy 1978 Feladat: mondatok olvasása közben hangosan kell számolni A számolás megakadályozza a szubvokalizációt Vagy mondatok hallgatása közben kell hangosan számolni Teszt: A ksz-eknek mutatnak egy mondatot, és el kell dönteniük, hogy pontosan az a mondat szerepelt-e az olvasott/hallott mondatok között
Szöveg The hospital staff paged the busy doctor Szöveg The hospital staff paged the busy doctor. The solemn physician distressed the anxious mother. The sobbing woman held the unconscious son. A speeding truck had crossed the mid-line. Teszt mondat The solemn physician distressed the anxious woman. The solemn mother distressed the anxious physician. The solemn doctor upset the anxious mother.
Eredmények A számlálás nem zavarja a hallgatást De zavarja az olvasást: a ksz-ek pontatlanabbul emlékeztek az olvasott szövegre, amikor a szubvokalizáció nem volt lehetséges Az olvasott mondatok globális értelmének megjegyzése nem csökkent, csak a kisebb részletek, egyes szavak pontos megjegyzése.
Vizuális információ (Baddeley 1992) Feladat: sakkállás felidézése Két féle disztraktor feladat: Hangos számolás(szubvokalizáció elnyomása) Gombnyomássorozat folytonos ismétlése (vizuális gyakorlás elnyomása)
Eredmények A számolás nem interferál A vizuális gyakorlás elnyomása viszont rontja a teljesítményt
Munkamemória
Baddeley modellje (1974-1998)
Téri-vizuális vázlattömb Fonológiai hurok: Fonológiai tár Gyakorló mechanizmus Téri-vizuális vázlattömb Vizuális tár Vizuális gyakorló mechanizmus Központi végrehajtó Információ integrálása chunking Figyelem irányítása Hogyan kommunikál a rendszer a hosszútávú memóriával:
Baddeley új modellje (2000)