LIKE THE YOUTH DR. SZVETELSZKY ZSUZSANNA 2012 FEBRUÁR 29.
MIT CSINÁL A MÉDIÁVAL? Fogyasztja Kezeli Menedzseli Interaktivitás Közösségi terek Folyamatos online Tapasztalat: a képernyő interaktív
TRANSZGENERÁCIÓS KÉRDÉSEK A nemzedék: biológiai fogalom? Régen: gyerekek, felnőttek, idősek Ma: egyre hosszabb ifjúkor Akceleráció és a gyermekvállalás eltolódása Szendvicsgeneráció: idős szüleikről és fiatal felnőtt gyerekeikről is gondoskodnak
EZREDFORDULÓSAK A munkaerőpiac legfrissebb korosztálya Számítógépekkel nőttek fel, anélkül nem tudják elképzelni az életüket Iskolásként volt mobiljuk és eligazodtak az interneten is Szüleik folyamatos érzelmi megerősítést nyújtottak számukra: fejezzék ki gondolataikat, érzelmeiket Nem küldték el otthonról:"menj játszani!” A modern technológiában otthon vannak érdemes hallgatni rájuk A képernyő interaktív
KOMOLYAN KELL VENNI ŐKET Élvezni akarják a munkát Értékelik a csoportteljesítményt és a szabadságot Otthon érzik magukat a világban - sokat tudnak róla, az internetnek köszönhetően Egyszerre több feladatot szeretnek végezni A legkülönbözőbb helyekről dolgoznak A hagyományos hirdetések hidegen hagyják őket
ÉRTÉKEK: A BIG PICTURE Önismeret Ökológia Öngondoskodás Csányi Vilmos: az egytagú csoport (1999) Gyökerek: egyidejűség és egyterűség (Barkow, Dunbar)
TÁJÉKOZÓDÁS Eligazodás a legújabb trendek között Hatás a társadalomra, a politikára és az üzleti életre Referencia az idősebbek számára Célpont és húzóréteg Márkanév helyett közösségi vélemény
FÉLELEM ÉS TECHNOPESSZIMIZMUS Monitor előtt ücsörgés: elidegenedés és elmagányosodás Amit nem kapnak meg azonnal, az nem is kell neki Az online élet folyamatos gondozása Feromonok, metakommunikáció, testbeszéd
HÁLÓZATTUDAT Egy kép többet mond, mint ezer szó Guanxi Barabási
TRANSZPARENCIA ÉS SHARING: AZ ÚJ INTIMITÁS Exhibicionizmus vs megosztás A magánélet védelme vs Wikilukik (Csermely Péter) Apróhirdetés vs ne csináljunk semmit, ami ne lenne dokumentálható Ha valaki tízpercenként közöl az interneten valamit magáról: egy idő után egyre mélyebb és mélyebb információkat fog elárulni - senkivel nem történik tízpercenként valami érdekes. Telefon vs blog (probléma esetén): kitől várunk támogatást és miért „egyébként is annyi érdekes dolog van még a világon„
A KAPUNYITÁSI PÁNIK Szinglik Mama Hotel Lakóközösségek Pán Péter-szindróma Rendes ember szakmát tanul, aztán egy munkahelye van egész életében! vs A magánéletet nem áldozzuk fel a munka oltárán
A SZAKADÉK GENERÁCIÓS? Generációs különbségek mindig voltak Kisebb a tudásátadás, és nem feltétlenül használható (lyukkártya) Digitális bennszülöttek és bevándorlók A szülők tehetetlensége A szabály nemcsak arra jó, hogy megszeghetem! (nincs kommunikáció vs okostelefon)
Z – ONLINE ÉS SOCIAL Birtoklás helyett megosztás Spam helyett adekvát és releváns interakció Self representation Szerintem szerinted A csatorna is meghatározza a rajta átmenő információt Időmenedzsment: nincs egyben másfél óra Az éjszaka gyarmatosítása A Facebook-klinika
EGYÉB JELLEMZŐK A kulcsos gyerekek gyerekei Nagymamahiány No logo Patchwork-család Szabály helyett komplexitás Dzsungelharc A szülők napi három órát tévéznek vs flashmob Magasabb RFC (Readiness for Change)
PERCEPCIÓ Photoshop Rekordok és legek: menő vs lúzer Lokális példa hiánya „Ha nem hiszed el, hogy az élet egy ajándék…” Mobil család A közös nyelv hiánya Teach Others
A KAPCSOLAT Párbeszéd Értő figyelem Tanulás Részvétel Tudástranszfer: teach your teacher! Ami állandó: a változás
GENERATION ALPHA: HAMAROSAN A KÉPERNYŐK ELŐTT…
Köszönöm a figyelmet! Dr. Szvetelszky Zsuzsanna