Vizuális nevelés tantárgypedagógia

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Betekintés a református hit- és erkölcstan világába
Advertisements

Tutori tevékenység a gyakorlatban
Life through the lenses Enikő Bereczki 2RF. Egy kép többet ér ezer szónál Mitől jó egy sajtófotó? Milyen hatással van a közvéleményre? Milyen a sajtófotós.
Az olvasástanítás módszere:
Médiapedagógia.
Tisztelt Látogatóink! Szeretnénk rövid tájékoztatást adni az általános iskolában megvalósuló új tanulásszervezési eljárásokról és azok tartalmáról a TÁMOP.
Így tanítom az erkölcstant… 1.osztályban
TECHNIKA ÉS ÉLETVITEL 5. évfolyam
Vizuális nevelés tantárgypedagógia
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés
Az érettségi rendszer változtatási lehetőségei
„XXI. S ZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS KOORDINÁCIÓ ) II. SZAKASZ ” TÁMOP / Bánkuti Zsuzsa (OFI) és Lukács Judit (OFI)
Vizuális nevelés tantárgypedagógia Sándor Zsuzsa 11. A tanítás (fizikai) feltételei.
Kétszintű érettségi vizsga Magyar nyelv és irodalom Miről? Hogyan? §?! Tájékoztassuk diákjainkat!
Szövegértés-szövegalkotás „B” Természetismeret
Összeállította: Gyulainé Bukovics Ildikó MEGELŐZÉS – ALKALMAZKODÁS - GONDOSKODÁS NKI Árpád Fejedelem Általános Iskola Interakció - Autonómia.
A tudatos zenehallgatás
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
A „Storyline” - módszer alkalmazása a tanulásban akadályozott gyermekek ismeretszerzésében Szakál Judit Siteri Anikó Bárczi Gusztáv EGYMI Debrecen.
Az olvasás helye és megítélése az általános iskola felső tagozatában
A pedagógiai értékelés „tantárgy” megvalósítása a Mérnöktanár-képzésben a Széchenyi István Egyetemen Dr. Nagy Tamás főiskolai docens május 31.
Dr. Magyar Miklós"JÁTSZANI IS ENGEDD SZÉP, KOMOLY FIADAT!" „JÁTSZANI IS ENGEDD SZÉP, KOMOLY FIADAT!” „MultiMédia az oktatásban 2007” Nemzetközi Konferencia.
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
Szeretet, türelem, tolerancia
Országos Közoktatási Intézet Tantárgyi obszervációs vizsgálatok
A szövegértés tanítása II.
TERVEZET.
SZTE BTK Spanyoltanár MA
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
Falus Iván 7. Nevelésügyi Kongresszus Budapest Augusztus 26.
Mit gondolunk arról, mi a tanulás és hogyan szervezzük meg ?
SZÖVEG ÉS KÉP A KÉPMEZŐBEN
vizuális kommunikáció
Vizuális nevelés tantárgypedagógia
Vizuális nevelés tantárgypedagógia
Vizuális nevelés tantárgypedagógia
Indító gondolatok 2000-ben egy nemzetközi vizsgálat szerint 32 ország tanulói közül a magyar diákok mondták legtöbben, hogy nem szeretik az iskolát, mert.
A zene transzfer hatása a roma gyermekek tehetséggondozásában
GYŐR A TÖRTÉNELEMBEN – A TÖRTÉNELEM GYŐRBEN Kísérleti tanterv a Xántus János Múzeum és a Kazinczy Ferenc Gimnázium együttműködésével az 5. évfolyam számára.
Avagy: Mit lát a pitypang magja repülés közben?
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ ) II. SZAKASZ ” TÁMOP / Almárium – Trescsik Angéla Ne kerteljünk, tanuljunk lépésről.
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
2009/2010. tanév Pestszentimre Ady Endre Utcai Általános Iskola.
Nyelvtan és helyesírás tankönyvek
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
A szövegértés-szövegalkotás programcsomag jellemzői
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN.
A tanári mesterszak gyakorlatai Vezetőtanári tájékoztató szeptember 7. Salát Magdolna PK OTF Tanárképzési Osztály.
A tanítási órára való közvetlen előkészületek
A KOMPETENCIA ALAPÚ PROGRAMCSOMAG ALKALMAZÁSA AZ ANGOL ÓRÁN Készítette: Kövérné Zajácz Ida Tokaj, január 22.
A társadalomismereti tartalmak tanításának lehetséges gyakorlata…
Okosdoboz.hu digitális taneszköz
MÉRÉS ÉS ÉRTÉKELÉS A VIZUÁLIS KULTÚRA TANÍTÁSÁBAN c. konferencia Kádárné Szepesi Ibolya Az általános iskolai értékelés formái, jelene és jövője Eszterházy.
 testi-térbeli biztonság  idő- és ritmusérzék  beszéd tisztasága  élményen keresztül történő megértés  kommunikáció, kooperáció, kreativitás 
A fizika tanítása 5. lecke Tanítási tervezet. A tanári munka folyamata… Tanterv-tankönyv-tanmenet-óratervezet-óravázlat  A tantervek alapján készülnek.
Didaktika-II. M. Nádasi Mária. Kooperatív és Kollaboratív módszer.
Motiváció és ellenőrzés az informatika órákon
Az óravázlat felépítése
Az osztatlan tanárképzés gyakorlati képzési rendszere
Az iskola legfontosabb statisztikai adatai
Tanítási filozófia Gyetvai Anna.
Tanácsok a portfólió készítéséhez
Tolna Megyei Önkormányzat Hunyadi Mátyás Középiskolája és Szakiskolája
Tanító szak, nappali- és levelező tagozat
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD
[Év beszúrása]. évi iskolaév Intézmény Tanár Osztály
Előadás másolata:

Vizuális nevelés tantárgypedagógia A tantárgyi tanítás tervezése – óratervezés A vizuális kultúra óra jellemzői Vizuális nevelés tantárgypedagógia Sándor Zsuzsa

AZ ÓRA ÁLTALÁNOS JELLEMZŐI a TANÍTÓ (vizuális nevelő) a TANÍTVÁNY VIZUÁLIS és (vizuális) ESZTÉTIKAI MEGISMERŐ (közlő - befogadó) KÉPESSÉGEIT FEJLESZTI úgy, hogy VIZUÁLIS ÉLMÉNYT AD számára és VIZUÁLIS GONDOLKODÁSRA SERKENTI miközben VIZUÁLIS ALKOTÓ és ELEMZŐ TEVÉKENYSÉGEKRE KÉSZTETI.

A LEGFONTOSABB TEVÉKENYSÉGEK A VIZUÁLIS KULTÚRA ÓRÁN TANÍTÓ elemző és alkotófeladatokkal vizuális kultúra tananyagot tanít vizuálisan szemléltet  javaslatokat tesz, magyaráz, korrigál, elemez és értékel, indokol; motivál, segít, tolerál…  dicsér, biztat, …  szervez, előkészít, … TANÍTVÁNY   vizuálisan alkot ábrázol és kifejez síkon, térben egyszemélyben, csoportban  elemez megfigyel, képet olvas, ítéletet hoz, értékel, véleményez, indokol  szervez, … az egész órát áthatja

ÓRATÍPUSOK a) az egyik tevékenység jellemzi: ALKOTÓ a) KIFEJEZŐ a típusokat a tevékenységfajták eredményezik a) az egyik tevékenység jellemzi: ALKOTÓ a) KIFEJEZŐ b) ÁBRÁZOLÓ ELEMZŐ = MŰELEMZŐ b) alkotás és elemzés egyaránt hangsúlyosan történik: KOMPLEX (kifejező és ábrázoló alkotás, látványelemzés és műelemzés) a gyakorló iskolában általában alkotás dominanciájú vagy komplex vizuális kultúra órák folynak

Az ALKOTÓ és a KOMPLEX vizuális kultúra óra ÁLTALÁNOS FELÉPÍTÉSE a tanítási gyakorlatokon / az óráról órára történő tanítási ütemezésnél felépítés - feladatsornál AZ ÓRA SZERKEZETI SÉMÁJA o előkészületek A) AZ ALKOTÓ TANANYAG MEGKÖZELÍTÉSE ELEMZÉSEKKEL; AZ ELEMZŐ TANANYAG FELDOLGOZÁSA A TANÁR IRÁNYÍT  B) AZ ALKOTÓ FELADAT TANÁRI MEGFOGALMAZÁSA ÉS TANÁRI-TANULÓI MEGBESZÉLÉSE (magyarázatok, kérdések, alternatívák, elképzelések a megoldásra)  C) AZ ALKOTÓ TANANYAG TANULÓI FELDOLGOZÁSA AZ ALKOTÓ TEVÉKENYSÉGBEN, TANÁRI KORRIGÁLÁS (ahány tanuló, annyiféle megoldás)  D) AZ ALKOTÁSOK TANULÓI - TANÁRI ELEMZÉSE, ÉRTÉKELÉSE  rendteremtés az alkotó vagy alkotás dominanciájú órában nincs óra eleji elemzés vagy csak néhány perc időtartamú a komplex órában az elemzés akár az óra időtartamának felét is kitöltheti

 A) A TANANYAG MEGKÖZELÍTÉSE TANULÓI ELEMZÉSEKKEL; A TANÁR IRÁNYÍT ALKOTÓ VAGY KOMPLEX VIZUÁLIS KULTÚRA ÓRA szemléltetés és motiváció o előkészületek  A) A TANANYAG MEGKÖZELÍTÉSE TANULÓI ELEMZÉSEKKEL; A TANÁR IRÁNYÍT  B) AZ ALKOTÓ FELADAT TANÁRI MEGFOGALMAZÁSA ÉS TANÁRI-TANULÓI MEGBESZÉLÉSE (ábrázolási téma; magyarázatok, kérdések, alternatívák, elképzelések a megoldásban)  C) A TANANYAG TANULÓI FELDOLGOZÁSA AZ ALKOTÓ TEVÉKENYSÉGBEN, TANÁRI KORRIGÁLÁS (ahány tanuló, annyiféle megoldás)  D) AZ ALKOTÁSOK (KÉPI MEGOLDÁSOK) TANULÓI - TANÁRI ELEMZÉSE, ÉRTÉKELÉSE  rendteremtés órafelépítés (feladatsornál) szervezés

ÓRAFELÉPÍTÉSEK PROJEKT GONDOLKODÁSNÁL -------- vizuális kultúra (kommunikáció) projekt mint témaköri folyamat ------- előkészítő szakasz a projektfeladat feldolgozása (megoldása) záró szakasz A PROJEKTELŐKÉSZÍTŐ VIZUÁLIS KULTÚRA ÓRA ÁLTALÁNOS FELÉPÍTÉSE az új témakör felvetése vagy tanítványokkal közös kitalálása; betekintés a képi világába tanári szemléltetéssel a projektfeladat és a feltételek értelmezése megoldási ötletek, elgondolások; alkotótechnikák, kutatási feladatok-gyűjtőmunkák megbeszélése [ha erre a szakaszra órát tervezünk – a terv nem tükrözheti, de az órán az egyénre szabott elképzelések, értelmezések bontakoznak ki] A PROJEKTZÁRÓ VIZUÁLIS KULTÚRA ÓRA általános jellemzőit és felépítését a zárás módja határozza meg (pl. kiállítás, csoportos vagy egyénenkénti bemutatás az osztály vagy a szülők előtt) tartalma: elemzés, bemutatás, beszámoló (önelemzés, társak és a tanító elemzései) felépítés - projekt

A VIZUÁLIS KULTÚRA ÓRA ÁLTALÁNOS FELÉPÍTÉSE A PROJEKT FELDOLGOZÁSI SZAKASZÁBAN A) TANÁRI HELYZETELEMZÉS (TEVÉKENYSÉGFÉLÉK SZERINT); A MÁR ELVÉGZETT MUNKÁRA ÉS A MÉG HÁTRALÉVŐRE IRÁNYUL egyénekre figyelés az óra elején minden tanulót egyénenként késztetünk helyzetelemzésre B) A TOVÁBBLÉPÉSEK, A MEGKEZDETT MUNKA FOLYTATÁSI LEHETŐSÉGEINEK MEGGONDOLÁSA az órán minden tanulót arra késztetünk, hogy a tennivalóiról döntéseket hozzon C) AZ EGYÉNI FELADATOK VÉGZÉSE, FELDOLGOZÁSA, MEGOLDÁSA (óratervben: milyen problémákra lehet számítani az egyes műveleteknél és az egyes tanulóknál?) az órán az alkotómunka tanári szervezési segítséggel és szükség szerinti tartalmi javaslatokkal zajlik [záró értékelés a projekt végén történik]

MŰELEMZŐ ÓRA szerkezetét az elemzésre kerülő művek sajátosságai és a tanulói tevékenységek egymásutánisága határozza meg - a tanító széleskörűen tájékozódik: művek adatai (szerző, dátum, technika, méret), források (könyv, internet), de a gyerekeknek kevés ismeretet mond - lehetőségek: múzeumi/kiállítási óra (eredeti művek), szemléltetés könyvekkel, vetítéssel - olyan oldott légkört teremt, hogy a tanulók spontán megnyilatkozhassanak - a tanulók figyelmét feladatokkal és kérdésekkel is irányítja - kapcsolódó cselekvéses és alkotó tevékenységeket is beépít (pl. festmény színeinek legyűjtése, reprodukció átalakítása) felépítés - projekt és feladatsor