TÁRGYKULTÚRA tantárgy szemináriumi segédanyag, Sándor Zsuzsa DÍSZÍTETT TÁRGYAK MOTÍVUM – MINTA – DÍSZÍTMÉNY0 Önálló tanuláskor: előbb saját szavaival tegyen megállapításokat!
MOTÍVUM: a díszítmény egyetlen formai eleme alapvető változatai: geometrikus, organikus; antropomorf; amorf MINTA: motívumok komponált rendszere legegyszerűbb válfaja: tengelyes vagy középpontos szimmetria A minta általában több motívumból áll. DÍSZÍTMÉNY: díszítettség, a tárgy egészének díszítettsége/mintázata típusa lehet a) felületre kívülről rátett b) textúrából, faktúrából, szerkezetből, tárgykészítési eljárásból következő
motívumok tengelyes szimmetria a mintaképzésben sorminta: az elemek vízszintesen vagy függőlegesen sorakoznak
A vizuális ritmus vizuális minőségek sokszorozódásán alapszik, ahol a sokszorozódást az ember ismétlődésként értelmezi. mi az, ami ismétlődik? - szintek - Párnahuzat díszítménye (szőttes)
MINTAKÉPZÉS: komponálás a díszítmény egészén belül és a tárgyhoz igazítva KOMPONÁLÁS: elrendezés, forma- és színritmusok TÁRGYHOZ IGAZÍTÁS: elhelyezkedés a tárgyformán/felületen, teljes funkcióhoz és funkcionális részekhez, szerkezethez igazodás kérdések: a) segíti vagy akadályozza-e a funkciót, formaértést b) kevés vagy sok van belőle (mennyire telíti a felületet)
Kenyértartó. 20. sz. második fele, szalma (?), fonás, kb. 24x13x8 cm Elemezzen elsősorban a következő szempontok szerint: Díszítettség típusa, formához //funkcióhoz igazodása Motívumok, mintaképzés - ritmus
Rühzsírtartó, Tiszántúl, marhaszarvból faragott, m: 9,5 cm, átm.: 7,5 cm; Budapest, Néprajzi Múzeum (népművészet – pásztorfaragás) Elemezzen elsősorban a következő szempontok szerint: Díszítettség típusa, formához //funkcióhoz igazodása Motívumok, mintaképzés - ritmus
Asztali ceruzafaragó. 20. sz. második fele, műanyag, kb. 18x13x10 cm Elemezzen elsősorban a következő szempontok szerint: Díszítettség típusa, formához //szerkezethez//funkcióhoz igazodása díszítményképzés módja, ritmus