Vizuális nevelés tantárgypedagógia 4. AZ OBJEKTÍV KÖZLÉSEKKEL VÉGZETT OKTATÁS. ALKOTÓ- ÉS ELEMZŐ FELADATOK [A vizuális nevelő tevékenységei b)] Vizuális nevelés tantárgypedagógia Sándor Zsuzsa
Az ábrázolás dominanciájú képi világ és tanórai tevékenységek azaz: a) ábrázolás modell után b) magyarázó-értelmező-tervező ábrázolás c) ábra, séma d) jel alkotása - imitáció, viz. tanulmány - direkt közlés objektív közlések: KÖZNAPI-TUDOMÁNYOS-INFORMATÍV VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ OKTATÁSA Fejezetek: mit mondanak, mit közölnek a képek?
modellek: érdekes, élménykötődésű tárgyak a) modell utáni ábrázolás kisiskoláskorban a modell utáni ábrázolást a teremben, elsősorban kézbevehető tárgyakkal tanítjuk modellek: érdekes, élménykötődésű tárgyak (mondjon ilyeneket …) 3. osztálytól ajánlott, a bevezetése fokozatos v.ö.: Löwenfeld /realitásigény
gyakorló iskolások (fotó: Sándor)
a legfontosabb elemzések az objektív közlések köréből: b) magyarázó-értelmező-tervező ábrázolás c) ábra, séma d) jel a legfontosabb elemzések az objektív közlések köréből: - látványok vizuális nyelvi elemzése ábrák, jelek vizuális nyelve, ábrázolási módjaik - ábrázolási szabályok - magyarázó-értelmező ábrázolások „megfejtése”
a látható világ megismerése tanórai alkotófeladat lehet: … gyümölcs /növény ábrázolása modell után tudományos ismeretterjesztő könyv számára; egyszerű színfoltokkal díszítménytervezés céljára természeti tárgy nézeti és metszeti ábrázolásai - lakóház/vár/… tervezése különböző rajzokban - létező/kitalált város térképrajza; a királyfi útjának megrajzolása meséből élelmiszer csomagolásának terve/i; könyvborító terve - játék összeszerelésének / elkészítésének ábrázolása saját (mesebeli vagy történelmi király) családfájának elkészítése saját pecsét tervezése, készítése; mesebeli király címere, zászlaja és így tovább … (találjon ki, fogalmazzon meg ilyeneket) a látható világ megismerése vizuális megismerő-értelmező-tájékozódó képességek fejlesztése
Az objektív közlésekkel végzett KÖZNAPI-INFORMATÍV-TUDOMÁNYOS VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ OKTATÁSÁNAK jellemzői: - képértésre és képekkel történő közérthetőségre nevel - a képfajták ábrázolási szokásait és szabályait tanítja - a tanítvány látvány- és ábrázoláselemző, ill. ábrázoló tevékenysége mérhető a tanítvány fokozatokkal objektíven osztályozható - az élet praktikus vonatkozásait használja fel
a tanító a vizuális nevelésben a tanórai tanulói feladatoktól/tevékenységektől függően (eredendően: a tanítandó tananyagtól függően) vagy az oktató vagy a nevelő szerepét állítja előtérbe