A monitoring rendszer folyamatai és felépítése

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A veszélyes anyagokkal kapcsolatos súlyos balesetek elleni védekezés szabályai (Seveso II.) - polgármesterek felkészítése Lakossági tájékoztatás A lakosság.
Advertisements

Az Új Széchenyi Terv Infopontok feladatai
A időszak végrehajtási intézményrendszere
Gordos Márta Európai Együttműködési Programok Igazgatósága
A Pécsi Kistérség Foglalkoztatási Paktuma
Magyarország fejlesztési forrásai Aktuális hírek •2006. október 16. –OP társadalmi egyeztetése •2006. október 17. –ÚMFT parlamenti vitája.
Nyilvánossági és tájékoztatási kötelezettségek Ékes Gyula, Váti Nonprofit Kft. Mátészalkai Területi Iroda Információs nap magyar partnerek részére, Békéscsaba.
• országos program vállalatok és intézmények energiahatékonyságának növelésére • védnökök, műszaki tudományos partnerek, gazdasági-társadalmi partnerek.
Készítette: Pápai Zsolt Lex Ákos Kiss Gábor Borbély Csaba
Kommunikációs Főosztály
Agrár- és Vidékfejlesztési Operatív Program Budapest, február 9.
INTERREG IIIA – Hogyan pályázzunk Európai Uniós Pénzforrásokra? INTERREG IIIA – Hogyan pályázzunk Európai Uniós Pénzforrásokra? Az EU intézmény rendszere,
Monitoring, értékelés, ellenőrzés. 2 Áttekintés A monitoring, az értékelés és az ellenőrzés alapjai A Strukturális Alapok programjainak végrehajtási intézményrendszere.
ESZA Nonprofit Kft. Nagy Balázs– uniós programigazgató.
Fejlesztési Igazgatóság
A FOLYAMATBA ÉPÍTETT ELLENŐRZÉS JELLEMZŐI
A 100%-os helyszíni ellenőrzés koncepciója
ELSŐ SZINTŰ ELLENŐRZÉS ALAPJAI South East Europe Programban
Európai Uniós támogatásokat kezelő intézményrendszer a környezeti fejlesztésekben Kiss Pál 2007/04/20 Igazgató Fejlesztési Igazgatóság Környezetvédelmi.
A pályáztatási eljárás általános bemutatása, kiemelt projektek Czégér Zsuzsanna főosztályvezető KvVM FI KEOP KÖZREMŰKÖDŐ SZERVEZET Székesfehérvár 2007.április.
1 A KIFIZETÉSEK ÉS PÉNZÜGYI ELLENŐRZÉSEK FOLYAMATA A KÖZREMŰKÖDŐ SZERVEZETNÉL.
A stratégiai tervezés történeti háttere
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
ELŐADÁS ÁTTEKINTÉSE Az ellenőrzés jogi háttere
A projektek megvalósítása II. A projekt pénzügyi megvalósítása A támogatás lehívása 8. modul Ponácz György Márk SAKK-tréner.
Az EU-pályázati rendszer gyakorlata Magyarországon
MAG – Magyar Gazdaságfejlesztési Központ Ügyfélbarát ügyintézés, partneri kapcsolat a pályázatkezelésben – Az Új Széchenyi Terv pályázatok tanulságai Biró.
: ITI és EGTC Az ETT-k lehetséges szerepe a határ menti ITB-k megvalósításában.
AaAa ÚJ MAGYARORSZÁG VIDÉKFEJLESZTÉSI PROGRAM ÉVES JELENTÉS 2008.
A Stratégiai Monitoring Jelentés ÚMVP Monitoring Bizottság június 28., Budapest Dr. Maácz Miklós Főosztályvezető-helyettes Vidékfejlesztési Minisztérium.
AaAa ÚJ MAGYARORSZÁG VIDÉKFEJLESZTÉSI PROGRAM Monitoring és értékelés.
Tájékoztatás az ÚMVP TS keret felhasználásáról Szarvas, december 11.
Az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program ( ) folyamatos és félidei értékelése Tájékoztató a évi értékelési tevékenységről a Monitoring.
Konzulens: Dr. Boda György Készítette: Kovács Katalin
Az ÚMVP intézményrendszere
Az infokommunikáció szerepe az Új Magyarország Fejlesztési Tervben és az Operatív Programokban Dr. Bálint Ákos Igazgató Közigazgatás Operatív Programok.
INTÉZMÉNYKÖZI MEGÁLLAPODÁS SZERKEZET. TÖRTÉNET, SZEREPLŐK 1999-es megállapodás 2002-es megállapodás 2006-os (hatályos) megállapodás Módosítások: 2007,
A területi szervek fő feladatai a nukleárisbaleset - elhárítás területén Jogszabályi háttér § §248/1997. (XII. 20.) Korm. rendelet az Országos Nukleárisbaleset-elhárítási.
Projektek monitorozása. Elvek és módszerek
Tájékoztató a nyertes bűnmegelőzési pályázatok sikeres szakmai lebonyolításához Ivány Borbála IRM Miniszteri Tárgyaló, Budapest március 17.
KÖRNYEZETVÉDELEM ÉS INFRASTRUKTÚRA OPERATÍV PROGRAM előadó: dr. Bujáki Gábor igazgazó Pest Megyei Vállalkozásfejlesztési Alapítvány.
Monitoring, értékelés, ellenőrzés
Pályáztatás, projektmenedzselés az EU operatív programjaiban, gyakorlati tapasztalatok, problémák és megoldások -HEFOP ESZA Kht -
Transzparencia, információszabadság és közérdekű adatok nyilvánossága Dr. Fazekas Judit Igazságügyi Minisztérium európai uniós ügyekért felelős helyettes.
Nyilvánosság biztosítása
FELELŐS SZAKMAI SEGÍTŐ EREDMÉNY NFT (CSF) végrehajtásáért felelős szervezet kijelölése: kormány NFT végrehajtási rendjének kialakítása: NFT munkacsoport,
Az EU Strukturális Alapok programjainak végrehajtási intézményrendszere.
A monitoring információs rendszerek szerepe. 2 A monitoring információs rendszerek létjogosultsága Szükséges: –Feldolgozott anyag mennyissége –Források.
A Strukturális Alapok rendszere, tervezése és végrehajtása.
A végrehajtás operatív kérdései Előadó: Ferenczi Beáta, projektmenedzser Nemzeti Fejlesztési Ügynökség, Nemzetközi Együttműködési Programok Irányító Hatósága.
Új Magyarország Vidékfejlesztési Program III. tengelyes nem horizontális intézkedéseinek és a IV. tengelyes intézkedéseinek végrehajtási folyamata.
Tájékoztató évi CXCVIII. törvény a területfejlesztéssel és a területrendezéssel összefüggő egyes törvények módosításáról „Regionális fejlesztési.
Kulcsár Gábor VÁTI Stratégiai Tervezési Igazgatóság ELTE TTK geográfus szak Április 4. Területi programozás és monitoring 6. Program szintű monitoring.
HEFOP 2.1 Pályázati Kiírás Projektindító február 14. Foglalkoztatáspolitikai és Munkaügyi Minisztérium.
Kulturális Projekt Ciklus Menedzsment A kultúra gazdaságtana
KÖZÖS MÓDSZERTANI KERETEK KIALAKÍTÁSA A MAGYARORSZÁG-SZERBIA IPA HATÁRON ÁTNYÚLÓ EGYÜTTMŰKÖDÉSI PROGRAM HÁTRÁNYOS HELYZETŰ TÉRSÉGEINEK KOMPLEX ÉS INTEGRÁLT.
Hajdu István Bükk-Térségi LEADER Egyesület : A HVS felülvizsgálat, HPME javaslatok gyűjtésének meghirdetése a 16/2013. ÚMVP IH közlemény alapján.
A Humánerőforrás-fejlesztési Operatív Program 1.3. A nők munkaerőpiaci részvételének támogatása, a család és a munka összehangolásának segítése november.
HEFOP/ /2 Szerződéskötési alapismeretek. HEFOP/ /22 Tartalomjegyzék Szerződéskötés folyamata Támogatási szerződés.
Kormányszóvivői tájékoztató. A fejlesztéspolitika új intézményrendszere Bajnai Gordon fejlesztéspolitikai kormánybiztos július 7.
A közszolgáltatásokra kifejlesztett általános együttműködési modell GYÁL VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNÁL Gyál, szeptember 30.
Regionális üzleti trendek A projekt az EU társfinanszírozásával, az Európa Terv keretében valósul meg január 27. Regionális üzleti trendek A tantárgy.
1 TÁMOP A-13/ A TÁMOP A-13/1 „Társadalmi partnerek kapacitásfejlesztése a Konvergencia Régióban” Pénzügyi tájékoztató
Az ESZA Kht. monitoring tevékenysége Rettegi Zsolt vezető monitor.
Helyszíni ellenőrzés Grigely Győző, KDRFÜ. Az ellenőrzés jogi háttere Támogatási Szerződés, ÁSZF 10. pont „Kedvezményezett a Szerződés aláírásával kötelezettséget.
Tájékoztató az Ifjúsági Foglalkoztatási Kezdeményezés (Youth Employment Initiative - YEI) végrehajtásáról Jogszabályi háttér 1304/2014 EU Rendelet IV.
Központi koordináció feladatai a as programozási időszakban.
A helyi identitás és kohézió erősítése TOP TOP
Szpi működése 2011-ben létrejött a Széchenyi Programiroda Nonprofit Kft. a Promei Nonprofit Kft. jogutódjaként a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium tulajdonosi.
Az SZMBK Intézményi Modell
Előadás másolata:

A monitoring rendszer folyamatai és felépítése

Kulcskérdések Milyen döntéshozatali mechanizmus működik? Ki működteti a rendszert? Milyen döntéshozatali mechanizmus működik? Milyen jelentés rendszer működik? Management Authorities have to be created for each Operational Programme under the CSF In Portugal: each OP has a Programme Manager supported by a Management Committee (composed by the main bodies involved in the implementation) and a small secretariat.

A jó monitoring rendszer Kialakításra kerül már a tervezési szakaszban Biztosítja a szükséges információk rendszeres gyűjtését Olyan formában biztosítja az információkat, mely alkalmas a menedzsment döntések megalapozására Biztosítja a szükséges információkat a donor szervezetek felé

A monitoring bizottságok működése

Hogyan jut információhoz a Monitoring Bizottság? A Végrehajtó Hatóság felelős a Monitoring Bizottság ülésének előkészítéséért, ideértve az információk biztosítását is. Az információk az alábbiak lehetnek: megvalósítási jelentések az OP előrehaladásáról stratégiai anyagok értékelési dokumentumok + cselekvési dokumentumok pénzügyi tervek Mindezeket az infromációkat a Végrehajtó Hatóságnak legalább három héttel az ülést megelőzően ki kell küldenie.

Tipikus napirend Az előző ülés jegyzőkönyve (follow-up intézkedések) Az éves Megvalósítási Jelentés prezentálása és elemzése A módosított pénzügyi terv prezentálása és vizsgálata Az értékelési jelentések jóváhagyása Az új intézkedések vagy finanszírozási javaslatok prezentálása Az operatív programmal összefüggő stratégiai kérdések megvitatása

Tipikus problémák A Monitoring Bizottság ülésein felmerülő helyzetek: Az ügynökségek nem készítettek projekt listákat, az indikátorok hiányoznak az éves előrehaladási jelentésekből. Nincs megfelelő összhang a tájékoztatás és nyilvánosság szabályaival. Az értékelés negatív következtetéseket fogalmaz meg a projekt managementjére vonatkozóan. A tervezettnél kevesebb pénz került felhasználásra a program keretében, javaslatok kerültek megfogalmazásra a források átrendezésre vonatkozóan.

Adatáramlás, jelentéstétel

Adatáramlások a SA programjainak intézményrendszerében Európai Bizottság Kifizetési kérelmek Kifizetési igazolások Monitoring jelentések Végrehajtással kapcsolatos egyéb információk Kifizetési kérelmek, igazolt költségek Monitoring adatok Javaslatok Monitoring Bizottságok Végrehajtó Hatóságok Kifizető Hatóság(ok) Monitoring adatok Jelentések Kifizetési kérelmek, igazolt költségek Végrehajtó szervezetek Monitoring adatok Jelentések Kifizetési kérelmek Végső kedvezményezettek

Az éves végrehajtási jelentés (37. cikk) Az adott év végét követő hat hónapon belül kell benyújtani az Európai Bizottságnak. A Bizottság a benyújtástól számított két hónapon belül jelzi, ha a jelentést elégtelennek ítéli, egyébként elfogadottnak tekintik. Bemutatja az áttekintett időszak során a releváns gazdasági-társadalmi környezetben bekövetkezett változásokat. Bemutatja a kitűzött (számszerűsített) célokhoz viszonyított előrehaladást. Bemutatja támogatás pénzügyi megvalósítását minden egyes intézkedés vonatkozásában (kifizetések, a Bizottságtól érkező utalások)

Az éves végrehajtási jelentés (37. cikk) A végrehajtás hatékonyságának javítása érdekében tett lépések áttekintése: monitoring, pénzügyi irányítás, értékelés, management, szakértői segítség igénybevétele, stb. a program nyivánosságának biztosítása érdekében tett lépések A közösségi politikákkal való összhang biztosítása érdekében tett lépések. Fontosabb problémák összefoglalása Külön szakasz a jelentős projektek és globális támogatások megvalósításával kapcsolatban. A Bizottság az eredményeket a Végrehajtó Hatósággal közösen tekinti át.

Pénzügyi vs. teljesítmény monitoring (1) A pénzügyi monitoring Alapja a program pénzügyi terve: elkötelezetségek, lehívások, kifizetések ütemezése Eltérés esetén a program teljesítése nem megfelelő ütemben halad, vagy a pénzfelhasználás nem a várt mértékű

Pénzügyi vs. teljesítmény monitoring (2) Jellemző a pénzügyi monitoring túlsúlya, mert: Még ma is a legfontosabb elvárás a monitoringgal szemben, hogy elősegítse a források hatékony elköltését, valamint a közpénzekkel való visszaélés megakadályozását; A pénzügyi monitoring viszonylag egyszerűbb, a pénzügyi teljesítés egzaktabb módon nyomon követhető; Pénzügyi monitoring akkor is jól végezhető, ha a tervezés során a monitoring rendszer kialakítása kisebb hangsúlyt kapott.

Az 1994-1999-es ír KTK monitoring adatáramlási folyamata

Az 1994-1999-es ír KTK monitoring adatáramlási folyamata (1.) Az al-intézkedések (műveletek) szintjén kialakításra kerülnek a pályázati nyomtatványok, amelyek tükrözik az al-intézkedés céljait, a finanszírozás jellegét és forrását, a végső kedvezményezett szintjén elvárt eredményeket és jelentési kötelezettségeket. A megvalósításért felelős szervezet / ügynökség negyedévente gyűjt információkat, vizsgálva a projektek megvalósításának célokhoz viszonyított előrehaladását. Az ügynökség összegzi az információkat oly módon, hogy azok al-intézkedés / intézkedés szinten értelmezhetőek legyenek, majd elektronikus formában eljuttatja a megvalósításért felelős minisztériumnak (OP Végrehajtó Hatóság).

Az 1994-1999-es ír KTK monitoring adatáramlási folyamata (2.) Az ügynökség félévente jelentéseket nyújt be a megvalósításért felelős minisztériumhoz valamennyi olyan intézkedéshez kapcsolódóan, amelynek megvalósítását végzi. Ezek a jelentések tartalmazzák a teljesítménymutatók értékét; elektronikus és nyomtatott formában egyaránt benyújtandóak. A megvalósításért felelős minisztérium félévente készít előrehaladási jelentést az adott operatív programról és nyújtja be a felelős Monitoring Bizottságnak. (A második féléves jelentés egyben az éves jelentés is.) A megvalósításért felelős minisztérium összefoglaló jelentést készít a KTK Monitoring Bizottság felé.

Az 1994-1999-es ír KTK monitoring adatáramlási folyamata (3.) A megvalósító ügynökség és a minisztérium szintjén folyamatos monitoring tevékenység. Reagál a nem megfelelően teljesítő intézkedésekre: Nem megfelelő kereslet? Nem megfelelő publicitás? Az intézkedés keretében támogatott tevékenységekre más programok keretében is rendelkezésre áll támogatás? A megvalósításért felelős minisztérium az OP Monitoring Bizottság felé javaslatot fogalmaz meg az adott intézkedés átalakítására, vagy megszüntetésére.

Új monitoring szabályok - 2000-2006-os ír KTK (1.) 18. cikk - Az Operatív Program keretében meg kell határozni a monitoring adatok elektronikus továbbításának részleteit az EU Bizottság és tagállam között. – A Pénzügyminisztériumban egy központi számítógépes rendszer kerül kialakításra, mely valamennyi kifizetés és a kapcsolódó mutatók monitoringját biztosítja. Az Európai Regionális Fejlesztési Alaphoz, a Kohéziós Alaphoz és a Közösségi Kezdeményezésekhez kapcsolódó adatok gyűjtése projekt szinten, a többi alaphoz kapcsolódóan az intézkedések szintjén.

Új monitoring szabályok - 2000-2006-os ír KTK (2.) Az új rendszer a pénzügyi információkat havi gyakorisággal, a fizikai indikátorokat pedig negyedévente gyűjti a megvalósító szervezetektől. Az összegyűjtött információkat a Végrehajtó Hatóságok és a Kifizető Hatóság az előre meghatározott gyakorisággal elektronikus úton továbbítja a Bizottság felé.

Döntéshozatal (Írország) Általában konszenzussal születnek döntések Egyet nem értés esetén a kérdés megtárgyalásra kerül a Pénzügyminisztérium (a KTK Végrehajtó Hatósága), az adott OP Végrehajtó Hatósága és az esetleges további érintett Minisztériumok között; valamint, ha szükséges, továbbítják a Kormány elé A KTK Monitoring Bizottságot értesítik az ügy kimeneteléről

Tájékoztatás és nyilvánosság

Tájékoztatás és nyilvánosság I. (1260/1999. Tanácsi rendelet 46 Tájékoztatás és nyilvánosság I. (1260/1999. Tanácsi rendelet 46. cikkely, 1159. Sz. Bizottsági Rendelet) CÉLCSOPORTOK ÉS CÉLOK A potenciális és végső kedvezményezettek, valamint a regionális és helyi hatóságok, vállakozások, gazdasági és társadalmi partnerek, nem kormányzati szervezetek, projekt megvalósítók tájékoztatása az EU és a tagállam közös forrásai kínálta lehetőségekről (átláthatóság). A közvélemény informálása az EU támogatásokról és eredményeikről (tudatosítás)

Tájékoztatás és nyilvánosság II. MEGVALÓSÍTÁS Intézkedések megtervezése:Kommunikációs akciótervet kell kidolgozni, mely lefedi valamennyi operatív programot (Végrehajtó Hatóság felelőssége) Intézkedések finanszírozása: Minden OP tartalmaz szakértői segítségnyújtási elemet, melyből finanszírozható az intézkedések megvalósítása (forrásokat el kell különíteni erre a célra!) Felelősség: Minden Végrehajtó Hatóságnak meg kell neveznie egy vagy több olyan személyt, akik felelősek a tájékoztatási tevékenységért, a nyilvánosság biztosításáért.

Tájékoztatás és nyilvánosság III. A MONITORING BIZOTTSÁG SZEREPE Biztosítania kell, hogy munkájáról a közvélemény megfelelő információhoz jusson.(Elnök felelőssége a kapcsolattartás a médiával.) A Monitoring Bizottság áttekinti az éves végrehajtási jelentést, melyben szerepelnie kell egy fejezetnek a tájékoztatás és nyilvánosság érdekében tett lépésekről.

Tájékoztatás és nyilvánosság IV. A FELHASZNÁLHATÓ ESZKÖZÖK: Tájékoztató táblák (fejlesztéseknél) “Emléktáblák” Poszterek (nem fizikai fejlesztés jellegű programoknál) Információs és kommunikációs eszközök (hírlevél, kiadvány, Web-site) Információs rendezvények (szemináriumok, kiállítások, vásárok, konferenciák)