KUTATÁS CÉLJA Közoktatás-fejlesztési stratégia megalapozása. Közoktatás-fejlesztési stratégia megalapozása. Első fázisát jelenti ennek a megyék közoktatási.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Váczy Zsuzsa közoktatási szakértő, Bp május 13. OPKM.
Advertisements

Dr. Márton Sára Dr. Lenkovics Ildikó Dr. Schmercz István
Rehabilitáció - Érték - Változás (RÉV):
VEZETÉKNÉV KERESZTNÉV | A KOM-PASSZ program ismertetése „KOM-PASSZ” pályaválasztást segítő program GEBAUER FERENC MFPI, március 7.
A közoktatás és a tudás (Csapó Benő: A tanulás és tanítás tudományos megalapozása) Elmúlt évszázad: az iskolázás gyors expanziója → Kimerült! Tartalék:
„Ezt egy életen át kell játszani”
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / A pedagógus(tovább)képzés kérdései és lehetőségei az egész napos iskola-
A pedagógusminősítési rendszer
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
Értékelés a pedagógiában
Fontosabb fogalmak Képesség :
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
A tanulók társas helyzete az iskolában
ISKOLAI MENTOR SZAKIRÁNYÚ TOVÁBBKÉPZÉSI SZAK
Könyvtárvezetési stratégiák, vezetési típusok
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A NEVELÉS FOLYAMATA ÉS MÓDSZEREI
A TANULÓI SZEMÉLYISÉG MEGISMERÉSÉNEK MÓDSZEREI
A szociálpszichológia módszerei
Pedagógiai Értékelési Konferencia
Egyéni döntések a szervezetben
Ellenőrzés és értékelés az alsó tagozatos matematika oktatásában
Szervezeti kultúra / vállalati kultúra
Az ellenőrzés, értékelés szerepe, módszerei A teljesítménymérés
A PEDAGÓGIAI KUTATÁS Dr. Molnár Béla Ph.D.. 1. PEDAGÓGIAI KUTATÁS CÉLJA, TÁRGYA Célja, hogy az új ismeretek feltárásával, pontosabbá tételével, elmélyítésével.
Az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés,
SZTE BTK Spanyoltanár MA
Szervezeti kultúra A szervezeti kultúrát meghatározó kategóriák
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
NYUGAT-MAGYARORSZÁGI EGYETEM REGIONÁLIS PEDAGÓGIAI SZOLGÁLTATÓ KÖZPONT 1 A KOMPETENCIA ALAPÚ PEDAGÓGUSKÉPZÉS ELŐKÉSZÍTÉSÉNEK (HEFOP PROJEKT) EREDMÉNYEI.
A közművelődés és az egész életen át tartó tanulás Nevelésügyi Kongresszus Budapest, augusztus 26.
A pedagógus.
Szervezeti viselkedés Bevezetés
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
2007/2008 II.: MENEDZSMENT GYAKORLATOK
Európai Unió Európai Regionális Fejlesztési Alap Két ország, egy cél, közös siker! Dr. Kovács Ferencné.
Dominó Általános Iskola magatartásmódosító programja
A KEZDŐ KÉPZÉSI SZAKASZ FEJLESZTÉSI IRÁNYAI ÉS LEHETŐSÉGEI Dr. Csonka Csabáné 2007.
Minőségstandardok a PSZ-ek működésében?
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
„KOM-PASSZ” pályaválasztást segítő program
Differenciált tanulásszervezés 2. TKM1016L
VII. Szervezeti kultúra
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
Kooperatív oktatással a befogadás támogatásáért
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
A program elméleti hátterének bemutatása Szász Piroska, pedagógiai szakértő Nyiregyháza, 2009 november 13. Két ország, egy cél, közös siker!
IGAZGATÓI BESZÁMOLÓ 2006/07 I. FÉLÉV. TARTALMI VÁZLAT AZ ISKOLA STATISZTIKAI MUTATÓI A KOMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁSRA VALÓ ÁTTÉRÉS TAPASZTALATAI AZ INTEGRÁCIÓS.
2009/2010. tanév Pestszentimre Ady Endre Utcai Általános Iskola.
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
A pedagógus helye az iskolai szervezetben
Pedagógus értékelési rendszer
Reflektív gondolkodás
Heves Megyei Pedagógiai Intézet 3300 Eger, Szvorényi u. 27. Pf.:196, Telefon:36/ , Fax:36/ , Honlap:
Az általános iskolából kilépő SNI tanulók pályaválasztását segítő ÁTVEZETÉSI terv Jálics Ernő Közoktatási Intézmény Kadarkút Mecsárné Jády Geraldine.
Önértékelési kézikönyv október 5-i módosítása alapján
A felnőttek bevonásának fejlesztése a kora gyermekkori oktatásba Chris Pascal, prof. és Tony Bertram, prof.
Tervezési folyamat.
KOMPETENCIA ALAPÚ TANÁRKÉPZÉS FÓKUSZBAN A GYAKORLATI KÉPZÉS
A pr tervezés elmélete és gyakorlata I. félév
Balogh Andrea Johanna MKSZ, Siófok április 27.
A KOMMUNIKÁCIÓ FUNKCIÓI A SZERVEZETBEN
Kultúra és kommunikáció
ÉRTÉK, ESZMÉNY, NORMA A NEVELÉSBEN
Dr. Rozgonyi Tiborné Debrecen 2010.
Szabó Krisztina & Szemere Alexandra
„Kutatónak lenni azt is jelenti, hogy te vagy az első, aki megért valamit. Ez egy fantasztikus érzés, amit ha soha nem éreztél, nehéz megérteni.” (Forrás:
A VEZETÉS FOGALMA, FUNKCIÓI
Előadás másolata:

KUTATÁS CÉLJA Közoktatás-fejlesztési stratégia megalapozása. Közoktatás-fejlesztési stratégia megalapozása. Első fázisát jelenti ennek a megyék közoktatási intézményeiben dolgozó pedagógusok módszertani kultúrájának feltárása. Első fázisát jelenti ennek a megyék közoktatási intézményeiben dolgozó pedagógusok módszertani kultúrájának feltárása. A módszertani kultúra nem lehet független az intézmény környezetétől, amely tartalmazza az intézményre hatást gyakorló igazgatási, felügyeleti, kisegítő és támogatási rendszereket, de magát azokat a társadalmi alrendszereket is, melyek közvetve és közvetlenül különböző intenzitással hatnak az oktatási intézményre. Ezeket a tényezőket a kutatás során háttérváltozóknak tekintjük. A módszertani kultúra nem lehet független az intézmény környezetétől, amely tartalmazza az intézményre hatást gyakorló igazgatási, felügyeleti, kisegítő és támogatási rendszereket, de magát azokat a társadalmi alrendszereket is, melyek közvetve és közvetlenül különböző intenzitással hatnak az oktatási intézményre. Ezeket a tényezőket a kutatás során háttérváltozóknak tekintjük.

KUTATÁSI STRATÉGIA

AZ ISKOLA, MINT SZERVEZET Célok rendszere: a szervezet egy cél elérésére irányuló intézmény. Célok rendszere: a szervezet egy cél elérésére irányuló intézmény. A szervezet elemei között funkcionális munkamegosztás van. A szervezet elemei között funkcionális munkamegosztás van. A szervezet elemei között egynek a funkciója a vezetés, amely a szervezet egész tevékenységét meghatározza. A szervezet elemei között egynek a funkciója a vezetés, amely a szervezet egész tevékenységét meghatározza.

KULTÚRA Az a mód, ahogy a dolgokat intézzük környezetünkben illetve, ahogy meghatározott módon cselekszünk. Az a mód, ahogy a dolgokat intézzük környezetünkben illetve, ahogy meghatározott módon cselekszünk. A kultúra kapcsolatban áll az iskola preferált értékeivel, céljaival és azokkal a technikákkal, ahogy működik. A kultúra kapcsolatban áll az iskola preferált értékeivel, céljaival és azokkal a technikákkal, ahogy működik. Minden iskola saját maga alakítja ki kultúráját – a szervezetbe történő beilleszkedés során zajlik le. Minden iskola saját maga alakítja ki kultúráját – a szervezetbe történő beilleszkedés során zajlik le.

AZ ISKOLA SZERVEZETI KULTÚRÁJA A pedagógusok, tanulók és szülők által elfogadott alapvető előfeltevések, hiedelmek és értékek rendszere, melynek segítségével az iskola meghatározza önmagát.

AZ ISKOLA SZERVEZETI KULTÚRÁJA Látható jelek: logó, póló stb. Látható jelek: logó, póló stb. Értékek: eszmék, ideológiák, célok, azok elérésének módjai, motivációk, normák, erények és bűnök, elutasított és jutalmazott viselkedések. Értékek: eszmék, ideológiák, célok, azok elérésének módjai, motivációk, normák, erények és bűnök, elutasított és jutalmazott viselkedések. Mély réteg: feltételezések és premisszák. Mély réteg: feltételezések és premisszák.

AZ ISKOLA SZERVEZETI KULTÚRÁJA Az iskola szervezeti kultúrája az iskola és a tanítás egészére vonatkozik: Az iskola szervezeti kultúrája az iskola és a tanítás egészére vonatkozik: –tananyag –követelmények –nevelés értékei, normái –interakciók formái –vezetési stílus, vezetői attitűd –együttműködési és döntési képesség –Nevelőtestület nevelői attitűdrendszere.

KULTÚRÁK RENDSZERE Nevelési kultúrán a tanítási-tanulási folyamatban résztvevők normatív elvárásait értjük, amely egyaránt vonatkozik a teljesítményre és a magatartási szabályok betartására.

KULTÚRÁK RENDSZERE A didaktikai kultúra, a naponta zajló tanítási- tanulási folyamat tervezését, megvalósítását és értékeléseket helyezi a fókuszba, így magában foglalja a helyi tanterveket, a tanítási tartalmakat és a tanulási folyamat irányítását is.

ALKALMAZOTT MÓDSZEREK Tanórák megfigyelése Tanórák megfigyelése Standardizált interjú Standardizált interjú Önkitöltős kérdőív Önkitöltős kérdőív –tanulóknak HOGY ÉLTE MEG AZ ÓRÁT? –pedagógusoknak ISKOLAI KULTÚRA ÖSSZETEVŐI NEVELÉSI ÉS DIDAKTIKAI KULTÚRA

11 TANÓRÁK MEGFIGYELÉSE Introspekció – mások megfigyelése. Introspekció – mások megfigyelése. Közvetett és közvetlen megfigyelés. Közvetett és közvetlen megfigyelés. Beavatkozó és nem beavatkozó módszer. Beavatkozó és nem beavatkozó módszer. Álcázott megfigyelés. Álcázott megfigyelés. Terepkutatás. Terepkutatás. Esettanulmány. Esettanulmány.

EXPLORÁCIÓS MÓDSZEREK BESZÉLGETÉS Spontán. Spontán. Célzott. Célzott. Interjú. Interjú. Klinikai beszélgetés – szabad asszociáció. Klinikai beszélgetés – szabad asszociáció.KÉRDŐÍV Direkt – indirekt. Direkt – indirekt. Nyílt – zárt. Nyílt – zárt.

BESZÉLGETÉS, INTERJÚ BESZÉLGETÉS ÉS INTERJÚ KÖZÖS JELLEMZŐI Kommunikációs interakció vélemények, érzések és viszonyulások megosztására. Kommunikációs interakció vélemények, érzések és viszonyulások megosztására. Közvetlen kapcsolódás. Közvetlen kapcsolódás. Kölcsönös befolyásolás. Kölcsönös befolyásolás. INTRJÚ SPECIÁLIS JELLEMZŐI Cél meghatározza a kommunikáció tartalmát – céltartás, spontaneitás korlátozott. Cél meghatározza a kommunikáció tartalmát – céltartás, spontaneitás korlátozott. Aszimmetrikus kapcsolat. Aszimmetrikus kapcsolat. Formális elemei vannak. Formális elemei vannak. Zavaró tényezők kikapcsolása, intimitás. Zavaró tényezők kikapcsolása, intimitás.

AZ INTERUJÚ EREDMÉNYESSÉGÉT BEFOLYÁSOLÓ TÉNYEZŐK Környezeti feltételek. Környezeti feltételek. A megkérdezett személy tulajdonságai. A megkérdezett személy tulajdonságai. A kérdező kommunikációs viselkedése. A kérdező kommunikációs viselkedése. ELŐNYÖS MAGATARTÁS 70-80% hallgatás % hallgatás. Várakozni tudás. Várakozni tudás. Egyszerre egy kérdés, egyértelműen. Egyszerre egy kérdés, egyértelműen. Befolyásolás- és ítéletmentesség. Befolyásolás- és ítéletmentesség. Kontroll. Kontroll. Elfogadó, egyetértést jelző kommunikáció. Elfogadó, egyetértést jelző kommunikáció.

AZ INTERJÚ SZAKASZAI Előkészítés. Előkészítés. Indítás. Indítás. Kikérdezés. Kikérdezés. Szerepcsere. Szerepcsere. Lezárás. Lezárás. Összegzés. Összegzés.

A KÉRDEZŐBIZTOS SZUBJEKTÍV TORZÍTÁSAI Kontextualitás és a projekció Kontextualitás és a projekció Darwin: alapérzelmek kultúrától függetlenül azonos mimikával járnak, felismerhetők – az érzelmek kifejezésének és felismerésének képessége genetikusan öröklött. (Érdeklődés, öröm, meglepetés, szomorúság, harag, undor, megvetés, szégyen, félelem. Darwin: alapérzelmek kultúrától függetlenül azonos mimikával járnak, felismerhetők – az érzelmek kifejezésének és felismerésének képessége genetikusan öröklött. (Érdeklődés, öröm, meglepetés, szomorúság, harag, undor, megvetés, szégyen, félelem. Ejzenstein: a filmen látott ember érzelmeinek megítélése attól függ, milyen kontextusba helyezve látjuk (montázs elmélet) Ejzenstein: a filmen látott ember érzelmeinek megítélése attól függ, milyen kontextusba helyezve látjuk (montázs elmélet) A SZEMÉLYPERCEPCIÓ KONTEXTUSFÜGGŐ

Projekció Olyannak észleljük a másikat, amilyennek szeretnénk látni: kivetítés, belevetítés.

KUTATÁSI MÓDSZERTAN

ISKOLAI KULTÚRA 8 dimenzió 8 dimenzió Szemantikus differenciál skála Szemantikus differenciál skála Többlépcsős rétegzett mintavétel Többlépcsős rétegzett mintavétel –Véletlenszerű kiválasztás: 8 pedagógus, aki éppen a tanáriban tartózkodik, amikor ott van a kérdezőbiztos –A meglátogatott órát tartó tanár

HATÁRIDŐK A felvétel március 8 és 22 között történjen A felvétel március 8 és 22 között történjen Az értékelőlapoknak március 26-ig kell beérkezniük Az értékelőlapoknak március 26-ig kell beérkezniük Postacím: Postacím: Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Önkormányzat Megyei Pedagógiai, Közművelődési és Képzési Intézete KOVÁCS FERENCNÉ H-4431 Nyíregyháza-Sóstófürdő Tölgyes u. 68.